Reklama

Przy Grunwaldzkiej droga dla rowerów po obu stronach – na Kołobrzeskiej pasy rowerowe

zoomNowa droga rowerowa wzdłuż al. Grunwaldzkiej (od ul. Braci Lewoniewskich do skrzyżowania z ul. Kołobrzeską oraz od ul. Pomorskiej do ul. Bitwy Oliwskiej) oraz pasy rowerowe na ul. Kołobrzeskiej powstaną w ramach projektu budowy tras dojazdowych do węzłów PKM i SKM. Przewidziany czas realizacji to najpóźniej koniec 2020 roku.

Pas rowerowy przy ul. Wita Stwosza. Podobna trasa ma powstać przy ul. Kołobrzeskiej | fot. Tomasz Strug
Udostępnij facebook twitter Whatsapp Drukuj Wyślij emailem

zoomNowa droga rowerowa wzdłuż al. Grunwaldzkiej (od ul. Braci Lewoniewskich do skrzyżowania z ul. Kołobrzeską oraz od ul. Pomorskiej do ul. Bitwy Oliwskiej) oraz pasy rowerowe na ul. Kołobrzeskiej powstaną w ramach projektu budowy tras dojazdowych do węzłów PKM i SKM. Przewidziany czas realizacji to najpóźniej koniec 2020 roku.

Miasto otrzymało kolejne unijne dofinansowanie w wysokości 26,3 mln zł na rozbudowę węzłów integracyjnych Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz i budowę tras dojazdowych do węzłów PKM i SKM. Kolejne 15,5 mln zł przeznaczone zostanie na budowę węzłów integracyjnych Rębiechowo i Osowa (wraz z Gminą Żukowo).

Dziś w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego podpisano umowę na dofinansowanie (przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Od lat namawiamy i zachęcamy gdańszczan do korzystania z komunikacji zbiorowej, a także z bardziej ekologicznych sposobów przemieszczania się niż własny samochód – mówi Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej. – Powstają nowe trasy tramwajowe, trasy rowerowe i związana z nimi infrastruktura. Dzięki uzyskanym z RPO pieniądzom uda poszerzyć tę sieć o kolejne ważne elementy.

Nowe trasy rowerowe

Projekt dotyczy rozbudowy węzłów Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz budowy trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska. W ramach tego projektu powstaną trasy rowerowe usprawniające dojazd do węzłów:

Węzeł integracyjny Gdańsk Główny

  • Wały Jagiellońskie i Hucisko – od ul. Elżbietańskiej (0,7 km)
  • Podwale Przedmiejskie – od ul. Okopowej do ul. Elbląskiej (1,9 km)
  • ul. Kartuska – odc. od ul. Łostowickiej do ul. Źródlanej (3,0 km) – odcinek dolny
  • Węzeł integracyjny Gdańsk Wrzeszcz
  • ul. Jaśkowa Dolina – od ul. Matejki do al. Grunwaldzkiej (0,2 km)
  • ul. Jaśkowa Dolina – przystanek Na Wzgórzu (0,1 km)
  • ul. Dmowskiego – od al. Grunwaldzkiej do PKP Wrzeszcz (0,3 km)
  • al. Grunwaldzka – strona zachodnia od ul. Do Studzienki do ul. Szymanowskiego (1,8 km)
  • al. Legionów po stronie północno-wschodniej na odcinku od ul. Kościuszki do placu Komorowskiego (0,6 km)
  • al. Grunwaldzka – strona wschodnia od ul. Braci Lewoniewskich do ul. Kołobrzeskiej (1,5 km)
  • ul. Kołobrzeska – odc. od al. Grunwaldzkiej do al. Rzeczpospolitej (1,1 km)
  • Jana Pawła II – od ul. Czarny Dwór do al. Rzeczpospolitej (1,9 km)

 

Kolejny element to trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska:

  • ul. Potokowa – odc. od PKM Brętowo do ul. Słowackiego (0,8 km)
  • ul. Budowlanych – odc. od ul. Nowatorów do PKM Matarnia (1,3 km)
  • ul. Nowatorów od. Ul Kartuskiej do ul. Budowlanych (1,3 km)
  • dojazd do PKM Kiełpinek od kładki nad obwodnicą do ul. Szczęśliwej (0,6 km)
  • al. Grunwaldzka – strona wschodnia od ul. Pomorskiej do ul. Bitwy Oliwskiej (0,5 km)
  • ul. Kartuska – odc. od ul. Łostowickiej do ul. Źródlanej (3,0 km) – odcinek górny

Warto dodać, że wzdłuż al. Grunwaldzkiej (od ul. Braci Lewoniewskich do skrzyżowania z ul. Kołobrzeską oraz od ul. Pomorskiej do ul. Bitwy Oliwskiej) funkcjonuje już droga rowerowa, ale położna po zachodniej stronie alei.

Projekt obejmuje też utworzenie na terenie Gdańska parkingów rowerowych kubaturowych, na ok. 500 miejsc w lokalizacjach Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz, budowę nowych wiat na przystankach autobusowych i tramwajowych na węźle integracyjnym Gdańsk Główny, budowę naziemnego przejścia dla pieszych z dworca PKP w stronę City Forum na węźle integracyjnym Gdańsk Główny, budowę miejsc postojowych w systemie Kiss&Ride w lokalizacjach: Gdańsk Główny (10 miejsc postojowych) i Gdańsk Wrzeszcz (15 miejsc postojowych), a także zakup i montaż tablic systemu informacji pasażerskiej w obu lokalizacjach.

Budowa węzłów integracyjnych Rębiechowo i Osowa

W Rębiechowie Gdańsk wybuduje parking na 387 miejsc postojowych oraz zainstaluje monitoring. Przez partnera projektu, gm. Żukowo, rozbudowane zostaną drogi dojazdowe (rowerowe oraz dla samochodów i transportu zbiorowego), ulice: Akacjowa (ok. 750 m), Słoneczna (ok. 2,4 km) oraz Czaple (ok. 800 m). Trasy rowerowe powstaną na trasie z miejscowości Leźno, Lniska, Chwaszczyno, Banino, Pępowo do nowego węzła w Rębiechowie. Łącznie powstanie prawie 26 km tras rowerowych.

Węzeł integracyjny w Gdańsku Osowie stworzy sprawny i funkcjonalny system obsługi transportowej w rejonie dzielnicy Osowa i wschodniej części gminy Żukowo, z wykorzystaniem dostępu do linii PKM dla transportu zbiorowego, rowerów, samochodów osobowych i pieszych – wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w gdańskim magistracie.

Utworzenie węzła zostanie zrealizowane przez połączenie ul. Barniewickiej z ul. Letniskową, przebudowę układu pętli autobusowej i budowę parkingów przy przystanku PKM. Parkingi będą dysponować 40 miejscami dla samochodów osobowych i 100 dla rowerów.

Oba dofinansowane projekty będą realizowane etapami, jednak całość prac musi zakończyć się do końca 2020 roku.

Pw/umg

diagram UOD ZIT OMGGS 1

Ostatnia edycja: 29 maja, 2017 o 18:29