Reklama

Miasto chce wyciąć około 2200 drzew dla buspasów przy Spacerowej

Głos mieszkańców Oliwy zupełnie zignorowano. W Urzędzie Miejskim zapadła decyzja o stworzeniu projektu i otrzymania decyzji środowiskowej dla budowy buspasów w ul. Spacerowej – w najszerszym wariancie, czyli po obu stronach drogi.

Miasto chce wyciąć około 2200 drzew dla buspasów przy Spacerowej
Udostępnij facebook twitter Whatsapp Drukuj Wyślij emailem

Zarządy Dzielnic Osowy i Oliwy otrzymały dziś pismo w Wydziału Projektów Inwestycyjnych w sprawie budowy buspasów w ul. Spacerowej:

Odpowiadając na Uchwałę Rady Dzielnicy Osowa nr LII/121/2024 z dnia 28.06.2024 r., uprzejmie informuję iż podjęta została decyzja o zleceniu opracowania dokumentacji projektowej oraz pozyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy buspasa w ul. Spacerowej w wariancie 2 tzn. budowie buspasów po obu stronach drogi.

Na chwilę obecną, nie jest możliwe zlecenie dokumentacji projektowej dla budowy Nowej Spacerowej w tunelu pod wzgórzem Pachołek z uwagi na ograniczone środki budżetowe Gminy Miasta Gdańska.

Ponadto, budowa Nowej Spacerowej pod wzgórzem Pachołek, nie została uwzględniona w żadnym z Programów Rozwoju Strategii Miasta Gdańska 2030. W przypadku pojawienia się możliwości pozyskania finansowania ze środków zewnętrznych (unijnych bądź krajowych), możliwość realizacji Nowej Spacerowej w tunelu pod wzgórzem Pachołek zostanie poddana analizie.

Pod pismem podpisała się Małgorzata Polan, p.o. Dyrektor Wydziału Projektów Inwestycyjnych .

Oliwa tylko straci

Przypomnijmy, miasto przedstawiło mieszkańcom Osowy i Oliwy dwa możliwe warianty budowy buspasa wzdłuż ul. Spacerowej. Pierwszy zakładał budowę jednego buspasa o zmiennym kierunku jazdy – zależnym od pory dnia. Wariant drugi zakłada budowę buspasów po obu stronach jezdni. Oznacza to wycinkę około 2200 drzew.

>>> Tu pełna prezentacja i zapis video ze spotkania z 10 lipca<<<

Mieszkańcom Osowy oba warianty przedstawiono jeszcze w czerwcu i mogła się do nich odnieść w postaci uchwały Rada Dzielnicy Osowa.  Natomiast w Oliwie prezentacji dokonano w lipcu, gdy kadencja Rady Oliwy dobiegła już końca.

Do obu koncepcji odniósł się jednak działający nadal Zarząd Dzielnicy Oliwa oraz mieszkańcy osiedla przy ulicy Karwieńskiej,  którzy bezpośrednio zostaną dotknięci budową cztero – pasmowej jezdni przy ulicy Spacerowej.

Zarówno Zarząd Dzielnicy jak i mieszkańcy apelowali o niebudowanie buspasa na odcinku od Rynarzewa do centrum Oliwy. Argumentowano to koniecznością ochrony wartości krajobrazowych, środowiskowych i zdrowotnych dzielnicy Oliwa i samych Oliwian. 

Dla samochódów bez zmian – będą stać w coraz większych korkach

Zarówno mieszkańcy na spotkaniu 10 lipca jak i Zarząd Dzielnicy Oliwa podkreślali, że Oliwa dzięki tej inwestycji nic nie zyska, a jedynie straci.

Potwierdzają to również dawno przeprowadzone analizy. Już w 2018 roku Biuro Rozwoju Gdańska informowało, że:

Sam buspas w ulicy Spacerowej nie rozwiąże problemów z dojazdem pomiędzy Oliwą a Osową, ponieważ cały ruch i tak stanie na ulicy Opata Jacka Rybińskiego. W ramach procedowanej obecnie przez miasto decyzji środowiskowej problem ten został rozwiązany poprzez wskazanie realizacji tunelu pod Pachołkiem w przekroju dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z buspasami umożliwiając odciążenie ulicy Opata Jacka Rybińskiego i przekształcenie jej w atrakcyjną przestrzeń publiczną – zgodnie z postulatami mieszkańców.

Niespełniona obietnica

W czasie spotkania z Oliwianami 10 lipca Wiceprezydent Piotr Grzelak deklarował, że miasto będzie starało się procedować równolegle przygotowanie inwestycji Tunelu pod Pachołkiem. Argumentował, że budowa czterach pasów jezdni na ulicy Spacerowej będzie już wkładem do tej przyszłej inwestycji.

Teraz czytamy w piśmie wysłanym do rad dzielnic, że:

budowa Nowej Spacerowej pod wzgórzem Pachołek, nie została uwzględniona w żadnym z Programów Rozwoju Strategii Miasta Gdańska 2030. W przypadku pojawienia się możliwości pozyskania finansowania ze środków zewnętrznych (unijnych bądź krajowych), możliwość realizacji Nowej Spacerowej w tunelu pod wzgórzem Pachołek zostanie poddana analizie.

Jedynie analizie …

Starania o tunel pod Pachołkiem były obietnicą złożoną jeszcze przez prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza i prezydenta Sopotu Jacka Karnowskiego.

To też błogosławieństwo dla Oliwy, bo cały ruch zostałby umiejętnie skanalizowany, innego rozwiązania technicznego nie ma. Przez wiele lat prowadziliśmy rozmaite studia, co zrobić, żeby odkorkować ul. Opata Jacka Rybińskiego, uczynić ją bardziej drożną. To jest jedyne rozwiązanie – mówił w 2015 roku o tunelu pod Pachołkiem Paweł Adamowicz.

Dziś w obu miastach rządzą następcy Adamowicza i Karnowskiego. A my znów się od realizacji tej obietnicy oddalamy.

Prezydenci Paweł Adamowicz i Jacek Karnowski na szczycie wieży na Pachołku – 14 sierpnia 2015.

Z pewnością to jeszcze nie koniec tej historii. Mieszkańcy zapowiadali wcześniej podjęcie kroków prawnych w celu zablokowania budowy buspasów od Rynarzewa do Oliwy.

Pw

Ostatnia edycja: 8 października, 2024 o 20:05