Zmiany w rozkładach i trasach komunikacji miejskiej
Tramwaj nr 5 wydłuża trasę przez Oliwę na Zaspę. Zamiast tego trasa 11 z Łostowic będzie skrócona do Strzyży. Autobus 139 wydłuży trasę z stacji SKM Przymorze do dworca PKP Wrzeszcz. To tylko kilka zmian w komunikacji miejskiej, które przyniesie rozpoczynający się rok szkolny i akademicki.
Tramwaj nr 5 wydłuża trasę przez Oliwę na Zaspę. Zamiast tego trasa 11 z Łostowic będzie skrócona do Strzyży. Autobus 139 wydłuży trasę z stacji SKM Przymorze do dworca PKP Wrzeszcz. To tylko kilka zmian w komunikacji miejskiej, które przyniesie rozpoczynający się rok szkolny i akademicki.
Kończą się wakacje, nowy rok szkolny oznacza większy popyt na transport w całej sieci komunikacyjnej Gdańska. Pierwszy pakiet zmian wchodzi w życie już 3 września, a kolejne pod koniec września, w związku z rozpoczęciem roku akademickiego. Dziennikarzom przedstawiono dziś planowane zmiany na poszczególnych liniach.
Jednak wcześniej wiceprezydent Piotr Grzelak w skrócie opowiedział o rozwoju gdańskiej komunikacji miejskiej w ciągu ostatnich kilkunastu lat.
– Z pewnością w Gdańsku w ostatnich latach nastąpił rozwój infrastruktury tramwajowej, ale nadal musimy pracować nad jej rozbudową. Uruchomiono linie tramwajowe na Chełm i dalej na pętlę Łostowice – Świetokrzystka oraz linię na Piecki Migowo – mówił Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej. – Musimy mieć świadomość, że zmiany nastąpiły również w połączeniach autobusowych i poprawiły funkcjonowanie komunikacji publicznej, jak np. połączenia przez tunel pod Martwą Wisłą, lepszy dojazd do szpitali czy do powstałych węzłów przesiadkowych z Pomorską Koleją Metropolitarną.
Wiceprezydent odniósł się również do słów Jarosława Wałęsy, który jako kandydat na prezydenta miasta wyraził ubolewanie z powodu odchodzenia gdańszczan od korzystania z komunikacji miejskiej. – W 2017 r. mieliśmy 175 mln pasażerów korzystających z komunikacji. W ciągu siedmiu lat nastąpił wzrost o 20 mln. Jest to wynik osiągnięty z jednej strony dzięki nowym inwestycjom, a z drugiej strony dostosowywania połączeń do potrzeb mieszkańców.
Wzmocnienie komunikacji do biurowców
We wrześniu i październiku będą wprowadzane kolejne zmiany. W przypadku Oliwy oznacza to przedłużenie trasy linii tramwajowej nr 5. Dotychczas ten tramwaj z Nowego Portu kończył bieg na pętli Strzyża. Teraz przez Oliwę 5 pojedzie na Zaspę.
– Po pierwsze, jest to wniosek osób starszych z Dolnego Wrzeszcza. Wielokrotnie zwracali się do nas o to, by było bezpośrednie połączenie do Oliwy, bez przesiadki na Strzyży- mówi wiceprezydent Piotr Grzelak. – Po drugie, jest to oczywiście połączenie biurowców, które znajdują się te dwa przestanki dalej. Po to, by bezpośrednio mieszkańcy – pracownicy tych biurowców mieli szansę dojechać.
W związku z przedłużeniem trasy 5, skrócona zostanie trasa linii 11. Tramwaj z Łostowic, zamiast na Zaspie, będzie kończył bieg na Strzyży.
– Ważne też jest połączenie poprzeczne. Ulica Kołobrzeska, dzięki zmianom na linii 139 uzyska połączenie co 10 minut – zapowiedział Piotr Grzelak. Autobus 139 wydłuży trasę z stacji SKM Przymorze do dworca PKP Wrzeszcz.
Ma być blisko do przystanków, punktualnie, z klimatyzacją i niską podłogą
– Dzięki inwestycjom w rozwój komunikacji miejskiej, zarówno w infrastrukturę, jak i stale powiększającą się siatkę połączeń chcemy zapewnić każdemu mieszkańcowi dotarcie do przystanku komunikacji miejskiej w ciągu 7 minut – zapowiedział wiceprezydent Grzelak. – Kolejne, realne cele, jakie stawiamy to zapewnienie 100% taboru tramwajów z niską podłogą i 100 % klimatyzowanych autobusów, co poprawi komfort podróży komunikacją miejską. Jest to realne do osiągnięcia już w 2019 r. kiedy do Gdańska dotrą zamówione pojazdy. Stawiamy również na punktualność i deklarujemy, że 98% tramwajów oraz 97 % autobusów przyjedzie i odjedzie punktualnie. Jest wiele elementów mających wpływ na realizację tych celów, takie jak zmiany organizacyjne rozkładów czy zmiany w infrastrukturze, ale mamy ich świadomość i wiemy jak przedstawione cele zrealizować.
Podczas konferencji prasowej rozmawiano również o problemach miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje w poszukiwaniu kierowców i motorniczych. Wciąż brakuje około 70 pracowników.
– Z problemem braku kierowców zmaga się cała Polska. Szacuje się, że w kraju brakuje około 100 tys. kierowców – mówi Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. – Nasza spółka robi naprawdę dużo by pozyskać nowych pracowników. Planujemy, że do końca jesieni braki kadrowe zostaną zupełnie zlikwidowane –- Po pierwsze cały czas szkolimy kierowców i płacimy za te szkolenia. Koszt wyszkolenia kierowcy na kategorię D to ponad 6,5 tys. zł. Stale współpracujemy z Gdańskim Urzędem Pracy, który skieruje do nas już wkrótce kilkanaście osób z uprawnieniami.
GAiT podpisał również umowę z agencją pracy, pośredniczącą w zatrudnianiu obcokrajowców. Jesienią ma się pojawić w Gdańsku kilkunastu kierowców z Białorusi
– Uruchomiliśmy również specjalny program „poleć pracownika” – nie ma takiego w żadnej firmie komunikacyjnej w Polsce. W myśl tego programu, każdy pracownik GAiT, który przyprowadzi już wyszkolonego kolegę lub koleżankę na stanowisko kierowcy, otrzyma specjalną premię motywacyjną – w wysokości 3 tys. zł na rękę – opowiadał prezes Lisicki. – W 2018 roku trzykrotnie zwiększaliśmy wynagrodzenia dla kierowców. Teraz pensja nawet początkującego kierowcy autobusowego przy realizacji typowego grafiku wynosi ok. 4825 zł brutto. Oprócz pensji oferujemy również bogaty pakiet socjalny, który czyni z GAiT atrakcyjnym pracodawcą w porównaniu z prywatnymi firmami.
Pełna lista zmian:
Nowa oferta przewozowa ZTM od jesieni 2018
Dodatkowa oferta od 3 września – nowy rok szkolny:
- linia 4: zwiększenie częstotliwości z co 20 minut do co około 10 minut w godzinach szczytu na stałej trasie z Jelitkowa do Łostowic
- linia 127: uruchomienie dodatkowych kursów w godzinach szczytu
- linia 129: przywrócenie funkcjonowania na stałej trasie z Jasienia PKM do Wrzeszcza PKP z większą częstotliwością co 20 minut (zamiast tylko co 30 minut); linia ta odciąży linię 127 na wspólnym odcinku z ul. Myśliwskiej do Wrzeszcza, dzięki czemu mieszkańcy rejonu ul. Myśliwskiej zyskają połączenie z Wrzeszczem wspólnie z linią 127 co 10 minut
- linia 130: wprowadzenie do ruchu autobusów przegubowych
- linia 154: zwiększenie częstotliwości w godzinach szczytu do co około 8 minut (zamiast tylko co 10 minut)
- linia 162: zwiększenie częstotliwości w godzinach szczytu do co około 10-15 minut (zamiast tylko co 20 minut)
- linia 175: zwiększenie częstotliwości w godzinach szczytu do co około 15 minut (zamiast tylko co 20 minut)
- linia 178: powrót zajazdów do szkoły przy ul. Modrej
- linie 188 i 574: przywrócenie funkcjonowania wg nowego rozkładu jazdy
- linia 268: przywrócenie funkcjonowania wg nowego rozkładu z równoczesnym wydłużeniem trasy do Smęgorzyna
- linia 269: podwojenie częstotliwości do co około 30 minut (zamiast tylko co około 60 minut)
- linia 295: zwiększenie częstotliwości w godzinach szczytu do co około 10 minut (zamiast tylko co 12-15 minut)
- otwarcie szkoły metropolitalnej w Kowalach:
- linia 156: wydłużenie trasy w dni powszednie z Jaworzniaków przez ul. Świętokrzyskiej do pętli „Kowale Szkoła Metropolitalna” z częstotliwością co około 20 minut (dojazd dzieci z rejonu ul. Guderskiego do nowej szkoły)
- linia 255: skierowanie od Łostowic Świętokrzyskiej trasą linii 213 przez Osiedle Cztery Pory Roku przez ul. Zeusa do Kowal i dalej do Jankowa
Częściowy remont torowiska na Stogach – od 8 września:
W dniu 8 września nastąpi częściowe zamknięcie torowiska na Stogach oraz ul. Nowotnej dla ruchu samochodowego. Tramwaje nie będą dojeżdżać do pętli Stogi Plaża:
- linie 3 i 8: skrócenie trasy wszystkich kursów do pętli Stogi Pasanil
- linia 158: wydłużenie trasy przez środek osiedla (ul. Wrzosy) do Stogów Plaży, dzięki czemu zwiększy się dostępność tej linii dla większej liczby mieszkańców Stogów
- linia T8: uruchomienie tymczasowej linii autobusowej za tramwaj na trasie Zimna – Stogi Plaża (linia ta będzie „wspomagać” linię 158 w godzinach międzyszczytowych oraz w soboty, niedziele i święta, tak aby utrzymać połączenie z plażą co 20 minut)
Dodatkowa oferta autobusowa od 22 września – nowy rok akademicki:
Ul. Cygańska Góra zostanie przystosowana do ruchu autobusów, dzięki czemu będzie można wprowadzić zmiany:
- linia 115: wycofanie z dolnego odcinka ul. Powstańców Warszawskich/Śródmieścia i skierowanie z Wrzeszcza PKP przez UCK, ul. Cygańska Góra, „półkolem” ul. Powstańców Warszawskich, ul. Schuberta, ul. Nowolipie, ul. Łostowicką i dalej jak linia 156 do Jaworzniaków; nowa trasa to praktycznie nic innego niż wydłużenie istniejącej trasy linii 156 (bez zajazdu na pętlę Siedlce) przez Suchanino, UCK do Wrzeszcza PKP; spełnione zostaną postulaty poszczególnych dzielnic:
- okolice ul. Jaworzniaków zyskają alternatywne połączenie z Wrzeszczem (dotychczas mieszkańcy korzystali tylko z linii 262)
- osiedla wzdłuż ul. Jabłoniowej oraz Ujeścisko zyskają całotygodniowe połączenie z Wrzeszczem (dotychczas mieli tylko linię szczytową 164)
- Suchanino zostanie skomunikowane z „Gdańskiem Południe”
- całotygodniowe połączenie UCK z dworcem kolejowym we Wrzeszczu
- linia 131: wzrost częstotliwości do co około 40 minut (zamiast co około 60 minut) i skierowanie linii od Suchanina przez ul. Cygańska Góra, UCK, al. Zwycięstwa, Dworzec Główny na Olszynkę; mieszkańcy Piecek-Migowa zyskają w ten sposób dodatkowe połączenie z UCK a dotychczasowa jedyna linia 283 w kierunku UCK zostanie odciążona
- linia szczytowa 164: zamiast do Wrzeszcza PKP, autobusy pojadą z Kiełpinka PKM do Łostowic Świętokrzyskiej trasą: Kiełpinek PKM – … – Kartuska – Leszczynowa – Jabłoniowa – Ujeścisko Piotrkowska – Warszawska – Havla – Łostowice Świętokrzyska z większą częstotliwością co 20 minut (zamiast tylko co 30 minut); docelowo planuje się wydłużenie tej trasy dalej w kierunku południowym, jednak ostateczny kształt trasy będzie konsultowany z Radami Dzielnic i mieszkańcami
- linia 184: wzrost częstotliwości z co 30 minut do co 20 minut, dzięki czemu:
- mieszkańcy Niedźwiednika, ul. Potokowej zyskają częstsze połączenie do Centrum
- wspólnie z linią 130 (również co 20 minut) osiągnięta zostanie wspólna częstotliwość co 10 minut w godzinach szczytu na trasie Piecek-Migowa przez Beethovena do Centrum
- linia 199: wydłużenie trasy linii z Suchanina do Dworca (linia ta zastąpi linię 115 na odcinku z Suchanina do Centrum); linia będzie funkcjonować z częstotliwością w godzinach szczytowych
- linia 139: wydłużenie trasy linii z Przymorza SKM do Wrzeszcza PKP, dzięki czemu w godzinach szczytu zaoferowana będzie z linią 199 na wspólnej trasie częstotliwość co 10 minut
Dodatkowa oferta tramwajowa od 29 września – nowy rok akademicki:
- linia 3: skierowanie z Brzeźna do pętli Chełm Witosa (po wybudowaniu ul. Nowej Warszawskiej tramwaje tej linii pojadą dalej przez Ujeścisko do Węzła Jabłoniowa); dla mieszkańców Brzeźna i Dolnego Wrzeszcza oznacza to, że na linii 3 będą kursować już wyłącznie tramwaje niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową)
- linia 5: wydłużenie trasy ze Strzyży PKM przez Oliwę do Zaspy; na tym odcinku linia ta zastąpi linię 11; wydłużenie trasy umożliwi skomunikowanie Dolnego Wrzeszcza z Oliwą, o co prosili szczególnie seniorzy
- linia 9: wydłużenie trasy z Przeróbki do Stogów Pasanilu oraz wprowadzenie funkcjonowania przez cały tydzień; mieszkańcy Stogów zyskają bezpośrednie połączenie z Wrzeszczem Górnym; po zakończeniu remontu torowiska na Stogach na tej linii pojadą tramwaje marki „PESA”
- linia 11: funkcjonowanie na trasie z Łostowic do Strzyży PKM; wydłużenie tej trasy do Łostowic pozwoli zwiększyć łączną częstotliwość kursowania tramwajów na tej trasie do co około 2 minut.
ts/ztm/gait
Ostatnia edycja: 28 sierpnia, 2018 o 20:41