Reklama

Rada Oliwa stanowczo przeciwko planom przebudowy dawnej zajezdni tramwajów konnych

Mieszkańcy Oliwy i radni dzielnicy zgromadzili się na wyjątkowo długiej, trwającej ponad 3,5 godziny sesji, aby podjąć decyzję dotyczącą przyszłości zabytkowej zajezdni tramwajów konnych. Po burzliwej dyskusji radni jednogłośnie opowiedzieli się przeciwko planom przebudowy obiektu, które zakładały między innymi nadbudowę o 2 – 3 piętra.

Rada Oliwa stanowczo przeciwko planom przebudowy dawnej zajezdni tramwajów konnych
Udostępnij facebook twitter Whatsapp Drukuj Wyślij emailem

Tych pomysłów bronili zaproszeni na sesję Prezes Zarządu firmy Doraco Angelika Cieślowska oraz Artur Bartołd V-ce Prezes Zarządu w Doraco Investment.

Dyskusja była momentami bardzo gorąca, prezes Doraco starała się odpowiadać na pytania i zarzuty ze strony radnych i mieszkańców związane z planami nadbudowy nad obiektami zabytkowymi dodatkowych dwóch lub trzech pięter oraz tzw. dominanty. Zmiany te uzasadniano koniecznością zbilansowania się wydatków na renowację dawnej zajezdni.

Radni i mieszkańcy podkreślali wyjątkowy charakter zabytkowej zajezdni, która jest jednym z nielicznych tego typu obiektów w Gdańsku. Obawiano się, że planowana przebudowa naruszy historyczny charakter budynku i zniszczyć jego wartość architektoniczna.

Co dalej z zabytkową zajezdnią?

W sesji uczestniczyło wielu mieszkańców Oliwy, którzy aktywnie włączali się w dyskusję. Ich zdaniem, zabytkowa zajezdnia jest ważnym elementem dziedzictwa kulturowego i przemysłowego dzielnicy i powinna być zachowana dla przyszłych pokoleń.

Decyzja Rady Dzielnicy Oliwa jest jasna – zabytkowa zajezdnia tramwajów konnych powinna zostać zachowana w swojej pierwotnej formie, bez dodatkowej nadbudowy stojącej w sprzeczności z celem zachowania spójności architektonicznej i stylistycznej historycznych budynków.

Jednogłośnie przyjęto uchwałę z rozbudowanym uzasadnieniem.

Dawna zajezdnia tramwajów konnych (zwana również jako zespół d. fabryki mydła) znajduje się u zbiegu al. Grunwaldzkiej i ul. Pomorskiej, na terenie objętym koncepcją miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Oliwa Górna rejon ulic Piastowskiej i Pomorskiej (0278).

Z uwagi na pierwotną funkcję obiekt stanowi unikatowy w skali Gdańska historyczny zespół budowlany, wpisany do rejestru zabytków województwa pomorskiego pod nr A-1576. Ponadto zabytek znajduje się na obszarze wpisanego do rejestru zabytków pod nr A-850 układu urbanistycznego Starej Oliwy wraz z zespołem Potoku Oliwskiego (obejmującego kompleks architektoniczno-przestrzenny i krajobrazowy nad Potokiem Oliwskim).

Zajezdnia powstała w okresie dynamicznego rozwoju komunikacyjnego Oliwy, związanego z uruchomieniem linii tramwajów – początkowo konnych, a następnie elektrycznych. Jest to zespół o wyjątkowych wartościach historycznych wynikających z autentyzmu zachowanej substancji zabytkowej. Obiekt stanowi świadectwo rozwiązań stylistycznych, technicznych, funkcjonalnych cechujących tego rodzaju architekturę w II połowie XIX wieku. Usytuowanie budynków na działkach narożnych i ich ekspozycja u zbiegu dwóch arterii komunikacyjnych sprawia, że należy je postrzegać jako istotne elementy krajobrazu Starej Oliwy.

Zaproponowane przez aktualnego właściciela obiektu tj. Idea Invest Sp. z o.o. s.k.s. wizje ingerencji w tkankę zabytkową są w ocenie Radnych Dzielnicy Oliwa działaniami zagrażającymi ww. wartościom obiektu. Jego rozbudowa o dwie lub trzy kondygnacje naziemne oraz budowa nowego budynku w postaci wieżowca mierzącego do 35 metrów wysokości zdeformuje oryginalnie zachowany kompleks, niszcząc jego formę i integralność. Ponadto proponowane przekształcenia wpłyną negatywnie na wartości widokowe chronionego konserwatorsko zespołu Potoku Oliwskiego. Sugerowana przez inwestora dominanta architektoniczna w praktyce zdysharmonizuje / zaburzy tę część historycznej przestrzeni usytuowanej nad Potokiem Oliwskim – przez stulecia źródła cysterskiej potęgi opartej na systemie młynów i kuźni. Dominantą architektoniczną na tym obszarze powinny pozostać wieże Katedry Oliwskiej.

W otoczeniu założenia pocysterskiego, obejmującego infrastrukturę młynów, nie powinny powstawać obiekty o formie i funkcji dewastującej historyczny rodowód tego miejsca. Należy podkreślić, że inwestor nie przedstawił w sposób wyczerpujący wizualizacji ukazujących wpisanie projektowanych obiektów w kontekst przestrzenny tj. m.in. widoku na planowaną dominantę od strony Stawu Młyńskiego przy al. Grunwaldzkiej.

Ważna kwestią jest dociążenie i tak mocno obciążonego układu drogowego wjazdem wyjazdem z garażu nowej inwestycji na ulicę Pomorską.

Ponadto w miejscu planowanej inwestycji znajduje się starodrzew o cechach kwalifikujących go do objęcia statusem pomników przyrody tj. leszczyna turecka, topola biała, dąb.

Radni Dzielnicy Oliwa apelują o renowację i adaptację budynków do współczesnych potrzeb lokalnej społeczności oraz turystów, z poszanowaniem ich niepodważalnych wartości zabytkowych.

Kolejna koncepcja ma zostać przedstawiona przez firmę Doraco 27 listopada podczas obrad Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska. Poprzednie można poznać TU.

Tomasz Strug

Ostatnia edycja: 14 listopada, 2024 o 01:48