Strefa Płatnego Parkowania w całej Oliwie
Strefa Płatnego Parkowania będzie powiększona w Oliwie. Płatne parkowanie przy drogach publicznych pojawi się w Jelitkowie, a na Przymorzu Małym płacić będziemy do godziny 15. Wszelkie zmiany na liście „płatnych” ulic mają być konsultowane z Radami Dzielnic. Obniżono miesięczny abonament dla mieszkańca z 20 do 10 złotych. Rada Miasta Gdańska ostatni raz w tej kadencji zajęła się zmianami w uchwale o płatnym parkowaniu w Gdańsku.
Strefa Płatnego Parkowania będzie powiększona w Oliwie. Płatne parkowanie przy drogach publicznych pojawi się w Jelitkowie, a na Przymorzu Małym płacić będziemy do godziny 15. Wszelkie zmiany na liście „płatnych” ulic mają być konsultowane z Radami Dzielnic. Obniżono miesięczny abonament dla mieszkańca z 20 do 10 złotych. Rada Miasta Gdańska ostatni raz w tej kadencji zajęła się zmianami w uchwale o płatnym parkowaniu w Gdańsku.
W Oliwie SPP obejmie niemal wszystkie ulice dzielnicy. Nie oznacza to jednak, że opłaty obejmą wszystkich posiadaczy samochodów w Oliwie (czytaj tekst na dole strony). Każda ulica, skąd będą postulaty o wprowadzenie poboru opłat, będzie konsultowana przez GZDiZ z Radą Dzielnicy i mieszkańcami. Takie konsultacje obejmą prawdopodobnie już wkrótce mieszkańców ulic: Leśnej, Liczmańskiego i Podhalańskiej.
Rada Miasta Gdańska obniżyła też dziś opłatę miesięczną za abonament dla mieszkańca z 20 na 10 złotych.
Dlaczego w Oliwie trzeba powiększyć strefę?
– Trzeba podkreślić, że Oliwa jest dzielnicą, która chyba jak żadna inna w Gdańsku, posiada intensywną lokalizację powierzchni biurowych – tłumaczył Maciej Radowicz, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. – Ilość samochodów pracowników tych biurowców, które rozlewały się i rozlewają się cały czas, jest ogromna. Stąd determinacja Rady Dzielnicy. Dyrektor Radowicz przypomniał, że wkrótce swój teren dla obcych samochodów zamknie Uniwersytet Gdański.
Oprócz wniosku o powiększenie SPP, w swojej uchwale z początku kwietnia Rada Oliwy apelowała o zniesienie lub obniżenie opłat dla mieszkańców za roczny abonament.
Podczas długiej dyskusji w Radzie Miasta, radny Jarosław Gorecki (PO) przypomniał, że w Warszawie mieszkańcy płacą 30 złotych rocznie za abonament. Natomiast radny Kazimierz Koralewski (PiS) wprost zaapelował o bezpłatne abonamenty dla mieszkańców stref.
Obecnie roczny abonament kosztuje mieszkańca 120 złotych.
Radne PiS chcą abonamentu dla przyjezdnych taniego jak dla mieszkańców
Radni PiS wzięli pod obronę również przyjezdnych. Radna Dorota Dudek (PiS) odczytała apel mieszkanki Niestępowa koło Żukowa. Podobno to jeden z dziesiątek podobnych maili docierających do radnych.
Apel pani Bożeny z Niestępowa:
Szanowni Państwo, w związku z montowaniem przez ZDiZ gęstej sieci parkometrów, która pokrywa coraz bardziej intensywnie obszary naszego miasta, zwracam się do Państwa z prośbą o podjęcie uchwały, która dałaby możliwość wykupu abonamentu za 20 złotych miesięcznie nie tylko mieszkańcom, ale również pracownikom obszaru, który znalazł się w Strefie Płatnego Parkowania. Wiele osób ze względu na charakter pracy i miejsce zamieszkania musi dojeżdżać do pracy samochodem a ponoszenie kosztów 500 złotych miesięcznie za samo parkowanie (…) to kwota przekraczająca możliwość zwykłego obywatela. Mieszkam we wsi Niestępowo i niestety nie mam połączenia ani autobusem ani pociągiem.
Do tego wniosku odniósł się Maciej Radowicz z GZDiZ – Takiego zwolnienia czy ulgi abonamentowej nie przewidujemy. Jeśli poszlibyśmy w tym kierunku, to cała idea strefy w dużej mierze ległaby w gruzach. Te miejsca nadal byłyby zajęte i nie byłoby efektu rotacji samochodów.
Dyskusja o SPP w Oliwie od 2:25:30
– Do mnie także pani z Niestępowa napisała, chyba do wszystkich radnych – skomentował list radny Piotr Borawski (PO). – To absolutnie skandaliczne tego typu wymuszanie osoby, która wyprowadziła się z miasta, mieszka poza miastem i jest użytkownikiem miasta Gdańska. Wymuszanie tego, że dla tej pani powinniśmy ustanowić taki abonament jak dla mieszkańców Oliwy czy innych miejsc, gdzie ustanawiamy SPP, po to, żeby pani mogła wygodnie podjeżdżać pod budynek swojej pracy. Ustanawiamy SPP tylko i wyłącznie w miejscach, gdzie jest deficyt takich miejsc. SPP ustanawiamy w miejscu, gdzie oferta komunikacji publicznej jest najlepsza, jeśli chodzi o Gdańsk. Ciężko sobie wyobrazić miejsce bardziej skomunikowane przez komunikację publiczną niż okolice centrum biurowego w Oliwie – mówił Borawski. – Mamy tutaj zarówno tramwaje, pociągi SKM, PKP, PKM, autobusy, ścieżki rowerowe i z każdej strony możliwy dojazd i wszelkiego rodzaju inne udogodnienia.
Radny przypomniał, że Miasto Gdańsk wydało ponad sto milionów złotych na infrastrukturę towarzyszącą przy przystankach PKM. – Bardzo wielu mieszkańców korzysta z opcji park & ride. Przyjeżdżają spoza miasta, zostawiają swoje auto na parkingu czy to w Baninie, czy to w Rębiechowie, czy to na Jasieniu lub w innych miejscach, gdzie są duże parkingi i przyjeżdżają do miasta pociągami PKM – nie zwiększając ruchu. W Oliwie będzie pracować kilkadziesiąt tysięcy osób i żadne miasto nie jest w stanie obsłużyć tych mieszkańców, żeby każdy przyjechał samochodem. Właśnie po to jest komunikacja miejsca – stwierdził przewodniczący klubu PO w Radzie Miasta Gdańska.
Do sprawy odniosła się radna Anna Kołakowska (PiS) – Niech pan Borawski przesiądzie się jutro na autobus (…), na tramwaj, żeby sobie pojeździł trochę środkami komunikacji miejskiej (…) a na dziedzińcu Rady Miasta Gdańska postawić dla niego specjalny parkometr. Przecież nie jesteśmy z innej gliny niż ludzie nie tylko z Niestępowa ale również ze Stogów, Wrzeszcza i Oruni, którzy również dojeżdżają do pracy w Oliwie.
– Jeżeli uważa pani, że powinniśmy jako radni miasta Gdańska, robić pewnego rodzaju ulgi dla mieszkańców, którzy wyprowadzają się z naszego miasta. Mamy z podatków miasta Gdańska proponować im miejsca parkingowe, ulgi, komunikacje publiczną to mam wrażenie, że myliła się pani z powołaniem. Może czas by została pani radną Niestępowa albo innej podmiejskiej gminy – ripostował radny Borawski.
Po prawie godzinnej dyskusji, uchwała powiększająca SPP we Wrzeszczu, Oliwie oraz utworzeniu strefy w Jelitkowie została przyjęta.
Wyniki głosowania w Radzie Miasta Gdańska: za 19 radnych, przeciw 10, wstrzymało się 2.
Pp
Rada Dzielnicy opublikowała kilka dni temu tekst opisujący powody powiększenia SPP w Oliwie. Jego treść publikujemy poniżej.
PRZECZYTAJ UWAŻNIE, BY ZROZUMIEĆ – WARTO.
Strefa Płatnego Parkowania i Strefy Poboru Opłat w Oliwie.
Słownik:
STREFA PŁATNEGO PARKOWANIA
Obszar Miasta Gdańska, na którym Gdański Zarząd Dróg i Zieleni może ustawić parkometry i oznakować liniami miejsca parkowania samochodów. WYZNACZENIE STREFY PŁATNEGO PARKOWANIA NIE WIĄŻE SIĘ Z OBOWIĄZKIEM WNOSZENIA OPŁAT ZA PARKOWANIE.
STREFA POBORU OPŁAT
Ulice i place, przy których już ustawiono parkometry i oznakowano liniami miejsca parkowania samochodów. W STREFIE POBORU OPŁAT TRZEBA WNOSIĆ OPŁATY ZA PARKOWANIE ZA KAŻDA GODZINĘ POSTOJU SAMOCHODU. Z TYCH OPŁAT SĄ ZWOLNIONE OSOBY, KTÓRE WYKUPIŁY ABONAMENT MIESIĘCZNY LUB ROCZNY.
——————————————————-
W 2012 roku Rada Oliwy zdecydowanie przeciwstawiała się wprowadzeniu płatnego parkowania na terenie dzielnicy. W 2016 roku ta sama Rada wyraziła zgodę na wprowadzenie Strefy na ulicach położonych w pobliżu Olivia Business Centre.
5 kwietnia 2017 roku Rada Oliwy wystąpiła z wnioskiem do Rady Miasta Gdańska o (1) objęcie Strefą Płatnego Parkowania całego obszaru dzielnicy, (2) obowiązkowe konsultacje z mieszkańcami poszczególnych ulic przed wprowadzaniem Stref Poboru Opłat na tych ulicach oraz (3) obniżenie opłat za parkowanie samochodów mieszkańców z 120 zł do 30 zł rocznie lub całkowite zniesienie tych opłat.
Skąd takie zmiany opinii? Z kilkuletniej obserwacji sytuacji parkingowej w Oliwie.
——————————————————-
Od wielu lat kierowcy mieli kłopoty ze znalezieniem miejsca do parkowania samochodów w Oliwie. Jednak problem stał się niezwykle dolegliwy w miarę oddawania do użytku kolejnych powierzchni biurowych w Olivia Business Centre i Alchemii. Tysiące pracowników firm działających w tych centrach biurowych dojeżdżają do pracy samochodami, które przez cała czas ich pracy pozostają zaparkowane na oliwskich ulicach. To powoduje często blokadę tych ulic.
Ich mieszkańcy przeżywają gehennę. Nie mogą zaparkować swoich aut. Często zablokowane są drogi dojazdu dla karetek pogotowia ratunkowego, straży pożarnej, czy służb komunalnych. Nie mówiąc już o zatruwaniu powietrza i smogu. Zdesperowani zgłaszali się do Rady Dzielnicy z prośbą o interwencję.
W ramach istniejącego prawa jedynym rozwiązaniem okazało się wprowadzenie Strefy Płatnego Parkowania i Stref Poboru Opłat na blokowanych ulicach. Jednak okazało się, że wprowadzenie opłat za parkowanie na wybranych ulicach rozwiązało problemy mieszkańców tych ulic, lecz nie rozwiązało problemu.
Kierowcy spoza Oliwy zaczęli nagminnie parkować na bardziej odległych ulicach, które nie były objęte Strefą Poboru Opłat. Radę Oliwy zaczęli odwiedzać mieszkańcy tych ulic, prosząc o rozszerzenie Strefy…
——————————————————-
Biorąc pod uwagę powyższe doświadczenia i obserwacje, 5 kwietnia 2017 roku Rada Oliwy podjęła uchwałę o wystąpieniu do Rady Miasta Gdańska o objęcie Strefą Płatnego Parkowania całego obszaru dzielnicy, by definitywnie rozwiązać problem i skończyć z przesuwaniem się paraliżu komunikacyjnego na kolejne ulice. Strefa Płatnego Parkowania umożliwi wprowadzenie Strefy Poboru Opłat w miejscach w których wystąpi taka potrzeba.
Jednocześnie Rada Oliwy w swojej uchwale postuluje obowiązkowe konsultacje z mieszkańcami poszczególnych ulic przed wprowadzaniem Stref Poboru Opłat na tych ulicach, by nic nie działo się bez wyraźnie wyrażonej opinii zainteresowanych mieszkańców.
Radni Dzielnicy Oliwa dostrzegają wady postulowanego rozwiązania choćby w postaci konieczności uiszczenia opłaty abonamentowej w kwocie 10 zł miesięcznie, dlatego wnioskowała o obniżenie abonamentu z 120 zł do 30 zł rocznie lub całkowite zniesienie tych opłat.
W chwili obecnej jest to jedyne dozwolone prawem rozwiązanie problemu komunikacyjnego Dzielnicy Oliwa.
Może warto wspomnieć, że członkowie Rady Oliwy mieli mnóstwo wątpliwości przed podjęciem powyższej uchwały. Starając się działać w dobrze pojętym interesie mieszkańców dzielnicy, wybrali „mniejsze zło”.
Andrzej Stelmasiewicz
Radny Dzielnicy Oliwa / Prezes Fundacji Wspólnota Gdańska
Przywrócone komentarze (po awarii):
#3 Łukasz 2017-04-25 21:43
Skandal! Czemu mieszkańcy Oliwy muszą cierpieć za czyjąś pazerność? Jak można wydać zgodę na budowę centrum biurowego bez parkingów dla pracowników? W ogóle co to za pomysł żeby budować takiego molocha w centrum miasta i to jeszcze w starej dzielnicy? Wstyd dla naszych nieporadnych radnych!
#2 Snoopy 2017-04-25 21:13
a co z mieszkańcami mającymi samochód służbowy? można wtedy skorzystać ze zryczałtowanej opłaty za parkowanie?
#1 Mikołaj Sobczak 2017-04-25 20:12
cieszy mnie to
# Mikołaj Sobczak — 2017-04-26 05:59
Skandal! Czemu mieszkańcy Oliwy muszą cierpieć za czyjąś pazerność? Jak można wydać zgodę na budowę centrum biurowego bez parkingów dla pracowników? W ogóle co to za pomysł żeby budować takiego molocha w centrum miasta i to jeszcze w starej dzielnicy? Wstyd dla naszych nieporadnych radnych!
Szanowny Panie Łukaszu,
Rada Oliwy nie miała wpływu na plan zagospodarowania przestrzennego terenów obecnego OBC. Plan ten przyjęto w 2008 roku, na kilka lat przed powstaniem Rady Dzielnicy.
Ostatnia edycja: 26 kwietnia, 2017 o 17:41