Tunel pod Martwą Wisłą otwarty
Po ponad 4. latach budowy otwarto tunel drogowy pod Martwą Wisłą. Skraca on z naszej dzielnicy czas przejazdu na Stogi, Westerplatte, do Wisłoujścia czy w kierunku trasy na Elbląg i Warszawę.
Po godzinie 10. szlaban został otwarty i przez tunel przejechała kawalkada zabytkowych samochodów oraz pojazdów budowniczych tunelu. W pierwszym samochodzie jechał prezydent Paweł Adamowicz oraz zwycięzca aukcji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Wcześniej były oficjalne wystąpienia oraz poświęcenie tunelu przez ks. Zbigniewa Drzała, proboszcza z Letnicy.
Otwarcie Tunelu pod Martwą Wisłą kończy budowę Trasy Słowackiego, której tunel był częścią.
Tunel pod Martwą Wisłą na moment przed otwarciem fot. Tomasz Strug
Jak twierdzą władze miasta, powoli kończy się również proces, który domyka ramę komunikacyjną Gdańska. Z pewnością do jej uzupełnienia brakuje jeszcze Tunelu pod Pachołkiem i Nowej Spacerowej, które ułatwią życie mieszkańcom północnego Gdańska oraz Sopotu.
Tunel a ruch ciężarowy
Dzięki inwestycji pod Martwą Wisłą ma zostać ograniczony ruch ciężarowy w centrum miasta. Według symulacji Biura Rozwoju Gdańska, na Podwalu Przedmiejskim ruch samochodowy spadnie o 20-30%.
– Trasą Słowackiego możliwy będzie dojazd do portu ale wyjazd już nie ? zapowiada Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. – Nie planujemy zamknięcia Słowackiego dla ruchu ciężarowego ze względu na liczne budowy. Jednak do obsługi portu ma służyć głównie Obwodnica Południowa i Trasa Sucharskiego. W tym celu na trasach ustawiono nowe oznakowanie, skrzyżowania uzbrojone są w specjalne rejestratory wykroczeń (podobnie jak na Starym Rynku Oliwskim), nawiązano współpracę z Inspekcją Transportu Drogowego i firmami transportowymi.
Tunel a mieszkańcy
Uruchomiona zostaje nowa linia autobusowa 158 na strasie Wrzeszcz ? Stogi (co 20 minut w szczycie i co 40 minut poza godzinami szczytu). Jako, że przez tunel nie mogą przechodzić piesi ani przejechać rowerzyści uruchomiona zostaje ?tunelowa? linia autobusowa 258. Autobus ten, co pół godziny, będzie jeździł wahadłowo z jednego końca tunelu na drugi. Linię będą obsługiwać dwa Solarisy przystosowane do przewożenia 8 rowerów.
Prom pieszo ? samochodowy między Wisłoujściem a Nowym Portem przestanie korzystać ze wsparcia finansowego miasta i prawdopodobnie zaprzestanie kursować.
Tunel w datach:
Umowy o prace projektowe i realizacyjne
2008 kwiecień –podpisanie umowy pomiędzy Miastem Gdańsk a polsko-niemieckim konsorcjum firm projektowych Europrojekt Gdańsk SA i SSF Ingenieure AG z Monachium
październik 2011 – podpisanie umowy z Generalnym Wykonawcą – Obrascon Huarte Lain SA / Hiszpania
Maszyna TBM
wrzesień 2012 – odbiór maszyny TBM od producenta / Herrenknecht AG, Schwanau, Niemcy
wrzesień 2012 /październik 2012 – transport elementów maszyny do Gdańska
styczeń 2013 /kwiecień 2013- operacja scalania maszyny na placu budowy od strony Ku Ujściu, w bezpośrednim sąsiedztwie szybu startowego
Prace ziemne
marzec 2012 /listopad 2013– prace ziemne związane z wykonaniem obudowy wykopu oraz wykonaniem komory startowej
Obudowa tunelu
listopad 2012 -/luty 2013 – kompletowanie i montaż zestawu form do produkcji elementów obudowy tunelu (tubingów) w Zakładzie Prefabrykacji PB Kokoszki
maj 2013 /luty 2014 – produkcja tubingów i dostarczanie prefabrylatów na plac budowy
Drążenie rur tunelu
maj 2013 / listopad 2013 – drążenie pierwszej rury tunelu
marzec 2014 /czerwiec 2014 – drążenie drugiej rury tunelu
Wykonywanie 7.przejść poprzecznych
maj 2014/ kwiecień 2015 wykonanie poprzecznych przejść bezpieczeństwa
prace budowlane konstrukcyjne wewnątrz tunelu / budowa jezdni, ścian odbojowych, obudowy ppoż.
czerwiec 2014
montaż prefabrykatów dennych oraz jezdni w tunelu
grudzień 2015
zakończenie zasadniczych robót budowlanych w obu rurach tunelu
Prace wyposażeniowe i instalacyjne wewnątrz tunelu
lipiec 2015/ grudzień 2015 – prace wyposażeniowe w tunelu
styczeń/ kwiecień 2016- prace instalacyjne, zgrywanie systemów zapewnienia bezpieczeństwa, odbiory techniczne
Oddanie tunelu do eksploatacji
kwiecień 2016 – uzyskanie pozwolenia na użytkowanie tunelu
Tomasz Strug
Arcybiskup Głódź popiera budowę Drogi Zielonej z Tunelem pod Pachołkiem
Po ponad 4. latach budowy otwarto tunel drogowy pod Martwą Wisłą. Skraca on z naszej dzielnicy czas przejazdu na Stogi, Westerplatte, do Wisłoujścia czy w kierunku trasy na Elbląg i Warszawę.
Po godzinie 10. szlaban został otwarty i przez tunel przejechała kawalkada zabytkowych samochodów oraz pojazdów budowniczych tunelu. W pierwszym samochodzie jechał prezydent Paweł Adamowicz oraz zwycięzca aukcji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Wcześniej były oficjalne wystąpienia oraz poświęcenie tunelu przez ks. Zbigniewa Drzała, proboszcza z Letnicy.
Otwarcie Tunelu pod Martwą Wisłą kończy budowę Trasy Słowackiego, której tunel był częścią.
Tunel pod Martwą Wisłą na moment przed otwarciem fot. Tomasz Strug
Jak twierdzą władze miasta, powoli kończy się również proces, który domyka ramę komunikacyjną Gdańska. Z pewnością do jej uzupełnienia brakuje jeszcze Tunelu pod Pachołkiem i Nowej Spacerowej, które ułatwią życie mieszkańcom północnego Gdańska oraz Sopotu.
Tunel a ruch ciężarowy
Dzięki inwestycji pod Martwą Wisłą ma zostać ograniczony ruch ciężarowy w centrum miasta. Według symulacji Biura Rozwoju Gdańska, na Podwalu Przedmiejskim ruch samochodowy spadnie o 20-30%.
– Trasą Słowackiego możliwy będzie dojazd do portu ale wyjazd już nie ? zapowiada Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. – Nie planujemy zamknięcia Słowackiego dla ruchu ciężarowego ze względu na liczne budowy. Jednak do obsługi portu ma służyć głównie Obwodnica Południowa i Trasa Sucharskiego. W tym celu na trasach ustawiono nowe oznakowanie, skrzyżowania uzbrojone są w specjalne rejestratory wykroczeń (podobnie jak na Starym Rynku Oliwskim), nawiązano współpracę z Inspekcją Transportu Drogowego i firmami transportowymi.
Tunel a mieszkańcy
Uruchomiona zostaje nowa linia autobusowa 158 na strasie Wrzeszcz ? Stogi (co 20 minut w szczycie i co 40 minut poza godzinami szczytu). Jako, że przez tunel nie mogą przechodzić piesi ani przejechać rowerzyści uruchomiona zostaje ?tunelowa? linia autobusowa 258. Autobus ten, co pół godziny, będzie jeździł wahadłowo z jednego końca tunelu na drugi. Linię będą obsługiwać dwa Solarisy przystosowane do przewożenia 8 rowerów.
Prom pieszo ? samochodowy między Wisłoujściem a Nowym Portem przestanie korzystać ze wsparcia finansowego miasta i prawdopodobnie zaprzestanie kursować.
Tunel w datach:
Umowy o prace projektowe i realizacyjne
2008 kwiecień –podpisanie umowy pomiędzy Miastem Gdańsk a polsko-niemieckim konsorcjum firm projektowych Europrojekt Gdańsk SA i SSF Ingenieure AG z Monachium
październik 2011 – podpisanie umowy z Generalnym Wykonawcą – Obrascon Huarte Lain SA / Hiszpania
Maszyna TBM
wrzesień 2012 – odbiór maszyny TBM od producenta / Herrenknecht AG, Schwanau, Niemcy
wrzesień 2012 /październik 2012 – transport elementów maszyny do Gdańska
styczeń 2013 /kwiecień 2013- operacja scalania maszyny na placu budowy od strony Ku Ujściu, w bezpośrednim sąsiedztwie szybu startowego
Prace ziemne
marzec 2012 /listopad 2013– prace ziemne związane z wykonaniem obudowy wykopu oraz wykonaniem komory startowej
Obudowa tunelu
listopad 2012 -/luty 2013 – kompletowanie i montaż zestawu form do produkcji elementów obudowy tunelu (tubingów) w Zakładzie Prefabrykacji PB Kokoszki
maj 2013 /luty 2014 – produkcja tubingów i dostarczanie prefabrylatów na plac budowy
Drążenie rur tunelu
maj 2013 / listopad 2013 – drążenie pierwszej rury tunelu
marzec 2014 /czerwiec 2014 – drążenie drugiej rury tunelu
Wykonywanie 7.przejść poprzecznych
maj 2014/ kwiecień 2015 wykonanie poprzecznych przejść bezpieczeństwa
prace budowlane konstrukcyjne wewnątrz tunelu / budowa jezdni, ścian odbojowych, obudowy ppoż.
czerwiec 2014
montaż prefabrykatów dennych oraz jezdni w tunelu
grudzień 2015
zakończenie zasadniczych robót budowlanych w obu rurach tunelu
Prace wyposażeniowe i instalacyjne wewnątrz tunelu
lipiec 2015/ grudzień 2015 – prace wyposażeniowe w tunelu
styczeń/ kwiecień 2016- prace instalacyjne, zgrywanie systemów zapewnienia bezpieczeństwa, odbiory techniczne
Oddanie tunelu do eksploatacji
kwiecień 2016 – uzyskanie pozwolenia na użytkowanie tunelu
Tomasz Strug