Reklama

W Oliwie na Covid-19 się nie zaszczepisz


Dziś ruszyły zapisy seniorów powyżej 70 lat na szczepienia przeciw COVID-19. Od tygodnia zapisywać się mogą osoby powyżej 80 roku życia. Jednak żadna z tych osób nie zaszczepi się w przychodniach Nadmorskiego Centrum Medycznego w Oliwie oraz na VII Dworze. Wyjaśniamy dlaczego tak jest.

Dom Medyczny Polanki | fot. archiwalne - Tomasz Strug
Udostępnij facebook twitter Whatsapp Drukuj Wyślij emailem

Dziś ruszyły zapisy seniorów powyżej 70 lat na szczepienia przeciw COVID-19. Od tygodnia zapisywać się mogą osoby powyżej 80 roku życia. Jednak żadna z tych osób nie zaszczepi się w przychodniach Nadmorskiego Centrum Medycznego w Oliwie oraz na VII Dworze. Wyjaśniamy dlaczego tak jest.

Mamy liczne pytania od czytelników, dlaczego szczepienia przeciwko COVID-19 nie są prowadzone w przychodni przy ulicy Polanki?

Poszedłem się zapisać na szczepienie do przychodni na Polankach a przy wejściu powiedzieli mi, że to niemożliwe – opowiada Pan Mieczysław. – Od miłej pani przy wejściu dostałem do ręki karteczkę z numerami telefonów, na które mam dzwonić aby się zarejestrować. A w telewizji mówili, żeby iść do swojej najbliższej przychodni. Nie rozumiem dlaczego przychodnia, która powstała na miejskiej działce i miała służyć nam emerytom odprawia mnie z kwitkiem – skarży się mieszkaniec Oliwy.

Rzeczywiście, na rządowej mapie punktów szczepień nie ma tzw. domów medycznych „Polanki” czy „Abrahama”.  W Oliwie szczepienia wykonuje jedynie Szpital Marynarki Wojennej (obecnie brak szczepionek), Medicover w OBC (brak szczepionek) oraz Etermed na Czyżewskiego (szczepienia tylko dla pacjentów Etermed – również brak miejsc).  

Dlaczego więc liście punktów szczepień nie ma najbardziej popularnych przychodni przy Polankach i Abrahama?

Szczepienia prowadzą tylko te punkty, które spełniają wymagania architektoniczne i organizacyjne i zgłosiły się do realizacji programu do NFZ – odpowiada Mikołaj Ruciński, dyrektor ds. Lecznictwa i Świadczeń w Nadmorskim Centrum Medyczne Sp. z o.o. – W Domu Medycznym „Polanki” w naszej ocenie nie można realizować szczepień zgodnie z postawionymi wymaganiami – głównie chodzi o brak możliwości zapewnienia separacji osób szczepionych i pozostałych pacjentów, a także trudności w zapewnieniu dodatkowego personelu, który wykonywałby szczepienia. Należy podkreślić, że nie ma żadnej rejonizacji miejsca wykonywania szczepień. Do naszych punktów szczepień zarejestrowało się sporo osób, które nie są zapisane do lekarzy w NCM. A nasi pacjenci zapisują się do innych punktów.

Dyrektor Ruciński zawraca uwagę, że i tak małe punkty szczepień (w przychodniach) otrzymują tylko 30 dawek tygodniowo, więc nie rozwiązuje to problemu szczepień populacyjnych.

Najwięcej szczepień realizują szpitale tymczasowe: Sanatorium MSWiA w Sopocie oraz AmberExpo przy ul. Żaglowej w Gdańsku – tam są dostępne dość szybkie terminy (obecnie na połowę lutego) – informuje przedstawiciel NCM.

Problem z dodzwonieniem się

Nasi czytelnicy zwracają również uwagę na trudności z połączeniem się z numerami podawanymi w przychodni oraz na stronie NCM. Można się dodzwonić, wysłuchać informacji z automatu po czym połączenie zostaje przerwane,

Nasze numery są tylko podane pomocniczo, chcieliśmy pomóc, a spotykamy się z pretensjami, więc niewykluczone, że z tej pomocy będziemy się wycofywać – odpowiada dyrektor Ruciński.  – Rozłączenie to oznaka, że wszystkie numery są zajęte. Szybkie rozłączenie nie blokuje łączy PRA, a te są przecież także potrzebne do normalnej rejestracji do poradni w naszych placówkach.

Nowe możliwości rejestracji na szczepienie

Jak się zarejestrować na szczepienie przeciw Covid 19 (obecnie osoby po 70 roku życia)?

Jest kilka sposobów – więcej na ten temat na rządowej stronie.

Jednak większość starszych osób wybiera telefon 986 na który bardzo ciężko się dodzwonić. Jednak każdy senior, która zadzwoni pod numer 989 i usłyszy, że w jej miejscowości nie ma już terminów, może zostawić swoje dane. Kiedy będą kolejne szczepionki, konsultant z infolinii sam do niego zadzwoni i zaproponuje kolejny termin.

Seniorzy mogą też wysłać SMS-a o treści „SZCZEPIMY SIĘ” na numer 668 908 556. W odpowiedzi otrzymają wiadomość z prośbą o podanie numeru PESEL i kodu pocztowego miejsca zamieszkania. Z taką osobą skontaktuje się konsultant, który zaproponuje termin, kiedy będzie on dostępny.

Tomasz Strug

Ostatnia edycja: 22 stycznia, 2021 o 13:58