Reklama

Czeka nas wielka rowerowa rewolucja

Na molo w Sopocie oficjalnie uruchomiono dziś system rowerów publicznych MEVO. Będą one dostępne 14 miastach i gminach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot. Na początek do dyspozycji jest 1224 rowerów.

Rowery MEVO przy stacji na ul. Żeromskiego w Oliwie | fot. Tomasz Strug
Udostępnij facebook twitter Whatsapp Drukuj Wyślij emailem

Na molo w Sopocie oficjalnie uruchomiono dziś system rowerów publicznych MEVO. Będą one dostępne 14 miastach i gminach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot. Na początek do dyspozycji jest 1224 rowerów.

Ustawiane od kilku miesięcy stojaki wreszcie są wypełnione rowerami. Po kilku miesiącach opóźnienia ruszył planowany od 5 lat system roweru publicznego MEVO.

To będzie największy w Europie a zarazem najnowocześniejszy system rowerów publicznych składających się w całości z rowerów wspomaganych elektrycznie. Z MEVO mogą korzystać mieszkańcy i turyści odwiedzający Gdańsk, Gdynię, Sopot, Tczew, Puck, Redę, Kartuzy, Sierakowice, Somonino, Stężycę, Władysławowo, Żukowo, Pruszcz Gdański i Rumię. Na początek do dyspozycji są 1224 rowery. Napęd wszystkich jest wspomagany elektrycznie – oznacza to, że silnik bierze na siebie tyle wysiłku, ile wkłada rowerzysta. To szczególnie wygodne przy ruszaniu i podjazdach pod górę.

– 4080 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym to prawdziwie europejski sukces współpracy metropolitalnej – mówiła Aleksandra Dulkiewicz, Prezes Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot. – Do tej pory to Madryt mógł się cieszyć największym systemem z rowerami elektrycznymi, mając ich nieco ponad 2000. W Barcelonie w tym roku cieszą się z rozbudowania systemu do 1000 rowerów elektrycznych. Jesteśmy dumni, że czwarta największa metropolia w Polsce będzie miała największy system rowerów ze wspomaganiem elektrycznym w całej Europie.

Mevo 2019 03 26 mevo 012

Inauguracja MEVO na sopockim molo    fot. Grzegorz Mehring

Wiceprezes zarządu OM G-G-S, prezydent Gdyni Wojciech Szczurek dodał: – Nikt z nas nie ma wątpliwości, że czeka nas wielka rowerowa rewolucja w metropolii. MEVO zmieni nie tylko sposób poruszania się, ale także sposób myślenia wielu z nas o najbliższym otoczeniu. 

Jak to działa?

Wypożyczenie i zwrot roweru będzie proste i intuicyjne. Mevo można wypożyczyć przy użyciu aplikacji (skanując kod QR), karty zbliżeniowej (po dodaniu jej do konta użytkownika, przykładając do komputera pokładowego) lub kontaktując się z Biurem Obsługi Klienta. Rower oddajemy zamykając zamek O-Lock i tym samym blokując tylne koło roweru. Abonament miesięczny w ramach którego będziemy mogli korzystać z roweru 90 min. dziennie kosztuje 10 zł, zaś roczny – 100 zł. Po przekroczeniu tego czasu opłata za każdą minutę wynosi 5 gr. Jeśli nie chcemy korzystać z opłat abonamentowych możemy korzystać z opłaty minutowej. Wyniesie ona 10 gr/1 min.

W 14 miastach i gminach regionu rozmieszczono 660 stacji rowerowych. Można na nich wypożyczyć i zwrócić rower bez dodatkowych opłat. Dzięki zastosowaniu systemu IV generacji istnieje też możliwość zwrotu roweru również poza punktami postoju. Naliczana jest wtedy dodatkowa opłata w wysokości 3 zł. Ważne, by zrobić to w obrębie strefy użytkowania (granice poszczególnych miast), by było to miejsce ogólnodostępne i by zwrócony rower nie zagrażał innym użytkownikom drogi, nie blokował przejścia ani przejazdu. Tak zwrócony rower może wypożyczyć inny użytkownik. Jeśli odprowadzi go na stację, otrzyma bonus – 2 złote doładowania konta.

MEVO to jeden z pierwszych w Polsce systemów rowerowych dostępnych przez cały rok. Docelowo system będzie składał się z 4080 rowerów. W okresie zimowym (grudzień-luty) liczba dostępnych rowerów będzie zmniejszona do 1224 sztuk.

Pierwotnie system miał wystartować 18 listopada ubiegłego roku, jednak zintegrowanie systemu i jego testy nie były wówczas zadowalające.

Projekt powstał dzięki dofinansowaniu przez Unię Europejską.

Pw/umg

Ostatnia edycja: 26 marca, 2019 o 20:58