„Zielona poczekalnia” powstanie w środku pętli tramwajowej w Oliwie
Już w czerwcu wewnątrz pętli tramwajowej w Oliwie ma powstać „zielona poczekalnia”. Projekt badawczy, który początkowo miał być realizowany na terenie OBC, ma nieco odmienić oblicze najważniejszego węzła komunikacyjnego w dzielnicy.
Już w czerwcu wewnątrz pętli tramwajowej w Oliwie ma powstać „zielona poczekalnia”. Projekt badawczy, który początkowo miał być realizowany na terenie OBC, ma nieco odmienić oblicze najważniejszego węzła komunikacyjnego w dzielnicy.
W czasie pandemii naukowcy i miejscy urzędnicy szukają rozwiązań, które z jednej strony zapewnią bezpieczeństwo pasażerom, a z drugiej mogłyby przełożyć się na poprawę jakości przestrzeni publicznych w mieście.
Jednym z takich pomysłów jest utworzenie tzw. „zielonej poczekalni” na oddzielonym torami terenie położonym wewnątrz pętli w Oliwie. Powierzchnia tego wielkiego trawnika wynosi aż 3,5 tys. m kw. i nie była dotychczas w żaden sposób wykorzystywana. Okazyjnie mieszkańcy wyprowadzają tam swoje psy.
– Podczas pandemii nasze miasta przeszły rewolucję i są teraz miastami hybrydowymi, funkcjonującymi w dużej mierze „zdalnie” – mówi dr Joanna Bach-Głowińska z Wydziału Architektury PG, koordynatorka projektu. – Niezbędne jest zatem wprowadzenie do nich rozwiązań zupełnie innych od stosowanych do tej pory. Jednym z nich jest domykanie przepływu energii i wody, ale też np. żywności, w zamkniętych i współzależnych obiegach rozproszonych w różnych częściach dzielnicy, czy miasta. Pętla w Oliwie będzie „otwarciem” dla tego projektu w Gdańsku. Dzięki niemu Miasto będzie mogło sprawdzać nowatorskie i ekologiczne rozwiązania i technologie na żywym organizmie, jednocześnie poprawiając komfort życia i bezpieczeństwo mieszkańców żyjących na co dzień w „hybrydowym” mieście.
Fot. Dominik Paszliński / gdansk.pl
Koncepcja „zielonej poczekalni” zakłada m.in. wykonanie wydzielonego, pojedynczego wejścia dla pasażerów do terenu wewnątrz pętli. Wejście to ma się znajdować na rogu al. Grunwaldzkiej i ul. Opata Rybińskiego.
To działanie prototypowania umożliwi m.in. dokładną analizę kierunków przepływu ludzi i przeprowadzenie badań dot. zwiększenia bezpieczeństwa w podróżowaniu komunikacją zbiorową, a dodatkowo pozwoli na udostępnienie pasażerom 3,5 tys. m kw. bezpiecznej zieleni. Oprócz elementów małej architektury, takich jak ławki czy kosze na śmieci, teren mógłby stać się urządzonym skwerem i miejscem relaksu z leżakami i zielenią, z informacją dla pasażerów, ogrodem deszczowym, czy otwartą „galerią” służącą czasowym ekspozycjom artystycznym lub wydarzeniom organizowanym na świeżym powietrzu.
– Choć głównym założeniem tego projektu są cele naukowo-badawcze, to ma on również szerokie zastosowywanie praktyczne i użytkowe – podkreśla Joanna Tobolewicz, pełnomocniczka Prezydenta Miasta Gdańska ds. Energetyki. – „Zielona poczekalnia” znacząco uatrakcyjni czas oczekiwania pasażerom na tramwaj czy autobus. Umożliwi im też bezpieczny dostęp do rozległego terenu zielonego, a o jego docelowym zagospodarowaniu będą mogli zdecydować sami mieszkańcy, korzystający z pętli na co dzień.
Koncepcja adaptacji pętli zakłada zamknięcie możliwości przechodzenia na skróty przez torowisko – m.in. dzięki zastosowaniu odpowiednich nasadzeń wokół terenu. Jedyne bezpieczne przejście przez tory wykonane będzie jako wejście/wyjście tzw. „zielonej poczekalni”, co znacznie ułatwiłoby opracowanie i prowadzenie systemu pomiaru i kierunku przepływu pieszych w rejonie całej pętli.
Pomysł naukowców i miejskich urzędników był prezentowany również na ostatniej sesji Rady Oliwy. Zapis tego spotkania znajduje się poniżej (od 8 minuty).
Pętla tramwajowa zamiast OBC
Projekt badawczy, finansowany przez Narodowe Centrum Nauki w ramach międzynarodowego projektu CRUNCH1, pierwotnie planowano przeprowadzić przed Olivia Business Centre przy al. Grunwaldzkiej w Oliwie.
– Wówczas adresatami funkcjonalności przystanku i nowego zagospodarowania terenu wokół niego mieli być głównie pracownicy biur, a projekt miał pokazać w skali mikro jak domykać przepływy wody, energii i żywności w jeden obieg – mówi dr Joanna Bach-Głowińska. – Pomiary z założonych czujników miały demonstrować procesy w formie otwartych danych na miejskiej platformie, pełniąc jednocześnie funkcję edukacyjną. Kiedy jednak pracownicy biurowców przeszli na pracę zdalną, trzeba było znaleźć nowe miejsce do przeprowadzenia badań.
„Zielona poczekalnia” znajduje się obecnie w fazie projektowej, a jej realizacja planowana jest już na czerwiec tego roku.
Pw
Ostatnia edycja: 6 kwietnia, 2021 o 18:17