Reklama

PKM będzie zelektryfikowana

Będzie elektryfikacja linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz budowa nowego przystanku Gdańsk Firoga. Inwestycja dostała 85 % wsparcia funduszy Unii Europejskiej i zostanie zrealizowana w latach 2020-23. 

Przystanek Gdańsk Firoga (wizualizacja) | mat. prasowe
Udostępnij facebook twitter Whatsapp Drukuj Wyślij emailem

Będzie elektryfikacja linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz budowa nowego przystanku Gdańsk Firoga. Inwestycja dostała 85 % wsparcia funduszy Unii Europejskiej i zostanie zrealizowana w latach 2020-23. 

Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie ogłosiło wyniki konkursu, w ramach którego samorząd województwa otrzyma 85 proc. dofinansowania na elektryfikację linii PKM i budowę nowego przystanku Gdańsk Firoga. Projekt zgłoszony przez Pomorską Kolej Metropolitalną znalazł się w gronie trzech najwyżej ocenionych przez CUPT projektów, które uzyskały wymaganą liczbę punktów. Dzięki temu z przewidywanych 89 mln zł kosztów realizacji całego projektu aż 61,7 mln zł dołoży Unia Europejska.

Staraliśmy się o 85-procentowe dofinansowanie z UE planowanej przez nas inwestycji i tyle otrzymaliśmy – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. – Cieszymy się, że znaleźliśmy się w gronie trzech pierwszych projektów najwyżej ocenionych przez CUPT w tym konkursie. Dzięki temu już za kilka lat nasi pasażerowie zyskają jeszcze większy komfort podróżowania po linii PKM szybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi. Ta inwestycja pozwoli w pełni wykorzystać potencjał linii, którą w 2017 roku przejechało ponad 3 miliony pasażerów.  

Inwestycja będzie realizowana równolegle z planowaną przez PKP PLK elektryfikacją linii kolejowej 201 (Gdynia – Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie.

Dlaczego od razu nie zbudowano PKM na prąd?

PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia – Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie – do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Elektryfikacja samej linii PKM, bez tworzącej z nią wspólną sieć linii 201 byłaby bezcelowa, bo trakcja elektryczna kończyłaby się „ślepo” w Rębiechowie – wyjaśnia Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego nadzorujący projekt PKM. – Dlatego cały czas namawialiśmy naszych partnerów z PKP do elektryfikacji linii 201 i obecnie, kiedy PKP PLK taki projekt już przygotowują wspólnie zelektryfikujemy obie nasze linie. Dzięki temu od 2023 z Kościerzyny i Kartuz można będzie dojechać pociągiem do Trójmiasta jeszcze szybciej i wygodniej niż obecnie.

Z pewnością PKM będzie musiała wymienić cały tabor. Obecnie składy są spalinowe. Prawdopodobnie po elektryfikacji PKM trafią one na pozostałe linie kolejowe finansowane z budżetu województwa.

Nowy przystanek dla informatyków

Pomiędzy Matarnią a Portem Lotniczym powstanie przystanek PKM Gdańsk Firoga Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM.

Dlatego już w 2011 r. przewidzieliśmy w naszym projekcie rezerwę terenową pod dodatkowy przystanek w tej lokalizacji, a przejście pod torami na ul. Szybowcowej zostało tak zaprojektowane i wybudowane, aby w przyszłości bezpośrednio nad nim mógł powstać przystanek – wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. – Rejon ten rozwija się już tak dynamicznie, m.in. dzięki trwałemu zakorzenieniu się w Gdańsku Firodze amerykańskiego giganta informatycznego Intela, że obecnie budowa tego przystanku jest już w pełni uzasadniona.

Przystanek Gdańsk Firoga będzie miał w stylistyce podobny do pozostałych stacji PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku.

pp/ u.m.

 

 

Ostatnia edycja: 13 marca, 2018 o 17:14