Przetarg na nowe tramwaje dla Gdańska
Piętnaście nowych tramwajów ma się pojawić na gdańskich torach na przełomie 2018 i 2019 roku. Nowe pojazdy mają być: dwukierunkowe, klimatyzowane i w całości niskopodłogowe. Każdy nowy tramwaj w Gdańsku ma być wyposażony w ratujący życie defibrylator.
Piętnaście nowych tramwajów ma się pojawić na gdańskich torach na przełomie 2018 i 2019 roku. Nowe pojazdy mają być: dwukierunkowe, klimatyzowane i w całości niskopodłogowe. Każdy nowy tramwaj w Gdańsku ma być wyposażony w ratujący życie defibrylator.
Ogłoszenie przetargu na zakup nowych tramwajów zapowiedział na wczorajszej na konferencji prasowej wiceprezydent Piotr Grzelak. Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zamierza kupić 15 takich pojazdów.
Przetarg dotyczy 15 wagonów tramwajowych wieloczłonowych, dwukierunkowych i całkowicie niskopodłogowych. Długość pojazdu nie może przekraczać 32,5 m. Pojazd ma pomieścić 200 osób, w tym co najmniej 28 na miejscach siedzących. Siedzenia w tramwaju mają być ustawione przodem lub tyłem do kierunku jazdy, aby w jak najmniejszym stopniu ograniczały szerokość przejścia.
Warunki przetargu były konsultowane z motorniczymi. W wyniku ich sugestii w kabinach pojawią się m.in.: wygodniejsze fotele dla kierujących pojazdami, miejsce na rzeczy osobiste motorniczego, chłodziarka na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik, czujnik dymu papierosowego, a także nowy bardziej ergonomiczny pulpit.
Pojazdy będą wyposażone w odkładane ręcznie platformy umożliwiające wjazd do tramwaju przez niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich oraz wózków dziecięcych. – Może się to wydawać mało nowoczesne, ale doświadczenia naszych kierowców są takie, że te ręczne są najmniej zawodne – mówi Piotr Grzelak. W nowych pojazdach znajdzie się również wieszak na jeden rower.
W trosce o osoby o ograniczonej możliwości poruszania się oraz niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze będą wykonane w kolorze żółtym, a przyciski w tramwaju będą również opisane w alfabecie Braille`a.
Każdy nowy tramwaj będzie również wyposażony w defibrylator AED (umieszczony w kabinie motorniczego). – Defibrylator będzie się pojawiał w każdym nowo kupowanym tramwaju oraz w każdym modernizowanym – mówi Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. – Pierwsze defibrylatory przyjadą już w marcu wraz ze zmodernizowanymi tramwajami NGd 99. Docelowo chcemy by we wszystkich tramwajach w Gdańsku były tego typu urządzenia.
Zamawiane tramwaje będą wyposażone także w system antykolizyjny ostrzegający motorniczego przed groźbą zderzenia z przeszkodami znajdującymi się na torach.
Nowe składy będą wykorzystywane prawdopodobnie na linii do Brętowa. Stąd ich dwukierunkowość oraz wymagana zdolność do pokonywania wzniesień wynoszących do 6%, z możliwością zatrzymania się na wymienionym odcinku.
Jeszcze nie wiadomo, jakiego konkretnie producenta będą tramwaje. Na rynku działa kilku producentów oferujących konstrukcje w całości niskopodłogowe. Spodziewana cena za jeden skład wynosi około 7 milionów złotych.
Przetarg ma zostać rozstrzygnięty w marcu lub kwietniu tego roku. Dostawa pierwszych pojazdów zaplanowana jest na 18 miesięcy później.
Seto
{Vimeo}https://vimeo.com/168011902{/Vimeo}Ostatnia edycja: 1 lutego, 2017 o 12:50