Od marca 50 km/h na całej długości al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa
To już pewne. Od marca nie będzie na al. Grunwaldzkiej oraz al. Zwycięstwa w Gdańsku odcinków z dozwoloną prędkością do 70 km/h. Na obu alejach prędkość zostanie ujednolicona do obowiązującej w terenie zabudowanym.
To już pewne. Od marca nie będzie na al. Grunwaldzkiej oraz al. Zwycięstwa w Gdańsku odcinków z dozwoloną prędkością do 70 km/h. Na obu alejach prędkość zostanie ujednolicona do obowiązującej w terenie zabudowanym.
Stało się tak na wniosek Rady Oliwy, która w listopadzie ubiegłego roku wystąpiła o ujednolicenie dozwolonej prędkości na wszystkich odcinkach al. Grunwaldzkiej na terenie dzielnicy Oliwa i ograniczenie jej do 50 km/h. Powoływano się tu na fakt, że Grunwaldzka jest jedną z bardziej niebezpiecznych dróg w Gdańsku. Prócz kolizji samochodowych, dochodzi tu do wypadków z udziałem rowerzystów i pieszych. W ostatnich latach okolice Grunwaldzkiej bardzo się również zurbanizowały.
Ostatnio z podobnym wnioskiem dot. al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa wystąpili radni Klubu Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta.
Argumenty Rady Dzielnicy podzielają naukowcy z Politechniki Gdańskiej, których analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów.
– Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy podjęta została decyzja o kompleksowym podejściu do zagadnienia – informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. – Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego – pieszych i rowerzystów.
Urzędnicy zauważają również skalę rosnącego ruchu poprzecznego przez obie aleje. Powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Wyznaczane są nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center. Ponadto wydzielane są miejsca parkingowe na części jezdni. Aleje Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy.
Dlatego też, by podnieść poziom bezpieczeństwa na głównej arterii miasta zdecydowano o wdrożeniu projektu ustanawiającego dopuszczalną prędkość 50 km/h na całej długości al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej w obu kierunkach. – Projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię Policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku, a ich widocznym przejawem będzie demontaż znaków zakazu z „70” i „50” na całej długości obu ulic – zapowiada rzeczniczka GZDiZ.
Wkrótce 50 km/h w całym kraju na terenie zabudowanym
Wprowadzane zmiany to także odpowiedź na zmiany legislacyjne. Przypomnijmy, że jedna z uchwalonych przez Sejm zmian (nowelizacja ustawy czeka jeszcze na podpis Prezydenta RP) wprowadza jednolitą prędkość 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę (obecnie w godz. 23.00 – 5.00 ta prędkość to 60 km/h).
Teraz tylko wypada mieć nadzieję, że ktoś zajmie się kontrolą prędkości samochodów na oby alejach i egzekwowaniem nowych przepisów.
Pw
Ostatnia edycja: 18 lutego, 2021 o 21:50