Reklama

VII Dwór i kolejne dzielnice chcą wyborów

Oprócz Oliwy, swoją radę osiedla chce mieć również sąsiedni VII Dwór. Inicjatorzy z tej dzielnicy złożyli wczoraj w Urzędzie Miasta podpisy mieszkańców za rozpisaniem wyborów 8 maja. Jest szansa, że wybory odbędą się w jednym terminie w większości dzielnic.

Bogdan Oleszek ogłasza przedłużeniu terminu składania wniosków za powołaniem rad dzielnic i rad osiedli

Bogdan Oleszek ogłasza przedłużeniu terminu składania wniosków za powołaniem rad dzielnic i rad osiedli 

 

W związku z dużym zainteresowaniem ze strony mieszkańców miasta powołaniem rad dzielnic i rad osiedli Prezydent Miasta Gdańska podjął decyzję o przedłużeniu terminu składania wniosków do poniedziałku 28 lutego do godz. 16.00.

Liczymy, że rady osiedli będą dużym wsparciem dla radnych miasta Gdańska ? mówi przewodniczący rady Bogdan Oleszek. Do tej pory wnioski o powołanie swoich rad złożyło dziesięć grup inicjatywnych: ? z dzielnic Piecki-Migowo i Śródmieście, a także z ośmiu osiedli: Oliwa, Orunia/Św. Wojciech/Lipce, Ujeścisko/Łostowice, Stogi, Siedlce, Brzeźno, VII Dwór i Przeróbka.

W Gdańsku istnieją 34 jednostki pomocnicze, z czego planowane na 8 maja 2011 roku wybory mogą odbyć się w 23, tj.:

–  w dwóch dzielnicach: Piecki-Migowo i Śródmieście

– na 21 osiedlach: Brętowo, Brzeźno, Kokoszki, Krakowiec/Górki Zachodnie, Letnica, Młyniska, Nowy Port, Oliwa, Olszynka, Orunia/Św. Wojciech/Lipce, Osowa, Przeróbka, Rudniki, Siedlce, Stogi, Strzyża, VII Dwór, Ujeścisko/Łostowice, Wyspa Sobieszewska, Wzgórze Mickiewicza, Żabianka/Wejhera/Jelitkowo/Tysiąclecia.

Nie mamy żadnych informacji o zbieraniu podpisów na Matarnii, Przymorzu Małym, Przymorzu Wielkim, Suchaninie i Zaspie Rozstaje ? mówił na konferencji prasowej Piotr Kowalczuk z Referatu Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego. Przypomnijmy, że na Przymorzu Małym doszło do wyborów do rady osiedla 18 maja 2008 roku, jednak do lokali wyborczych nie poszło wymagane wówczas 10 % uprawnionych mieszkańców. Inicjatywa kilkunastu osób rozpadła się i nikt do tej pory nie powrócił  do idei stworzenia Rady Osiedla Przymorza Małego.

ady dzielnic powołuje się w jednostkach, gdzie zamieszkuje nie mniej niż 20 tys. mieszkańców, natomiast rady osiedli tam, gdzie mieszkańców jest nie mniej niż 2tys. Liczba radnych w przypadku rady dzielnicy to 21, zaś w radzie osiedla – 15. Liczba radnych jednostek pomocniczych wyniesie 357.

W związku z przedłużeniem terminu składania wniosków liczba jednostek, w których odbędą się wybory (a zatem również liczba radnych) może się zwiększyć.

Mieszkańcy nadal zbierają podpisy w jednostkach: Aniołki, Chełm, Jasień, Wrzeszcz Dolny, Wrzeszcz Górny, Zaspa/Młyniec.

Uprawnienia rad osiedli w Gdańsku nie są duże. Myślę, że czeka nas poważna dyskusja o kompetencjach i zadaniach w jednostkach pomocniczych – komentuje Beata Matyjaczyk z „Forum Rad Dzielnic”. Trzeba się zastanowić czym te rady mają być.

Zadania jednostek pomocniczych:

* reprezentowanie we współpracy z radnymi Miasta Gdańska interesów mieszkańców jednostki pomocniczej wobec władz miasta i innych jednostek pomocniczych

* zapewnienie mieszkańcom udziału w decydowaniu w sprawach związanych z funkcjonowaniem i rozwojem jednostki pomocniczej,

* umożliwienie uczestnictwa społeczności lokalnych w rozstrzyganiu spraw związanych z interesem ogólnomiejskim, a mających wpływ na warunki życia w miejscu zamieszkania,

* organizowanie samopomocy mieszkańców i wspólnych przedsięwzięć na rzecz miejsca zamieszkania,

* kształtowanie i upowszechnianie odpowiedzialności obywatelskiej za dobro wspólne.

Szczegółowe zasady działania jednostki pomocniczej określa jej statut, uchwalany przez Radę Miasta i odrębny dla każdej z nich. W uchwale miasta jest wyraźny zapis, że Rada Miasta w uzasadnionych przypadkach, po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Samorządu i Ładu Publicznego, może rozszerzyć, na wniosek rady jednostki pomocniczej, zakres działania określony w niniejszej uchwale. W uzasadnionych przypadkach przekazać jednostce pomocniczej w drodze odrębnej uchwały realizację zadań własnych miasta oraz upoważnić w drodze odrębnej uchwały Zarząd jednostki pomocniczej do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej. Już dziś zatem prawo pozwala na poszerzanie kompetencji.

Finanse:

W budżecie miasta Gdańska wyodrębnia się środki finansowe na działalność statutową jednostek pomocniczych. Po zmianie, którą wprowadziliśmy w ubiegłym roku, kwota przeznaczona na jednego mieszkańca wzrosła z 3,5 zł do 4 zł.

Wielkość środków jest określana według liczby stałych mieszkańców jednostek pomocniczych w dniu 30 września roku poprzedzającego. W przypadku przeprowadzania pierwszych wyborów do organów nowo powołanej jednostki pomocniczej w trakcie roku budżetowego, środki przeznaczone na działalność statutową tej jednostki pomocniczej ustala się w tym roku budżetowym jako iloczyn pełnych miesięcy od dnia wyborów do końca danego roku i 1/12 kwoty wyliczonej według opisanej powyżej zasady.

Środki te mogą być przeznaczone na organizację przedsięwzięć i wspieranie lokalnych inicjatyw mieszkańców w zakresie poprawy warunków życia, zachowania porządku i bezpieczeństwa, edukacji, kultury, wypoczynku, rekreacji, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, ochrony środowiska, utrzymania i rozwoju infrastruktury oraz drobnych inwestycji. Ich przyznanie następuje na pisemny wniosek Rady jednostki pomocniczej.

Działalność w organach jednostki pomocniczej ma charakter społeczny. Diety z tytułu pełnionych funkcji otrzymują Przewodniczący Zarządu Osiedla 600 zł, jego zastępca 300 zł oraz Przewodniczący Rady Osiedla 300 zł. Prezydent Miasta zapewnia warunki lokalowe działania jednostek pomocniczych oraz obsługę finansową i techniczno-kancelaryjną.

Organem uchwałodawczym w jednostce pomocniczej jest rada jednostki pomocniczej. Do jej właściwości należą:

* wybór i odwołanie Zarządu jednostki pomocniczej,

* stanowienie o kierunkach działania Zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

* opiniowanie projektów uchwał Rady Miasta Gdańska dotyczących jednostki pomocniczej,

* występowanie do organów miasta z wnioskami i opiniami dotyczącymi realizacji funkcji miasta na terenie jednostki pomocniczej,

* podejmowanie uchwał w sprawie określenia priorytetowych zadań dla jednostki pomocniczej do ujęcia w projekcie budżetu Miasta na następny rok budżetowy,

* opiniowanie projektów uchwał o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego teren jednostki pomocniczej,

* wnioskowanie o sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarze działania jednostki pomocniczej,

* zgłaszanie wniosków do sporządzanych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego obejmujących teren jednostki pomocniczej,

* opiniowanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego obejmujących tereny jednostki pomocniczej,

* podejmowanie uchwał w sprawach opracowań projektowych związanych z zagospodarowaniem i porządkowaniem terenów jednostki pomocniczej,

* podejmowanie uchwał w sprawie inicjatyw lokalnych i innych przedsięwzięć,

* opiniowanie zarządzania zasobami komunalnymi oraz występowanie do Prezydenta Miasta z projektami ich modernizacji,

* organizowanie okresowych spotkań z przedstawicielami Policji i Straży Miejskiej w celu omówienia stanu bezpieczeństwa jednostki pomocniczej,

* opiniowanie projektów przebiegu linii komunikacyjnych, lokalizacji przystanków i rozkładów jazdy komunikacji zbiorowej,

* opiniowanie projektów uchwał Rady Miasta Gdańska w sprawach zmian nazw ulic i placów na terenie jednostki pomocniczej,

* prowadzenie działalności pojednawczej w sporach między mieszkańcami jednostki pomocniczej,

* opiniowanie działalności placówek służby zdrowia, kultury i socjalnych na terenie jednostki pomocniczej,

* stała współpraca z Radnymi Miasta z okręgu wyborczego, w obrębie którego działa Rada jednostki pomocniczej.

Organem wykonawczym jednostki pomocniczej jest Zarząd jednostki pomocniczej.

Do jego właściwości należy:

* przygotowywanie projektów uchwał Rady,

* określanie sposobu wykonywania uchwał Rady,

* wykonywanie uchwały Rady,

* przekazywanie uchwał Rady wraz z protokółami sesji do Prezydenta Miasta w terminie 7 dni od daty ich podjęcia,

* formułowanie i przesyłanie do Prezydenta Miasta opinii wraz z wnioskami dotyczącymi pracy jednostek organizacyjnych Miasta,

* opiniowanie planów remontów budynków komunalnych, konserwacji ulic, zieleńców miejskich oraz udział w ich odbiorze powykonawczym,

* współpraca z właściwymi zarządami dróg w sprawach sygnalizacji, oznakowania dróg i ulic oraz stosowania urządzeń ostrzegawczych,

* współdziałanie z organami Policji i Straży Miejskiej w zakresie utrzymania bezpieczeństwa i porządku w jednostce pomocniczej,

* opiniowanie zezwoleń na prowadzenie sezonowej działalności handlowej,

* składanie sprawozdań z działalności Zarządu na sesji Rady Miasta, nie później niż do końca I kwartału roku następnego.


Tomasz Strug / materiały Biura Prasowego UM Gdańsk

Porozmawiaj o tym na forum

Oprócz Oliwy, swoją radę osiedla chce mieć również sąsiedni VII Dwór. Inicjatorzy z tej dzielnicy złożyli wczoraj w Urzędzie Miasta podpisy mieszkańców za rozpisaniem wyborów 8 maja. Jest szansa, że wybory odbędą się w jednym terminie w większości dzielnic.

Bogdan Oleszek ogłasza przedłużeniu terminu składania wniosków za powołaniem rad dzielnic i rad osiedli

Bogdan Oleszek ogłasza przedłużeniu terminu składania wniosków za powołaniem rad dzielnic i rad osiedli 

 

W związku z dużym zainteresowaniem ze strony mieszkańców miasta powołaniem rad dzielnic i rad osiedli Prezydent Miasta Gdańska podjął decyzję o przedłużeniu terminu składania wniosków do poniedziałku 28 lutego do godz. 16.00.

Liczymy, że rady osiedli będą dużym wsparciem dla radnych miasta Gdańska ? mówi przewodniczący rady Bogdan Oleszek. Do tej pory wnioski o powołanie swoich rad złożyło dziesięć grup inicjatywnych: ? z dzielnic Piecki-Migowo i Śródmieście, a także z ośmiu osiedli: Oliwa, Orunia/Św. Wojciech/Lipce, Ujeścisko/Łostowice, Stogi, Siedlce, Brzeźno, VII Dwór i Przeróbka.

W Gdańsku istnieją 34 jednostki pomocnicze, z czego planowane na 8 maja 2011 roku wybory mogą odbyć się w 23, tj.:

-  w dwóch dzielnicach: Piecki-Migowo i Śródmieście

- na 21 osiedlach: Brętowo, Brzeźno, Kokoszki, Krakowiec/Górki Zachodnie, Letnica, Młyniska, Nowy Port, Oliwa, Olszynka, Orunia/Św. Wojciech/Lipce, Osowa, Przeróbka, Rudniki, Siedlce, Stogi, Strzyża, VII Dwór, Ujeścisko/Łostowice, Wyspa Sobieszewska, Wzgórze Mickiewicza, Żabianka/Wejhera/Jelitkowo/Tysiąclecia.

Nie mamy żadnych informacji o zbieraniu podpisów na Matarnii, Przymorzu Małym, Przymorzu Wielkim, Suchaninie i Zaspie Rozstaje ? mówił na konferencji prasowej Piotr Kowalczuk z Referatu Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego. Przypomnijmy, że na Przymorzu Małym doszło do wyborów do rady osiedla 18 maja 2008 roku, jednak do lokali wyborczych nie poszło wymagane wówczas 10 % uprawnionych mieszkańców. Inicjatywa kilkunastu osób rozpadła się i nikt do tej pory nie powrócił  do idei stworzenia Rady Osiedla Przymorza Małego.

ady dzielnic powołuje się w jednostkach, gdzie zamieszkuje nie mniej niż 20 tys. mieszkańców, natomiast rady osiedli tam, gdzie mieszkańców jest nie mniej niż 2tys. Liczba radnych w przypadku rady dzielnicy to 21, zaś w radzie osiedla - 15. Liczba radnych jednostek pomocniczych wyniesie 357.

W związku z przedłużeniem terminu składania wniosków liczba jednostek, w których odbędą się wybory (a zatem również liczba radnych) może się zwiększyć.

Mieszkańcy nadal zbierają podpisy w jednostkach: Aniołki, Chełm, Jasień, Wrzeszcz Dolny, Wrzeszcz Górny, Zaspa/Młyniec.

Uprawnienia rad osiedli w Gdańsku nie są duże. Myślę, że czeka nas poważna dyskusja o kompetencjach i zadaniach w jednostkach pomocniczych - komentuje Beata Matyjaczyk z "Forum Rad Dzielnic". Trzeba się zastanowić czym te rady mają być.

Zadania jednostek pomocniczych:

* reprezentowanie we współpracy z radnymi Miasta Gdańska interesów mieszkańców jednostki pomocniczej wobec władz miasta i innych jednostek pomocniczych

* zapewnienie mieszkańcom udziału w decydowaniu w sprawach związanych z funkcjonowaniem i rozwojem jednostki pomocniczej,

* umożliwienie uczestnictwa społeczności lokalnych w rozstrzyganiu spraw związanych z interesem ogólnomiejskim, a mających wpływ na warunki życia w miejscu zamieszkania,

* organizowanie samopomocy mieszkańców i wspólnych przedsięwzięć na rzecz miejsca zamieszkania,

* kształtowanie i upowszechnianie odpowiedzialności obywatelskiej za dobro wspólne.

Szczegółowe zasady działania jednostki pomocniczej określa jej statut, uchwalany przez Radę Miasta i odrębny dla każdej z nich. W uchwale miasta jest wyraźny zapis, że Rada Miasta w uzasadnionych przypadkach, po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Samorządu i Ładu Publicznego, może rozszerzyć, na wniosek rady jednostki pomocniczej, zakres działania określony w niniejszej uchwale. W uzasadnionych przypadkach przekazać jednostce pomocniczej w drodze odrębnej uchwały realizację zadań własnych miasta oraz upoważnić w drodze odrębnej uchwały Zarząd jednostki pomocniczej do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej. Już dziś zatem prawo pozwala na poszerzanie kompetencji.

Finanse:

W budżecie miasta Gdańska wyodrębnia się środki finansowe na działalność statutową jednostek pomocniczych. Po zmianie, którą wprowadziliśmy w ubiegłym roku, kwota przeznaczona na jednego mieszkańca wzrosła z 3,5 zł do 4 zł.

Wielkość środków jest określana według liczby stałych mieszkańców jednostek pomocniczych w dniu 30 września roku poprzedzającego. W przypadku przeprowadzania pierwszych wyborów do organów nowo powołanej jednostki pomocniczej w trakcie roku budżetowego, środki przeznaczone na działalność statutową tej jednostki pomocniczej ustala się w tym roku budżetowym jako iloczyn pełnych miesięcy od dnia wyborów do końca danego roku i 1/12 kwoty wyliczonej według opisanej powyżej zasady.

Środki te mogą być przeznaczone na organizację przedsięwzięć i wspieranie lokalnych inicjatyw mieszkańców w zakresie poprawy warunków życia, zachowania porządku i bezpieczeństwa, edukacji, kultury, wypoczynku, rekreacji, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, ochrony środowiska, utrzymania i rozwoju infrastruktury oraz drobnych inwestycji. Ich przyznanie następuje na pisemny wniosek Rady jednostki pomocniczej.

Działalność w organach jednostki pomocniczej ma charakter społeczny. Diety z tytułu pełnionych funkcji otrzymują Przewodniczący Zarządu Osiedla 600 zł, jego zastępca 300 zł oraz Przewodniczący Rady Osiedla 300 zł. Prezydent Miasta zapewnia warunki lokalowe działania jednostek pomocniczych oraz obsługę finansową i techniczno-kancelaryjną.

Organem uchwałodawczym w jednostce pomocniczej jest rada jednostki pomocniczej. Do jej właściwości należą:

* wybór i odwołanie Zarządu jednostki pomocniczej,

* stanowienie o kierunkach działania Zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

* opiniowanie projektów uchwał Rady Miasta Gdańska dotyczących jednostki pomocniczej,

* występowanie do organów miasta z wnioskami i opiniami dotyczącymi realizacji funkcji miasta na terenie jednostki pomocniczej,

* podejmowanie uchwał w sprawie określenia priorytetowych zadań dla jednostki pomocniczej do ujęcia w projekcie budżetu Miasta na następny rok budżetowy,

* opiniowanie projektów uchwał o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego teren jednostki pomocniczej,

* wnioskowanie o sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarze działania jednostki pomocniczej,

* zgłaszanie wniosków do sporządzanych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego obejmujących teren jednostki pomocniczej,

* opiniowanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego obejmujących tereny jednostki pomocniczej,

* podejmowanie uchwał w sprawach opracowań projektowych związanych z zagospodarowaniem i porządkowaniem terenów jednostki pomocniczej,

* podejmowanie uchwał w sprawie inicjatyw lokalnych i innych przedsięwzięć,

* opiniowanie zarządzania zasobami komunalnymi oraz występowanie do Prezydenta Miasta z projektami ich modernizacji,

* organizowanie okresowych spotkań z przedstawicielami Policji i Straży Miejskiej w celu omówienia stanu bezpieczeństwa jednostki pomocniczej,

* opiniowanie projektów przebiegu linii komunikacyjnych, lokalizacji przystanków i rozkładów jazdy komunikacji zbiorowej,

* opiniowanie projektów uchwał Rady Miasta Gdańska w sprawach zmian nazw ulic i placów na terenie jednostki pomocniczej,

* prowadzenie działalności pojednawczej w sporach między mieszkańcami jednostki pomocniczej,

* opiniowanie działalności placówek służby zdrowia, kultury i socjalnych na terenie jednostki pomocniczej,

* stała współpraca z Radnymi Miasta z okręgu wyborczego, w obrębie którego działa Rada jednostki pomocniczej.

Organem wykonawczym jednostki pomocniczej jest Zarząd jednostki pomocniczej.

Do jego właściwości należy:

* przygotowywanie projektów uchwał Rady,

* określanie sposobu wykonywania uchwał Rady,

* wykonywanie uchwały Rady,

* przekazywanie uchwał Rady wraz z protokółami sesji do Prezydenta Miasta w terminie 7 dni od daty ich podjęcia,

* formułowanie i przesyłanie do Prezydenta Miasta opinii wraz z wnioskami dotyczącymi pracy jednostek organizacyjnych Miasta,

* opiniowanie planów remontów budynków komunalnych, konserwacji ulic, zieleńców miejskich oraz udział w ich odbiorze powykonawczym,

* współpraca z właściwymi zarządami dróg w sprawach sygnalizacji, oznakowania dróg i ulic oraz stosowania urządzeń ostrzegawczych,

* współdziałanie z organami Policji i Straży Miejskiej w zakresie utrzymania bezpieczeństwa i porządku w jednostce pomocniczej,

* opiniowanie zezwoleń na prowadzenie sezonowej działalności handlowej,

* składanie sprawozdań z działalności Zarządu na sesji Rady Miasta, nie później niż do końca I kwartału roku następnego.


Tomasz Strug / materiały Biura Prasowego UM Gdańsk


Porozmawiaj o tym na forum

|

Oprócz Oliwy, swoją radę osiedla chce mieć również sąsiedni VII Dwór. Inicjatorzy z tej dzielnicy złożyli wczoraj w Urzędzie Miasta podpisy mieszkańców za rozpisaniem wyborów 8 maja. Jest szansa, że wybory odbędą się w jednym terminie w większości dzielnic.

Bogdan Oleszek ogłasza przedłużeniu terminu składania wniosków za powołaniem rad dzielnic i rad osiedli

Bogdan Oleszek ogłasza przedłużeniu terminu składania wniosków za powołaniem rad dzielnic i rad osiedli 

 

W związku z dużym zainteresowaniem ze strony mieszkańców miasta powołaniem rad dzielnic i rad osiedli Prezydent Miasta Gdańska podjął decyzję o przedłużeniu terminu składania wniosków do poniedziałku 28 lutego do godz. 16.00.

Liczymy, że rady osiedli będą dużym wsparciem dla radnych miasta Gdańska ? mówi przewodniczący rady Bogdan Oleszek. Do tej pory wnioski o powołanie swoich rad złożyło dziesięć grup inicjatywnych: ? z dzielnic Piecki-Migowo i Śródmieście, a także z ośmiu osiedli: Oliwa, Orunia/Św. Wojciech/Lipce, Ujeścisko/Łostowice, Stogi, Siedlce, Brzeźno, VII Dwór i Przeróbka.

W Gdańsku istnieją 34 jednostki pomocnicze, z czego planowane na 8 maja 2011 roku wybory mogą odbyć się w 23, tj.:

-  w dwóch dzielnicach: Piecki-Migowo i Śródmieście

- na 21 osiedlach: Brętowo, Brzeźno, Kokoszki, Krakowiec/Górki Zachodnie, Letnica, Młyniska, Nowy Port, Oliwa, Olszynka, Orunia/Św. Wojciech/Lipce, Osowa, Przeróbka, Rudniki, Siedlce, Stogi, Strzyża, VII Dwór, Ujeścisko/Łostowice, Wyspa Sobieszewska, Wzgórze Mickiewicza, Żabianka/Wejhera/Jelitkowo/Tysiąclecia.

Nie mamy żadnych informacji o zbieraniu podpisów na Matarnii, Przymorzu Małym, Przymorzu Wielkim, Suchaninie i Zaspie Rozstaje ? mówił na konferencji prasowej Piotr Kowalczuk z Referatu Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego. Przypomnijmy, że na Przymorzu Małym doszło do wyborów do rady osiedla 18 maja 2008 roku, jednak do lokali wyborczych nie poszło wymagane wówczas 10 % uprawnionych mieszkańców. Inicjatywa kilkunastu osób rozpadła się i nikt do tej pory nie powrócił  do idei stworzenia Rady Osiedla Przymorza Małego.

ady dzielnic powołuje się w jednostkach, gdzie zamieszkuje nie mniej niż 20 tys. mieszkańców, natomiast rady osiedli tam, gdzie mieszkańców jest nie mniej niż 2tys. Liczba radnych w przypadku rady dzielnicy to 21, zaś w radzie osiedla - 15. Liczba radnych jednostek pomocniczych wyniesie 357.

W związku z przedłużeniem terminu składania wniosków liczba jednostek, w których odbędą się wybory (a zatem również liczba radnych) może się zwiększyć.

Mieszkańcy nadal zbierają podpisy w jednostkach: Aniołki, Chełm, Jasień, Wrzeszcz Dolny, Wrzeszcz Górny, Zaspa/Młyniec.

Uprawnienia rad osiedli w Gdańsku nie są duże. Myślę, że czeka nas poważna dyskusja o kompetencjach i zadaniach w jednostkach pomocniczych - komentuje Beata Matyjaczyk z "Forum Rad Dzielnic". Trzeba się zastanowić czym te rady mają być.

Zadania jednostek pomocniczych:

* reprezentowanie we współpracy z radnymi Miasta Gdańska interesów mieszkańców jednostki pomocniczej wobec władz miasta i innych jednostek pomocniczych

* zapewnienie mieszkańcom udziału w decydowaniu w sprawach związanych z funkcjonowaniem i rozwojem jednostki pomocniczej,

* umożliwienie uczestnictwa społeczności lokalnych w rozstrzyganiu spraw związanych z interesem ogólnomiejskim, a mających wpływ na warunki życia w miejscu zamieszkania,

* organizowanie samopomocy mieszkańców i wspólnych przedsięwzięć na rzecz miejsca zamieszkania,

* kształtowanie i upowszechnianie odpowiedzialności obywatelskiej za dobro wspólne.

Szczegółowe zasady działania jednostki pomocniczej określa jej statut, uchwalany przez Radę Miasta i odrębny dla każdej z nich. W uchwale miasta jest wyraźny zapis, że Rada Miasta w uzasadnionych przypadkach, po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Samorządu i Ładu Publicznego, może rozszerzyć, na wniosek rady jednostki pomocniczej, zakres działania określony w niniejszej uchwale. W uzasadnionych przypadkach przekazać jednostce pomocniczej w drodze odrębnej uchwały realizację zadań własnych miasta oraz upoważnić w drodze odrębnej uchwały Zarząd jednostki pomocniczej do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej. Już dziś zatem prawo pozwala na poszerzanie kompetencji.

Finanse:

W budżecie miasta Gdańska wyodrębnia się środki finansowe na działalność statutową jednostek pomocniczych. Po zmianie, którą wprowadziliśmy w ubiegłym roku, kwota przeznaczona na jednego mieszkańca wzrosła z 3,5 zł do 4 zł.

Wielkość środków jest określana według liczby stałych mieszkańców jednostek pomocniczych w dniu 30 września roku poprzedzającego. W przypadku przeprowadzania pierwszych wyborów do organów nowo powołanej jednostki pomocniczej w trakcie roku budżetowego, środki przeznaczone na działalność statutową tej jednostki pomocniczej ustala się w tym roku budżetowym jako iloczyn pełnych miesięcy od dnia wyborów do końca danego roku i 1/12 kwoty wyliczonej według opisanej powyżej zasady.

Środki te mogą być przeznaczone na organizację przedsięwzięć i wspieranie lokalnych inicjatyw mieszkańców w zakresie poprawy warunków życia, zachowania porządku i bezpieczeństwa, edukacji, kultury, wypoczynku, rekreacji, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, ochrony środowiska, utrzymania i rozwoju infrastruktury oraz drobnych inwestycji. Ich przyznanie następuje na pisemny wniosek Rady jednostki pomocniczej.

Działalność w organach jednostki pomocniczej ma charakter społeczny. Diety z tytułu pełnionych funkcji otrzymują Przewodniczący Zarządu Osiedla 600 zł, jego zastępca 300 zł oraz Przewodniczący Rady Osiedla 300 zł. Prezydent Miasta zapewnia warunki lokalowe działania jednostek pomocniczych oraz obsługę finansową i techniczno-kancelaryjną.

Organem uchwałodawczym w jednostce pomocniczej jest rada jednostki pomocniczej. Do jej właściwości należą:

* wybór i odwołanie Zarządu jednostki pomocniczej,

* stanowienie o kierunkach działania Zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

* opiniowanie projektów uchwał Rady Miasta Gdańska dotyczących jednostki pomocniczej,

* występowanie do organów miasta z wnioskami i opiniami dotyczącymi realizacji funkcji miasta na terenie jednostki pomocniczej,

* podejmowanie uchwał w sprawie określenia priorytetowych zadań dla jednostki pomocniczej do ujęcia w projekcie budżetu Miasta na następny rok budżetowy,

* opiniowanie projektów uchwał o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego teren jednostki pomocniczej,

* wnioskowanie o sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarze działania jednostki pomocniczej,

* zgłaszanie wniosków do sporządzanych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego obejmujących teren jednostki pomocniczej,

* opiniowanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego obejmujących tereny jednostki pomocniczej,

* podejmowanie uchwał w sprawach opracowań projektowych związanych z zagospodarowaniem i porządkowaniem terenów jednostki pomocniczej,

* podejmowanie uchwał w sprawie inicjatyw lokalnych i innych przedsięwzięć,

* opiniowanie zarządzania zasobami komunalnymi oraz występowanie do Prezydenta Miasta z projektami ich modernizacji,

* organizowanie okresowych spotkań z przedstawicielami Policji i Straży Miejskiej w celu omówienia stanu bezpieczeństwa jednostki pomocniczej,

* opiniowanie projektów przebiegu linii komunikacyjnych, lokalizacji przystanków i rozkładów jazdy komunikacji zbiorowej,

* opiniowanie projektów uchwał Rady Miasta Gdańska w sprawach zmian nazw ulic i placów na terenie jednostki pomocniczej,

* prowadzenie działalności pojednawczej w sporach między mieszkańcami jednostki pomocniczej,

* opiniowanie działalności placówek służby zdrowia, kultury i socjalnych na terenie jednostki pomocniczej,

* stała współpraca z Radnymi Miasta z okręgu wyborczego, w obrębie którego działa Rada jednostki pomocniczej.

Organem wykonawczym jednostki pomocniczej jest Zarząd jednostki pomocniczej.

Do jego właściwości należy:

* przygotowywanie projektów uchwał Rady,

* określanie sposobu wykonywania uchwał Rady,

* wykonywanie uchwały Rady,

* przekazywanie uchwał Rady wraz z protokółami sesji do Prezydenta Miasta w terminie 7 dni od daty ich podjęcia,

* formułowanie i przesyłanie do Prezydenta Miasta opinii wraz z wnioskami dotyczącymi pracy jednostek organizacyjnych Miasta,

* opiniowanie planów remontów budynków komunalnych, konserwacji ulic, zieleńców miejskich oraz udział w ich odbiorze powykonawczym,

* współpraca z właściwymi zarządami dróg w sprawach sygnalizacji, oznakowania dróg i ulic oraz stosowania urządzeń ostrzegawczych,

* współdziałanie z organami Policji i Straży Miejskiej w zakresie utrzymania bezpieczeństwa i porządku w jednostce pomocniczej,

* opiniowanie zezwoleń na prowadzenie sezonowej działalności handlowej,

* składanie sprawozdań z działalności Zarządu na sesji Rady Miasta, nie później niż do końca I kwartału roku następnego.


Tomasz Strug / materiały Biura Prasowego UM Gdańsk


Porozmawiaj o tym na forum

Udostępnij facebook twitter Whatsapp Drukuj Wyślij emailem

Oprócz Oliwy, swoją radę osiedla chce mieć również sąsiedni VII Dwór. Inicjatorzy z tej dzielnicy złożyli wczoraj w Urzędzie Miasta podpisy mieszkańców za rozpisaniem wyborów 8 maja. Jest szansa, że wybory odbędą się w jednym terminie w większości dzielnic.

Bogdan Oleszek ogłasza przedłużeniu terminu składania wniosków za powołaniem rad dzielnic i rad osiedli

Bogdan Oleszek ogłasza przedłużeniu terminu składania wniosków za powołaniem rad dzielnic i rad osiedli 

 

W związku z dużym zainteresowaniem ze strony mieszkańców miasta powołaniem rad dzielnic i rad osiedli Prezydent Miasta Gdańska podjął decyzję o przedłużeniu terminu składania wniosków do poniedziałku 28 lutego do godz. 16.00.

Liczymy, że rady osiedli będą dużym wsparciem dla radnych miasta Gdańska ? mówi przewodniczący rady Bogdan Oleszek. Do tej pory wnioski o powołanie swoich rad złożyło dziesięć grup inicjatywnych: ? z dzielnic Piecki-Migowo i Śródmieście, a także z ośmiu osiedli: Oliwa, Orunia/Św. Wojciech/Lipce, Ujeścisko/Łostowice, Stogi, Siedlce, Brzeźno, VII Dwór i Przeróbka.

W Gdańsku istnieją 34 jednostki pomocnicze, z czego planowane na 8 maja 2011 roku wybory mogą odbyć się w 23, tj.:

–  w dwóch dzielnicach: Piecki-Migowo i Śródmieście

– na 21 osiedlach: Brętowo, Brzeźno, Kokoszki, Krakowiec/Górki Zachodnie, Letnica, Młyniska, Nowy Port, Oliwa, Olszynka, Orunia/Św. Wojciech/Lipce, Osowa, Przeróbka, Rudniki, Siedlce, Stogi, Strzyża, VII Dwór, Ujeścisko/Łostowice, Wyspa Sobieszewska, Wzgórze Mickiewicza, Żabianka/Wejhera/Jelitkowo/Tysiąclecia.

Nie mamy żadnych informacji o zbieraniu podpisów na Matarnii, Przymorzu Małym, Przymorzu Wielkim, Suchaninie i Zaspie Rozstaje ? mówił na konferencji prasowej Piotr Kowalczuk z Referatu Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego. Przypomnijmy, że na Przymorzu Małym doszło do wyborów do rady osiedla 18 maja 2008 roku, jednak do lokali wyborczych nie poszło wymagane wówczas 10 % uprawnionych mieszkańców. Inicjatywa kilkunastu osób rozpadła się i nikt do tej pory nie powrócił  do idei stworzenia Rady Osiedla Przymorza Małego.

ady dzielnic powołuje się w jednostkach, gdzie zamieszkuje nie mniej niż 20 tys. mieszkańców, natomiast rady osiedli tam, gdzie mieszkańców jest nie mniej niż 2tys. Liczba radnych w przypadku rady dzielnicy to 21, zaś w radzie osiedla – 15. Liczba radnych jednostek pomocniczych wyniesie 357.

W związku z przedłużeniem terminu składania wniosków liczba jednostek, w których odbędą się wybory (a zatem również liczba radnych) może się zwiększyć.

Mieszkańcy nadal zbierają podpisy w jednostkach: Aniołki, Chełm, Jasień, Wrzeszcz Dolny, Wrzeszcz Górny, Zaspa/Młyniec.

Uprawnienia rad osiedli w Gdańsku nie są duże. Myślę, że czeka nas poważna dyskusja o kompetencjach i zadaniach w jednostkach pomocniczych – komentuje Beata Matyjaczyk z „Forum Rad Dzielnic”. Trzeba się zastanowić czym te rady mają być.

Zadania jednostek pomocniczych:

* reprezentowanie we współpracy z radnymi Miasta Gdańska interesów mieszkańców jednostki pomocniczej wobec władz miasta i innych jednostek pomocniczych

* zapewnienie mieszkańcom udziału w decydowaniu w sprawach związanych z funkcjonowaniem i rozwojem jednostki pomocniczej,

* umożliwienie uczestnictwa społeczności lokalnych w rozstrzyganiu spraw związanych z interesem ogólnomiejskim, a mających wpływ na warunki życia w miejscu zamieszkania,

* organizowanie samopomocy mieszkańców i wspólnych przedsięwzięć na rzecz miejsca zamieszkania,

* kształtowanie i upowszechnianie odpowiedzialności obywatelskiej za dobro wspólne.

Szczegółowe zasady działania jednostki pomocniczej określa jej statut, uchwalany przez Radę Miasta i odrębny dla każdej z nich. W uchwale miasta jest wyraźny zapis, że Rada Miasta w uzasadnionych przypadkach, po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Samorządu i Ładu Publicznego, może rozszerzyć, na wniosek rady jednostki pomocniczej, zakres działania określony w niniejszej uchwale. W uzasadnionych przypadkach przekazać jednostce pomocniczej w drodze odrębnej uchwały realizację zadań własnych miasta oraz upoważnić w drodze odrębnej uchwały Zarząd jednostki pomocniczej do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej. Już dziś zatem prawo pozwala na poszerzanie kompetencji.

Finanse:

W budżecie miasta Gdańska wyodrębnia się środki finansowe na działalność statutową jednostek pomocniczych. Po zmianie, którą wprowadziliśmy w ubiegłym roku, kwota przeznaczona na jednego mieszkańca wzrosła z 3,5 zł do 4 zł.

Wielkość środków jest określana według liczby stałych mieszkańców jednostek pomocniczych w dniu 30 września roku poprzedzającego. W przypadku przeprowadzania pierwszych wyborów do organów nowo powołanej jednostki pomocniczej w trakcie roku budżetowego, środki przeznaczone na działalność statutową tej jednostki pomocniczej ustala się w tym roku budżetowym jako iloczyn pełnych miesięcy od dnia wyborów do końca danego roku i 1/12 kwoty wyliczonej według opisanej powyżej zasady.

Środki te mogą być przeznaczone na organizację przedsięwzięć i wspieranie lokalnych inicjatyw mieszkańców w zakresie poprawy warunków życia, zachowania porządku i bezpieczeństwa, edukacji, kultury, wypoczynku, rekreacji, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, ochrony środowiska, utrzymania i rozwoju infrastruktury oraz drobnych inwestycji. Ich przyznanie następuje na pisemny wniosek Rady jednostki pomocniczej.

Działalność w organach jednostki pomocniczej ma charakter społeczny. Diety z tytułu pełnionych funkcji otrzymują Przewodniczący Zarządu Osiedla 600 zł, jego zastępca 300 zł oraz Przewodniczący Rady Osiedla 300 zł. Prezydent Miasta zapewnia warunki lokalowe działania jednostek pomocniczych oraz obsługę finansową i techniczno-kancelaryjną.

Organem uchwałodawczym w jednostce pomocniczej jest rada jednostki pomocniczej. Do jej właściwości należą:

* wybór i odwołanie Zarządu jednostki pomocniczej,

* stanowienie o kierunkach działania Zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

* opiniowanie projektów uchwał Rady Miasta Gdańska dotyczących jednostki pomocniczej,

* występowanie do organów miasta z wnioskami i opiniami dotyczącymi realizacji funkcji miasta na terenie jednostki pomocniczej,

* podejmowanie uchwał w sprawie określenia priorytetowych zadań dla jednostki pomocniczej do ujęcia w projekcie budżetu Miasta na następny rok budżetowy,

* opiniowanie projektów uchwał o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego teren jednostki pomocniczej,

* wnioskowanie o sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarze działania jednostki pomocniczej,

* zgłaszanie wniosków do sporządzanych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego obejmujących teren jednostki pomocniczej,

* opiniowanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego obejmujących tereny jednostki pomocniczej,

* podejmowanie uchwał w sprawach opracowań projektowych związanych z zagospodarowaniem i porządkowaniem terenów jednostki pomocniczej,

* podejmowanie uchwał w sprawie inicjatyw lokalnych i innych przedsięwzięć,

* opiniowanie zarządzania zasobami komunalnymi oraz występowanie do Prezydenta Miasta z projektami ich modernizacji,

* organizowanie okresowych spotkań z przedstawicielami Policji i Straży Miejskiej w celu omówienia stanu bezpieczeństwa jednostki pomocniczej,

* opiniowanie projektów przebiegu linii komunikacyjnych, lokalizacji przystanków i rozkładów jazdy komunikacji zbiorowej,

* opiniowanie projektów uchwał Rady Miasta Gdańska w sprawach zmian nazw ulic i placów na terenie jednostki pomocniczej,

* prowadzenie działalności pojednawczej w sporach między mieszkańcami jednostki pomocniczej,

* opiniowanie działalności placówek służby zdrowia, kultury i socjalnych na terenie jednostki pomocniczej,

* stała współpraca z Radnymi Miasta z okręgu wyborczego, w obrębie którego działa Rada jednostki pomocniczej.

Organem wykonawczym jednostki pomocniczej jest Zarząd jednostki pomocniczej.

Do jego właściwości należy:

* przygotowywanie projektów uchwał Rady,

* określanie sposobu wykonywania uchwał Rady,

* wykonywanie uchwały Rady,

* przekazywanie uchwał Rady wraz z protokółami sesji do Prezydenta Miasta w terminie 7 dni od daty ich podjęcia,

* formułowanie i przesyłanie do Prezydenta Miasta opinii wraz z wnioskami dotyczącymi pracy jednostek organizacyjnych Miasta,

* opiniowanie planów remontów budynków komunalnych, konserwacji ulic, zieleńców miejskich oraz udział w ich odbiorze powykonawczym,

* współpraca z właściwymi zarządami dróg w sprawach sygnalizacji, oznakowania dróg i ulic oraz stosowania urządzeń ostrzegawczych,

* współdziałanie z organami Policji i Straży Miejskiej w zakresie utrzymania bezpieczeństwa i porządku w jednostce pomocniczej,

* opiniowanie zezwoleń na prowadzenie sezonowej działalności handlowej,

* składanie sprawozdań z działalności Zarządu na sesji Rady Miasta, nie później niż do końca I kwartału roku następnego.


Tomasz Strug / materiały Biura Prasowego UM Gdańsk


Porozmawiaj o tym na forum