Reklama

Oliwski Kwestionariusz Wyborczy – odpowiadają kandydaci na Prezydenta Gdańska

Przed nami ostatni tydzień kampanii wyborczej. To również ostatnie chwile, by zdecydować kogo chcemy widzieć prezydentem Gdańska, a kogo jako radnego miasta. Pomóc w tym może rodzaj ankiety z pytaniami dotyczącymi naszej dzielnicy.

Na zdjęciu, Elżbieta Jachlewska, Kacper Płażyński, Jarosław Wałęsa | fot.: mat. wyborcze kandydatów
Udostępnij facebook twitter Whatsapp Drukuj Wyślij emailem

Przed nami ostatni tydzień kampanii wyborczej. To również ostatnie chwile, by zdecydować kogo chcemy widzieć prezydentem Gdańska, a kogo jako radnego miasta. Pomóc w tym może rodzaj ankiety z pytaniami dotyczącymi naszej dzielnicy.

Autorem wszystkich pytań (z wyjątkiem dot. wycinki w Lasach Oliwskich) jest Jakub Raciborski, aktywny mieszkaniec Oliwy. Pytania zostały przesłane do wszystkich sztabów wyborczych 4 października z prośbą o przekazanie jej kandydatom na prezydenta oraz kandydatom na radnych. Po 10 dniach ujawniamy wszystkie otrzymane odpowiedzi.

Z 7 kandydatów na prezydenta Gdańska odpowiedziało nam 3: Elżbieta Jachlewska, Kacper Płażyński oraz Jarosław Wałęsa. Odpowiedzi kandydatów na radnych zaprezentujemy jutro.

Nazwiska kandydatów i ich odpowiedzi prezentujemy w kolejności alfabetycznej.

  1. Tunel pod Pachołkiem czy inne rozwiązanie?

Elżbieta Jachlewska (Komitet Wyborczy Wyborców Ruch Społeczny Lepszy Gdańsk –  wypowiada się w kwestionariuszu  w imieniu całego zespołu kandydatów Lepszego Gdańska, jest jednocześnie kandydatką na radną z naszego okręgu):

Inne rozwiązanie tj. zintegrowane działania, wyprowadzce ruch kołowy z rejonu Starej Oliwy, w tym ograniczenie ruchu kołowego na ul. Opata Rybickiego z priorytetem dla mieszkańców, rozbudowa ulicy Spacerowej o buspas z drogą rowerową, wprowadzenie powszechnego roweru metropolitalnego, w kierunku Osowej z napędem elektrycznym, znaczne zwiększenie liczby kursów i wprowadzenie elektrycznych midibusów na Osowej do Oliwy, rozbudowa węzłów przesiadkowych przy PKP Oliwa i PKM Osowa wraz z systemem P&R, wprowadzenie jednego zintegrowanego biletu metropolitalnego na wzór Warszawy (w cenie obecnie 98 zł za WSZYSTKIE stołeczne środki transportu zbiorowego).

Kacper Płażyński (Komitet Wyborczy Prawo i Sprawiedliwość):

Z poboczy ulicy Spacerowej utworzymy trzeci pas ruchu, który stanowił będzie buspas ze zmiennym kierunku ruchu, do wykorzystania jedynie dla taksówek, autobusów i służb uprzywilejowanych. Od północy do południa ruch na nim skierowany byłby w stronę Oliwy, a przez pozostałe 12 godzin ruch na nim skierowany byłby do Osowej. Zapewni to możliwość przejazdu transportem publicznym w godzinach szczytu w ok 12 minut pomiędzy Oliwą a Osową.

Z uwagi na „wąskie gardło” przy wjeździe do Oliwy rozbudowa Spacerowej o dodatkowe pasy ruchu dla samochodów pozbawiona jest sensu. Poza tym, wymagałoby to uzyskiwania zgód na rozbudowę ul. Spacerowej co jest procesem długotrwałym i trudnym z uwagi na to, że jest to teren objęty ochroną w ramach Programu Natura 2000.

Jarosław Wałęsa (Koalicyjny Komitet Wyborczy Platforma .Nowoczesna Koalicja Obywatelska)

Oczywiście tunel pod Pachołkiem najlepiej odciążyłby ruch w Oliwie ale nie zapewniono wkładu miasta na realizację tego projektu nie widać też możliwości skorzystania ze środków europejskich czy centralnych dla realizacji tej inwestycji.

Będziemy chcieli bardzo szybko przeanalizować wariant budowy trzeciego pasa ruchu na ul Spacerowej dla autobusów i komunikacji miejskiej (elektrobus) oraz budowy równoległej drogi rowerowej.

Nie będziemy chcieli rozbudowywać spacerowej dla aut tranzytowych dlatego nie przewidujemy realizacji szerokiej arterii a pozostawienie drogi o standardzie lokalnym. Do tych działań komplementarne będzie zbudowanie Przystanku PKM Kielnieńska w Osowej wraz z parkingiem P&R.

SPP Polanki Derdowskiego miejsca

  1. Czy powiększać strefę płatnego parkowania?

Elżbieta Jachlewska (Lepszy Gdańsk): Tak, doświadczenie z dotychczasowej SPP w Oliwie pokazuje, że to rozwiązanie zwiększa rotację i pozwala mieszkańcom na łatwiejsze parkowanie swoich aut.

Kacper Płażyński (Prawo i Sprawiedliwość): W sprawie określania wielkości Strefy Płatnego Parkowania będę się kierował stanowiskiem Rad Dzielnic.

Jarosław Wałęsa (Koalicja Obywatelska): Tylko jeżeli mieszkańcy z Radą Dzielnicy wystąpią o jej powiększenie.

 

Park Oliwski groty szeptow 20170605 152245

  1. Park Oliwski ze wstępem płatnym czy bezpłatnym?

Elżbieta Jachlewska (Lepszy Gdańsk): Wstęp bezpłatny, Park Oliwski jest własnością mieszkanek i mieszkańców Gdańska i powinien być dostępny dla każdego, bez względu na zamożność portfela.

Kacper Płażyński (Prawo i Sprawiedliwość): Bezpłatnym.

Jarosław Wałęsa (Koalicja Obywatelska): Park Oliwski bezpłatny dla mieszkańców.

 

Polanki parking VLO

  1. Budowa miejsc do parkowania, czy ograniczanie ich?

Elżbieta Jachlewska (Lepszy Gdańsk): Oliwa potrzebuje najpierw nowych połączeń transportu zbiorowego, m.in. buspasów na Grunwaldzkiej i zwiększenia kursów, np. autobusu 122, budowy tramwaju z Górnego Tarasu przez Wrzeszcz do Oliwy, by stopniowo ograniczać miejsca do parkowania.

Kacper Płażyński (Prawo i Sprawiedliwość): Zachowanie stanu obecnego.

Jarosław Wałęsa (Koalicja Obywatelska): Nie przewidujemy budowy dodatkowych miejsc parkingowych w Oliwie jedynie budowy miejsc gdzie będą one odbierane np. Plac Inwalidów rekompensata wzdłuż ul. Opata Rybińskiego jeżeli będzie ul, jednokierunkową.

 

 Grunwaldzka likwidacja lewoskretu20180907 153724

  1. Buspasy na Grunwaldzkiej w Oliwie – za czy przeciw?

Elżbieta Jachlewska (Lepszy Gdańsk): Tak, nowe biurowce wymagają stworzenia nowych połączeń autobusowych, z priorytetem na autobusy niskoemisyjne(elektryczne).

Kacper Płażyński (Prawo i Sprawiedliwość): Mieszkańcy Oliwy w pobliżu swoich domów mają zarówno SKMkę jak i tramwaj. Buspasy na Grunwaldzkiej nie ułatwią im życia. Ułatwi natomiast utworzenie linii szybkiego tramwaju łączącego Gdańsk Południe z Wrzeszczem, co spowoduje, że mnóstwo mieszkańców dzielnic południowych przesiądzie się z aut do transportu publicznego i na ulicach Oliwy zrobi się „luźniej”.

Jarosław Wałęsa (Koalicja Obywatelska): Tak. Proponujemy aby w godzinach porannych oraz popołudniowych (w dni powszednie) pasy były wyłączone dla ruchu indywidualnego jeżeli to rozwiązanie przyniesie oczekiwane efekty nie wykluczam że będzie to stałe rozwiązanie.

 

Smieci drzymaly040713

  1. Najbardziej zaniedbana część Oliwy według kandydata?

Elżbieta Jachlewska (Lepszy Gdańsk): Oliwa nie ma „enklaw zaniedbania” jak np. Wysepka we Wrzeszczu, jednak także i w Oliwie jest sporo kamienic z mieszkaniami komunalnymi, gdzie jest grzyb, przeciekający dach i generalnie substandard. Te kamienice powinny być remontowane przez Gminę Gdańsk.

Kacper Płażyński (Prawo i Sprawiedliwość): Wejście do lasu naprzeciwko ul. Tetmajera.

Jarosław Wałęsa (Koalicja Obywatelska): Zaniedbana część dotyczy otuliny lasu i wejść do TPK ich otoczenia oraz czystości tych miejsc. Kolejnym miejscem jest serce Oliwy czyli pętla tramwajowa. Wspólnie z Radą Oliwy podejmiemy działania w celu odnowienia tych miejsc.

 

  1. Z psem do parku Oliwskiego za czy przeciw?

Elżbieta Jachlewska (Lepszy Gdańsk): Tak, z psem, ale obowiązkowo na smyczy

Kacper Płażyński (Prawo i Sprawiedliwość): Na smyczy i sprzątając po sobie – za.

Jarosław Wałęsa (Koalicja Obywatelska): Mieszkańcy Oliwy skarżą się że brakuje wybiegów dla psów i to ma uzasadniać wejście z pupilami do Parku jednak biorąc pod uwagę jego zabytkowy charakter obecne restrykcję powinny być utrzymane.

 

OBC Wiecha na Olivia Six

  1. Czy budować nowe biurowce w Oliwie?

Elżbieta Jachlewska (Lepszy Gdańsk): Nie, tych biurowców, które już są czy się budują, już i tak jest za dużo.

Kacper Płażyński (Prawo i Sprawiedliwość): Oliwa w ciągu ul. Grunwaldzkiej od lat 70 była zaplanowana jako ulica usługowo – biurowa. To miejsce bardzo dobrze skomunikowane i stanowi niejako środek całego Trójmiasta. Z tego punktu widzenia to najlepsze miejsce do powstawania budynków biurowych w ciągu ulicy Grunwaldzkiej.

Jarosław Wałęsa (Koalicja Obywatelska): Większość tego typu inwestycji już powstała bądź jest w ostatniej fazie pozwoleń na budowę. Nasycenie Oliwy jest w moim odczuciu na granicy możliwości dzielnicy na pewno będziemy wnikliwie przyglądać się planom ZP aby nie stwarzać nowych tak dużych generatorów ruchu.

 

  1. Czy był pan/pani kiedyś w siedzibie Rady Dzielnicy?

Elżbieta Jachlewska (Lepszy Gdańsk): Tak, w Lepszym Gdańsku mamy kilkanaście osób związanych z radami dzielnic, jest nam znana także siedziba Rady Dzielnicy Oliwa.

Kacper Płażyński (Prawo i Sprawiedliwość): Tak.

Jarosław Wałęsa (Koalicja Obywatelska): Nie miałem jeszcze okazji.

 

 

  1. Rozbudowa Uniwersytetu Gdańskiego – tak czy nie?

Elżbieta Jachlewska (Lepszy Gdańsk): Tak, jeżeli UG pozyska na nią kolejne unijne dofinansowanie.

Kacper Płażyński (Prawo i Sprawiedliwość): Zależy jak ta rozbudowa miałaby wyglądać. Ważne, żeby atrakcyjne tereny przy ul. Wita Stwosza w dalszym ciągu pełniły rolę przestrzeni publicznej, najlepiej sportowej.

Jarosław Wałęsa (Koalicja Obywatelska): Popieramy rozwój uczelni ale nie kosztem standardu życia mieszkańców czy budowy wysokościowców w rejonie ul. Wita Stwosza.

 

  1. Czy był pan/pani kiedyś w Domu Zarazy?

Elżbieta Jachlewska (Lepszy Gdańsk): Tak, kilka spotkań Lepszego Gdańska odbyło się w Domu Zarazy.

Kacper Płażyński (Prawo i Sprawiedliwość): Wielokrotnie.

Jarosław Wałęsa (Koalicja Obywatelska): Tak miałem przyjemność.

 

 

  1. Czy zachować ogrody działkowe w Dolinie Radości?

Elżbieta Jachlewska (Lepszy Gdańsk): Koniecznie, ogrody działkowe to element rekreacji mieszkańców, do tego ekologiczny i w progresywnym mieście takie funkcje zielono-rekreacyjne należy pielęgnować.

Kacper Płażyński (Prawo i Sprawiedliwość): Tak.

Jarosław Wałęsa (Koalicja Obywatelska): Obecne rozwiązanie dążące do stopniowej likwidacji ogródków i przywrócenia naturalnego wyglądu dolin bez zabudowy wydają się rozsądne ale będziemy rozmawiać o tym z mieszkańcami i działkowcami.

 

 

  1. Czy zachować ogrody działkowe przy ul. Wita Stwosza?

Elżbieta Jachlewska (Lepszy Gdańsk): Jak wyżej.

Kacper Płażyński (Prawo i Sprawiedliwość): Tak.

Jarosław Wałęsa (Koalicja Obywatelska): Studium przewiduje tam funkcję mieszkalną będziemy się zastanawiać jak wykorzystać te teren np. pod budowę mieszkań komunalnych dla młodych gdańskich rodzin aby szkoły w Oliwie nie świeciły tak pustkami jak obecnie a dzielnica nie traciła mieszkańców na rzecz najemców krótkoterminowych. Te tereny nie będą przez gminę zbywane.

 

  1. Czy ograniczyć wycinkę drzew w Lasach Oliwskich?

Elżbieta Jachlewska (Lepszy Gdańsk): Członkowie i członkinie Lepszego Gdańska aktywnie uczestniczą w działaniach inicjatywy LoveLasy, zmierzającej do ochrony Lasów Oliwskich i Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Gorąco popieramy ochronę drzew w Gdańsku, Oliwie i ograniczenie wycinki w lasach.

Kacper Płażyński (Prawo i Sprawiedliwość): Ta sprawa nie leży w kompetencjach Prezydenta Miasta Gdańska, jednocześnie deklaruję, że nie dopuszczę do wycinki drzew w otulinie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego.

Jarosław Wałęsa (Koalicja Obywatelska): Tak. Polityka wyrębu w ostatnim czasie osiągnęła apogeum będziemy wykorzystywać wspólnie ze społecznością lokalną wszystkich dostępnych instrumentów prawnych aby chronić las i siedliska.

 

Odpowiedzi kandydatów na radnych zaprezentujemy jutro.

Wybory samorządowe odbędą się 21 października.

Tomasz Strug

Ostatnia edycja: 14 października, 2018 o 22:02