Reklama

Wyremontujmy legendarnego Jelcza!

Fascynaci dawnej komunikacji miejskiej chcą odremontować kultowy autobus z czasów PRL, czyli popularnego niegdyś Jelcza PR110. Nagrali nawet specjalny film promocyjny. W doprowadzeniu do remontu pomocne mogą być Wasze głosy oddane na ich projekt w Budżecie Obywatelskim 2024.

Wyremontujmy legendarnego Jelcza!
Udostępnij facebook twitter Whatsapp Drukuj Wyślij emailem

Oddaj swój głos na projekt ogólnomiejski nr 30 i wesprzyj remont legendarnego autobusu! Głosowanie w gdańskim Budżecie Obywatelskim trwa od 11 do 25 września 2023 r.

Choć takich autobusów była w Gdańsku ponad setka, to dziś mało kto pamięta o jego istnieniu. Mowa o Jelczu PR110, który był nawet jednym z powodów przystąpienia WPK Gdańsk do strajków w 1980 roku.

Jelcz PR110 to adaptacja francuskiego autobusu Berliet PR100, produkowana w polskich zakładach w Jelczu-Laskowicach od 1975 roku. Wyróżniały go prosta linia nadwozia, troje automatycznych drzwi, czy skajowe czerwone siedzenia. Autobusy wytwarzane na francuskiej licencji miały być powiewem Zachodu i milowym skokiem w rozwoju transportu publicznego w kraju, m.in. dzięki układowi napędowemu umiejscowionemu z tyłu zamiast z przodu pojazdu, jak miało to miejsce w popularnych „ogórkach”.

Jelcz PR110 na linii 101 przy Pętli w Oliwie. for. archiwum GAiT

Do Gdańska trafiły 122 takie autobusy, wyprodukowane w latach 1978-1981. Kursowały po ulicach Gdańska do końca lat ’80.

Jelcze PR110 były następcami m.in. popularnych „ogórków”. Z decyzją ówczesnych mocodawców autobusy te zaczęły wypierać starsze, ale bardziej sprawdzone konstrukcje, co spotkało się jednak z dużym sprzeciwem kierowców. Był to jeden z powodów, dla których Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne przystąpiło w 1980 r. do strajku. Niezadowolenie budziła jakość wykonania polskiej wersji Berlieta.

Przedmiotem projektu wspieranego przez Stowarzyszenie Grupa Tramwajowo-Autobusowa WPK GG jest kompleksowy remont historycznego autobusu Jelcz PR110, charakterystycznego dla gdańskich ulic lat ’80. Dzięki temu gdańska flota zabytkowych pojazdów komunikacji miejskiej wzbogaciłaby się o wyjątkowy eksponat rodem z lat osiemdziesiątych.

Historyczne pojazdy komunikacji miejskiej wykorzystywane są regularnie w ruchu sezonowym, czy też podczas rozmaitych przejazdów okazjonalnych. W ostatnich latach mogliśmy zobaczyć autobusy zabytkowe Jelcz 043 „Ogórek” oraz Ikarus 260 m.in. na linii 600 w gdańskim Śródmieściu, jak i na linii 622 do oliwskiego ZOO. Historyczne autobusy i tramwaje można spotkać w regularnym ruchu wakacyjnym, a także w trakcie rozmaitych wydarzeń w ciągu całego roku. Jeśli projekt przeszedłby do realizacji, dołączyłby do nich również Jelcz PR110.

Stowarzyszenie Grupa Tramwajowo-Autobusowa WPK GG

Ostatnia edycja: 24 września, 2023 o 18:22