Reklama

Różnorodność działań kampanii „Rzeczywistość zaskakuje. Nie daj się zaskoczyć – zrób kolonoskopię”

W styczniu 2018 roku rozpoczęła się trzyletnia kampania edukacyjno-informacyjna dotycząca profilaktyki raka jelita grubego, skierowana do mieszkańców województwa pomorskiego. W tym czasie zrealizowano wiele działań, dzięki którym wzrosła świadomość mieszkańców Pomorza na temat wysokiej skuteczności i roli profilaktyki w naszym codziennym życiu.

Udostępnij facebook twitter Whatsapp Drukuj Wyślij emailem

W styczniu 2018 roku rozpoczęła się trzyletnia kampania edukacyjno-informacyjna dotycząca profilaktyki raka jelita grubego, skierowana do mieszkańców województwa pomorskiego. W tym czasie zrealizowano wiele działań, dzięki którym wzrosła świadomość mieszkańców Pomorza na temat wysokiej skuteczności i roli profilaktyki w naszym codziennym życiu.

Jednym z celów kampanii jest zachęcenie do udziału w darmowych badaniach profilaktycznych.

Po roku pracy widać już efekty, ale nadal jest nad czym pracować. Niestety zgłaszalność na badania kolonoskopowe wciąż jest za niska. Częstym powodem jest strach przed bólem, a także – co zadziwiające – lęk przed wykryciem raka. Kolejną barierą do pokonania jest wstyd oraz odpowiednie przygotowanie się do badania.

Dlatego też aktywności o charakterze promocyjno-informacyjnym skierowane są przede wszystkim do regionów o najniższym poziomie zgłaszalności na profilaktyczne badania kolonoskopowe. Do tak zwanych „białych plam” należą: powiat sztumski, bytowski, chojnicki, człuchowski, kościerski, starogardzki oraz kwidzyński.

W kampanii wykorzystano tradycyjne kanały komunikacji, takie jak outdoor, radio, prasa czy Internet. Do tej pory w ramach projektu zostało wyemitowanych blisko 150 spotów radiowych, promujących profilaktykę raka jelita grubego, oraz szereg audycji w stacjach radiowych, gdzie lekarze podczas rozmów z dziennikarzami opowiadali, dlaczego profilaktyka jest tak istotna, że może uratować życie. Opublikowano na ten temat ponad 150 reklam i artykułów w prasie lokalnej. Wiosną w okolicach Trójmiasta, a także na obszarach tzw. białych plam, pojawiły się plakaty wielkoformatowe zachęcające do badań.

Oprócz obecności w mediach realizatorzy kampanii wyszli z informacją na ulice, do przestrzeni publicznej bliżej odbiorców. W Kościerzynie, Kwidzynie, Bytowie i Starogardzie Gdańskim od kilku miesięcy można podziwiać cztery murale o łącznej powierzchni 290 m². Murale, a także wszystkie pozostałe materiały promocyjne, przedstawiają ilustracje wykonane przez znaną trójmiejską artystkę, Agnieszkę Szczepanik, która w sposób inteligentny i dowcipny komentuje rzeczywistość. W tym przypadku również w swoim stylu zachęca do przełamania bariery strachu, wstydu i zgłaszania się na badania kolonoskopowe.

Na badania można zapisać się poprzez stronę www, telefonicznie dzwoniąc na infolinię, a także poprzez infobudkę, ustawioną w Gdańsku w COPERNICUS Mamma Centrum przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie 2 na 1. piętrze. Infobudka dodatkowo pełni rolę informacyjno-edukacyjną. Można z niej dowiedzieć się o projekcie oraz sprawdzić swoją wiedzę poprzez rozwiązanie specjalnie przygotowanego quizu, dotyczącego profilaktyki raka jelita grubego.

Kampania stawia na oryginalne i zaskakujące działania. Jednym z nich jest wykorzystywanie w okresie wiosenno-letnim sztucznego bałwana, który podczas letnich wydarzeń zachęcających do zdrowego trybu życia, organizowanych w Gdańsku przez COPERNICUS PL, przyciągał uwagę i informował
o kampanii profilaktycznej.

Kampania zaplanowana jest na 3 lata i będzie trwała do końca 2020 roku. W kolejnych latach pojawią się między innymi pokazy mappingu 3D, które w widowiskowy sposób będą przekazywały treści edukacyjne dotyczące profilaktyki raka jelita grubego.

Trzyletni projekt skierowany jest zarówno do kobiet, jak i mężczyzn aktywnych zawodowo w wieku
50-65 lat, którzy nie mają objawów raka jelita grubego, a także w ciągu ostatnich dziesięciu lat nie wykonywali badania kolonoskopowego. Z badań mogą skorzystać również osoby młodsze, tj. w wieku 40-49 lat bez objawów raka jelita grubego, które miały w rodzinie krewnego pierwszego stopnia (rodzice, rodzeństwo, dzieci) z rakiem jelita grubego, lub osoby w wieku 20-49 lat pochodzące
z rodziny z zespołem Lyncha. Na badania można zapisać się poprzez formularz zgłoszeniowy
na stronie www.kolonoskopia-pomorze.pl lub poprzez kontakt telefoniczny z infolinią pod numerem
58 727 01 30.

Głównym realizatorem projektu i zarazem Partnerem Wiodącym jest COPERNICUS PL Sp. z o.o. –jeden z największych pomorskich samorządowych podmiotów leczniczych. Spółka w swojej strukturze posiada dwie pracownie endoskopowe w lokalizacjach: Szpital św. Wojciecha i Szpital
im. M. Kopernika, gdzie są wykonywane badania, oraz Wojewódzkie Centrum Onkologii, będące specjalistycznym ośrodkiem zajmującym się problematyką chorób nowotworowych. Dzięki temu Copernicus zapewnia wszystkim zainteresowanym pomoc i wsparcie zarówno w zakresie profilaktyki, jak i opieki medycznej.

Partnerami projektu są: Pomorski Związek Pracodawców Ochrony Zdrowia, Fundacja OnkoRejs – Wybieram Życie oraz Przychodnia BaltiMed sp. z o. o. sp. k., natomiast ośrodkami współpracującymi w zakresie realizacji badań kolonoskopowych – Szpital Specjalistyczny w Kościerzynie oraz Medpharma Zakład Opieki Zdrowotnej S.A. w Starogardzie Gdańskim. Za kampanię odpowiada Strategia 360, trójmiejska agencja z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży marketingowej. Przy tworzeniu kreacji agencja zaprosiła do współpracy rysowniczkę, Agnieszkę Szczepaniak. W ramach 3-letniej kampanii powstanie seria rysunków satyrycznych, które będą w lekki
i humorystyczny sposób uświadamiać mieszkańców o potrzebie wykonania badań kolonoskopowych oraz niwelować barierę wstydu dotyczącą kolonoskopii.