Reklama

Sukces I Międzynarodowego Kongresu – Rynek Sportu w XXI wieku

I Międzynarodowy Kongres – Rynek Sportu w XXI wieku został zorganizowany przez Zakład Zarządzania w Sporcie Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku . Było to pierwsze tego typu wydarzenie, które integrowało naukę, komercjalizację badań, świat biznesu i sektor publiczny w jednym miejscu.

Udostępnij facebook twitter Whatsapp Drukuj Wyślij emailem

I Międzynarodowy Kongres – Rynek Sportu w XXI wieku został zorganizowany przez Zakład Zarządzania w Sporcie Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku . Było to pierwsze tego typu wydarzenie, które integrowało naukę, komercjalizację badań, świat biznesu i sektor publiczny w jednym miejscu.

 

Tematyką główną Kongresu były nowe trendy w ekonomii i zarządzaniu, organizacji imprez masowych oraz prawo na rynku sportu. Przewodniczącym Kongresu został rektor Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu dr hab. Waldemar Moska prof. AWFiS, a zastępcą przewodniczącego, kierownik Zakładu Zarządzania w Sporcie dr Joanna Jedel.

W dniach 24-25 maja 2018 r. w Gdańsku odbyła się I edycja kongresu, wpisując się w obchody 50-lecia Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku. W pierwszym dniu, 24 maja nastąpiło uroczyste otwarcie Kongresu. Sesja plenarna – panel główny odnosił się do profesjonalizacji i komercjalizacji sportu, a także pomiaru jego efektywności ekonomicznej. Pierwszej prelekcji dokonał dr n. ekonom. Adam Giersz, b. minister sportu,  członek władz sądowniczych – UEFA CFCB izby orzekającej w sprawach finansowego Fair Play. Tematem wystąpienia były zasady good governance w sporcie i ich implementacji (w postaci modelu) na rynek Polski. Drugiego wystąpienia dokonał  dr hab. Paweł Antonowicz, prof. UG, z Uniwersytetu Gdańskiego. Wraz z dr Joanną Jedel przedstawili badania pilotażowe dotyczące diagnozy i perspektyw  rozwoju rynku sportu i rekreacji  – w perspektywie prawnej, ekonomicznej, społecznej i technologicznej na tle prognoz transformacji rynku pracy w Polsce. Kolejne naukowe wystąpienie dotyczyło wartości mediowej sponsoringu sportowego w poszczególnych dyscyplinach sportowych eksponowanych przez nadawców telewizyjnych w Polsce w 2015-2017 roku i zostało wygłoszone przez prof. dr. hab. Gabriela Łasińskiego z Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wydział Nauk o Sporcie, Katedra Komunikacji i Zarządzania w Sporcie, Zakład Komunikacji Społecznej i Mediów oraz mgr. Adma Pawlukiewicza, doktoranta AWF Wrocław i Project Managera z Pentagon Reaserch. Natomiast badania dotyczące strategii i innowacji marketingowych na rynku sportu przedstawił dr hab. Zygmunt Waśkowski, prof. UE, z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Wydział Zarządzania, Katedra Strategii Marketingowych wraz z dr Anną Jasiulewicz, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Wydział Nauk Ekonomicznych, Katedra Polityki Europejskiej, Finansów Publicznych i Marketingu.

Wśród prelegentów zagranicznych znaleźli się: Diego Valdes dyrektor zarządzający „Sports Business Institute” z Barcelony, akredytowany dziennikarz i konsultant takich organizacji jak m.in. FIFA, UEFA, The Premier League, La Liga, Manchester United, Real Madrid, FC Barcelona, West Ham United, Newcastle United, Wembley Stadium, Major League Soccer (MLS). Kolejnym prelegentem był Jos Verschueren – dyrektor programu zarządzania sportem w Vrije Universiteit Brussel na Wydziale Wychowania Fizycznego i Fizykoterapii, wiodący europejski ekspert w dziedzinie komunikacji, marketingu sportowego i sponsoringu sportowego, a także założyciel International Football Business Institute, który organizuje i koordynuje kształcenie na poziomie MBA w International Football Business na Vrije Universiteit w Brukseli. Jos Verschueren odniósł się do badań i diagnozy błędów w zarządzaniu popełniane w nowoczesnym futbolu po stronie biznesowej, a także próbował odpowiedzieć na pytanie „Jak edukacja może być narzędziem do rozwiązania tego problemu?”

Kolejnym mówcą był  dr Jan Herget, z Uniwersytetu Ekonomicznego w Pradze, który przestawił prezentację pt. Wpływ imprez sportowych na turystykę – jak dobierać metodologię i mierzyć zjawisko? Ostatnim prelegentem panelu głównego był Peter Plewa absolwent Executive MBA specjalność finanse i marketing na Uniwersytecie w Bielefeld, Siegen & Hagen, Niemcy, aktualnie członek zarządu i dyrektor zarządzający w porcie w Duisburgu w prelekcji dotyczącej sponsoringu drużyn piłkarskich a w tym niemieckiego klubu piłkarskiego Borussia Dortmund w kontekście sportu jako płaszczyzny do nawiązywania relacji biznesowych.

Panel naukowy dotyczący organizacji i bezpieczeństwa imprez masowych poprowadził prof. nadzw. dr hab. inż.  Józef Zawadzki z Zakładu Zarządzania w Sporcie (AWFiS). Wygłosił on wprowadzającą prelekcję na temat współczesnych zagrożeń dla uczestników masowych imprez sportowych, koncertów i meczy piłki nożnej.

Panel z zakresu prawa w sporcie poprowadził prof. Leszek Starosta – do panelu zostali zaproszeni prof. zw. dr hab. Andrzej Wach, Dyrektor departamentu prawnego PZPN, mec. Tomasz Kopoczyński, Kopoczyński adwokaci i radcowie prawni z tematem „Postępowanie odwoławcze w sportowych sprawach dyscyplinarnych” oraz mec. Artur Fal, Kancelaria Lex Sport z wystąpieniem dotyczącym specyfiki zatrudnienia profesjonalnych sportowców.

W drugim dniu kongresu odbyły się kolejne wystąpienia naukowe. Z Zakładu Zarządzania w Sporcie – doktorant mgr Łukasz Karski, dokonał wystąpienia na temat pomiaru czynników wpływających na preferencję konsumenta na przykładzie Centrum Sportowo Konferencyjnego w Gniewinie, a także mgr Marcin Burchard, reprezentujący Zakład Zarządzania w Sporcie dokonał omówienia perspektyw prowadzenia biznesu na rynku sportu wg modelu Roberta S. Kaplana i Davida P. Nortona oraz pomiar skuteczności realizacji strategii w oparciu o BSC.

Podczas kongresu odbyły się również trzy  debaty  Kongresu,  w których uczestnicy starali się znaleźć odpowiedzi na pytania: Dlaczego drużyny polskiej Ekstraklasy nie są uczestnikami Ligii Mistrzów i innych pucharów? Czy jest to kwestia finansowa, transferowa, czy organizacyjna? oraz Jak wykorzystać wiedzę i potencjał mistrzów w biznesie, koniec kariery sportowej – co dalej?

Do pierwszej debaty zaproszono: Andrzeja Strejlaua (PZPN), Radosława Michalskiego (prezes Zarządu PomZPN), Czesława Michniewicza (trener i selekcjoner U21 PZPN), a także Roberta Podolińskiego (trener piłkarski i komentator sportowy). Debatę poprowadził prof. Józef Zawadzki z AWFiS. W debacie drugiej wystąpili: Otylia Jędrzejczak – polska pływaczka, dwukrotna mistrzyni świata, pięciokrotna mistrzyni Europy, złota medalistka olimpijska, Dariusz Michalczewski – znany i niezwykle lubiany sportowiec, były mistrz świata w boksie, Wacław Laszkiewicz trener reprezentacji Polski w golfa i właściciel firmy Capital Golf oraz Tadeusz Mytnik – polski kolarz szosowy i torowy, medalista mistrzostw świata i olimpiad a także online Jerzy Dudek – polski piłkarz, grający na pozycji bramkarza, wielokrotny reprezentant Polski – połączenie online było możliwe dzięki uprzejmości partnera Kongresu zakładów bukmacherskich Superbet. Trzecia debata tematycznie odnosiła się  finansów w sporcie i zasadności wsparcia finansowego przez  spółki skarbu państwa, jednostki samorządu i podmioty publiczne dla prywatnych klubów sportowych oraz komercyjnych przedsięwzięć sportowych, a także celowości sponsoringu miast i słuszności nabywania akcji w sportowych spółkach akcyjnych. Debatę poprowadził dziennikarz Radia Gdańsk – Włodzimierz Machnikowski, a jako prelegentami byli eksperci: dr n. ekonom. Joanna Jedel (kierownik Zakładu Zarządzania w Sporcie AWFiS), Janusz Biesiada (wiceprezes Zarządu Lechia Gdańsk), Łukasz Szeliga (prezes Polskiego Komitetu Paraolimpijskiego), dr Maciej Glamowski (adiunkt z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, praktyk – samorządowiec) oraz Karol Rabenda (działacz społeczny i prezes Stowarzyszenia Republikanie).

W czasie Kongresu można było zapoznać się z inteligentnym oprogramowaniem, łączącym najnowsze techniki stosowane w sporcie z metodami matematycznymi, numerycznymi, statystycznymi i informatycznymi mający za zadanie dostarczać obiektywną wiedzę umożliwiającą przewidywanie oraz poprawianie osiągnięć indywidualnych zawodników i drużyn sportowych firmy AiCOACH. Obejrzeć medale i statuetki kreatywnej marki Modern Forms. Atrakcją kongresu była możliwość zaprzyjaźnienia się z golfem podczas gry próbnej na symulatorze pod nadzorem trenera reprezentacji Polski golfa Wacława Laszkiewicza – firma Capital Golf była partnerem Kongresu.

W dwudniowym Kongresie udział wzięło 196 uczestników, w tym 49 prelegentów ze świata nauki i biznesu. Kongres odbył się dzięki zaufaniu i wsparciu partnera głównego: Grupy kapitałowej Lotos S.A. i Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. a ponadto: Dealera BMW Zdunek, SuperBet zakładów bukmacherskich, agencji marketingu zintegrowanego Be7, Ziaja Ltd. Zakład Produkcji Leków sp. z o.o., SkyWheels – AmberSky koło widokowe.

Partnerem technicznym była firma MY Taxi a partnerami medialnymi: TVP 3 Gdańsk Radio Gdańsk, Magazyn Pomorski i Golf Channel. Druga edycja  została zaplanowana na 23 – 24 maja 2019 r.

Patronat honorowy wydarzeniu przyznały następujące instytucje: przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwo Sportu i Turystyki,  Wojewodę Pomorskiego i Marszałka Województwa Pomorskiego  a także przez Polski Komitet Olimpijski i Paraolimpijski, PZPN i Ekstraklasę SA. Patronat merytoryczny został przyznany przed europejskie instytuty: International Football Business Institute z Belgii, Sports Business Institute z Barcelony i Pentagon Reaserch z Polski.

Monika Żmudzka
rzecznik prasowy AWFiS