Reklama

Tramwaj na Bażyńskiego z Krajowego Planu Odbudowy?

Czy Krajowy Plan Odbudowy w oparciu o unijne pieniądze spowoduje zmiany w Oliwie? Jest pomysł, by z tych środków wybudować m.in.  tory tramwajowe na ul. Bażyńskiego i Kołobrzeskiej.

Wizualizacja linii tramwajowej przy ul. Bażyńskiego (od Wita Stwosza do al. Grunwaldzkiej) | oprac. Cezary Kamiński
Udostępnij facebook twitter Whatsapp Drukuj Wyślij emailem

Czy Krajowy Plan Odbudowy w oparciu o unijne pieniądze spowoduje zmiany w Oliwie? Jest pomysł, by z tych środków wybudować m.in.  tory tramwajowe na ul. Bażyńskiego i Kołobrzeskiej.

Krajowy Plan Odbudowy to powstający rządowy program, mający na celu zagospodarowanie środków z unijnego Funduszu Odbudowy. Jego zamiarem jest odbudowa gospodarki po kryzysie związanym pandemią koronawirusa. Łączna wartość dotacji i pożyczek dla Polski jest szacowana na 770 miliardów złotych. Do Gdańska może z tego trafić około 9,5 mld złotych. W jaki sposób miasto chciałoby zainwestować te wielkie pieniądze?

W czasie dyskusji nt. Krajowego Planu Odbudowy w Senacie, prezydent Gdańska, Aleksandra Dulkiewicz, ogłosiła plany Miasta wobec tych funduszy. Na pierwszych pozycjach znalazły się rozwój kolei oraz komunikacji miejskiej. W tym zakresie Oliwa miałaby zostać objęta zadaniem Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej, etap VB: Budowa ciągu komunikacyjnego „Układ drogowy Nowa Abrahama, Kołobrzeska i Bażyńskiego wraz z infrastrukturą tramwajową i taborem szynowym”. Szacowana wartość tego zadania to 600 mln zł.

KPO Tramwaje

Przewidywana linia tramwajowa w ciągu ulic Bażyńskiego i Kołobrzeskiej pozwoliłaby na sprawne połączenie ciągu wrzeszczańsko-oliwskiego z Przymorzem – w zaledwie kilka minut. Ułatwiony zostałby dojazd pracowników do oliwskiego zagłębia biurowego oraz studentów Uniwersytetu Gdańskiego. Dzięki nowej trasie poprawiłaby się dostępność przystanku SKM Przymorze-Uniwersytet. Połączenie Oliwy i Przymorza znacząco skróciłoby czas przejazdu między tymi dzielnicami. Przy jednoczesnej realizacji trasy tramwajowej Nowa Abrahama, znacząco zwiększyłaby się jakość połączeń – podróż z Oliwy i Przymorza na Piecki-Migowo trwałaby ledwo kilkanaście minut.

Wśród pozostałych dziedzin, zakwalifikowanych przez Miasto do realizacji w ramach funduszu KPO, to m.in.: program energetyczny, remonty dróg, ochrona zdrowia, czy infrastruktura rowerowa, sportowa i rekreacyjna.

Cezary Kamiński

Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego

Ostatnia edycja: 14 czerwca, 2021 o 12:18