125 lat tramwajów elektrycznych w Gdańsku – festyn w Jelitkowie
Okazjonalny piknik, atrakcje dla dzieci i zabytkowe tramwaje – Miasto Gdańsk, Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku oraz Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapraszają na festyn rodzinny z okazji 125-lecia tramwajów elektrycznych w Gdańsku. Impreza odbędzie się w sobotę 14 sierpnia 2021 r. w godz. 12.00-16.00 na pętli w Jelitkowie.
Okazjonalny piknik, atrakcje dla dzieci i zabytkowe tramwaje – Miasto Gdańsk, Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku oraz Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapraszają na festyn rodzinny z okazji 125-lecia tramwajów elektrycznych w Gdańsku. Impreza odbędzie się w sobotę 14 sierpnia 2021 r. w godz. 12.00-16.00 na pętli w Jelitkowie.
W programie festynu znajdą się:
- quiz komunikacyjny na żywo,
- konkursy przygotowane przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku,
- kącik sportowo-rekreacyjny,
- kącik plastyczny dla dzieci,
- warsztaty balonowe,
- malowanie buzi i tatuaży,
- malowanie magnesów,
- bańki mydlane,
- zabawy z kinem Helios,
- poczęstunek dla gości: wata cukrowa, popcorn i fantastyczne krówki.
W czasie trwania festynu będzie można wesprzeć działalność Hospicjum Pomorze Dzieciom, wrzucając datki wolontariuszom.
Dojazd na festyn zapewniać będzie specjalna, bezpłatna linia tramwajowa nr 1 na trasie Oliwa – Pomorska – Jelitkowo w godz. 11:30 – 16:30, obsługiwana w całości taborem zabytkowym. Historyczne tramwaje będą jeździć co 10 minut, a rozkłady jazdy będą dostępne na stronie ztm.gda.pl oraz na przystankach na trasie.
Tramwaj Konstal N z 1952 roku na torze przy ul. Wita Stwosza fot. Tomasz Strug
Pierwszy elektryczny tramwaj pojechał z centrum Gdańska na Orunię 12 sierpnia 1896 roku. Dla gdańskiej komunikacji był to przełomowy dzień, ponieważ pojazdy na prąd poruszały się znacznie szybciej niż obecne wówczas od ponad 20 lat w Gdańsku tramwaje konne.
Do Oliwy tramwaje elektryczne dotarły 8 maja 1901 roku, przy okazji oddania nowej trasy z Wrzeszcza, przez al. Grunwaldzką i ul. Wita Stwosza do pl. Inwalidów Wojennych. Kolejnym etapem rozwoju ulicznego transportu szynowego na północy Gdańska było otwarcie nowej linii w dniu 18 lipca 1908 roku – z oliwskiego rynku (kraniec linii znajdował się przed Domem Zarazy), przez ul. Rybińskiego, al. Grunwaldzką i ul. Pomorską do Jelitkowa. Pozostałością po pierwotnym krańcu linii w Jelitkowie jest sklepik „Zajezdnia”, będący niegdyś poczekalnią dla podróżnych. Oliwskie trasy obsługiwał najbardziej pojemny tabor, ze względu na dużą popularność transportu tramwajowego. Już w 1925 roku pojawiły się wagony z niskopodłogowym wejściem. Kolejna inwestycja to pętla wokół placu Inwalidów Wojennych, utworzona w 1942 roku, której pozostałością do dzisiaj jest charakterystyczny łuk chodnika łączącego ul. Obr. Westerplatte z wejściem do Parku Oliwskiego. Po II wojnie światowej, w 1946 roku, oddano nową linię do Sopotu, działającą do 1960 roku. W 1948 roku, powstała nowa, dwutorowa pętla u zbiegu ul. Rybińskiego i Grunwaldzkiej, powiększona w 1973 roku o dodatkowy, trzeci tor. Następne lata to nowocześniejszy tabor, tramwaje szybkobieżne, przegubowe 102N i 102Na. W 1975 roku rozpoczęła się epoka tramwajów generacji 105N, które zadziwiały nowoczesnym wyglądem z dużą ilością przeszkleń. W 1997 roku na trasie linii 12 z Oliwy na Siedlce zadebiutowały pierwsze nowoczesne tramwaje niskopodłogowe – 114Na. Od marca 2021 roku cały tabor tramwajowy w Gdańsku posiada niską podłogę.
Tramwaje elektryczne są nierozerwalnym elementem krajobrazu Grodu nad Motławą nieprzerwanie już od 125 lat. Za dwa lata obchodzić będziemy 150. rocznicę uruchomienia komunikacji tramwajowej, ponieważ pierwsze tramwaje konne ruszyły już w 1873 roku.
Cezary Kamiński
Ostatnia edycja: 18 sierpnia, 2021 o 18:21