Reklama

Oznakowanie na gdańskich ulicach – czy wytrzyma do wiosny?

Przed wakacjami zakończono odtwarzanie poziomego oznakowanie dróg w Gdańsku. Teraz zaczyna się czas największej próby dla jakości tych prac. Pytamy miejskie służby czy jest szansa, by farba np. na przejściu dla pieszych wytrzymała chociaż jeden rok.

Udostępnij facebook twitter Whatsapp Drukuj Wyślij emailem

Przed wakacjami zakończono odtwarzanie poziomego oznakowanie dróg w Gdańsku. Teraz zaczyna się czas największej próby dla jakości tych prac. Pytamy miejskie służby czy jest szansa, by farba np. na przejściu dla pieszych wytrzymała chociaż jeden rok.

Każdego roku w ramach wiosennego porządkowania odnawiane są w Gdańsku przejścia dla pieszych, linie rozdzielające pasy ruchu (segregacyjne, krawędziowe), linie zatrzymania, strzałki kierunkowe na skrzyżowaniach, linie oddzielające miejsca parkingowe oraz niebieskie koperty dla osób niepełnosprawnych, których w tym sezonie przygotowano 40 sztuk. 

Od lat problem jest ten sam. Po okresie jesienno – zimowym, malowane na jezdniach oznakowanie staje się niewidoczne dla kierowców. Zapytaliśmy o to Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.

Po pierwsze: czy wykonane prace wytrzymają chociaż rok?

Prace wykonywane są zgodnie z przyjętym harmonogramem, raz w roku kalendarzowym w ramach wiosenno-letniego odtwarzania znaków poziomych, na które wykonawca udziela 12 – miesięcznej gwarancji – wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. – Co roku robimy badania jakości oznakowania poziomego i jeśli nie spełniają parametrów, wówczas są w ramach gwarancji poprawiane.

Kryterium wyboru wykonawcy określane są w ramach przetargu nieograniczonego.

Odnawiamy oznakowanie drogowe cienkowarstwowe metodą hydrodynamiczną specjalistycznym sprzętem (ręczne i samojezdne malarki hydrodynamiczne). Podczas nakładania materiału do znakowania cienkowarstwowego (farby rozpuszczalnikowe nakładane warstwą grubości od 0,3 mm do 0,8 mm (na mokro) na nawierzchnię, wałkiem lub przez natrysk, powinny tworzyć warstwę kohezyjną w procesie chemicznym – tłumaczy Magdalena Kilian.

Derdowskiego pasy 20180424 170503

Stan oznakowania przejścia dla pieszych i  oraz informacji o strefie równorzędnych skrzyżowań na ul. Derdowskiego (stan kwiecień 2018) fot. Tomasz Strug

Stosowane materiały na drogach publicznych, w tym farby rozpuszczalnikowe do znakowania, muszą posiadać aprobatę techniczną Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, atest higieniczny oraz certyfikat stałości właściwości użytkowych

Czy stan oznakowania jest sprawdzany?

– Kontrola oznakowania drogowego realizowana jest na bieżąco poprzez ocenę wizualną, ponadto zlecamy badania jakości oznakowania (czyli: jasność (β lub Qd ) oraz szorstkość (SRT)) specjalistycznemu laboratorium po odmalowaniu głównego ciągu komunikacyjnego – odpowiada rzeczniczka GZDiZ. – Kontrola oznakowania drogowego realizowana jest na bieżąco natomiast kontrole parametrów oznakowania –  kontrolujemy raz w roku.

Kilka razy w roku zdarzają się reklamacje. Najczęściej zgłaszane są do wykonawcy po kontroli w terenie i stwierdzeniu po ocenie wizualnej nieczytelności wykonanego oznakowania (np. szybszym starciu oznakowania). Zdarzają się również reklamacje po otrzymaniu raportu z badań realizowanych przez ww. laboratorium i wskazaniu miejsc na których oznakowanie nie spełnia 

W takich przypadkach, w ramach gwarancji wykonawca ponownie dokonuje odmalowania oznakowania.

W tym roku odświeżono znaki na pięciuset gdańskich ulicach. Do pomalowania 79 tysięcy m2 znaków na ulicach zużyto około 31 tysięcy litrów farby. Koszt prac wyniósł 800 tysięcy złotych.

ts/gzdiz

Ostatnia edycja: 22 października, 2018 o 12:37