Niemiec płakał jak sprzedawał te tramwaje
Gdański ZKM kupił z niemieckiego Kassel 14 dwukierunkowych tramwajów typu N8C czyli popularnych ?Dortmundów?. 33 letnie tramwaje kosztowały ponad pół miliona euro. Teraz czeka je generalny remont.
– Jest takie powiedzenie ?Niemiec płakał jak sprzedawał?. I możemy je tu zacytować zupełnie bez ironii, bo faktycznie mieszkańcy Kassel żegnali swój tabor bardzo wylewnie. W uroczystości brali udział miłośnicy pojazdów szynowych z całych Niemiec. Chrapkę na tramwaje z Kassel miało przynajmniej kilka innych miast. A sprzedawca kilkukrotnie przekładał terminy, zanim wreszcie zdecydował się odsprzedać tabor – komentuje nabytek Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.
Za 14 pojazdów N8C z Kassel Gdańsk zapłaci 576 800 euro (jest to około 1/3 ceny jednego nowego tramwaju dwukierunkowego). Düwag N8C to typ tramwaju produkowanego w latach 1978-1986 przez niemiecką firmę Düsseldorfer Waggonfabrik. Łącznie zbudowano 76 sztuk pojazdów tego typu ? 54 dla Dortmundu oraz 22 dla Kassel.
Po Gdańsku jeździ już 46 tramwajów typu N8C. Zostały kupione 6 lat temu z Dortmundu za kwotę 1,4 mln euro, co stanowi około 75% ceny jednego nowego tramwaju. – N8C to obecnie najlepszy z modeli dostępnych na rynku pojazdów używanych. Choć ma swoje lata, jest po prostu niezawodny – tłumaczy Jerzy Zgliczyński, prezes Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
Zakupione w Kassel tramwaje zostały wyprodukowane w pamiętnym dla nas 1981 roku. Podobnie jak w przypadku wcześniej sprowadzonych ?Dortmundów?, również i te pojazdy otrzymają nowy wygląd oraz niskopodłogowy człon wraz miejscami na wózek inwalidzki i dziecięcy. Ogłoszony już przetarg na wykonawcę remontu.
Koszt modernizacji jednego tramwaju to około 650 tys. zł. Dla porównania koszt modernizacji jednego wagonu popularnych, polskich 105-tek to około 1 mln 600 tys. zł.
Jeden z gdańskich „Dortmundów” po remoncie
ZKM planuje również wprowadzenie na tory zupełnie nowych wagonów. – We wrześniu ubiegłego roku została podpisana umowa z firmą Pesa na dostawę pięciu nowych tramwajów Jazz Duo ? przypomina Alicja Mongird, rzecznik prasowy ZKM. – Dwukierunkowe pojazdy będą obsługiwać m.in. budowaną właśnie linię na Piecki Migowo. Bydgoska Pesa ma dostarczyć tramwaje do końca 2014 roku. Całkowity koszt zamówienia to 54,1 mln zł. Cena obejmuje 5 tramwajów oraz wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy oraz pakiet naprawczy.
Pw
Tablice na legalne ogłoszenia
Gdański ZKM kupił z niemieckiego Kassel 14 dwukierunkowych tramwajów typu N8C czyli popularnych ?Dortmundów?. 33 letnie tramwaje kosztowały ponad pół miliona euro. Teraz czeka je generalny remont.
– Jest takie powiedzenie ?Niemiec płakał jak sprzedawał?. I możemy je tu zacytować zupełnie bez ironii, bo faktycznie mieszkańcy Kassel żegnali swój tabor bardzo wylewnie. W uroczystości brali udział miłośnicy pojazdów szynowych z całych Niemiec. Chrapkę na tramwaje z Kassel miało przynajmniej kilka innych miast. A sprzedawca kilkukrotnie przekładał terminy, zanim wreszcie zdecydował się odsprzedać tabor – komentuje nabytek Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.
Za 14 pojazdów N8C z Kassel Gdańsk zapłaci 576 800 euro (jest to około 1/3 ceny jednego nowego tramwaju dwukierunkowego). Düwag N8C to typ tramwaju produkowanego w latach 1978-1986 przez niemiecką firmę Düsseldorfer Waggonfabrik. Łącznie zbudowano 76 sztuk pojazdów tego typu ? 54 dla Dortmundu oraz 22 dla Kassel.
Po Gdańsku jeździ już 46 tramwajów typu N8C. Zostały kupione 6 lat temu z Dortmundu za kwotę 1,4 mln euro, co stanowi około 75% ceny jednego nowego tramwaju. – N8C to obecnie najlepszy z modeli dostępnych na rynku pojazdów używanych. Choć ma swoje lata, jest po prostu niezawodny – tłumaczy Jerzy Zgliczyński, prezes Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
Zakupione w Kassel tramwaje zostały wyprodukowane w pamiętnym dla nas 1981 roku. Podobnie jak w przypadku wcześniej sprowadzonych ?Dortmundów?, również i te pojazdy otrzymają nowy wygląd oraz niskopodłogowy człon wraz miejscami na wózek inwalidzki i dziecięcy. Ogłoszony już przetarg na wykonawcę remontu.
Koszt modernizacji jednego tramwaju to około 650 tys. zł. Dla porównania koszt modernizacji jednego wagonu popularnych, polskich 105-tek to około 1 mln 600 tys. zł.
Jeden z gdańskich „Dortmundów” po remoncie
ZKM planuje również wprowadzenie na tory zupełnie nowych wagonów. – We wrześniu ubiegłego roku została podpisana umowa z firmą Pesa na dostawę pięciu nowych tramwajów Jazz Duo ? przypomina Alicja Mongird, rzecznik prasowy ZKM. – Dwukierunkowe pojazdy będą obsługiwać m.in. budowaną właśnie linię na Piecki Migowo. Bydgoska Pesa ma dostarczyć tramwaje do końca 2014 roku. Całkowity koszt zamówienia to 54,1 mln zł. Cena obejmuje 5 tramwajów oraz wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy oraz pakiet naprawczy.
Pw