Reklama

Kontrowersje wokół buspasów na ul. Spacerowej – głos mieszkańców Oliwy

Okoliczni mieszkańcy i Zarząd Dzielnicy Oliwa nie chcą poszerzania ul. Spacerowej między Leśniczówką Renuszewo a Oliwą. To prowizorka, która oddala w czasie konieczność budowy tunelu pod Pachołkiem i przyniesie wyłącznie straty przyrodnicze, krajobrazowe i finansowe.

Kontrowersje wokół buspasów na ul. Spacerowej – głos mieszkańców Oliwy
Udostępnij facebook twitter Whatsapp Drukuj Wyślij emailem

Planowana przez Miasto Gdańsk budowa buspasów wzdłuż ul. Spacerowej jeszcze się nie rozpoczęła, a już zdążyła wywołać protesty ze strony mieszkańców Oliwy.

O ile w Osowie panuje przychylność dla tych planów, tak prezentacja ich w Oliwie została przyjęta została przez mieszkańców bardzo chłodno. Więcej o tym w artykule: Oliwa chce tunelu a nie buspasów.

Rada Dzielnicy Oliwa oraz jedna ze Wspólnot Mieszkaniowych osiedla położonego przy ul. Spacerowej przesłały do Miasta swoje stanowcze protesty wobec tej inwestycji, argumentując, że planowane zmiany przyniosą więcej szkód niż korzyści, zarówno dla środowiska, jak i dla jakości życia mieszkańców.

Treść pisma Zarządu Dzielnicy Oliwa skierowanego do Piotra Grzelaka, Zastępcy Prezydenta Gdańska
ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki:

W wyniku tzw. „Spotkania konsultacyjnego w sprawie buspasów na ul. Spacerowej” w dniu 10 lipca 2024 roku oraz napływających do nas protestów mieszkańców dzielnicy, pragniemy przedstawić oficjalne stanowisko Rady Dzielnicy Oliwa w tym ważnym dla naszej dzielnicy temacie.

Wyrażamy stanowczy protest wobec planów poszerzania ul. Spacerowej na odcinku od Leśniczówki Renuszewo w Rynarzewie do skrzyżowania z ul. Opacką. Tym samym popieramy również w tym aspekcie protest mieszkańców wspólnoty mieszkaniowej z ul. Karwieńskiej 1c-1h (pismo z dnia 19 sierpnia 2024 roku). 

Nie rozstrzygając dziś, czy na pozostałym odcinku (Wysoka – Rynarzewo) powinny powstać buspasy i w jakim wariancie – zdecydowanie sprzeciwiamy się olbrzymiej dewastacji przyrodniczej i krajobrazowej tej swoistej „zielonej bramy” prowadzącej do Starej Oliwy.

Przedstawione na spotkaniu w dniu 10 lipca 2024 roku możliwe warianty inwestycji w żaden sposób nie rozwiązują problemów z którymi na co dzień boryka się Oliwa. Chodzi tu o szkodliwy dla zdrowia mieszkańców oraz dla stanu zabytkowej substancji dzielnicy samochodowy ruch tranzytowy kumulujący się w tym miejscu z całej północnej części Gdańska i Sopotu w kierunku trójmiejskiej obwodnicy.

Umacniają nas w tej opinii głosy mieszkańców, które padły podczas spotkania w Oliwskim Ratuszu Kultury.

Rada Dzielnicy Oliwa nadal podtrzymuje swoje dotychczasowe stanowisko, że jedyną inwestycją faktycznie odpowiadającą na olbrzymie problemy komunikacyjne w tej części Oliwy jest realizacja inwestycji budowy tzw. tunelu pod Pachołkiem.

W tym miejscu trzeba zacytować słowa Pana Prezydenta Pawła Adamowicza wygłoszone w sierpniu 2015 roku na szczycie wieży na wzgórzu Pachołek:

Tunel pod Pachołkiem i wydłużenie Drogi Zielonej to obsługa obwodnicy trójmiejskiej, dostęp do dzielnic Gdańska położonych za obwodnicą, nie tylko Osowej; obsługa sąsiednich i dalej położonych gmin. To też błogosławieństwo dla Oliwy, bo cały ruch zostałby umiejętnie skanalizowany, innego rozwiązania technicznego nie ma. Przez wiele lat prowadziliśmy rozmaite studia, co zrobić, żeby odkorkować ul. Opata Jacka Rybińskiego, uczynić ją bardziej drożną. To jest jedyne rozwiązanie. Jednocześnie bardzo korzystne dla Sopotu, bo odciąży główny trakt. Mamy szereg argumentów za tym, że to inwestycja nie tylko gdańsko-sopocka, ale i metropolitalna.

Jako aktywni mieszkańcy Gdańska oraz wyborcy, mamy nadzieję, że ta idea i deklaracja ogłoszona 9 lat temu przez Prezydentów Pawła Adamowicza i Jacka Karnowskiego w końcu doczeka się realizacji.

Dlatego też dziękujemy za deklarację Pana Prezydenta dotyczącą dalszych starań i prac w celu pozyskania środków finansowych na potrzeby tej inwestycji, której realizacja jest ważna nie tylko dla mieszkańców dzielnicy Oliwa czy Osowa, ale dla całego Gdańska i aglomeracji Trójmiejskiej. Wyrażamy jednocześnie pełną przychylność i gotowość do współpracy z Miastem Gdańsk w celu pozyskania środków finansowych i umożliwienia realizacji tej inwestycji.

Jednocześnie pragniemy zauważyć, że wymieniana w obu wariantach konieczność poszerzania odcinka ul. Spacerowej od Leśniczówki Renuszewo w Rynarzewie do skrzyżowania z ul. Opacką stoi w sprzeczności potencjalną budową tzw. tunelu pod Pachołkiem. W przypadku budowy tunelu, tak szeroki odcinek z Rynarzewa do Oliwy będzie zbędny. Oprócz wymienionych wcześniej nieodwracalnych skutków i zagrożeń, rozbudowa wszerz tego odcinka może spotkać się wówczas z zarzutem niegospodarności.

Uważamy, że projekt buspasów wzdłuż ul. Spacerowej wymaga nadal dogłębniejszej analizy, oszacowania i spokojnego wyważenia potencjalnych zysków w stosunku do olbrzymich strat przyrodniczych oraz niemałych nakładów finansowych.

Liczymy, że w pracach tych nadal będzie mogła aktywnie uczestniczyć Rada Dzielnicy Oliwy.

Z poważaniem
/-/ Tomasz Strug
Przewodniczący Zarządu
Dzielnicy Oliwa

Prezydenci Paweł Adamowicz i Jacek Karnowski na szczycie wieży na Pachołku – 14 sierpnia 2015. fot. Tomasz Strug.

Alternatywne rozwiązanie

Rada Dzielnicy nie rozstrzyga czy budować buspas w leśnej części ul. Spacerowej. Z kolei Wspólnota Mieszkaniowa zaproponowała alternatywną wersję inwestycji, która ich zdaniem lepiej odpowiada na potrzeby zarówno mieszkańców, jak i całego miasta. Wariant ten zakłada budowę dwóch niezależnych buspasów jedynie na mniej zurbanizowanym odcinku ul. Spacerowej, pomiędzy Centrum Handlowym Osowa a Leśniczówką w Rynarzewie. Propozycja ta umożliwiłaby skrócenie całego odcinka inwestycji o około 25% oraz zmniejszenie liczby wycinanych drzew o około 550, co znacznie ograniczyłoby negatywny wpływ na środowisko.

Co istotne, alternatywny wariant buspasów tylko nieznacznie miałby wpłynąą na oszczędność czasu przejazdu w porównaniu do planu miasta. Szacuje się, że wprowadzenie buspasów na skróconym odcinku wydłużyłoby czas przejazdu jedynie o 3-4 minuty w stosunku do pełnego odcinka, co w kontekście codziennych podróży nie stanowi znaczącej różnicy. Zyski czasowe byłyby zatem minimalnie mniejsze, ale korzyści środowiskowe, krajobrazowe, finansowe i społeczne znacznie większe.

Dodatkowo, zaproponowany alternatywny wariant miałby znacznie przyspieszyć czas realizacji całej inwestycji. Skrócenie odcinka prac budowlanych na zurbanizowanym terenie pozwoliłoby na dużo wcześniejsze zakończenie projektu, co zmniejszyłoby okres utrudnień w ruchu na ul. Spacerowej. Mieszkańcy i turyści, którzy codziennie korzystają z tej trasy, odczuliby zdecydowaną ulgę dzięki skróceniu okresu prac budowlanych o około 1/3, które obecnie grożą poważnymi zakłóceniami komunikacyjnymi.

Alternatywna propozycja umożliwiłaby również przyszłe połączenie tej inwestycji z planowanym tunelem pod Pachołkiem. Takie rozwiązanie pozwoliłoby na skuteczne zarządzenie ruchem tranzytowym, jednocześnie chroniąc krajobraz i środowisko na zurbanizowanej części odcinka w dzielnicy Oliwa. Byłby to na pewno krok w kierunku bardziej zrównoważonego rozwoju, który uwzględnia zarówno potrzeby komunikacyjne, jak i ochronę dziedzictwa naturalnego dzielnicy Oliwa

Apel mieszkańców

Spór o buspasy na ul. Spacerowej w Gdańsku nie jest jedynie konfliktem o infrastrukturę drogową, ale także o ochronę wartości krajobrazowych, środowiskowych i zdrowotnych dzielnicy Oliwa. Wspólnota Mieszkaniowa zapowiedziała już aktywne uczestnictwo w procesie inwestycyjnym. Zarząd wspólnoty zamierza monitorować postępy projektu i, w razie potrzeby, składać odwołania od decyzji środowiskowych, które mogą być wydane na korzyść miejskiego wariantu inwestycji. Takie działania mogą znacznie przedłużyć termin realizacji inwestycji, jeżeli władze Gdańska nie uwzględnią głosów mieszkańców Oliwy. Niewykluczone sa również roszczenia finansowe wspólnoty.

Zarówno Rada Dzielnicy, jak i Wspólnota Mieszkaniowa apelują do władz miasta o ponowne przemyślenie planowanej inwestycji, z uwzględnieniem interesów wszystkich mieszkańców oraz środowiska i krajobrazu najbardziej zielonej dzielnicy miasta.

Pp

Ostatnia edycja: 13 lipca, 2024 o 12:42

Ostatnia edycja: 5 września, 2024 o 13:21