BRG – obecna ul. Spacerowa nie zmieści buspasa
Nie da się zrobić buspasa na ul. Spacerowej przy obecnej szerokości jezdni – twierdzą miejscy planiści. Sam buspas w ulicy Spacerowej nie rozwiąże problemów z dojazdem pomiędzy Oliwą a Osową, ponieważ cały ruch i tak stanie na ulicy Opata Jacka Rybińskiego. To odpowiedź na padający w kampanii wyborczej pomysł na szybki dojazd na trasie Oliwa – Osowa.

Nie da się zrobić buspasa na ul. Spacerowej przy obecnej szerokości jezdni – twierdzą miejscy planiści. Sam buspas w ulicy Spacerowej nie rozwiąże problemów z dojazdem pomiędzy Oliwą a Osową, ponieważ cały ruch i tak stanie na ulicy Opata Jacka Rybińskiego. To odpowiedź na padający w kampanii wyborczej pomysł na szybki dojazd na trasie Oliwa – Osowa.
Pomysł budowy tunelu pod Pachołkiem przy obecnej konfiguracji politycznej oddala się od możliwej realizacji. Wszyscy szukają pomysłu prowizorki, która odkorkuje ul. Spacerową. Pomysł utworzenia na ul. Spacerowej buspasa, którym rano zjeżdżałyby autobusy do Oliwy a po południu jechały do Osowy padał wielokrotnie w czasie trwającej kampanii wyborczej. Taką propozycję zgłaszał Jarosław Wałęsa (kandydat Koalicji Obywatelskiej) oraz Kacper Płażyński (kandydat Prawa i Sprawiedliwości).
Na profilu FB doo pomysłu odniosło się podlegające pod Prezydenta Miasta Biuro Rozwoju Gdańska :
Buspasy w ulicy Spacerowej zaplanowane przez Miasto już w 2014 r.
Czy możliwe jest powstanie buspasów w ulicy Spacerowej?
Obecnie jej pobocza po obu stronach mają szerokość od 1,5 do 1,6 m (przy równoczesnej szerokości jezdni ok. 7,5 m) – czyli za mało, by zrealizować obustronne buspasy, które powinny mieć przynajmniej po 3,5 m. Gdyby chcieć zrealizować tylko jeden buspas o zmiennym kierunku ruchu, to każdy inżynier transportu wie, że powinien on powstać pośrodku (czyli pomiędzy pasami ruchu dla samochodów), żeby nie prowadzić autobusów w jednej z relacji pod prąd. W takim przypadku minimalna szerokość jezdni z buspasem powinna wynosić 2×3,5 m (dla samochodów, ponieważ ulica Spacerowa jest drogą wojewódzką nr 218 dla której klasa techniczna główna wymaga projektowania pasów o szerokości 3,5 m) + 3,5 m dla buspasa co daje 10,5 m. Ulica klasy głównej powinna mieć bezwzględnie także obustronne pobocza szerokości 1,25 m co daje dla przekroju drogowego z jednym buspasem 13 m. A mamy obecnie do dyspozycji jedynie 10,5 m.
Należałoby więc poszerzyć korpus drogowy i wykonać od nowa odwodnienie w postaci rowów co wymaga w wielu miejscach wycinki drzew i przebudowy infrastruktury np. oświetlenia – czyli inwestycja nie będzie tania, bezkonfliktowa i szybka.
Przypominamy, że miasto w chwili obecnej stara się o uzyskanie decyzji środowiskowej dla Nowej Spacerowej (biegnącej na znacznym odcinku śladem obecnej ulicy Spacerowej), w ramach której zaprojektowano dwa buspasy i wydzieloną ścieżkę rowerową czyli rozpoczęło proces inwestycyjny w tym zakresie. W granicach wspomnianej decyzji znajduje się także kładka pieszo-rowerowa nad obwodnicą Zachodnią Trójmiasta prowadząca ruch z Osowy do centrum handlowego oraz w kierunku Dolnego Trasu. Po zakończeniu przez miasto realizacji ścieżki rowerowej mieszkańcy Osowy będą mieli dogodny dostęp do Pasa Nadmorskiego poprzez już dzisiaj funkcjonującą infrastrukturę rowerową w al. Grunwaldzkiej i np. ulicy Pomorskiej.
Sam buspas w ulicy Spacerowej nie rozwiąże problemów z dojazdem pomiędzy Oliwą a Osową, ponieważ cały ruch i tak stanie na ulicy Opata Jacka Rybińskiego. W ramach procedowanej obecnie przez miasto decyzji środowiskowej problem ten został rozwiązany poprzez wskazanie realizacji tunelu pod Pachołkiem w przekroju dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z buspasami umożliwiając odciążenie ulicy Opata Jacka Rybińskiego i przekształcenie jej w atrakcyjną przestrzeń publiczną – zgodnie z postulatami mieszkańców.
Pp
Ostatnia edycja: 29 października, 2018 o 13:30