Reklama

Będzie nowy plan dla Zajezdni Tramwajów Konnych

To może być ostatnia szansa na uratowanie oliwskiego zabytku. Ma być to miejsca spotkań, spędzania wolnego czasu oraz rozwoju osobistego.  Rada Miasta zdecydowała o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Oliwa Górna w rejonie alei Grunwaldzkiej 533-537.

Udostępnij facebook twitter Whatsapp Drukuj Wyślij emailem

To może być ostatnia szansa na uratowanie oliwskiego zabytku. Ma być to miejsca spotkań, spędzania wolnego czasu oraz rozwoju osobistego.  Rada Miasta zdecydowała o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Oliwa Górna w rejonie alei Grunwaldzkiej 533-537.

Oliwska firma Idea Invest – właściciel dawnej zajezdni, wielokrotnie już deklarowała chęć ocalenia zabytku. Jednak dotychczasowy plan zagospodarowania nie daje gwarancji opłacalności inwestycji. Dlatego wystąpiono o przystąpienie do sporządzenia nowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Jak czytamy w uzasadnieniu do uchwały Rady Miasta Gdańska, „celem sporządzenia planu jest ustalenie przeznaczenia terenu oraz określenie sposobu jego zagospodarowania i zabudowy, umożliwiających realizację polityki przestrzennej miasta polegającej na rozwoju miasta „do wewnątrz”, w tym przypadku poprzez poszerzanie możliwości inwestycyjnych zdegradowanych obiektów historycznych oraz ich adaptację do nowych funkcji.

Właściciel terenu dawnej fabryki mydła/zajezdni tramwajowej planuje odbudowę budynków wpisanych do rejestru zabytków i stworzenie w nich oraz w planowanej nowej zabudowie usług komercyjnych i oferty usługowej dla społeczności lokalnej – miejsca spotkań, spędzania wolnego czasu oraz rozwoju osobistego. Planowane zmiany uzyskały akceptację Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz pozytywną opinię Wydziału Rozwoju Społecznego Urzędu Miejskiego w Gdańsku, który stwierdził, że koncepcja właściciela terenu uwzględnia historyczne znaczenie dawnej Zajezdni Tramwajów Konnych oraz wpisuje się w założenia Wydziału dotyczące wspierania innowacji społecznych w Gdańsku.”

Zajezdnia granice planu 2018

Granice dla nowego planu zagospodarowania

Uchwała o przystąpieniu do sporządzenia nowego planu została podjęta na sesji w dniu 24 maja. Wcześniej projekt uchwały zyskał pozytywną opinię Rady Dzielnicy Oliwa. Praktycznie od tego momentu każdy może składać do Biura Rozwoju Gdańska swoje uwagi i sugestie z procedowanym planem. Prace planistyczne trwają około roku.

Poniżej pałna treść uzasadnienia do uchwały  w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania,przestrzennego Oliwa Górna w rejonie alei Grunwaldzkiej 533-537 w mieście Gdańsku.

 

UZASADNIENIE

 

Obszar proponowany do objęcia planem miejscowym, o powierzchni ok. 0,9 ha, położony jest w Oliwie w rejonie skrzyżowania alei Grunwaldzkiej z ulicami Pomorską i Opacką.

            W obszarze tym znajdują się zabudowania dawnej fabryki mydła/zajezdni tramwajowej oraz tereny zieleni nieurządzonej. Grunt stanowi własność spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, Skarbu Państwa oraz Gminy Miasta Gdańska i osób fizycznych, w tym użytkujących wieczyście grunt Skarbu Państwa.

            Wskazany do objęcia planem teren znajduje się w granicach obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Oliwa Górna rejon V Młyna II w mieście Gdańsku z roku 2011. Ustalenia planu przeznaczają ten teren pod zabudowę usługową oraz zabudowę usługową z zielenią towarzyszącą.

            Wskazany do objęcia planem teren znajduje się w granicach dwóch obszarów objętych ścisłą ochroną konserwatorską na podstawie wpisów do rejestru zabytków: układu urbanistycznego Starej Oliwy wraz z zespołem Potoku Oliwskiego oraz zespołu dawnej fabryki mydła obejmującego dwa budynki: mieszkalny i produkcyjno-mieszkalny. Ponadto w granicach zmiany planu znajdują się zabudowania mieszkalne, w tym jeden wpisany do wojewódzkiej ewidencji zabytków.

ANALIZA ZASADNOŚCI PRZYSTĄPIENIA DO SPORZĄDZENIA PLANU.

Celem sporządzenia planu jest ustalenie przeznaczenia terenu oraz określenie sposobu jego zagospodarowania i zabudowy, umożliwiających realizację polityki przestrzennej miasta polegającej na rozwoju miasta „do wewnątrz”, w tym przypadku poprzez poszerzanie możliwości inwestycyjnych zdegradowanych obiektów historycznych oraz ich adaptację do nowych funkcji.

Właściciel terenu dawnej fabryki mydła/zajezdni tramwajowej planuje odbudowę budynków wpisanych do rejestru zabytków i stworzenie w nich oraz w planowanej nowej zabudowie usług komercyjnych i oferty usługowej dla społeczności lokalnej – miejsca spotkań, spędzania wolnego czasu oraz rozwoju osobistego. Planowane zmiany uzyskały akceptację Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz pozytywną opinię Wydziału Rozwoju Społecznego Urzędu Miejskiego w Gdańsku, który stwierdził, że koncepcja właściciela terenu uwzględnia historyczne znaczenie dawnej Zajezdni Tramwajów Konnych oraz wpisuje się w założenia Wydziału dotyczące wspierania innowacji społecznych w Gdańsku.

Ponadto celem sporządzenia planu jest dostosowanie jego ustaleń do występujących uwarunkowań funkcjonalno-przestrzennych oraz do aktualnej sytuacji ekonomiczno-prawnej.

            Zakłada się standardowy zakres prac planistycznych.

            Przewiduje się, że plan nie naruszy ustaleń obowiązującego „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska”.

W granicach planu nie występują grunty leśne wymagające zmiany przeznaczenia na cele nieleśne.

 

ts

Ostatnia edycja: 24 maja, 2018 o 12:53