Wniosek o prawdziwe konsultacje w sprawie buspasów przy Spacerowej
Spór o przyszłość ulicy Spacerowej w Gdańsku narasta. Czy decyzję o budowie dwóch buspasów i wycince ponad 2 tys. drzew w Oliwie podjęto idąc tylko za głosem sąsiedniej dzielnicy Osowa?
Zarząd Dzielnicy Oliwa skierował oficjalne wnioski do Prezydenta Gdańska, domagając się wstrzymania prac nad projektem buspasów wzdłuż ul. Spacerowej oraz uruchomienia prawdziwych konsultacji społecznych dotyczących tej inwestycji. Jej koszt szacowany jest na co najmniej 100 milionów złotych.
Mieszkańcy Oliwy wyrażają głębokie niezadowolenie z podjętej decyzji o budowie buspasów w wariancie 2, który zakłada ich powstanie po obu stronach ulicy. Zwracają uwagę, że proces konsultacji został przerwany w momencie zakończenia kadencji Rad Dzielnic, a mieszkańcy nie zostali poinformowani o dalszych etapach projektu. Zarząd Dzielnicy do dziś nie otrzymał odpowiedzi na stanowisko i wniosek o spotkanie przesłane 3 września do wiceprezydenta Piotra Grzelaka.
Główne zarzuty mieszkańców:
- Brak transparentności: Decyzja o wyborze wariantu 2 została podjęta bez wcześniejszych analiz i szerokich konsultacji z mieszkańcami oraz instytucjami zarządzającymi terenami zielonymi. Prezentacja podczas tzw. konsultacji odbyła się w Oliwie 10 lipca. Rady Dzielnic zakończyły kadencję wcześniej – 30 czerwca 2024 roku.
- Pominięcie opinii mieszkańców: Mieszkańcy czują się pominięci w procesie decyzyjnym, co budzi ich niepokój i sprzeciw.
- Obawy o skutki inwestycji: Mieszkańcy obawiają się, że budowa buspasów w zaproponowanym wariancie może negatywnie wpłynąć na jakość życia w dzielnicy, prowadząc m.in. do dewastacji przyrody, zwiększenia hałasu i zanieczyszczenia powietrza.
Zarząd Dzielnicy Oliwa domaga się:
- Wstrzymania decyzji o zleceniu opracowania dokumentacji projektowej.
- Uruchomienia konsultacji społecznych: Mieszkańcy mają prawo być aktywnymi uczestnikami procesu decyzyjnego dotyczącego ich najbliższego otoczenia i tak olbrzymiej inwestycji.
- Przeprowadzenia rzetelnych analiz: Przed podjęciem ostatecznej decyzji konieczne jest przeprowadzenie wszechstronnych analiz, które uwzględnią wszystkie aspekty inwestycji.
- Współpracy z mieszkańcami: Władze miasta powinny nawiązać konstruktywny dialog z mieszkańcami Oliwy i wspólnie wypracować rozwiązanie, które będzie satysfakcjonujące dla wszystkich stron.
- Równego traktowania dzielnic. Decyzja o budowie nie może być podejmowana tylko na podstawie pozytywnej opinii jednej z nich, bez szans na równorzędną odpowiedzi drugiej dzielnicy (niemożliwe z powodu zakończenia kadencji)
Sprawa budowy buspasów na ulicy Spacerowej pokazuje, jak ważne jest zaangażowanie mieszkańców oraz Rad Dzielnic w procesy decyzyjne dotyczące rozwoju miasta. Czy władze Gdańska wysłuchają głosów mieszkańców Oliwy i podejmą kroki w celu rozwiązania tego sporu?
Pbw
Ostatnia edycja: 11 października, 2024 o 18:11