Dworzec w Oliwie wpisany do rejestru zabytków
Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków wpisał zespół dworca kolejowego Gdańsk Oliwa do rejestru zabytków nieruchomych województwa pomorskiego. Pozwoli to na przystąpienie do przygotowania prac związanych z remontem dworca i jego otoczenia z poszanowaniem wartości historycznych.

W skład obiektów objętych ochroną wchodzą:
- budynek dworca kolejowego,
- dalekobieżny peron kolejowy w jego historycznym odcinku wraz z jego infrastrukturą, (w skład której wchodzą: budynek dawnej poczekalni, budynek służbowy, zadaszenie peronu oraz bariera okalająca zejście z peronu do tunelu),
- tunel przejścia podziemnego wraz z wyjściami na peron kolei dalekobieżnej i peron kolei podmiejskiej (SKM),
- zadaszenie wejścia na perony, budynek dawnego warsztatu stacji (obecnie pełniący funkcje usługowe),
- budynek toalet,
- budynek magazynu kolejowego,
- historyczny budynek nastawni kolejowej Ola2/Ol2,
- plac przydworcowy wraz ze starodrzewem, położony przy Placu Dworcowym 1.
W sentencji wpisu czytamy m.in.
„Kolejowy dworzec oliwski powstał w latach 1869 – 1870 wraz z dotarciem do Oliwy linii Kolei Pomorza Tylnego (Hinterpommersche Eisebahn HE) zbudowanej przez Towarzystwo Kolei Berlińsko-Szczecińskiej (Berliner Stettiner Eisebahn Gesseschaft – BStE). Odcinek ten, prowadzący ze Słupska do Gdańska przez Lębork, Wejherowo, Redę, Sopot i Oliwę, zrealizowano w latach 1867-1870. Był to kolejny etap rozbudowy linii prowadzącej ze Stargardu Szczecińskiego przez Białogard, Koszalin do Słupska.
Kolej Pomorza Tylnego była trzecią w kolejności chronologicznej z linii kolejowych, po linii Tczew-Gdańsk, oraz Gdańsk-Nowy Port (Neufahrwasser), którą zbudowano na terenie Gdańska. Jednocześnie była to pierwsza linia kolejowa łącząca Gdańsk z Wrzeszczem oraz z sąsiadującymi z Gdańskiem Sopotem i Oliwą, a także miastami Pomorza Środkowego i Zachodniego, m.in. Stargardem Szczecińskim, Koszalinem, Słupskiem, a także Lęborkiem.
Przebieg jednotorowej początkowo linii kolejowej na odcinku „oliwskim” wytyczono równolegle na wschód od historycznej drogi prowadzącej z Gdańska w kierunku Sopotu (tzw. Szosy Gdańskiej – Danziger Chaussee, obecnie Alei Grunwaldzkiej). Dworzec stacji, noszącej wówczas nazwę Oliva, wzniesiono w miejscu przebiegu polnej drogi, prowadzącej od szosy gdańskiej w kierunku zachodniej części dawnej wsi Zaspa, Białego Dworu (Weisshof), i wybrzeża Zatoki Gdańskiej”.
„Autentyzm historycznej substancji zespołu oraz poszczególnych obiektów wchodzących jego skład jest wysoki.
Niemal w całości zachował się układ zespołu dworca kolejowego powstającego w latach 1870 – 1939, jak również pierwotna lokalizacja poszczególnych obiektów i ich wygląd zewnętrzny: bryła, rzut, kompozycja, oraz w przypadku budynków należących do zespołu detal elewacji poszczególnych obiektów. Wśród najistotniejszych zmian w powyższym zakresie należy wyszczególnić: otynkowanie budynku dworca i usunięcie oprawy otworów okiennych i drzwiowych na poziomach pierwszej i drugiej kondygnacji, częściowe osadzenie wtórnej stolarki okiennej i drzwiowej w budynku dworca, budynku toalet, budynku nastawni, oraz budynku dawnego warsztatu, dokonanie wtórnych podziałów we wnętrzu północnego skrzydła dworca. Jednak w całościowej ocenie skala powyższych przekształceń nie umniejsza wartościom zespołu, które nadal pozostają w przeważającym stopniu czytelne. Część dokonanych zmian jest w znacznej mierze odwracalna”.
„Należy przy tym podkreślić, że wpis do rejestru zabytków nie wyklucza możliwości remontowania, modernizacji lub adaptacji zabytku, pod warunkiem poszanowania jego wartości i historycznej substancji”.
„W interesie społecznym jest zachowanie tych dzieł, które w największym stopniu dokumentują przeszłość, świadczą o tożsamości regionu, ilustrują przemiany polityczne, społeczne lub gospodarcze, reprezentują określone zjawiska artystyczne i kształtują wspólną przestrzeń kulturową. W omawianym przypadku stopień zachowania omówionych powyżej wartości historycznych, artystycznych i naukowych zabytku jest tak znaczący i wieloraki, że w interesie społecznym jest jego ochrona prawna poprzez wpis do rejestru zabytków”.
– Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków Dariusz Chmielewski podpisał decyzję o wpisie do rejestru zespołu dworca, w poniedziałek, trzeciego marca 2025 roku. Decyzja nie jest jeszcze prawomocna – informuje Marcin Tymiński, rzecznik prasowy PWKZ.

Wpisanie dworca w Oliwie do rejestru zabytków województwa pomorskiego oznacza objęcie tego obiektu szczególną ochroną prawną. Oto główne konsekwencje takiego wpisu:
- Ochrona konserwatorska:
- Wszelkie prace remontowe, budowlane, konserwatorskie i restauratorskie przy dworcu będą podlegać ścisłej kontroli konserwatorskiej.
- Jakiekolwiek zmiany w wyglądzie lub substancji zabytkowej obiektu będą wymagały zgody Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
- Wzmocnienie ochrony:
- Wpis do rejestru zabytków zwiększa ochronę dworca przed potencjalnymi szkodliwymi działaniami inwestorów lub osób trzecich.
- Umożliwia skuteczniejsze egzekwowanie przepisów dotyczących ochrony zabytków.
- Wartość historyczna i kulturowa:
- Wpis do rejestru podkreśla wartość historyczną i kulturową dworca w Oliwie, uznając jego znaczenie dla dziedzictwa regionu.
- Przyczynia się do zachowania tego obiektu dla przyszłych pokoleń.
- Warto podkreślić, że już samo przystąpienie do wpisania dworca w Oliwie do rejestru zabytków spowodowało ograniczenia w działaniach:
- Od momentu wszczęcia procedury wpisu do rejestru zabytków, aż do momentu wydania ostatecznej decyzji, obowiązywał zakaz prowadzenia prac, które mogłyby naruszyć substancję lub zmienić wygląd zabytku.
- Dotyczy to również prac objętych pozwoleniami na budowę lub zgłoszeniami (skuwanie kafli w tunelu, budowa kładki w kierunku ul. Droszyńskiego.

Przypomnijmy, dworzec w Oliwie miał być wyremontowany już w 2021 roku w ramach projekt o nazwie „Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 9 na odcinku Warszawa Wschodnia – Gdynia Główna Osobowa”. Jak zapowiadano w 2018 roku, oparty głównie na środkach europejskich projekt zakładał m. in przebudowę i modernizację istniejących obiektów (Gdańsk Główny, Gdańsk Oliwa, Gdańsk Wrzeszcz, Prabuty, Pszczółki, Szymankowo, Tczew i Susz).
Oliwy wyremontować się nie dało. Sprawa ugrzęzła w ustaleniach z konserwatorem zabytków, który hamował zapędy PKP w kwestii przebudowy zabytkowego budynku dworcowego.
Niestety w międzyczasie rozpoczęto „remont” tunelu dworcowego podczas którego zniszczono zabytkowe kafle. Wydano także pozwolenie na budowę kładki z peronu SKM na ul. Droszyńskiego. Oba tematy zostały jednak wstrzymane właśnie ze względu na rozpoczęcie procedury wpisu do rejestru zabytków.
Oby nowe pozwolenia na budowę były wydane z maksymalnym naciskiem na ochronę naszego oliwskiego zabytku.
Tomasz Strug
Ostatnia edycja: 4 marca, 2025 o 13:35