Reklama

Spotkanie na szczycie w sprawie tunelu pod Pachołkiem

Prezydenci Gdańska i Sopotu potwierdzają wolę budowy „Tunelu pod Pachołkiem” i „Drogi Zielonej”. Oba miasta przygotowują dokumentację potrzebną do otrzymania wsparcia finansowego z Unii Europejskiej. Zapowiedziano to na szczycie Pachołka.

Ta inwestycja jest obecnie najważniejszą dla Oliwy i jej mieszkańców. Olbrzymi tranzyt samochodów z całej północnej części Gdańska oraz Sopotu w kierunku obwodnicy dosłownie rozjeżdża naszą dzielnicę. Tylko wyprowadzenie tranzytowego ruchu z ul. Opata Rybińskiego i Starego Rynku Oliwskiego może ocalić centrum Oliwy przed postępującą degradacją.

Szansą na to jest budowa tzw. „Tunelu pod Pachołkiem” w związku z kontynuacją rozbudowy „Drogi Zielonej”. Od lat zabiega o to Rada Oliwy oraz autor tego tekstu. Od dwóch lat władze Gdańska zaczęły podchodzić do tematu poważnie, z pewnością pomogł w tym lobbing prezydenta Sopotu.

Ruch tranzytowy na ul. Spacerowej  i w centrum Oliwy to również problem mieszkańców Osowy, która leży za obwodnicą. – Niektórzy byli osowianie właśnie konieczność codziennego pokonywania leśnego odcinka tej drogi wskazują jako przyczynę swojej wyprowadzki – mówi Karol Ważny, przewodniczący Rady Dzielnicy Osowa. –  Miejmy nadzieję, że dzięki tej inwestycji pobyt na Starym Rynku Oliwskim przestanie przypominać osowianom o godzinach spędzonych w korkach i zacznie być kojarzony z miłym spacerem wśród urokliwej zabudowy.

Dziś w tej sprawie prezydenci Gdańska i Sopotu spotkali się z dziennikarzami na wieży widokowej stojącej na szczycie wzgórza Pachołek w Oliwie.

Razem z miastem Sopot zbudowaliśmy Ergo Arenę, razem budowaliśmy nowy terminal lotniczy czy też oczyszczalnię „Wschód”. Teraz oba miasta, krok po kroku, przygotowują się do ogromnej inwestycji czyli dalszej rozbudowy „Drogi Zielonej” – mówił na konferencji prasowej Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. – Jej ważnym elementem jest tunel pod Pachołkiem.

Skąd pieniądze?

Długość drogi to około 14 km – sam tunel liczyć będzie  ok. 1, 2 km. Szacunkowy koszt inwestycji to 1,98 mld zł (w tym około 900 mln złotych budowa tunelu). Władze Gdańska i Sopotu liczą na dofinansowanie budowy, nawet do 85 %, ze środków Unii Europejskiej.

Początek Drogi Zielonej jest już zrobiony. Teraz musimy powiązać ten początek z obwodnicą trójmiejską – mówił Jacek Karnowski, prezydent Sopotu. – To na pewno pomoże mieszkańcom Sopotu wyjechać z miasta na obwodnicę ale także mieszkańcom Osowy i Oliwy poprawi komunikację wewnątrz Gdańska. Odbyliśmy już pierwsze spotkania w Brukseli na temat możliwości pozyskania pieniędzy przeznaczonych na budowę sieci TEN-T (Transeuropejska sieć transportowa). Jest szansa na te pieniądze tylko trzeba wykonać prace przygotowawcze.

Pachoek_Tunel_Adamowicz_Karnowski_Droga_Zielona_20150814_0050 

Prezydenci Sopotu i Gdańska na tle mapy  pokazującej przebieg „Nowej Spacerowej” i „Tunelu pod Pachołkiem”

W tym celu, na najbliższej sesji, Rada Miasta Gdańska będzie głosować nad uchwałą w sprawie przystąpienia wspólnie z Gminą Miasta Sopotu do przygotowania kolejnego etapu przedsięwzięcia polegającego na realizacji układu drogowego łączącego drogę wojewódzką nr 218  (ul. Kielnieńską) z Trasą Słowackiego. Na początku lipca, podobna uchwałę przyjęła Rada Miasta Sopotu. Gdańska uchwała ma umożliwić wydanie pół miliona złotych na przygotowanie niezbędnej dokumentacji, która umożliwi złożenie wniosku oraz wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. A taką inwestycją może być właśnie budowa tunelu i „Drogi Zielonej”. Drugie pół miliona złotych na dokumentację zapewnia Sopot.

– Gdyby w ciągu najbliższych dwóch lat udało się pozyskać finansowanie dla tej budowy, można by wykorzystać maszynę, która już jest w Gdańsku – twierdził Paweł Adamowicz. – W ten sposób byśmy obniżyli koszty o 200 milionów złotych.

Konsultacje społeczne

Prezydent Gdańska ma przedstawić w połowie września cały pakiet inwestycyjny na lata 2015 – 2020. – Pakiet ten będzie podlegał konsultacjom publicznym, dysponentem decyzji będzie Rada Miasta Gdańska – zapowiedział prezydent miasta – Będziemy przekonywali radnych i opinię publiczną Gdańska, że warto przygotowywać się do tej niezwykle kosztownej, bardzo trudnej inżynieryjnie, ale bardzo potrzebnej inwestycji. „Tunel pod Pachołkiem” to obsługa obwodnicy trójmiejskiej, to dostęp do dzielnic Gdańska położonych za obwodnicą, nie tylko Osowej ale i dalej położonych – wyliczał Adamowicz. –  To błogosławieństwo dla Oliwy i jej mieszkańców, ponieważ cały ten ruch zostałby umiejętnie skanalizowany. Innego rozwiązania technicznego nie ma. Przez wiele lat prowadziliśmy różne studia, co zrobić by odkorkować ul. Opata Rybińskiego i by spaliny nie zatruwały Oliwy. To jest jedyne rozwiązanie – podkreślał Prezydent Gdańska. – To jest inwestycja nie tylko gdańska czy sopocka ale metropolitalna.

Jeśli nie teraz to nigdy

Albo teraz albo nigdy – mówił Paweł Adamowicz podsumowując spotkanie. – Jakby Polska gospodarczo nie rozwijała się, to po roku 2020, przyszłych prezydentów Gdańska i Sopotu i przyszłe władze nie będzie stać na zrealizowanie tego projektu. Po prostu skończy się wówczas dofinansowanie Polski z funduszy Unii Europejskiej.

„Tunel pod Pachołkiem” to tak naprawdę projektowane dwa równoległe tunele o dwóch jezdniach (podobnie jak tunel pod Martwą Wisłą). Nazwa jest jedynie symboliczna, tunele zaplanowano pod wzgórzami leśnymi rozciągającymi się od Rynarzewa przy ul. Spacerowej do skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Czyżewskiego. Co do „Drogi Zielonej” możliwy jest wariant budowy trasy jednopasmowej, dwukierunkowej.

Metropolitalne cele i korzyści wynikające z realizacji projektu to, m.in.:

– wykształcenie pełnej ramy układu komunikacyjnego Gdańska oraz poprawa dostępności Gdańska, Gdyni i Sopotu do Obwodnicy Trójmiasta (S6 będąca elementem sieci TEN-T),

– poprawa dostępności do portów w Gdańsku i Gdyni oraz poprawa połączenia pomiędzy tymi portami,

– wyprowadzenie tranzytu z cennych i chronionych terenów miejskich (kulturowo – przyrodniczych) jak korytarz ekologiczny na osi Potoku Oliwskiego (Oliwa – Jelitkowo – Uzdrowisko Sopot) oraz układu historycznego na osi al. Niepodległości w Sopocie,

– zmniejszenie natężenia ruchu oraz wzrost bezpieczeństwa ruchu w dzielnicach Gdańska, Gdyni i Sopotu: Oliwa, Zaspa, Przymorze, Jelitkowo, Górny Sopot, Gdynia Karwiny , Gdynia Dąbrówka,

– poprawa skomunikowania obiektów takich jak: PGE Arena Gdańsk, ERGO ARENA, Katedra w Oliwie, Hipodrom z Obwodnicą Trójmiasta,

– efektywna obsługa terenów turystycznych, szczególnie w rejonie pasa nadmorskiego.

 

Tomasz Strug

Światełko w tunelu dla drogi pod Pachołkiem

 

Prezydenci Gdańska i Sopotu potwierdzają wolę budowy „Tunelu pod Pachołkiem” i „Drogi Zielonej”. Oba miasta przygotowują dokumentację potrzebną do otrzymania wsparcia finansowego z Unii Europejskiej. Zapowiedziano to na szczycie Pachołka.

Ta inwestycja jest obecnie najważniejszą dla Oliwy i jej mieszkańców. Olbrzymi tranzyt samochodów z całej północnej części Gdańska oraz Sopotu w kierunku obwodnicy dosłownie rozjeżdża naszą dzielnicę. Tylko wyprowadzenie tranzytowego ruchu z ul. Opata Rybińskiego i Starego Rynku Oliwskiego może ocalić centrum Oliwy przed postępującą degradacją.

Szansą na to jest budowa tzw. „Tunelu pod Pachołkiem” w związku z kontynuacją rozbudowy „Drogi Zielonej”. Od lat zabiega o to Rada Oliwy oraz autor tego tekstu. Od dwóch lat władze Gdańska zaczęły podchodzić do tematu poważnie, z pewnością pomogł w tym lobbing prezydenta Sopotu.

Ruch tranzytowy na ul. Spacerowej  i w centrum Oliwy to również problem mieszkańców Osowy, która leży za obwodnicą. - Niektórzy byli osowianie właśnie konieczność codziennego pokonywania leśnego odcinka tej drogi wskazują jako przyczynę swojej wyprowadzki – mówi Karol Ważny, przewodniczący Rady Dzielnicy Osowa. -  Miejmy nadzieję, że dzięki tej inwestycji pobyt na Starym Rynku Oliwskim przestanie przypominać osowianom o godzinach spędzonych w korkach i zacznie być kojarzony z miłym spacerem wśród urokliwej zabudowy.

Dziś w tej sprawie prezydenci Gdańska i Sopotu spotkali się z dziennikarzami na wieży widokowej stojącej na szczycie wzgórza Pachołek w Oliwie.

- Razem z miastem Sopot zbudowaliśmy Ergo Arenę, razem budowaliśmy nowy terminal lotniczy czy też oczyszczalnię „Wschód”. Teraz oba miasta, krok po kroku, przygotowują się do ogromnej inwestycji czyli dalszej rozbudowy „Drogi Zielonej” – mówił na konferencji prasowej Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. – Jej ważnym elementem jest tunel pod Pachołkiem.

Skąd pieniądze?

Długość drogi to około 14 km - sam tunel liczyć będzie  ok. 1, 2 km. Szacunkowy koszt inwestycji to 1,98 mld zł (w tym około 900 mln złotych budowa tunelu). Władze Gdańska i Sopotu liczą na dofinansowanie budowy, nawet do 85 %, ze środków Unii Europejskiej.

- Początek Drogi Zielonej jest już zrobiony. Teraz musimy powiązać ten początek z obwodnicą trójmiejską – mówił Jacek Karnowski, prezydent Sopotu. - To na pewno pomoże mieszkańcom Sopotu wyjechać z miasta na obwodnicę ale także mieszkańcom Osowy i Oliwy poprawi komunikację wewnątrz Gdańska. Odbyliśmy już pierwsze spotkania w Brukseli na temat możliwości pozyskania pieniędzy przeznaczonych na budowę sieci TEN-T (Transeuropejska sieć transportowa). Jest szansa na te pieniądze tylko trzeba wykonać prace przygotowawcze.

Pachoek_Tunel_Adamowicz_Karnowski_Droga_Zielona_20150814_0050 

Prezydenci Sopotu i Gdańska na tle mapy  pokazującej przebieg "Nowej Spacerowej" i "Tunelu pod Pachołkiem"

W tym celu, na najbliższej sesji, Rada Miasta Gdańska będzie głosować nad uchwałą w sprawie przystąpienia wspólnie z Gminą Miasta Sopotu do przygotowania kolejnego etapu przedsięwzięcia polegającego na realizacji układu drogowego łączącego drogę wojewódzką nr 218  (ul. Kielnieńską) z Trasą Słowackiego. Na początku lipca, podobna uchwałę przyjęła Rada Miasta Sopotu. Gdańska uchwała ma umożliwić wydanie pół miliona złotych na przygotowanie niezbędnej dokumentacji, która umożliwi złożenie wniosku oraz wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. A taką inwestycją może być właśnie budowa tunelu i „Drogi Zielonej”. Drugie pół miliona złotych na dokumentację zapewnia Sopot.

- Gdyby w ciągu najbliższych dwóch lat udało się pozyskać finansowanie dla tej budowy, można by wykorzystać maszynę, która już jest w Gdańsku – twierdził Paweł Adamowicz. - W ten sposób byśmy obniżyli koszty o 200 milionów złotych.

Konsultacje społeczne

Prezydent Gdańska ma przedstawić w połowie września cały pakiet inwestycyjny na lata 2015 – 2020. – Pakiet ten będzie podlegał konsultacjom publicznym, dysponentem decyzji będzie Rada Miasta Gdańska – zapowiedział prezydent miasta - Będziemy przekonywali radnych i opinię publiczną Gdańska, że warto przygotowywać się do tej niezwykle kosztownej, bardzo trudnej inżynieryjnie, ale bardzo potrzebnej inwestycji. „Tunel pod Pachołkiem” to obsługa obwodnicy trójmiejskiej, to dostęp do dzielnic Gdańska położonych za obwodnicą, nie tylko Osowej ale i dalej położonych – wyliczał Adamowicz. –  To błogosławieństwo dla Oliwy i jej mieszkańców, ponieważ cały ten ruch zostałby umiejętnie skanalizowany. Innego rozwiązania technicznego nie ma. Przez wiele lat prowadziliśmy różne studia, co zrobić by odkorkować ul. Opata Rybińskiego i by spaliny nie zatruwały Oliwy. To jest jedyne rozwiązanie – podkreślał Prezydent Gdańska. - To jest inwestycja nie tylko gdańska czy sopocka ale metropolitalna.

Jeśli nie teraz to nigdy

- Albo teraz albo nigdy – mówił Paweł Adamowicz podsumowując spotkanie. – Jakby Polska gospodarczo nie rozwijała się, to po roku 2020, przyszłych prezydentów Gdańska i Sopotu i przyszłe władze nie będzie stać na zrealizowanie tego projektu. Po prostu skończy się wówczas dofinansowanie Polski z funduszy Unii Europejskiej.

„Tunel pod Pachołkiem” to tak naprawdę projektowane dwa równoległe tunele o dwóch jezdniach (podobnie jak tunel pod Martwą Wisłą). Nazwa jest jedynie symboliczna, tunele zaplanowano pod wzgórzami leśnymi rozciągającymi się od Rynarzewa przy ul. Spacerowej do skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Czyżewskiego. Co do „Drogi Zielonej” możliwy jest wariant budowy trasy jednopasmowej, dwukierunkowej.

Metropolitalne cele i korzyści wynikające z realizacji projektu to, m.in.:

- wykształcenie pełnej ramy układu komunikacyjnego Gdańska oraz poprawa dostępności Gdańska, Gdyni i Sopotu do Obwodnicy Trójmiasta (S6 będąca elementem sieci TEN-T),

- poprawa dostępności do portów w Gdańsku i Gdyni oraz poprawa połączenia pomiędzy tymi portami,

- wyprowadzenie tranzytu z cennych i chronionych terenów miejskich (kulturowo - przyrodniczych) jak korytarz ekologiczny na osi Potoku Oliwskiego (Oliwa - Jelitkowo - Uzdrowisko Sopot) oraz układu historycznego na osi al. Niepodległości w Sopocie,

- zmniejszenie natężenia ruchu oraz wzrost bezpieczeństwa ruchu w dzielnicach Gdańska, Gdyni i Sopotu: Oliwa, Zaspa, Przymorze, Jelitkowo, Górny Sopot, Gdynia Karwiny , Gdynia Dąbrówka,

- poprawa skomunikowania obiektów takich jak: PGE Arena Gdańsk, ERGO ARENA, Katedra w Oliwie, Hipodrom z Obwodnicą Trójmiasta,

- efektywna obsługa terenów turystycznych, szczególnie w rejonie pasa nadmorskiego.

 

Tomasz Strug

Światełko w tunelu dla drogi pod Pachołkiem

 

|

Prezydenci Gdańska i Sopotu potwierdzają wolę budowy „Tunelu pod Pachołkiem” i „Drogi Zielonej”. Oba miasta przygotowują dokumentację potrzebną do otrzymania wsparcia finansowego z Unii Europejskiej. Zapowiedziano to na szczycie Pachołka.

Ta inwestycja jest obecnie najważniejszą dla Oliwy i jej mieszkańców. Olbrzymi tranzyt samochodów z całej północnej części Gdańska oraz Sopotu w kierunku obwodnicy dosłownie rozjeżdża naszą dzielnicę. Tylko wyprowadzenie tranzytowego ruchu z ul. Opata Rybińskiego i Starego Rynku Oliwskiego może ocalić centrum Oliwy przed postępującą degradacją.

Szansą na to jest budowa tzw. „Tunelu pod Pachołkiem” w związku z kontynuacją rozbudowy „Drogi Zielonej”. Od lat zabiega o to Rada Oliwy oraz autor tego tekstu. Od dwóch lat władze Gdańska zaczęły podchodzić do tematu poważnie, z pewnością pomogł w tym lobbing prezydenta Sopotu.

Ruch tranzytowy na ul. Spacerowej  i w centrum Oliwy to również problem mieszkańców Osowy, która leży za obwodnicą. - Niektórzy byli osowianie właśnie konieczność codziennego pokonywania leśnego odcinka tej drogi wskazują jako przyczynę swojej wyprowadzki – mówi Karol Ważny, przewodniczący Rady Dzielnicy Osowa. -  Miejmy nadzieję, że dzięki tej inwestycji pobyt na Starym Rynku Oliwskim przestanie przypominać osowianom o godzinach spędzonych w korkach i zacznie być kojarzony z miłym spacerem wśród urokliwej zabudowy.

Dziś w tej sprawie prezydenci Gdańska i Sopotu spotkali się z dziennikarzami na wieży widokowej stojącej na szczycie wzgórza Pachołek w Oliwie.

- Razem z miastem Sopot zbudowaliśmy Ergo Arenę, razem budowaliśmy nowy terminal lotniczy czy też oczyszczalnię „Wschód”. Teraz oba miasta, krok po kroku, przygotowują się do ogromnej inwestycji czyli dalszej rozbudowy „Drogi Zielonej” – mówił na konferencji prasowej Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. – Jej ważnym elementem jest tunel pod Pachołkiem.

Skąd pieniądze?

Długość drogi to około 14 km - sam tunel liczyć będzie  ok. 1, 2 km. Szacunkowy koszt inwestycji to 1,98 mld zł (w tym około 900 mln złotych budowa tunelu). Władze Gdańska i Sopotu liczą na dofinansowanie budowy, nawet do 85 %, ze środków Unii Europejskiej.

- Początek Drogi Zielonej jest już zrobiony. Teraz musimy powiązać ten początek z obwodnicą trójmiejską – mówił Jacek Karnowski, prezydent Sopotu. - To na pewno pomoże mieszkańcom Sopotu wyjechać z miasta na obwodnicę ale także mieszkańcom Osowy i Oliwy poprawi komunikację wewnątrz Gdańska. Odbyliśmy już pierwsze spotkania w Brukseli na temat możliwości pozyskania pieniędzy przeznaczonych na budowę sieci TEN-T (Transeuropejska sieć transportowa). Jest szansa na te pieniądze tylko trzeba wykonać prace przygotowawcze.

Pachoek_Tunel_Adamowicz_Karnowski_Droga_Zielona_20150814_0050 

Prezydenci Sopotu i Gdańska na tle mapy  pokazującej przebieg "Nowej Spacerowej" i "Tunelu pod Pachołkiem"

W tym celu, na najbliższej sesji, Rada Miasta Gdańska będzie głosować nad uchwałą w sprawie przystąpienia wspólnie z Gminą Miasta Sopotu do przygotowania kolejnego etapu przedsięwzięcia polegającego na realizacji układu drogowego łączącego drogę wojewódzką nr 218  (ul. Kielnieńską) z Trasą Słowackiego. Na początku lipca, podobna uchwałę przyjęła Rada Miasta Sopotu. Gdańska uchwała ma umożliwić wydanie pół miliona złotych na przygotowanie niezbędnej dokumentacji, która umożliwi złożenie wniosku oraz wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. A taką inwestycją może być właśnie budowa tunelu i „Drogi Zielonej”. Drugie pół miliona złotych na dokumentację zapewnia Sopot.

- Gdyby w ciągu najbliższych dwóch lat udało się pozyskać finansowanie dla tej budowy, można by wykorzystać maszynę, która już jest w Gdańsku – twierdził Paweł Adamowicz. - W ten sposób byśmy obniżyli koszty o 200 milionów złotych.

Konsultacje społeczne

Prezydent Gdańska ma przedstawić w połowie września cały pakiet inwestycyjny na lata 2015 – 2020. – Pakiet ten będzie podlegał konsultacjom publicznym, dysponentem decyzji będzie Rada Miasta Gdańska – zapowiedział prezydent miasta - Będziemy przekonywali radnych i opinię publiczną Gdańska, że warto przygotowywać się do tej niezwykle kosztownej, bardzo trudnej inżynieryjnie, ale bardzo potrzebnej inwestycji. „Tunel pod Pachołkiem” to obsługa obwodnicy trójmiejskiej, to dostęp do dzielnic Gdańska położonych za obwodnicą, nie tylko Osowej ale i dalej położonych – wyliczał Adamowicz. –  To błogosławieństwo dla Oliwy i jej mieszkańców, ponieważ cały ten ruch zostałby umiejętnie skanalizowany. Innego rozwiązania technicznego nie ma. Przez wiele lat prowadziliśmy różne studia, co zrobić by odkorkować ul. Opata Rybińskiego i by spaliny nie zatruwały Oliwy. To jest jedyne rozwiązanie – podkreślał Prezydent Gdańska. - To jest inwestycja nie tylko gdańska czy sopocka ale metropolitalna.

Jeśli nie teraz to nigdy

- Albo teraz albo nigdy – mówił Paweł Adamowicz podsumowując spotkanie. – Jakby Polska gospodarczo nie rozwijała się, to po roku 2020, przyszłych prezydentów Gdańska i Sopotu i przyszłe władze nie będzie stać na zrealizowanie tego projektu. Po prostu skończy się wówczas dofinansowanie Polski z funduszy Unii Europejskiej.

„Tunel pod Pachołkiem” to tak naprawdę projektowane dwa równoległe tunele o dwóch jezdniach (podobnie jak tunel pod Martwą Wisłą). Nazwa jest jedynie symboliczna, tunele zaplanowano pod wzgórzami leśnymi rozciągającymi się od Rynarzewa przy ul. Spacerowej do skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Czyżewskiego. Co do „Drogi Zielonej” możliwy jest wariant budowy trasy jednopasmowej, dwukierunkowej.

Metropolitalne cele i korzyści wynikające z realizacji projektu to, m.in.:

- wykształcenie pełnej ramy układu komunikacyjnego Gdańska oraz poprawa dostępności Gdańska, Gdyni i Sopotu do Obwodnicy Trójmiasta (S6 będąca elementem sieci TEN-T),

- poprawa dostępności do portów w Gdańsku i Gdyni oraz poprawa połączenia pomiędzy tymi portami,

- wyprowadzenie tranzytu z cennych i chronionych terenów miejskich (kulturowo - przyrodniczych) jak korytarz ekologiczny na osi Potoku Oliwskiego (Oliwa - Jelitkowo - Uzdrowisko Sopot) oraz układu historycznego na osi al. Niepodległości w Sopocie,

- zmniejszenie natężenia ruchu oraz wzrost bezpieczeństwa ruchu w dzielnicach Gdańska, Gdyni i Sopotu: Oliwa, Zaspa, Przymorze, Jelitkowo, Górny Sopot, Gdynia Karwiny , Gdynia Dąbrówka,

- poprawa skomunikowania obiektów takich jak: PGE Arena Gdańsk, ERGO ARENA, Katedra w Oliwie, Hipodrom z Obwodnicą Trójmiasta,

- efektywna obsługa terenów turystycznych, szczególnie w rejonie pasa nadmorskiego.

 

Tomasz Strug

Światełko w tunelu dla drogi pod Pachołkiem

 

Udostępnij facebook twitter Whatsapp Drukuj Wyślij emailem

Prezydenci Gdańska i Sopotu potwierdzają wolę budowy „Tunelu pod Pachołkiem” i „Drogi Zielonej”. Oba miasta przygotowują dokumentację potrzebną do otrzymania wsparcia finansowego z Unii Europejskiej. Zapowiedziano to na szczycie Pachołka.

Ta inwestycja jest obecnie najważniejszą dla Oliwy i jej mieszkańców. Olbrzymi tranzyt samochodów z całej północnej części Gdańska oraz Sopotu w kierunku obwodnicy dosłownie rozjeżdża naszą dzielnicę. Tylko wyprowadzenie tranzytowego ruchu z ul. Opata Rybińskiego i Starego Rynku Oliwskiego może ocalić centrum Oliwy przed postępującą degradacją.

Szansą na to jest budowa tzw. „Tunelu pod Pachołkiem” w związku z kontynuacją rozbudowy „Drogi Zielonej”. Od lat zabiega o to Rada Oliwy oraz autor tego tekstu. Od dwóch lat władze Gdańska zaczęły podchodzić do tematu poważnie, z pewnością pomogł w tym lobbing prezydenta Sopotu.

Ruch tranzytowy na ul. Spacerowej  i w centrum Oliwy to również problem mieszkańców Osowy, która leży za obwodnicą. – Niektórzy byli osowianie właśnie konieczność codziennego pokonywania leśnego odcinka tej drogi wskazują jako przyczynę swojej wyprowadzki – mówi Karol Ważny, przewodniczący Rady Dzielnicy Osowa. –  Miejmy nadzieję, że dzięki tej inwestycji pobyt na Starym Rynku Oliwskim przestanie przypominać osowianom o godzinach spędzonych w korkach i zacznie być kojarzony z miłym spacerem wśród urokliwej zabudowy.

Dziś w tej sprawie prezydenci Gdańska i Sopotu spotkali się z dziennikarzami na wieży widokowej stojącej na szczycie wzgórza Pachołek w Oliwie.

Razem z miastem Sopot zbudowaliśmy Ergo Arenę, razem budowaliśmy nowy terminal lotniczy czy też oczyszczalnię „Wschód”. Teraz oba miasta, krok po kroku, przygotowują się do ogromnej inwestycji czyli dalszej rozbudowy „Drogi Zielonej” – mówił na konferencji prasowej Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. – Jej ważnym elementem jest tunel pod Pachołkiem.

Skąd pieniądze?

Długość drogi to około 14 km – sam tunel liczyć będzie  ok. 1, 2 km. Szacunkowy koszt inwestycji to 1,98 mld zł (w tym około 900 mln złotych budowa tunelu). Władze Gdańska i Sopotu liczą na dofinansowanie budowy, nawet do 85 %, ze środków Unii Europejskiej.

Początek Drogi Zielonej jest już zrobiony. Teraz musimy powiązać ten początek z obwodnicą trójmiejską – mówił Jacek Karnowski, prezydent Sopotu. – To na pewno pomoże mieszkańcom Sopotu wyjechać z miasta na obwodnicę ale także mieszkańcom Osowy i Oliwy poprawi komunikację wewnątrz Gdańska. Odbyliśmy już pierwsze spotkania w Brukseli na temat możliwości pozyskania pieniędzy przeznaczonych na budowę sieci TEN-T (Transeuropejska sieć transportowa). Jest szansa na te pieniądze tylko trzeba wykonać prace przygotowawcze.

Pachoek_Tunel_Adamowicz_Karnowski_Droga_Zielona_20150814_0050 

Prezydenci Sopotu i Gdańska na tle mapy  pokazującej przebieg „Nowej Spacerowej” i „Tunelu pod Pachołkiem”

W tym celu, na najbliższej sesji, Rada Miasta Gdańska będzie głosować nad uchwałą w sprawie przystąpienia wspólnie z Gminą Miasta Sopotu do przygotowania kolejnego etapu przedsięwzięcia polegającego na realizacji układu drogowego łączącego drogę wojewódzką nr 218  (ul. Kielnieńską) z Trasą Słowackiego. Na początku lipca, podobna uchwałę przyjęła Rada Miasta Sopotu. Gdańska uchwała ma umożliwić wydanie pół miliona złotych na przygotowanie niezbędnej dokumentacji, która umożliwi złożenie wniosku oraz wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. A taką inwestycją może być właśnie budowa tunelu i „Drogi Zielonej”. Drugie pół miliona złotych na dokumentację zapewnia Sopot.

– Gdyby w ciągu najbliższych dwóch lat udało się pozyskać finansowanie dla tej budowy, można by wykorzystać maszynę, która już jest w Gdańsku – twierdził Paweł Adamowicz. – W ten sposób byśmy obniżyli koszty o 200 milionów złotych.

Konsultacje społeczne

Prezydent Gdańska ma przedstawić w połowie września cały pakiet inwestycyjny na lata 2015 – 2020. – Pakiet ten będzie podlegał konsultacjom publicznym, dysponentem decyzji będzie Rada Miasta Gdańska – zapowiedział prezydent miasta – Będziemy przekonywali radnych i opinię publiczną Gdańska, że warto przygotowywać się do tej niezwykle kosztownej, bardzo trudnej inżynieryjnie, ale bardzo potrzebnej inwestycji. „Tunel pod Pachołkiem” to obsługa obwodnicy trójmiejskiej, to dostęp do dzielnic Gdańska położonych za obwodnicą, nie tylko Osowej ale i dalej położonych – wyliczał Adamowicz. –  To błogosławieństwo dla Oliwy i jej mieszkańców, ponieważ cały ten ruch zostałby umiejętnie skanalizowany. Innego rozwiązania technicznego nie ma. Przez wiele lat prowadziliśmy różne studia, co zrobić by odkorkować ul. Opata Rybińskiego i by spaliny nie zatruwały Oliwy. To jest jedyne rozwiązanie – podkreślał Prezydent Gdańska. – To jest inwestycja nie tylko gdańska czy sopocka ale metropolitalna.

Jeśli nie teraz to nigdy

Albo teraz albo nigdy – mówił Paweł Adamowicz podsumowując spotkanie. – Jakby Polska gospodarczo nie rozwijała się, to po roku 2020, przyszłych prezydentów Gdańska i Sopotu i przyszłe władze nie będzie stać na zrealizowanie tego projektu. Po prostu skończy się wówczas dofinansowanie Polski z funduszy Unii Europejskiej.

„Tunel pod Pachołkiem” to tak naprawdę projektowane dwa równoległe tunele o dwóch jezdniach (podobnie jak tunel pod Martwą Wisłą). Nazwa jest jedynie symboliczna, tunele zaplanowano pod wzgórzami leśnymi rozciągającymi się od Rynarzewa przy ul. Spacerowej do skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Czyżewskiego. Co do „Drogi Zielonej” możliwy jest wariant budowy trasy jednopasmowej, dwukierunkowej.

Metropolitalne cele i korzyści wynikające z realizacji projektu to, m.in.:

– wykształcenie pełnej ramy układu komunikacyjnego Gdańska oraz poprawa dostępności Gdańska, Gdyni i Sopotu do Obwodnicy Trójmiasta (S6 będąca elementem sieci TEN-T),

– poprawa dostępności do portów w Gdańsku i Gdyni oraz poprawa połączenia pomiędzy tymi portami,

– wyprowadzenie tranzytu z cennych i chronionych terenów miejskich (kulturowo – przyrodniczych) jak korytarz ekologiczny na osi Potoku Oliwskiego (Oliwa – Jelitkowo – Uzdrowisko Sopot) oraz układu historycznego na osi al. Niepodległości w Sopocie,

– zmniejszenie natężenia ruchu oraz wzrost bezpieczeństwa ruchu w dzielnicach Gdańska, Gdyni i Sopotu: Oliwa, Zaspa, Przymorze, Jelitkowo, Górny Sopot, Gdynia Karwiny , Gdynia Dąbrówka,

– poprawa skomunikowania obiektów takich jak: PGE Arena Gdańsk, ERGO ARENA, Katedra w Oliwie, Hipodrom z Obwodnicą Trójmiasta,

– efektywna obsługa terenów turystycznych, szczególnie w rejonie pasa nadmorskiego.

 

Tomasz Strug

Światełko w tunelu dla drogi pod Pachołkiem