Nowe autobusy i tramwaje dla Gdańska
23 nowe autobusy mają się pojawić w Gdańsku do końca tego roku. W planach jest także zakup 15. nowych tramwajów.
Zakład Komunikacji Miejskiej w najbliższych dniach ma ogłosić przetarg na dostawę 23 nowych autobusów. – Nowe pojazdy zastąpią najbardziej wysłużone autobusy gdańskiego ZKM – mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Wszystkie pojazdy mają być wyposażone w klimatyzację, monitoring, system głosowego zapowiadania przystanków, ledowe oświetlenie, będą także spełniać normy emisji spalin Euro 6.
– Nowością, i ukłonem w kierunku osób, które korzystają z telefonów komórkowych i tabletów, będą ładowarki USB, a także, bo z tego Gdańsk już słynie, udogodnienia dla rowerzystów i pasy do zapinania rowerów – mówi Piotr Grzelak.
Pod uwagę jest brany również komfort pracy kierowców. – Specyfikacja warunków zamówienia była konsultowana ze środowiskiem kierowców. Wnieśli oni uwagi dotyczące zwłaszcza foteli i rozwiązań w kabinie – mówi Maciej Lisicki, wiceprezes Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
To istotne, ponieważ przy ocenie ofert, oprócz ceny (55%) pod uwagę brane będą także kryteria techniczne i ekologiczne (45%).
Nowa pojazdy powinny pojawić się w mieście pół roku po podpisaniu umowy. Gdańsk planuje wydać na nie do około 20,3 mln zł netto.
Wśród nich znajdują się 2 minibusy (długość do 8,6m), 3 midibusy (długość do 10,6m), 9 pojazdów standardowych (12m) oraz 9 pojazdów przegubowych (18m).
Niektóre z partii wycofywanych autobusów zostaną zachowane, jako pojazdy zabytkowe. – Jednym z takich pojazdów będzie Mercedes 405, który był pierwszym w Polsce autobusem niskopodłogowym w komunikacji publicznej. Warto, aby taki pojazd został w naszym taborze zabytkowym – dodaje Maciej Lisicki.
Nowe Tramwaje
ZKM planuje także ogłoszenie przetargu na zakup 15 nowych tramwajów. Będą to pojazdy dwukierunkowe, klimatyzowane, w całości niskopodłogowe. – Obecnie Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku dysponuje 127 zestawami tramwajowymi. Udział pojazdów niskopodłogowych i z częścią niskopodłogową we flocie tramwajowej ZKM w Gdańsku jest najwyższy w Polsce i wynosi obecnie 86%. Po realizacji projektu zakupu 15 nowych tramwajów będziemy mogli wycofać z użytkowania wszystkie tramwaje wysokopodłogowe, w efekcie gdańska flota tramwajowa, będzie w 100 procentach niskopodłogowa – zaznacza Piotr Grzelak.
Nowością w specyfikacji przetargowej będzie możliwość jazdy na bateriach w trybie jazdy miejskiej na odcinku przynajmniej 500m, (dotychczas gdańskie tramwaje bez sieci mogą przejechać na bateriach około 200 m w trybie awaryjnym). Szacowany koszt zakupu nowych tramwajów to 112,5 mln zł netto.
Takie tramwaje mogą zostać wykorzystane w miejscach gdzie trudno jest rozpiąć siec trakcyjną. Jeden z wariantów linii tramwajewej, „Gdańsk Południe-Wrzeszcz” przebiega przez wąską ul. Bohaterów Getta Warszawskiego we Wrzeszczu.
Remonty
Na tym nie koniec, gdański ZKM planuje także remont tramwajów niskopodłogowych. W tym roku modernizację przejdą cztery wagony NGd99 (numery boczne 1001-1004) oraz jeden tramwaj 114Na (numer boczny 1502). W odróżnieniu od zmodernizowanego już tramwaju 114Na (numer boczny 1501), w tym drugim zostanie zachowane jak najwięcej elementów oryginalnych (nie będzie wymiany m.in. czoła, ani okien).
– Jest to najstarszy w Polsce tramwaj niskopodłogowy produkowany seryjnie. Zakładamy, że za jakiś czas będzie to tramwaj historyczny, dlatego chcemy zachować jak najwięcej z jego oryginalnego wyglądu. Ta przeróbka będzie dotyczyła przede wszystkim wnętrza, elektroniki i poprawy komfortu pasażerów. Chcemy by spełniał standardy, jakie w Gdańsku mają tego typu pojazdy, ale z drugiej strony chcemy, by zachował w jak największym stopniu wygląd oryginalny. Wszystkie elementy zdemontowane z tego wozu zostaną schowane i będą przechowywane następne, mniej więcej, 20-30 lat, tak aby kiedyś odtworzyć jego pierwotny wygląd – zapowiada Maciej Lisicki.
W tym roku zostaną także zmodernizowane niektóre dwukierunkowe tramwaje N8C. W części z nich będzie zamontowana klimatyzacja w drugiej kabinie motorniczego (pierwotna modernizacja zakładała klimatyzację tylko w jednej kabinie motorniczego).
Obecnie Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku dysponuje 222 autobusami i 127 zestawami tramwajowymi.
Pr
23 nowe autobusy mają się pojawić w Gdańsku do końca tego roku. W planach jest także zakup 15. nowych tramwajów.
Zakład Komunikacji Miejskiej w najbliższych dniach ma ogłosić przetarg na dostawę 23 nowych autobusów. – Nowe pojazdy zastąpią najbardziej wysłużone autobusy gdańskiego ZKM – mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Wszystkie pojazdy mają być wyposażone w klimatyzację, monitoring, system głosowego zapowiadania przystanków, ledowe oświetlenie, będą także spełniać normy emisji spalin Euro 6.
– Nowością, i ukłonem w kierunku osób, które korzystają z telefonów komórkowych i tabletów, będą ładowarki USB, a także, bo z tego Gdańsk już słynie, udogodnienia dla rowerzystów i pasy do zapinania rowerów – mówi Piotr Grzelak.
Pod uwagę jest brany również komfort pracy kierowców. – Specyfikacja warunków zamówienia była konsultowana ze środowiskiem kierowców. Wnieśli oni uwagi dotyczące zwłaszcza foteli i rozwiązań w kabinie – mówi Maciej Lisicki, wiceprezes Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
To istotne, ponieważ przy ocenie ofert, oprócz ceny (55%) pod uwagę brane będą także kryteria techniczne i ekologiczne (45%).
Nowa pojazdy powinny pojawić się w mieście pół roku po podpisaniu umowy. Gdańsk planuje wydać na nie do około 20,3 mln zł netto.
Wśród nich znajdują się 2 minibusy (długość do 8,6m), 3 midibusy (długość do 10,6m), 9 pojazdów standardowych (12m) oraz 9 pojazdów przegubowych (18m).
Niektóre z partii wycofywanych autobusów zostaną zachowane, jako pojazdy zabytkowe. – Jednym z takich pojazdów będzie Mercedes 405, który był pierwszym w Polsce autobusem niskopodłogowym w komunikacji publicznej. Warto, aby taki pojazd został w naszym taborze zabytkowym – dodaje Maciej Lisicki.
Nowe Tramwaje
ZKM planuje także ogłoszenie przetargu na zakup 15 nowych tramwajów. Będą to pojazdy dwukierunkowe, klimatyzowane, w całości niskopodłogowe. – Obecnie Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku dysponuje 127 zestawami tramwajowymi. Udział pojazdów niskopodłogowych i z częścią niskopodłogową we flocie tramwajowej ZKM w Gdańsku jest najwyższy w Polsce i wynosi obecnie 86%. Po realizacji projektu zakupu 15 nowych tramwajów będziemy mogli wycofać z użytkowania wszystkie tramwaje wysokopodłogowe, w efekcie gdańska flota tramwajowa, będzie w 100 procentach niskopodłogowa – zaznacza Piotr Grzelak.
Nowością w specyfikacji przetargowej będzie możliwość jazdy na bateriach w trybie jazdy miejskiej na odcinku przynajmniej 500m, (dotychczas gdańskie tramwaje bez sieci mogą przejechać na bateriach około 200 m w trybie awaryjnym). Szacowany koszt zakupu nowych tramwajów to 112,5 mln zł netto.
Takie tramwaje mogą zostać wykorzystane w miejscach gdzie trudno jest rozpiąć siec trakcyjną. Jeden z wariantów linii tramwajewej, „Gdańsk Południe-Wrzeszcz” przebiega przez wąską ul. Bohaterów Getta Warszawskiego we Wrzeszczu.
Remonty
Na tym nie koniec, gdański ZKM planuje także remont tramwajów niskopodłogowych. W tym roku modernizację przejdą cztery wagony NGd99 (numery boczne 1001-1004) oraz jeden tramwaj 114Na (numer boczny 1502). W odróżnieniu od zmodernizowanego już tramwaju 114Na (numer boczny 1501), w tym drugim zostanie zachowane jak najwięcej elementów oryginalnych (nie będzie wymiany m.in. czoła, ani okien).
– Jest to najstarszy w Polsce tramwaj niskopodłogowy produkowany seryjnie. Zakładamy, że za jakiś czas będzie to tramwaj historyczny, dlatego chcemy zachować jak najwięcej z jego oryginalnego wyglądu. Ta przeróbka będzie dotyczyła przede wszystkim wnętrza, elektroniki i poprawy komfortu pasażerów. Chcemy by spełniał standardy, jakie w Gdańsku mają tego typu pojazdy, ale z drugiej strony chcemy, by zachował w jak największym stopniu wygląd oryginalny. Wszystkie elementy zdemontowane z tego wozu zostaną schowane i będą przechowywane następne, mniej więcej, 20-30 lat, tak aby kiedyś odtworzyć jego pierwotny wygląd – zapowiada Maciej Lisicki.
W tym roku zostaną także zmodernizowane niektóre dwukierunkowe tramwaje N8C. W części z nich będzie zamontowana klimatyzacja w drugiej kabinie motorniczego (pierwotna modernizacja zakładała klimatyzację tylko w jednej kabinie motorniczego).
Obecnie Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku dysponuje 222 autobusami i 127 zestawami tramwajowymi.
Pr