Reklama

Unijne pieniądze na modernizację dworców w Oliwie, Wrzeszczu i Gdańsku

Obiecywana od ponad roku modernizacja dworca w Oliwie wydaje się być już pewna. Dzięki pieniądzom z Unii Europejskiej, do 2021 roku zmiany widoczne będą również na dworcach we Wrzeszczu i Gdańsku.

Budynek dworca w Oliwie | fot. Tomasz Strug
Udostępnij facebook twitter Whatsapp Drukuj Wyślij emailem

Obiecywana od ponad roku modernizacja dworca w Oliwie wydaje się być już pewna. Dzięki pieniądzom z Unii Europejskiej, do 2021 roku zmiany widoczne będą również na dworcach we Wrzeszczu i Gdańsku.

W Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie podpisano wczoraj 11 umów o dofinansowaniu inwestycji PKP S.A., PKP PLK S.A., Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Łączna wartość projektów to ponad 8 miliardów złotych. Dofinansowanie Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 wyniesie prawie 4,5 miliarda.

7 z 11 podpisanych umów to inwestycje dworcowe PKP S.A. o łącznej wartości ponad 605 milionów złotych. Unia Europejska dofinansuje je kwotą ponad 412 milionów złotych z POIiŚ.

– Tych dworców w ramach programu inwestycji dworcowych zmodernizujemy prawie 200 zapowiada Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA. – To dworce będące pod opieka konserwatora zabytków ale i innowacyjne dworce systemowe, czyli wszystko to, co jest proekologiczne. Wszystkie dworce będą z obsługą osób z niepełnosprawnościami. Dworce, które nie tylko zamykają się w swojej kubaturze dworcowej,  ale również cześć usługowa typu parkingi, dojazdy, podjazdy –  to wszystko co ma być zrobione – opisywał szef polskich kolei.

Nas najbardziej interesuje projekt o nazwie „Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 9 na odcinku Warszawa Wschodnia – Gdynia Główna Osobowa”.

wartość całkowita projektu: 177 701 123 zł

  • wartość dofinansowania z UE: 120 236 117 zł
  • beneficjent: PKP S.A.

Przedmiotem projektu jest modernizacja 10 dworców kolejowych w województwie pomorskim (Gdańsk Główny, Gdańsk Oliwa, Gdańsk Wrzeszcz, Prabuty, Pruszcz Gdański, Pszczółki, Szymankowo, Tczew), mazowieckim (Pomiechówek) i warmińsko-mazurskim (Susz).

Zakres inwestycji obejmuje:

  • budowę dworca systemowego w nowej lokalizacji (Pomiechówek),
  • rozbiórkę istniejącego i budowę nowego dworca systemowego (Pruszcz Gdański),
  • przebudowę i modernizację istniejących obiektów (Gdańsk Główny, Gdańsk Oliwa, Gdańsk Wrzeszcz, Prabuty, Pszczółki, Szymankowo, Tczew i Susz).

Dworzec Gdańsk Oliwa i Gdańsk Wrzeszcz są położone przy linii kolej nr 202, pozostałe dworce – przy linii nr 9. Wszystkie dworce, objęte projektem, są usytuowane przy liniach kolejowych wchodzących w skład korytarzy sieci bazowych TEN-T:

  • Dworce Gdańsk Oliwa i Gdańsk Wrzeszcz są zlokalizowane wzdłuż linii nr 202 stanowiącej fragment korytarza Gdynia – Gdańsk – Katowice/Sławków,
  • Dworce Gdańsk Główny, Prabuty, Pruszcz Gdański, Pszczółki, Szymankowo, Tczew, Pomiechówek, Susz) są zlokalizowane wzdłuż linii nr 9 stanowiącej fragment korytarza Gdańsk – Warszawa – Katowice.

Dzięki realizacji projektu wzrośnie mobilność społeczna mieszkańców gmin Prabuty, Pszczółki, Susz, Lichnowy, Pomiechówek oraz miast Gdańsk, Pruszcz Gdański, Tczew.

Projekt będzie realizowany do końca 2021 roku.

Warto przypomnieć, że w sprawie przemian funkcji dworca w Oliwie prowadzone były przez PKP i Radę Oliwy konsultacje. Dworce kolejowe modernizowane będą w sposób kompleksowy. Prace maja objąć nie tylko wnętrza budynków, ale również otoczenie. Dworce PKP mają obok funkcji podstawowych spełniać funkcje społeczne, stając się miejscami otwartymi na lokalne społeczności i ich potrzeby.

Więcej o pomysłach na zagospodarowanie budynku z 1870 roku i jego otoczenia przeczytasz w tekście „Mieszkańcy o przyszłości dworca w Oliwie„.

Pw

Ostatnia edycja: 30 grudnia, 2018 o 11:42