Wave – tak będą wyglądać bliźniacze biurowce w Oliwie
Spółka Skanska zaprezentowała finalne wizualizacje dwóch budynków budynków biurowych, które powstają przy al. Grunwaldzkiej w Oliwie. 13 – piętrowe biurowce mają nawiązywać elewacją do stoczniowych tradycji Gdańska.
Spółka Skanska zaprezentowała finalne wizualizacje dwóch budynków budynków biurowych, które powstają przy al. Grunwaldzkiej w Oliwie. 13 – piętrowe biurowce mają nawiązywać elewacją do stoczniowych tradycji Gdańska.
Wave czyli fala – tak nazywa się projekt biurowy Skanska, który powstaje przy al. Grunwaldzkiej 343/345 – w miejscu dawnego biurowca Centrostal, w sąsiedztwie centrum biznesowego Alchemia w Gdańsku Oliwie. To pierwsza inwestycja spólki na terenie trójmiasta.
W ramach inwestycji mają powstać dwa 14–kondygnacyjne biurowce o wysokości 55 m wraz z dwoma poziomami garażu podziemnego. Łączna powierzchnia biurowa obu budynków ma wynieść 48 000 mkw. W pierwszym etapie – na przełomie 2019 i 2020 oddany do użytku zostanie budynek o powierzchni 24 700 mkw.
Stoczniowo – kontenerowa elewacja
– Projekt biurowców Wave to architektura zainspirowana rytmiczną kompozycją industrialnych portowych składów kontenerowych. Elewacja, nie wprost, czerpie z matematycznego, modułowego układu stoczniowych pierzei Gdańska – mówi Przemo Łukasik, architekt ze śląskiej pracowni architektonicznej medusa group. – Ogólnodostępna przestrzeń między budynkami nawiązywać ma do bałtyckiego, nabrzeżnego krajobrazu, gdzie wydmy interferują z morskimi falami, tworząc niepowtarzalny klimat.
Oprócz dwupoziomowych parkingów podziemnych Weva będzie miał ok. 400 miejsc parkingowych na rowery. W obu budynkach powstanie infrastruktura z szatniami i prysznicami dla rowerzystów i biegaczy. W ramach inwestycji powstaną również stacje skuterów i samochodów elektrycznych, z których będą mogli korzystać przyszli pracownicy.
Spór o parkingi
Jak czytamy w komunikacie prasowym spółki, „Skanska przeprowadziła konsultacje społeczne z mieszkańcami, by lepiej poznać ich potrzeby. Spotkanie z aktywistami, lokalnymi organizacjami pozarządowymi oraz Radą Dzielnicy miało pozwolić lepiej poznać historię, charakter i wyzwania Oliwy. Główne wnioski z dyskusji dotyczyły potrzeb związanych z udogodnieniami dla rowerzystów, uspokojeniem ruchu samochodowego, zadbaniem o zieleń i elementy nawiązujące do tożsamości Gdańska.”
Po zgrabnym hasłem „uspokojenie ruchu samochodowego” kryje się kość niezgody.
Spółka Skanska zabiegała o zmianę obecnego planu zagospodarowania przestrzennego w celu zwiększenia dopuszczalnej liczby miejsc postojowych. M.in. w tym celu dwukrotnie spotykała się z Radą Oliwy. Zmiany zaproponowane przez Biuro Rozwoju Gdańska sprowadzały się do tego, że do biurowców, które powstaną między Alchemią a CH Oliwa codziennie przyjeżdżałoby blisko 3 tysiące samochodów więcej niż przewiduje obecny plan zagospodarowania. Aby nie dopuścić do zablokowania już stojącej w korkach al. Grunwaldzkiej i okolicznych dojazdów, Rada Dzielnicy wyraziła sprzeciw wobec tych planów. Ostatecznie Rada Miasta Gdańska cofnęła gotowy plan do komisji. Wiceprezydent Wiesława Bielawski zagroził wcześniej, że taka decyzja oznacza zakończenie prac nad tym planem. – Oczywiście tutaj decyzja należy do Państwa, natomiast stoimy na stanowisku, że skierowanie do komisji niczego nie zmieni. Jako, że nad planem pracujemy ponad dwa lata, gdzie intencja przystąpienia do planu była jasna i oczywista, gdzie mówiliśmy o liberalizacji pewnych zapisów w tym m.in. parametrów parkingowych – mówił Bielawski na czerwcowej sesji Rady Miasta. – To się nie wzięło z przypadku. Od roku 2011 tę politykę zmieniamy, by umożliwić takich przedsięwzięć jak m.in. Alchemia. Gdyby wówczas w połowie drugiej dekady tego wieku nie zmieniono tych parametrów, Alchemia prawdopodobnie by nie powstała.
Rewitalizacja ul. Schopenchauera
Mimo tego, rozpoczynając swoją obecność na trójmiejskim rynku Skanska chce wywrzeć pozytywne wrażenie w dzielnicy. We współpracy ze stowarzyszeniem Inicjatywa Miasto, deweloper zamierza wesprzeć rewitalizację ul. Schopenchauera przy oliwskim rynku. W ramach projektu ma zostać utworzony woonerf (rodzaj deptaku z dopuszczonym ruchem samochodowym), pojawi się mała architektura oraz odświeżone mają zostać elewacje budynków i szyldy punktów usługowo – handlowych.
Wave –fakty i liczby:
- Łączna planowana powierzchnia najmu I etapu Wave: ok. 24 700 mkw. GLA, całego kompleksu: ok. 48 000 mkw.
- Liczba kondygnacji naziemnych/podziemnych: 14/2.
- Planowany termin oddania do użytku przełom Q4 2019 r. – Q1 2020 r.
- Certyfikaty: LEED, WELL, Obiekt bez barier
- Generalny wykonawca budynku: Skanska S.A.
- Autor projektu architektonicznego: śląska pracownia medusa group.
ts
Ostatnia edycja: 27 września, 2018 o 21:59