Reklama

Oliwski Kwestionariusz Wyborczy – odpowiadają kandydaci na Radnych

Przed nami ostatni tydzień kampanii wyborczej. To również ostatnie chwile, by zdecydować kogo chcemy widzieć prezydentem Gdańska, a kogo jako radnego miasta. Pomóc w tym może rodzaj ankiety z pytaniami dotyczącymi naszej dzielnicy.

Udostępnij facebook twitter Whatsapp Drukuj Wyślij emailem

Przed nami ostatni tydzień kampanii wyborczej. To również ostatnie chwile, by zdecydować kogo chcemy widzieć prezydentem Gdańska, a kogo jako radnego miasta. Pomóc w tym może rodzaj ankiety z pytaniami dotyczącymi naszej dzielnicy.

Autorem wszystkich pytań (z wyjątkiem dot. wycinki w Lasach Oliwskich) jest Jakub Raciborski, aktywny mieszkaniec Oliwy. Pytania zostały przesłane do wszystkich sztabów wyborczych 4 października z prośbą o przekazanie jej kandydatom na prezydenta oraz kandydatom na radnych. Po 10 dniach ujawniamy wszystkie otrzymane odpowiedzi.

O 5 mandatów radnych w naszym okręgu wyborczym stara się 7 komitetów wyborczych.

Najwięcej kandydatów odpowiedziało z listy Koalicyjnego Komitetu Wyborczy Platforma .Nowoczesna Koalicja Obywatelska (5 ankiet).

Nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi od kandydatów na radnych z Koalicyjnego Komitetu Wyborczego SLD Lewica Razem, Komitetu Wyborczego Prawo i Sprawiedliwość oraz Komitetu Wyborczego Wyborców Narodowego Frontu Polskiego – Wojciecha Olszańskiego.

Nazwiska kandydatów prezentujemy w kolejności numeru listy wyborczej komitetu oraz pozycji kandydata na liście. 

  1. Tunel pod Pachołkiem czy inne rozwiązanie?

Łukasz Bejm (Koalicyjny Komitet Wyborczy Platforma .Nowoczesna Koalicja Obywatelska):

Budżetu miasta nie stać na tunel pod Pachołkiem, należy – przy współpracy wielu środowisk – kompromisowo rozwiązać kwestię wyprowadzenia ( lub przynajmniej zmniejszenia) ruchu z ul. Opata Rybińskiego na odcinku Polanki-Grunwaldzka.

Karol Ważny (Koalicyjny Komitet Wyborczy Platforma .Nowoczesna Koalicja Obywatelska):

Tunel jest najlepszym rozwiązaniem pod względem technicznym i środowiskom, gwarantującym największą ochronę dziedzictwa kulturowego Starej Oliwy i umożliwiającym stworzenie deptaka (z dopuszczonym ruchem lokalnym) na Opata Jacka Rybińskiego, a być może również na Starym Rynku Oliwskim.

Niemniej jednak z uwagi na aktualny brak realnych perspektyw dla sfinansowania tego zadania, proponuję szukanie sensownych alternatyw umożliwiających poprawę sytuacji drogowej w Starej Oliwie bez ponoszenia znaczących kosztów.

Moja propozycja zakłada przebudowę Węzła Wysoka na Obwodnicy oraz poszerzenie leśnego odcinka ul. Spacerowej o dwa buspasy oraz wydzieloną drogę rowerową (łączącą się z istniejącą trasą dla cyklistów do Reniszewa). Z kolei na Opata Jacka Rybińskiego (a być może również na Starym Rynku Oliwskim) proponuję wprowadzenie ruchu jednokierunkowego w stronę Al. Grunwaldzkiej, w tym buspasa. W drugim kierunku ruch powinien zostać poprowadzony przez ul. Nową Opacką – także z uwzględnieniem buspasa. Prawdopodobnie konieczne byłoby również przebudowanie skrzyżowania Al. Grunwaldzkiej, ul. Piastowskiej i ul. Opata Jacka Rybińskiego celem zapewnienia odpowiedniej przepustowości dla ruchu poprzecznego względem Al. Grunwaldzkiej.

Oczywiście rozwiązanie to wymaga jeszcze szerokich konsultacji społecznych z oliwianami oraz analiz przeprowadzonych przez ekspertów od inżynierii ruchu.

 

Żaneta Geryk (Koalicyjny Komitet Wyborczy Platforma .Nowoczesna Koalicja Obywatelska): Tunel pod Pachołkiem – najlepiej  odciążyłby  ruch w Oliwie ale poki co  nie zapewniono środków ze strony miasta , nie widać tez możliwości środków z UE .Spacerowa nie bedzie raczej rozbudowywana dla aut tranzytowych, nie ma planów  na szeroka arterie, droga ma mieć charakter lokalny, trzeci pas dla autobusów i równoległa droga dla rowerow Przystanek PKM Kielnieńska wraz z parkingiem P&R.

Jan Perucki (Koalicyjny Komitet Wyborczy Platforma .Nowoczesna Koalicja Obywatelska): Jestem zwolennikiem realizacji tunelu pod Pachołkiem. Uważam, że jest to świetne rozwiązanie komunikacyjne dla Oliwy i Osowej, a także szerzej dla całego okolicznego układu drogowego. Podobają mi się wizje deptaku na Opata Jacka Rybińskiego… Chcę jednak twardo stąpać po ziemi, bez środków UE równie dobrze możemy za 10 lat dalej rozmawiać o tym samym. Wszelkie zmiany na ul. Spacerowej wymagają zmiany m.p.z.p. Uważam, że „na wczoraj” potrzebujemy buspasów na ul. Spacerowej i ścieżki rowerowej, która dzisiaj kończy się koło leśniczówki. Mogą to być w przyszłości elementy docelowego układu tzw. Drogi Zielonej. Dwa tygodnie temu złożyłem do Urzędu Miasta i Urzędu Marszałkowskiego 3300 podpisów osowian za realizacją przystanku PKM przy ul. Kielnieńskiej w Osowej. Twierdzę, że rzeczony przystanek wraz z infrastrukturą towarzyszącą (parking samochodowy i rowerowy, przystanek autobusowy) zatrzyma wiele samochodów w tamtym miejscu – stworzy alternatywę, zwłaszcza po elektryfikacji linii.

Julia Lewandowska (Koalicyjny Komitet Wyborczy Platforma .Nowoczesna Koalicja Obywatelska): O tunelu pod Pachołkiem od lat toczy się debata. Oczywiście najlepiej odciążyłby ruch w Oliwie, ale niestety jest to tak kosztowna inwestycja, poza zasięgami finansowymi miasta.  Nie zapewniono wkładu miasta na realizację tego projektu i nie widać też możliwości skorzystania ze środków europejskich czy centralnych dla realizacji tej inwestycji.

Wydaje się najrozsądniejszy wariant budowy trzeciego pasa ruchu na ul. Spacerowej dla autobusów i komunikacji miejskiej oraz budowy równoległej drogi rowerowej.

Uzupełnieniem będzie zbudowanie Przystanku PKM Kielnieńska wraz z parkingiem. Sopot powinien zadbać o swoją drogę dojazdową do Obwodnicy, zdecydowanie ograniczyłoby ruch na ul. Spacerowej.

Dorota Dudek (Komitet Wyborczy Wyborców Gdańsk Tworzą Mieszkańcy): TAK- rozmawiając z mieszkańcami Oliwy słyszałam wyłącznie słowa aprobaty dla tej inicjatywy.

Elżbieta Jachlewska (Komitet Wyborczy Wyborców Ruch Społeczny Lepszy Gdańsk –  wypowiada się w kwestionariuszu  w imieniu całego zespołu kandydatów Lepszego Gdańska, jest jednocześnie kandydatką na radną z naszego okręgu): Inne rozwiązanie tj. zintegrowane działania, wyprowadzce ruch kołowy z rejonu Starej Oliwy, w tym ograniczenie ruchu kołowego na ul. Opata Rybickiego z priorytetem dla mieszkańców, rozbudowa ulicy Spacerowej o buspas z drogą rowerową, wprowadzenie powszechnego roweru metropolitalnego, w kierunku Osowej z napędem elektrycznym, znaczne zwiększenie liczby kursów i wprowadzenie elektrycznych midibusów na Osowej do Oliwy, rozbudowa węzłów przesiadkowych przy PKP Oliwa i PKM Osowa wraz z systemem P&R, wprowadzenie jednego zintegrowanego biletu metropolitalnego na wzór Warszawy (w cenie obecnie 98 zł za WSZYSTKIE stołeczne środki transportu zbiorowego).

Andrzej Stelmasiewicz (Komitet Wyborczy Wyborców Pawła Adamowicza Wszystko dla Gdańska): Tunel pod Pachołkiem byłby najlepszym rozwiązaniem. Jeśli nie da się go zbudować, należy pilnie szukać innych rozwiązań problemów komunikacyjnych Oliwy.

Wojciech Stybor (Komitet Wyborczy Wyborców Pawła Adamowicza Wszystko dla Gdańska): Tunel pod Pachołkiem docelowo.

Sławina Kosmulska (Komitet Wyborczy Wyborców Pawła Adamowicza Wszystko dla Gdańska): Tunel pod Pachołkiem to rozwiązanie przyszłości, raczej za kilka lat. Teraz są potrzebne rozwiązania tańsze, które usprawnią ruch w Oliwie, np. ulica Rybińskiego jednokierunkowa otp.

 

SPP Polanki Derdowskiego miejsca

  1. Czy powiększać strefę płatnego parkowania?

Łukasz Bejm (Koalicja Obywatelska): Nie należy powiększać spp w Oliwie, należy zwiększyć atrakcyjność komunikacji zbiorowej.

Karol Ważny (Koalicja Obywatelska): Zdecydowanie tak. Większa strefa płatnego parkowania w połączeniu ze wspomnianymi rozwiązaniami technicznymi preferującymi transport publiczny (buspasy) i rowerowy (droga rowerowa przy ul. Spacerowej) pozwoli na realne zmniejszenie ruchu samochodowego w Starej Oliwie.

Żaneta Geryk (Koalicja Obywatelska): Powiększenie strefy płatnego parkowania – tylko w porozumieniu z mieszkańcami.

Jan Perucki (Koalicja Obywatelska): Wszelkie zmiany powinny być dokonywane przy prowadzonej konsultacji z Radą Dzielnicy Oliwy i mieszkańcami. Idea pomysłu jest słuszna, żeby zniechęcać kierowców do podróżowania do Oliwy samochodem, ale niestety nie zawsze idzie to w parze z komfortem mieszkańców dzielnicy. Proponowaną ulicę lub strefę ulic trzeba rozpatrywać jednostkowo.

Julia Lewandowska (Koalicja Obywatelska): Pamiętam jak z taką propozycją wiele lat temu wystąpił ówczesny wiceprezydent, wówczas wzbudził we mnie i w mieszkańcach irytację. Po latach okazało się, że jest to skuteczny sposób zapewnienia mieszkańcom możliwości zaparkowania, którzy sami o takie strefy zaczęli wnioskować. Jeżeli będzie potrzebne rozszerzenie strefy i wystąpią z wnioskiem mieszkańcy lub Rada Oliwy, to wówczas będę za rozszerzeniem strefy.

Dorota Dudek (Gdańsk Tworzą Mieszkańcy): NIE dla stref płatnego parkowania.

TAK dla stref ograniczonego parkowania dla posiadaczy identyfikatora mieszkańcy, studenta czy pracownika.

Elżbieta Jachlewska (Lepszy Gdańsk): Tak, doświadczenie z dotychczasowej SPP w Oliwie pokazuje, że to rozwiązanie zwiększa rotację i pozwala mieszkańcom na łatwiejsze parkowanie swoich aut.

Andrzej Stelmasiewicz (Wszystko dla Gdańska): Tak, należy powiększać strefę płatnego parkowania w Oliwie.

Wojciech Stybor (Wszystko dla Gdańska): Zgodnie z potrzebami mieszkańców.

Sławina Kosmulska (Wszystko dla Gdańska): Tak, ale dla mieszkańców tani abonament.

 

Park Oliwski groty szeptow 20170605 152245

  1. Park Oliwski ze wstępem płatnym czy bezpłatnym?

Łukasz Bejm (Koalicja Obywatelska): Wstęp do Parku Oliwskiego powinien być bezpłatny dla mieszkańców Gdańska (za okazaniem Karty Mieszkańca), płatny dla turystów, ale tylko w sezonie i za symboliczną kwotę.

Karol Ważny (Koalicja Obywatelska): Dostęp do publicznych terenów zielonych i rekreacyjnych nie powinien być w żaden sposób limitowany. Każdy mieszkaniec powinien mieć prawo do bezpłatnego użytkowania Parku Oliwskiego oraz innych parków czy ogrodów jordanowskich. Podobne standardy panują w każdym wielkim mieście w Europie.

Żaneta Geryk (Koalicja Obywatelska): Park Oliwski bezpłatny dla wszyskich mieszkańców Gdańska.

Jan Perucki (Koalicja Obywatelska): Park Oliwski to klejnot w koronie Gdańska, ale nie żyjemy w skansenie. Wstęp bezpłatny.

Julia Lewandowska (Koalicja Obywatelska): Mieszkańcy powinni mieć nieskrępowany i darmowy dostęp do Parku Oliwskiego.

Dorota Dudek (Gdańsk Tworzą Mieszkańcy): BEZPŁATNY dla mieszkańców Gdańska (karta mieszkańcy): PŁATNY dla turystów (symboliczna opłata).

Elżbieta Jachlewska (Lepszy Gdańsk): Wstęp bezpłatny, Park Oliwski jest własnością mieszkanek i mieszkańców Gdańska i powinien być dostępny dla każdego, bez względu na zamożność portfela.

Andrzej Stelmasiewicz (Wszystko dla Gdańska): Wstęp do Parku Oliwskiego powinien pozostać bezpłatny.

Wojciech Stybor (Wszystko dla Gdańska): Bezpłatny.

Sławina Kosmulska (Wszystko dla Gdańska): Bezpłatny.

 

Polanki parking VLO

  1. Budowa miejsc do parkowania, czy ograniczanie ich?

Łukasz Bejm (Koalicja Obywatelska): Ilość miejsc parkingowych w Oliwie powinna pozostać na obecnym poziomie, jednocześnie warto zainwestować w zwiększenie atrakcyjności komunikacji zbiorowej.

Karol Ważny (Koalicja Obywatelska): Polityka parkingowa oraz transportowa powinna być spójna. Jeśli preferencję ma uzyskać transport zbiorowy, a ponadto chcemy rozszerzenia strefy płatnego parkowania, to nie możemy dążyć do jednoczesnego zwiększania liczby miejsc do parkowania. Nie jest istotą strefy płatnego parkowania dofinansowania miejskiego budżetu, lecz ograniczenia ruchu kołowego. Taki sam cel ma zatem również limitowanie liczby miejsc do parkowania.

Żaneta Geryk (Koalicja Obywatelska): Z wyjątkiem Placu Inwalidów nie widzę miejsca na nowe parkingi.

Jan Perucki (Koalicja Obywatelska): Każdą inwestycję należy rozpatrywać jednostkowo, bo głównie zależy od konkretnej lokalizacji. Nie powinno się tworzyć zachęty dla kierowców. Coraz częściej pracodawcy tworzą systemy premiowe.

Julia Lewandowska (Koalicja Obywatelska): W przypadku likwidacji miejsc postojowych zdecydowanie będę popierała budowę w niedalekiej odległości, jako rekompensatę.

Dorota Dudek (Gdańsk Tworzą Mieszkańcy): NIE – w najstarszych dzielnicach miasta.

TAK – w centrum zwiększenie ilości miejsc parkingowych poprzez budowę kubaturowych, wielopoziomowych lub podziemnych parkingów, które są funkcjonalne i nowocześnie zaprojektowane.

Elżbieta Jachlewska (Lepszy Gdańsk): Oliwa potrzebuje najpierw nowych połączeń transportu zbiorowego, m.in. buspasów na Grunwaldzkiej i zwiększenia kursów, np. autobusu 122, budowy tramwaju z Górnego Tarasu przez Wrzeszcz do Oliwy, by stopniowo ograniczać miejsca do parkowania.

Andrzej Stelmasiewicz (Wszystko dla Gdańska): Należy zwiększać liczbę miejsc parkingowych. Należy pilnie i znacząco poprawić funkcjonowanie komunikacji publicznej w Oliwie. Szczególnie należy poprawić komunikację z innymi dzielnicami Gdańska, przede wszystkim z dzielnicami południowymi. Tylko sprawna komunikacja publiczna może zniechęcić ludzi do korzystania z samochodów. Zakazy będą mało skuteczne.

Wojciech Stybor (Wszystko dla Gdańska): Zdecydowanie budować, gdzie jest to możliwe. Przy zachowaniu zdrowego rozsądku i uwzględniając potrzeby mieszkańców i instytucji – na przykład warto pomyśleć o parkingu wzdłuż ul. Czyżewskiego.

Sławina Kosmulska (Wszystko dla Gdańska): Zdecydowanie budowa wielu nowych miejsc do parkowania, jeżeli chcemy, żeby Oliwa żyła.

 

 Grunwaldzka likwidacja lewoskretu20180907 153724

  1. Buspasy na Grunwaldzkiej w Oliwie – za czy przeciw?

Łukasz Bejm (Koalicja Obywatelska): Buspas na Grunwaldzkiej uważam za zbędny, gdyż Grunwaldzką przez Oliwę jedzie tylko linia 122.

Karol Ważny (Koalicja Obywatelska): Zdecydowanie za na trzypasmowych odcinkach Al. Grunwaldzkiej w przypadku wprowadzenia koncepcji ruchu jednokierunkowego na ul. Opata Jacka Rybińskiego oraz Nowej Opackiej. Przy aktualnej siatce połączeń autobusowych przez Al. Grunwaldzką (linia 122 oraz na odcinku od ul. Kołobrzeskiej/Bażyńskiego linie 199 i 315) raczej nie jest to rozwiązanie potrzebne.

Żaneta Geryk (Koalicja Obywatelska): Tylko po uprzednio zrobionych badaniach ruchu w godzinach szczytu autobusy – jakie są wskaźniki spóźnień na poszczególnych przystankach.

Jan Perucki (Koalicja Obywatelska): Jestem zwolennikiem takiego rozwiązania. Warto się zastanowić nad możliwością użytkowania tego pasa ruchu przez taksówkarzy albo kierowców, którzy mają większą liczbę pasażerów (często stosowana zasada na zachodzie Europy).

Julia Lewandowska (Koalicja Obywatelska): Zdecydowanie tak, w dni powszednie, w godzinach szczytu, czyli rano i popołudniu.

Dorota Dudek (Gdańsk Tworzą Mieszkańcy): TAK-, od kiedy powstał Buspas przy dworcu w Gdańsku i zmniejszyły się korki jestem za ich powstawaniem.

Elżbieta Jachlewska (Lepszy Gdańsk): Tak, nowe biurowce wymagają stworzenia nowych połączeń autobusowych, z priorytetem na autobusy niskoemisyjne(elektryczne).

Andrzej Stelmasiewicz (Wszystko dla Gdańska): Tak. Zawsze będę za preferencjami dla komunikacji publicznej.

Wojciech Stybor (Wszystko dla Gdańska): Przeciw.

Sławina Kosmulska (Wszystko dla Gdańska): Za.

 

Smieci drzymaly040713

  1. Najbardziej zaniedbana część Oliwy według kandydata?

Łukasz Bejm (Koalicja Obywatelska): Moim zdaniem najbardziej zaniedbana część Oliwy to fragment ul. Cystersów przy skrzyżowaniu z ul. Czyżewskiego.

Karol Ważny (Koalicja Obywatelska): Niektóre budynki komunalne – np. przy ul. Spacerowej, Opackiej, Cystersów czy Kwietnej, a także plac przydworcowy na końcu ul. Poczty Gdańskiej.

Żaneta Geryk (Koalicja Obywatelska): Otulina lasu i wejście do TPK, pętla tramwajowa.

Jan Perucki (Koalicja Obywatelska): Jednym z zaniedbanych miejsc jest rejon oliwskiego dworca. Mowa o chodniku na ul. Hołdu Pruskiego, nawierzchni na ul. Poczty Gdańskiej, sam budynek dworca… Jednak problemów infrastrukturalnych, miejsc, którym należy się rewitalizacja jest jeszcze wiele.

Julia Lewandowska (Koalicja Obywatelska): Praktycznie wszystkie wejścia do lasów na całej szerokości Oliwy, od Czyżewskiego, aż po VII Dwór wymagają uregulowania i oczyszczenia. Niejednokrotnie prowadziłam akcje zbierania śmieci w tych miejscach, co często przynosiło długotrwały efekt. Moja sławetna akcja oczyszczania stawku przy pomocy rowerku wodnego przy ul. Polanki, zdecydowanie odmieniła ten teren. Jednak to nie wystarcza, konieczne jest zbudowanie estetycznych wejść do lasów oraz ich regularne oczyszczanie przez służby. Kolejnymi miejscami wymagającymi priorytetowej rewitalizacji  jest centralna część Oliwy, Plac Inwalidów i Pętla. Hańbą jest też dom będący w rękach prywatnych vis a vis Katedry.

Dorota Dudek (Gdańsk Tworzą Mieszkańcy): Swoje oczekiwania i priorytety inwestycyjne będą nakreślać mieszkańcy ja będę realizować ich potrzeby. W mojej ocenie ul. Kwietna i jej okolice.

Elżbieta Jachlewska (Lepszy Gdańsk): Oliwa nie ma „enklaw zaniedbania” jak np. Wysepka we Wrzeszczu, jednak także i w Oliwie jest sporo kamienic z mieszkaniami komunalnymi, gdzie jest grzyb, przeciekający dach i generalnie substandard. Te kamienice powinny być remontowane przez Gminę Gdańsk.

Andrzej Stelmasiewicz (Wszystko dla Gdańska): Zabudowa w okolicy Doliny Radości.

Wojciech Stybor (Wszystko dla Gdańska): Plac Inwalidów i okolice.

Sławina Kosmulska (Wszystko dla Gdańska): Liczmańskiego i okolice.

 

  1. Z psem do parku Oliwskiego za czy przeciw?

Łukasz Bejm (Koalicja Obywatelska): Park Oliwski powinien być dostępny dla spacerujących z psem, należy wtedy jednak zainwestować w stojaki na woreczki na odchody i dodatkowe kosze na odpady.

Karol Ważny (Koalicja Obywatelska): Z psem – to najlepszy przyjaciel człowieka, więc powinien móc towarzyszyć mu podczas spacerów po parku. Jednak właścicieli należy permanentnie edukować w kwestiach smyczy, kagańców oraz utrzymywania czystości.

Żaneta Geryk (Koalicja Obywatelska): Tak na smyczy w określonych częściach Parku.

Jan Perucki (Koalicja Obywatelska): Został powołany do życia zespół ludzi (po dewastacji trawników z powodu iluminacji świetlnych), którego zadaniem jest wypowiadanie się w sprawach parku Oliwskiego. Osobiście uważam, że pies trzymany na smyczy i pilnowany przez właściciela to rozwiązanie kompromisowe.

Julia Lewandowska (Koalicja Obywatelska): W zabytkowym parku powinno utrzymać się obowiązujące restrykcje. Rekompensatą może być utworzenie dedykowanych wybiegów dla psów.

Dorota Dudek (Gdańsk Tworzą Mieszkańcy): TAK – psiaki to nasi mali przyjaciele. Należy jednak pamiętać o tym, że nasze zwierzęta same po sobie nie posprzątają ten obowiązek należy do ich właścicieli.

Elżbieta Jachlewska (Lepszy Gdańsk): Tak, z psem, ale obowiązkowo na smyczy

Andrzej Stelmasiewicz (Wszystko dla Gdańska): Przeciw. Jednak należy zadbać o to, by oliwscy właściciele psów mieli gdzie je wyprowadzać.

Wojciech Stybor (Wszystko dla Gdańska): Park Oliwski to obiekt zabytkowy, a nie wybieg dla psów. Przejście przez park z psem na smyczy i w kagańcu tak, ale nie jest to miejsce na spacery i wybieg.

Sławina Kosmulska (Wszystko dla Gdańska): Niestety jestem przeciwna.

OBC Wiecha na Olivia Six

  1. Czy budować nowe biurowce w Oliwie?

Łukasz Bejm (Koalicja Obywatelska): Kwestię budowy nowych biurowców w Oliwie uzależniałbym od przedstawionych przez inwestora planów na rozładowanie ruchu drogowego i problemu parkowania.

Karol Ważny (Koalicja Obywatelska): Tak, ale z zachowaniem walorów krajobrazowych charakteryzujących Starą Oliwę oraz z uwzględnieniem odpowiedniej polityki transportowej i parkingowej (j/w).

Żaneta Geryk (Koalicja Obywatelska): Większość już wybudowano lub są w trakcie budowy.

Jan Perucki (Koalicja Obywatelska): Nie budować. Brakuje infrastruktury i dobrej oferty komunikacji publicznej, żeby w sposób sprawny obsłużyć dodatkowy ruch generowany przez biurowce.

Julia Lewandowska (Koalicja Obywatelska): Niestety miasto popełniło błąd dopuszczając budowę tak wysokich i intensywnych obiektów w tej części miasta. Niestety większość obiektów już powstała, lub są wydane aktywne pozwolenia na budowę. W ogóle biurowce w niewystarczającym stopniu służą mieszkańcom, a mogłyby być wyposażone w tereny rekreacyjne, sportowe i kulturalne. Jeżeli miałyby powstać kolejne to po głębokiej analizie i przy konieczności zachowania funkcji dedykowanej mieszkańcom.

Dorota Dudek (Gdańsk Tworzą Mieszkańcy): NIE – powstawanie nowych miejsc pracy jest istotne, ale biurowce nie powinny być budowane w najstarszych dzielnicach miasta.

Elżbieta Jachlewska (Lepszy Gdańsk): Nie, tych biurowców, które już są czy się budują, już i tak jest za dużo.

Andrzej Stelmasiewicz (Wszystko dla Gdańska): Tak. W sąsiedztwie ul. Grunwaldzkiej. Jednak zawsze należy zapewnić odpowiednią liczbę miejsc parkingowych oraz pamiętać o rozwoju komunikacji publicznej (pkt. 4)

Wojciech Stybor (Wszystko dla Gdańska): W Oliwie już wystarczy.

Sławina Kosmulska (Wszystko dla Gdańska): Nie, ze względu na gęstość obecnej zabudowy i brak miejsc parkingowych.

  1. Czy był pan/pani kiedyś w siedzibie Rady Dzielnicy?

Łukasz Bejm (Koalicja Obywatelska): Tak.

Karol Ważny (Koalicja Obywatelska): Tak, w każdy poniedziałek od 9:00 do 13:00 udzielam tutaj nieodpłatnych porad prawnych dla mieszkańców Oliwy w punkcie prowadzonym przez Instytut Metropolitalny.

Żaneta Geryk (Koalicja Obywatelska): Tak kilka razy.

Jan Perucki (Koalicja Obywatelska): Oczywiście, sam działam w Radzie i Zarządzie dzielnicy Osowa i cenię sobie współpracę z radnymi dzielnicy Oliwa.

Julia Lewandowska (Koalicja Obywatelska): Oczywiście. Byłam jedną z inicjatorek skutecznej inicjatywy powołania Rady Oliwy i jej radną przez 1,5 kadencji.

Dorota Dudek (Gdańsk Tworzą Mieszkańcy): JESZCZE NIE. Jako radna poprzedniej kadencji wybrana z okręgu nr. 2 współpracowałam z radami dzielnic w granicach okręgu Śródmieście.

Elżbieta Jachlewska (Lepszy Gdańsk): Tak, w Lepszym Gdańsku mamy kilkanaście osób związanych z radami dzielnic, jest nam znana także siedziba Rady Dzielnicy Oliwa.

Andrzej Stelmasiewicz (Wszystko dla Gdańska): Tak. Jestem radnym dzielnicy Gdańsk Oliwa.

Wojciech Stybor (Wszystko dla Gdańska): Tak.

Sławina Kosmulska (Wszystko dla Gdańska): Nie. Mieszkam w Osowej.

 

  1. Rozbudowa Uniwersytetu Gdańskiego – tak czy nie?

Łukasz Bejm (Koalicja Obywatelska): Trudno jednoznacznie odpowiedzieć w kwestii rozbudowy UG, zależy jaki budynek miałby powstać i w jakiej dokładnie lokalizacji.

Karol Ważny (Koalicja Obywatelska): Jestem nauczycielem akademickim na UG i uważam, że uczelnia zdecydowanie potrzebuje odpowiedniej bazy sportowej i socjalnej, której aktualnie nie posiada. Natomiast część terenów uniwersyteckich powinna zostać zagospodarowana jako przyjazna i integrująca środowisko akademickie ze wszystkimi mieszkańcami przestrzeń rekreacyjna.

Żaneta Geryk (Koalicja Obywatelska): Oczywiście że tak, miasto ma kilka dobrych miejsc gdzie UG moze sie rozbudowywać niekoniecznie w Oliwie.

Jan Perucki (Koalicja Obywatelska): W Oliwie nie ma już miejsca.  

Julia Lewandowska (Koalicja Obywatelska): Zdecydowanie nie zgadzam się na budowę wysokościowca przy ul. Wita Stwosza. Rozwój uczelni jest bardzo ważny, jeżeli będzie konieczna budowa kolejnej placówki dydaktyczno – badawczej bez znacznego obniżenia komfortu życia mieszkańców to należy ją dopuścić.

Dorota Dudek (Gdańsk Tworzą Mieszkańcy): Gdyby zaistniała taka potrzeba to rozbudowa powinna być kierowana w stronę Wrzeszcza.

Elżbieta Jachlewska (Lepszy Gdańsk): Tak, jeżeli UG pozyska na nią kolejne unijne dofinansowanie.

Andrzej Stelmasiewicz (Wszystko dla Gdańska): Tak, należy rozbudowywać bazę naukową i dydaktyczną UG. Bez rozbudowy bazy mieszkaniowej. Cały teren UG powinien być dostępny dla mieszkańców Oliwy i Gdańska. Uniwersytet bez ogrodzeń!

Wojciech Stybor (Wszystko dla Gdańska): Tak.

Sławina Kosmulska (Wszystko dla Gdańska): Nowe budynki uczelni – tak.

 

  1. Czy był pan/pani kiedyś w Domu Zarazy?

Łukasz Bejm (Koalicja Obywatelska): Tak, wiele razy.

Karol Ważny (Koalicja Obywatelska): Tak, od lat mniej lub bardziej intensywnie współpracuję z panią Danutą Poczman, Prezesem Stowarzyszenia Stara Oliwa, i bywam w Domu Zarazy.

Żaneta Geryk (Koalicja Obywatelska): Tak, bardzo potrzebne miejsce.

Jan Perucki (Koalicja Obywatelska): Byłem, bardzo cenię działalność szefowej tego „bałaganu”. 

Julia Lewandowska (Koalicja Obywatelska): Oczywiście, pozdrowienia dla energicznej Pani Poczman.

Dorota Dudek (Gdańsk Tworzą Mieszkańcy): TAK

Elżbieta Jachlewska (Lepszy Gdańsk): Tak, kilka spotkań Lepszego Gdańska odbyło się w Domu Zarazy.

Andrzej Stelmasiewicz (Wszystko dla Gdańska): Tak. Byłem.

Wojciech Stybor (Wszystko dla Gdańska): Tak.

Sławina Kosmulska (Wszystko dla Gdańska): Nie.

 

 

  1. Czy zachować ogrody działkowe w Dolinie Radości?

Łukasz Bejm (Koalicja Obywatelska): Tak.

Karol Ważny (Koalicja Obywatelska): Jeżdżąc rowerem z Owczarni Drogą Węglową lub Drogą Marnych Mostów w kierunku Kuźni Wodnej często widzę, że ogrody działkowe cieszą się dużą popularnością oraz dbałością ze strony ich użytkowników. Uważam, że w miejscu, gdzie nie jest planowana żadna zabudowa można utrzymać taką formę rekreacji dla mieszkańców, którzy nie mają przydomowych ogródków. Kusząca jest wizja przywrócenia zagospodarowania Doliny Radości z początku XX wieku, jednakże raczej nie powinno się to odbywać kosztem dużej grupy rekreacyjnych użytkowników tych terenów.

Żaneta Geryk (Koalicja Obywatelska): Bez konsultacji z działkowcami i wspólnych porozumień nie mam zdania.

Jan Perucki (Koalicja Obywatelska): Nie można zabetonowywać obszarów przyrodniczo cennych. Zachować.

Julia Lewandowska (Koalicja Obywatelska): Stanowcze nie dla likwidacji ogródków działkowych jeśli miałyby stworzyć miejsce pod zabudowę. Natomiast  stopniowa likwidacja ogródków celem przywrócenia naturalnego wyglądu doliny –  bez zabudowy! mogłaby być dobrym posunięciem. Natomiast przy tym temacie konieczna będzie rozmowa z mieszkańcami oraz działkowcami.

Dorota Dudek (Gdańsk Tworzą Mieszkańcy): TAK.

Elżbieta Jachlewska (Lepszy Gdańsk): Koniecznie, ogrody działkowe to element rekreacji mieszkańców, do tego ekologiczny i w progresywnym mieście takie funkcje zielono-rekreacyjne należy pielęgnować.

Andrzej Stelmasiewicz (Wszystko dla Gdańska): Nie. Należy zlikwidować ogrody działkowe i udostępnić tę przestrzeń na cele rekreacyjne mieszkańcom Oliwy i Gdańska.

Wojciech Stybor (Wszystko dla Gdańska): Docelowo widziałbym ogólnodostępne błonia. Ale nie uważam, żeby temat ewentualnej likwidacji ogródków działkowych w tym miejscu był obecnie priorytetową sprawą.

Sławina Kosmulska (Wszystko dla Gdańska): Nie – teren zieleni publicznej  tak.

 

 

  1. Czy zachować ogrody działkowe przy ul. Wita Stwosza?

Łukasz Bejm (Koalicja Obywatelska): Tak.

Karol Ważny (Koalicja Obywatelska): W strefie zurbanizowanej i bardzo atrakcyjnej z punktu widzenia inwestycyjnego, jaką jest rejon ul. Wita Stwosza warto poważnie rozważyć likwidację ogrodów działkowych. Obszar ten mógłby zostać przeznaczony na ekstensywną zabudowę mieszkaniową oraz publicznie dostępne tereny zielone (rekreacyjne).

Żaneta Geryk (Koalicja Obywatelska): Odpowiedź jak wyżej. 

Jan Perucki (Koalicja Obywatelska): Zachować.

Julia Lewandowska (Koalicja Obywatelska): Tereny na pewno nie mogą być sprzedane przez miasto. Studium przewiduje funkcję mieszkalną, wydaje się, że jedynym sensownym przeznaczeniem gruntu poza zielenią mogłoby być przysłużenie się mieszkańcom, poprzez budowę mieszkań komunalnych dla młodych gdańskich rodzin. Oliwa nie straciłaby kolejnych stałych mieszkańców na rzecz najemców, nie trzeba by zwalniać nauczycieli i szkoły w Oliwie mogłyby jak za dawnych lat mieć pełne obłożenie.

Dorota Dudek (Gdańsk Tworzą Mieszkańcy): TAK.

Elżbieta Jachlewska (Lepszy Gdańsk): Jak wyżej.

Andrzej Stelmasiewicz (Wszystko dla Gdańska): Nie. Należy zlikwidować ogrody działkowe i udostępnić tę przestrzeń na cele rekreacyjne mieszkańcom Oliwy i Gdańska.

Wojciech Stybor (Wszystko dla Gdańska): Nie uważam, żeby temat ewentualnej likwidacji ogródków działkowych w tym miejscu był obecnie priorytetową sprawą.

Sławina Kosmulska (Wszystko dla Gdańska): Nie – teren zieleni publicznej tak.

 

  1. Czy ograniczyć wycinkę drzew w Lasach Oliwskich?

Łukasz Bejm (Koalicja Obywatelska): Oczywiście, dodatkowo stopniowo rewitalizować wejścia do lasu, ścieżki, itd.

Karol Ważny (Koalicja Obywatelska): Sercem jestem za, ponieważ obserwuję, jak wiele drzew znika co roku z Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Trzeba być jednak świadomym, że Lasy Państwowe są jednostką organizacyjną Skarbu Państwa, na którą władze miasta w zasadzie nie mają żadnego formalnego wpływu.

Żaneta Geryk (Koalicja Obywatelska): Tak zdecydowanie.

Jan Perucki (Koalicja Obywatelska): Zdecydowanie tak. Jest to park, miejsce rzekomo szczególnie chronione, a na własne oczy widzimy skalę wycinki. Radny miasta nie posiada kompetencji w rzeczonej sprawie, jednak zamierzam protestować przeciwko tak ekspansywnej gospodarce leśnej. 

Julia Lewandowska (Koalicja Obywatelska): Zdecydowanie Tak.

Dorota Dudek (Gdańsk Tworzą Mieszkańcy): TAK.

Elżbieta Jachlewska (Lepszy Gdańsk): Członkowie i członkinie Lepszego Gdańska aktywnie uczestniczą w działaniach inicjatywy LoveLasy, zmierzającej do ochrony Lasów Oliwskich i Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Gorąco popieramy ochronę drzew w Gdańsku, Oliwie i ograniczenie wycinki w lasach.

Andrzej Stelmasiewicz (Wszystko dla Gdańska): Tak.

Wojciech Stybor (Wszystko dla Gdańska): Tak, zdecydowanie. Choć nie należy to do kompetencji Rady Miasta Gdańska i władz wykonawczych.

Sławina Kosmulska (Wszystko dla Gdańska): Tak.

 

Wybory samorządowe odbędą się 21 października.

Tomasz Strug

Oliwski Kwestionariusz Wyborczy – odpowiadają kandydaci na Prezydenta Gdańska

Ostatnia edycja: 15 października, 2018 o 12:45