Reklama

Nie przypinaj roweru czy hulajnogi do stojaka dawnego Mevo

Rozpoczyna się demontaż części stacji postojowych Mevo. Te bardziej zniszczone przejdą remont przed planowanym na przyszłe lato ponownym uruchomieniem systemu roweru miejskiego.

Stacja Mevo przy pętli tramwajowej w Oliwie | mat. prasowe
Udostępnij facebook twitter Whatsapp Drukuj Wyślij emailem

Rozpoczyna się demontaż części stacji postojowych Mevo. Te bardziej zniszczone przejdą remont przed planowanym na przyszłe lato ponownym uruchomieniem systemu roweru miejskiego.

Już dziś, 19 października, rozpocznie się demontaż części stacji postojowych Mevo. Przez najbliższe miesiące lepiej wstrzymać się od parkowania swoich rowerów w tych miejscach.

Jeśli stacja musi trafić do wymiany lub remontu, przypiętym do niej rowerom przyczepiona zostanie wiadomość z prośbą o jego usunięcie. W przeciwnym razie sprawa będzie zgłaszana do Straży Miejskiej – wyjaśnia Jarosław Maciejewski z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot. – Apel skierowany jest również do operatorów hulajnóg, którzy dotychczas korzystali ze stacji. 

W najbliższym czasie zdemontowanych i dostarczonych do serwisu zostanie 40% stacji w 16 gminach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS). 35% stacji będzie naprawionych na miejscu. Co czwarta stacja jest w dobrym stanie i nie wymaga renowacji. 

 – Stacje te będą nam służyły przez kolejne 6 lat, dlatego zależy nam aby od samego początku były w jak najlepszym stanie – mówi Jordi Cabañas, CEO City Bike Global. Część z nich została zniszczona przez wandali i szpeciła otoczenie przez wiele miesięcy, cieszę się, że będziemy mogli to teraz naprawić

Jeśli pojazdy przypięte do stacji nie zostaną usunięte w ciągu tygodnia, to ekipy remontowe nie będą miały innego wyjścia jak usunąć blokadę. O sytuacjach takich (jeśli będą miały miejsce) informowana będzie straż miejska, a rower zostanie odholowany na koszt właściciela.

Po naprawie stacje sukcesywnie będą montowane na swoich miejscach – mówi Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo w Metropolii Gdańsk-Gdynia-Sopot. – Mamy prośbę, aby mieszkańcy oraz operatorzy hulajnóg nie korzystali już ze stojaków Mevo.      

Poza samymi parkingami odświeżone zostaną tzw. totemy (małe i duże) przy wszystkich 660 stacjach funkcjonujących dotychczas w 14 gminach OMGGS, a do tego prawie 60 nowych stacji w przystępujących do systemu Kolbudach i Kosakowie. D2019 roku MEVO działało w Gdańsku, Gdyni, Rumi, Tczewie, Sopocie, Żukowie, Redzie, Pruszczu Gdańskim, Kartuzach, Władysławowie, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy i Pucku. Wszystkie prace renowacyjne maja się zakończyć się do marca przyszłego roku. 

Nowy operator systemu

Umowa na funkcjonowanie Mevo została podpisana między OMGGS a City Bike Global w lutym tego roku Na jej podstawie firma z Barcelony powinna uruchomić Mevo latem 2023 roku. 

Poprzedni system Mevo przestał funkcjonować w październiku 2019 roku w związku z bankructwem firmy Nextbike Polska.

– Od ponad 2 lat z powództwa Metropolii Gdańsk-Gdynia-Sopot trwa postępowanie sądowe mające m.in. na celu zwrot przez firmę Nextbike pieniędzy, które mieszkańcy wpłacili na konto Mevo – informuje Jarosław Maciejewski. Mimo pisemnej deklaracji ówczesnego prezesa Nextbike’a środki te (głównie po kilka lub kilkanaście złotych) do dziś nie zostały oddane mieszkańcom.

Próba generalna w Sztokholmie

Ponad 75% z 4099 rowerów będzie posiadała wspomaganie elektryczne oparte na bateriach wymienianych po przejechaniu 100 kilometrów. Na terenie 16 gmin znajdować się będzie ponad 50 punktów ładowania baterii. 

Rowery zamówione przez firmę z Barcelony to unowocześniony model roweru miejskiego używanego w Kopenhadze.

Większość rowerów dostarczonych zostanie przez włoską firmę Vaimoo, której rowery jeżdżą również po Berlinie, Cambridge, Rotterdamie, a z polskich miast – w Rzeszowie (dla prywatnej firmy Blinkee). 

Najbardziej porównywalnym do Mevo systemem jest jednak wdrażany od roku system roweru w Sztokholmie, w którym te same co na Pomorzu firmy (CBG/Inurba i Vaimoo) dostarczyć mają ponad 5 tysięcy rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Realizacja umowy nie idzie bez problemów – obecnie po ulicach Sztokholmu jeździ tylko ponad 1200 rowerów. Projekt realizowany w stolicy Szwecji to w dużym stopniu próba generalna dla nowego Mevo.

Pp

Ostatnia edycja: 19 października, 2022 o 12:05