Reklama

Od 11 czerwca zawężenie Grunwaldzkiej, piesi z pierwszeństwem na Ceynowy i Kanapariusza

W ramach pilotażu, od 11 czerwca wprowadzone zostaną pierwsze zmiany w organizacji ruchu na ulicach Gdańska związane z epidemią koronawirusa. Zmiany mają zwiększyć bezpieczeństwo, przestrzeń i komfort w poruszaniu się pieszych i rowerzystów. Do końca wakacji ma potrwać obserwacja jak wpłynie to na płynność ruchu samochodowego.

al. Grunwaldzka (od Kaprów do Derdowskiego) - miejsca postojowe znajdujące się na chodniku zostaną przesunięte na prawy pas jezdni | fot. Tomasz Strug
Udostępnij facebook twitter Whatsapp Drukuj Wyślij emailem

W ramach pilotażu, od 11 czerwca wprowadzone zostaną pierwsze zmiany w organizacji ruchu na ulicach Gdańska związane z epidemią koronawirusa. Zmiany mają zwiększyć bezpieczeństwo, przestrzeń i komfort w poruszaniu się pieszych i rowerzystów. Do końca wakacji ma potrwać obserwacja jak wpłynie to na płynność ruchu samochodowego.

Zachowanie dystansu społecznego w czasie pandemii koronawirusa wymaga większej przestrzeni. Dlatego przez miasta w Europie i Ameryce Północnej przetacza się fala zmian organizacji ruchu i oddawania ulic w większe władanie pieszych i rowerzystów. To m.in.:Berlin, Paryż, Mediolan, Londyn,  Wiedeń.  W niektórych miastach nawet główne ulice przekształcane są wdeptaki.

Wprowadzane w Gdańsku zmiany są odpowiedzią m.in. na postulat Zarządu Dzielnicy Oliwa, który pierwszy zwrócił uwagę na ten problem. 

Od 11 czerwca w Oliwie i we Wrzeszczu zawężona do dwóch pasów ruchu zostanie al. Grunwaldzka

Pierwsze zmiany dotyczą dwóch odcinków al. Grunwaldzkiej – w Oliwie między ulicami Kaprów i Derdowskiego oraz we Wrzeszczu między ulicami Klonową i Dmowskiego. Obecnie pojazdy parkują tam na chodniku. 11 czerwca chodnik w całej szerokości zostanie „uwolniony” dla pieszych i rowerzystów. Miejsca postojowe zostaną zlokalizowane na prawym pasie al. Grunwaldzkiej w Oliwie, a we Wrzeszczu na wyłożonym kostką brukową pasie manewrowym.  –

– Zmiany te pilotażowo obowiązywać będą do końca wakacji. Jeśli rozwiązanie się sprawdzi tj. utrzymana zostanie płynność ruchu zmiany zostaną utrzymane i pojawią się kolejne – informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Do końca czerwca w kilku lokalizacjach strefy zamieszkania

Kolejną zmianą, dostosowującą organizację ruchu do bieżącej sytuacji jest nadanie priorytetu dla ruchu pieszego na ulicach lokalnych. W kilku lokalizacjach, które stanowią uczęszczane ciągi komunikacyjne stworzone zostaną strefy zamieszkania. Oznacza to pierwszeństwo pieszych przed pojazdami, ograniczenie prędkości samochodów do 20 km/h i parkowanie wyłączenie w miejscach wyznaczonych.

Takie zmiany pojawią się od 11 czerwca na:

  • ul. Ceynowy – główny ciąg komunikacyjny pomiędzy węzłami Oliwa PKP i pętlą tramwajową Oliwa;
  • ul. Kanapariusza – ciąg komunikacyjny w pobliżu Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej;

Koronawirus zmniejszył ruch samochodowy

– O tym, że epidemia koronawirusa miała wpływ na decyzje komunikacyjne mieszkańców Gdańska świadczą dane, mówiące o spadku natężenia ruchu na ulicach naszego miasta – mówi Magdalena Kiljan. –  Badania, jakie przeprowadzono na jednej z głównych arterii Gdańska – al. Grunwaldzkiej, uwidaczniają dużo mniejszy ruch pojazdów w marcu, kwietniu oraz maju tego roku w porównaniu do czasów sprzed epidemii. Natężenie ruchu spadło tam średnio o ok. 35-40%, a w pojedynczych dniach nawet o ponad połowę. W czerwcu natężenie ruchu także było mniejsze o kilka procent niż w analogicznym czasie rok temu.

Do końca czerwca strefy zamieszkania na kolejnych ulicach Gdańska

Od 29 czerwca podobne do oliwskiego rozwiązanie zastosowane będzie również na Głównym Mieście – w jego reprezentacyjnej historycznej części.  

Zmiany w organizacji ruchu dotyczyć będą także ul. Wajdeloty. Tu zostanie wprowadzony pilotażowo projekt zakładający zamknięcie odcinka ul. Wajdeloty dla ruchu samochodów. Cały przekrój jezdni zostanie oddany pieszym i rowerzystom, a chodniki zostaną zagospodarowane pod ogródki gastronomiczne. – Po krótkim okresie pilotażu w dniach 11-14 czerwca podjęta zostanie decyzja o ewentualnym przedłużeniu tego rozwiązania na sezon wakacyjny lub dłuższy. Decydująca będzie w tej kwestii opinia mieszkańców, których będą mogli wypowiedzieć się w ankietach. Ankiety trafią do mieszkańców ulic: Wajdeloty, Grażyny, Aldony i Konrada Wallenroda – informuje rzeczniczka GZDiZ.

Wprowadzenie zmian na odcinku ul. Wajdeloty od ul. Aldony do ul. Grażyny powoduje konieczność odłożenia w czasie stref z priorytetem dla pieszych na ulicach:

  • ul. Grażyny – ciąg komunikacyjny łączący Plac Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP;
  • ul. Białej – ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego oraz targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP;

Poprawa bezpieczeństwa rowerzystów

Ważną zmianą, która poprawi bezpieczeństwo pieszych, a przede wszystkim rowerzystów będzie przeorganizowanie ruchu na ul. Piramowicza. Z powodu ograniczonej widoczności dochodziło tam do wymuszenia pierwszeństwa czy wręcz potrącenia rowerzysty przez kierowcę wjeżdżającego z ul. Piramowicza na al. Zwycięstwa. Projekt zmian na ul. Piramowicza ograniczy ryzyko występowania tego typu zagrożeń. Dokładny termin zastosowania tych zmian będzie znany po uzgodnieniu projektu organizacji ruchu przez wszystkie wymagane przepisami jednostki.

Przed wakacjami więcej pasów rowerowych na jezdni

Powyższe zmiany nie są jedynymi, które wpłyną na charakter komunikacji. Kończymy przygotowania projektów organizacji ruchu związanych z wyznaczenie pasów rowerowych na jezdni. Te również uspokoją ruch samochodowy,  poprawią bezpieczeństwo i komfort rowerzystów. Nowe pasy powstaną na ulicach: Matemblewskiej, Myśliwskiej, Platynowej, 3 Maja, Dragana, Warszawskiej i al. Hallera.

Zmiany zostały pozytywnie zaopiniowane przez rady dzielnic, na których terenie zostaną wprowadzone.

Pp/gzdiz

Ostatnia edycja: 9 czerwca, 2020 o 13:23