Reklama

Oliwski pomost i zabytkowy tramwaj – historyczne projekty w Budżecie Obywatelskim 2021

W poniedziałek 16 listopada rozpoczyna się głosowanie na pomysły mieszkańców zgłoszone do Budżetu Obywatelskiego 2021. Do głosowania dopuszczono ostatecznie 356 projektów, które będą mogły zostać zrealizowane na terenie Gdańska. Uwadze polecemy dwa projekty, których autorem jest oliwianin Cezary Kamiński.

Pomost, którego odbudowa jest celem projektu. Pocztówka z początku XX wieku, | fotopolska.eu
Udostępnij facebook twitter Whatsapp Drukuj Wyślij emailem

W poniedziałek 16 listopada rozpoczyna się głosowanie na pomysły mieszkańców zgłoszone do Budżetu Obywatelskiego 2021. Do głosowania dopuszczono ostatecznie 356 projektów, które będą mogły zostać zrealizowane na terenie Gdańska. Uwadze polecemy dwa projekty, których autorem jest oliwianin Cezary Kamiński.

Odbudowa historycznego pomostu nad Stawem Łabędzim w Parku Oliwskim – projekt nr 5 (lista Oliwa)

Pomysł na odbudowę pomostu powstał przez chęć tchnięcia nowego życia w nieco zapomniany, zachodni brzeg stawu melioracyjnego (Stawu Łabędziego). Obecnie miejsce to jest raczej omijane przez spacerowiczów, przez brak interesujących obiektów i zarośnięte dzikie ścieżki.

Złożony projekt Budżetu Obywatelskiego zakłada odbudowę historycznego drewnianego pomostu nad Stawem Łabędzim (zwanym też Stawem Złotych Rybek) w Parku Oliwskim. Głos na niego można oddać w ramach puli dzielnicy Oliwa, pod numerem 5. Oryginalny pomost wyposażony był w dwie ławki, na raz mogło znajdować się na nim kilka osób. Pozwalał na relaks i spokój nieopodal gwarnych alejek Parku. Był nieodłącznym elementem kilku oliwskich pocztówek z początku XX wieku. Mimo ponad stu lat, krajobraz widziany z miejsca dawnego pomostu pozostał taki sam.

Odbudowany sześciokątny pomost byłby kolejnym elementem rekreacyjnym wielkiego skarbu Miasta Gdańska, jakim jest Park Oliwski oraz nadałby nową jakość temu niedocenianemu fragmentowi Parku.

Zabytkowy tramwaj wraca na tory! – projekt nr 30 (lista ogólnomiejska)

Zabytkowy tramwaj wraca na tory 2020

Skład N+ND – odrestaurowany wagon silnikowy pozuje z doczepą oczekującą remontu

Kolejny historyczny projekt, tym razem pozycja 30 z puli ogólnomiejskiej, zakłada remont historycznego wagonu tramwajowego Konstal Chorzów typ ND z 1955 roku.

Jest to przedstawiciel najpopularniejszej serii wagonów kursujących w powojennym Gdańsku. Charakteryzowały się prostą budową, szerokimi, ręcznie otwieranymi drzwiami i drewnianymi siedziskami, a pieczę nad pasażerami sprawował konduktor z torbą na ramieniu. Kremowo-czerwone tramwaje generacji N, produkowane w latach 1949-1962 w Chorzowie i Sanoku, stanowiły najliczniejszą rodzinę tramwajów w Gdańsku.

Swoje kursy rozpoczęły na początku lat pięćdziesiątych na linii 2, łączącej Oliwę ze Śródmieściem. Łącznie WPK Gdańsk eksploatowało aż 203 wagony, w tym 91 wozów silnikowych i 112 doczep. Potocznie nazywane „eNki” kursowały w składach po dwa lub trzy wagony. Dzięki ich dostawom udało się wycofać najstarsze wozy z początku XX wieku.

Zabytkowy tramwaj wraca na tory dawne

 Skład N+ND na gdańskich ulicach

Pasażerowie do dziś wspominają je przy okazji przejażdżek zabytkowym wagonem typu N z floty muzealnej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Do odbudowy drugiego wagonu ze składu miałby posłużyć dawny wagon gospodarczy nr 9016 z zajezdni Nowy Port, zabezpieczony od lat przez GAiT. Przez lata stacjonowania pod gołym niebem i brak funduszy, stan tramwaju znacząco się pogorszył.

Dzięki mieszkańcom Gdańska można dać mu drugie życie, głosując na ogólnomiejski projekt numer 30 „Zabytkowy tramwaj wraca na tory!”. Dzięki odbudowie wagonu doczepnego, możliwe byłoby utworzenie klasycznego składu rodem z lat pięćdziesiątych. Historyczne tramwaje wykorzystywane są często w ramach przejazdów promujących Miasto Gdańsk.

Projektowi towarzyszy Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego, od lat pielęgnujące tradycje trójmiejskiej komunikacji zbiorowej i zabiegające o odbudowę historycznych pojazdów.

Autorem obu projektów, które przeszły selekcję i zostały dopuszczone do głosowania, jest Cezary Kamiński, oliwski miłośnik komunikacji miejskiej. W czasie przejazdów zabytkowymi tramwajami wciela się w rolę konduktora z epoki, a prywatnie pasjonuje się również historią Oliwy.

Budżet Obywatelski 2021. LISTA PROJEKTÓW. SPRAWDŹ

Głosowanie w ramach Budżetu Obywatelskiego odbędzie się pomiędzy 16 a 30 listopada tego roku. Oddać głos będzie można za pośrednictwem strony internetowej www.gdansk.pl, a wyniki poznamy kilka dni po zakończeniu głosowania. Swoje głosy mogą oddać wszyscy mieszkańcy Miasta Gdańska.

202011159672

202011159673

Ostatnia edycja: 14 listopada, 2020 o 19:39