„Tempo 30” – kolejne strefy spokojnego ruchu
Do końca tego roku blisko połowa wszystkich gdańskich ulic zostanie włączonych do stref uspokojenia ruchu w mieście. W Oliwie zmiany nastąpią na części ul. Wita Stwosza oraz w rejonie ul. Grottgera.
Strefy uspokojenia ruchu to tak zwane ?strefy tempo 30?, w których obowiązuje ograniczenie prędkości samochodów do 30 km/h lub też strefy mieszane ? ?tempo 30? najczęściej połączone ze strefą skrzyżowań równorzędnych lub ulic na których zastosowano inne elementy uspokojenia ruchu (np. wyniesione przejścia dla pieszych, progi zwalniające, wysepki, kocie oczka itp.).
Takie ograniczenie znacząco podnosi bezpieczeństwo na drodze, ponieważ zmniejsza różnicę prędkości pomiędzy samochodami a innymi uczestnikami ruchu. Łatwej zatem zauważyć co dzieje się na ulicy, nasz mózg ma możliwość reakcji gdyż nie uruchamia się widzenie „tunelowe” (30 km/ h to naturalne dla człowieka tempo szybkiego biegu). Warto zwrócić uwagę, że takie ograniczenie upłynnia jazdę i zwiększa przepustowość skrzyżowań.
Do końca tego roku strefy ?tempo 30? wprowadzone mają zostać w następujących dzielnicach:
– Oliwa – rejon ulicy Grottgera, ul. Wita Stwosza (od Derdowskiego do Obr. Westerplatte)
– Żabianka – rejon ulic Wejhera, Orłowskiej, Subisława, Rybackiej,
– Chełm – ulica Wilanowska,
– Strzyża,
– Osowa ? cała dzielnica z wyłączeniem ulic Kielnieńskiej i częściowo Barniewickiej,
– Wrzeszcz Dolny ? rejon ulic Wajdeloty, Wybickiego, Kilińskiego,
– Brzeźno ? rejon ulic Gdańskiej, Łozy, Portowców, Gałczyńskiego,
– Siedlce ? rejon ulic Zakopiańskiej, Bema, Wyczółkowskiego, Ojcowskiej, Malczewskiego, Kościelnej.
Tam gdzie to możliwe, planuje się wprowadzanie stref ?tempo 30? łącznie ze skrzyżowaniami równorzędnymi. Nie będą one obowiązywać tylko tam, gdzie kursuje komunikacja miejska. Na tych ulicach zastosowane zostaną inne rozwiązania uspokajające ruch, czyli. np. wyniesione przejścia dla pieszych, progi, wysepki.
Docelowo, sieć stref ?tempo 30? i skrzyżowań równorzędnych ma objąć wszystkie ulice lokalne w Gdańsku (to nawet ok. 70% wszystkich ulic w mieście).
Pp
Do końca tego roku blisko połowa wszystkich gdańskich ulic zostanie włączonych do stref uspokojenia ruchu w mieście. W Oliwie zmiany nastąpią na części ul. Wita Stwosza oraz w rejonie ul. Grottgera.
Strefy uspokojenia ruchu to tak zwane ?strefy tempo 30?, w których obowiązuje ograniczenie prędkości samochodów do 30 km/h lub też strefy mieszane ? ?tempo 30? najczęściej połączone ze strefą skrzyżowań równorzędnych lub ulic na których zastosowano inne elementy uspokojenia ruchu (np. wyniesione przejścia dla pieszych, progi zwalniające, wysepki, kocie oczka itp.).
Takie ograniczenie znacząco podnosi bezpieczeństwo na drodze, ponieważ zmniejsza różnicę prędkości pomiędzy samochodami a innymi uczestnikami ruchu. Łatwej zatem zauważyć co dzieje się na ulicy, nasz mózg ma możliwość reakcji gdyż nie uruchamia się widzenie „tunelowe” (30 km/ h to naturalne dla człowieka tempo szybkiego biegu). Warto zwrócić uwagę, że takie ograniczenie upłynnia jazdę i zwiększa przepustowość skrzyżowań.
Do końca tego roku strefy ?tempo 30? wprowadzone mają zostać w następujących dzielnicach:
– Oliwa – rejon ulicy Grottgera, ul. Wita Stwosza (od Derdowskiego do Obr. Westerplatte)
– Żabianka – rejon ulic Wejhera, Orłowskiej, Subisława, Rybackiej,
– Chełm – ulica Wilanowska,
– Strzyża,
– Osowa ? cała dzielnica z wyłączeniem ulic Kielnieńskiej i częściowo Barniewickiej,
– Wrzeszcz Dolny ? rejon ulic Wajdeloty, Wybickiego, Kilińskiego,
– Brzeźno ? rejon ulic Gdańskiej, Łozy, Portowców, Gałczyńskiego,
– Siedlce ? rejon ulic Zakopiańskiej, Bema, Wyczółkowskiego, Ojcowskiej, Malczewskiego, Kościelnej.
Tam gdzie to możliwe, planuje się wprowadzanie stref ?tempo 30? łącznie ze skrzyżowaniami równorzędnymi. Nie będą one obowiązywać tylko tam, gdzie kursuje komunikacja miejska. Na tych ulicach zastosowane zostaną inne rozwiązania uspokajające ruch, czyli. np. wyniesione przejścia dla pieszych, progi, wysepki.
Docelowo, sieć stref ?tempo 30? i skrzyżowań równorzędnych ma objąć wszystkie ulice lokalne w Gdańsku (to nawet ok. 70% wszystkich ulic w mieście).
Pp