Spacerowa będzie bardziej przyczepna
Najbardziej niebezpieczny fragment ul. Spacerowej ma się stać bardziej przyczepny dla samochodowych kół. W czwartkowy wieczór rozpoczną się prace śrutowania nawierzchni jezdni na wysokości leśniczówki Rynarzewo.

Najbardziej niebezpieczny fragment ul. Spacerowej ma się stać bardziej przyczepny dla samochodowych kół. W czwartkowy wieczór rozpoczną się prace śrutowania nawierzchni jezdni na wysokości leśniczówki Rynarzewo.
Ulica Spacerowa oraz Świętokrzyska będą kolejnymi po ulicy Słowackiego, na których zastosowana zostanie metoda uszorstniania nawierzchni. Dzięki specjalnemu zabiegowi śrutowania przyczepność nawierzchni jezdni zostanie zwiększona, co ma się przełożyć na poprawę bezpieczeństwa kierujących.
Na ul. Spacerowej śrutowanie obejmie odcinek o długości 770 metrów na wysokości leśniczówki Rynarzewo. Prace prowadzone będą w nocy z 8 na 9 i z 9 na 10 listopada .
Na ul. Świętokrzyskiej nawierzchnia jezdni będzie śrutowana na 600-metrowym odcinku od ul. Guderskiego do ulicy Beskidzkiej. Prace prowadzone będą w nocy z 6 na 7 i z 7 na 8 listopada.
Roboty odbywać się będą na całej szerokości jezdni przy zachowaniu ich przejezdności w godzinach od 22:00 do 5:00.
Podane terminy mogą ulec zmianie, ze względu na warunki atmosferyczne. Do prawidłowego przeprowadzenia procesu śrutowania nawierzchnia jezdni musi być sucha.
– Technologia śrutowania polega na zwiększeniu szorstkości, a tym samym przyczepności nawierzchni jezdni poprzez zastosowanie urządzeń wyrzucających z siebie metalowy śrut, który uderzając z odpowiednią siłą w nawierzchnię tworzy jej nową makro i mikrostrukturę – wyjaśnia Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Śrutowanie jest realizowane za pomocą samobieżnego urządzenia wraz ze zintegrowanym układem odsysania i pakowania urobku po śrutowaniu oraz stalowego śrutu. Odsysanie wspomagają magnesy.
– Poddana śrutowaniu nawierzchnia zwiększa swoją przyczepność, co ma wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Należy jednak pamiętać, że podstawą jest dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze, a także zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami – przypomina Magdalena Kiljan.
Po raz pierwszy w Gdańsku uszorstnianie nawierzchni zastosowano w ubiegłym roku na tzw. „leśnym” fragmencie ul. Słowackiego na odcinku 2 km w kierunku Wrzeszcza.
Pp/gzdiz
Ostatnia edycja: 6 listopada, 2018 o 11:43