Reklama

Zbiornik Subisława po przebudowie przyjmie trzykrotnie więcej wody

Jeszcze w połowie listopada ma ruszyć przebudowa dawnego stawu młyńskiego na Potoku Oliwskim, położonego między ul. Pomorską i ul. Subisława. Staw, będący obecnie zbiornikiem retencyjnym będzie w stanie przyjąć prawie trzy razy więcej wody. Ma to zapobiec takiej sytuacji jak w lipcu 2016 roku, gdy w czasie deszczu nawalnego,gdy zbiornik nie wytrzymał naporu tak olbrzymiej ilości wody.

14 lipca 2016 roku doszło do zawalenia się zapory czołowej zbiornika, co spowodowało natychmiastowe opróżnienie stawu z zebranej wody | fot. Tomasz Strug
Udostępnij facebook twitter Whatsapp Drukuj Wyślij emailem
Jeszcze w połowie listopada ma ruszyć przebudowa dawnego stawu młyńskiego na Potoku Oliwskim, położonego między ul. Pomorską i ul. Subisława. Staw, będący obecnie zbiornikiem retencyjnym będzie w stanie przyjąć prawie trzy razy więcej wody. Ma to zapobiec takiej sytuacji jak w lipcu 2016 roku, gdy w czasie deszczu nawalnego,gdy zbiornik nie wytrzymał naporu tak olbrzymiej ilości wody. Przebudowa zbiornika Subisława na Potoku Oliwskim zwiększy jego możliwości retencyjne. Po zakończeniu prac, które mają potrwać 38 tygodni od daty podpisania umowy, stała pojemność powodziowa akwenu zwiększy się z 8260 m3 do 23 763 m3, co ma uchronić pobliskie tereny przed zalaniem. Przypomnijmy, w lipcu 2016 roku zbiornik nie wytrzymał naporu wody spływającej Potokiem Oliwskim po deszczu nawalnym. Doszło wtedy do zawalenia się zapory spiętrzającej wodę w stawie, zalane zostały domy stojące w pobliżu Potoku Oliwskiego na jego biegu w kierunku Jelitkowa. Kanał ulgi w historycznym kanale dawnego młyna Podpisana w Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska  umowa przewiduje poprowadzenie dodatkowego odpływy wody, nieczynnym obecnie, historycznym kanałem „Młynówki”. Sam Potok Oliwski ma być w tym miejscu uregulowany. Jednym z elementów inwestycji będzie także przebudowa zapory czołowej zbiornika i wzmocnienie pionowych umocnień i skarpy wokół zbiornika. Pryz okazji wyremontowane zostaną parkowe ścieżki, z uwzględnieniem dojazdu technicznego dla służb komunalnych. Na realizację zadania zabezpieczono w budżecie miasta 12 400 675 zł. Jednak przebudowa będzie tańsza. Do przetargu na prace zgłosiło się 5 firm:
  1. Pros Poland Sp. z o. o – 9 471 000 zł
  2. ETP S.A. – 12 168 142, 27 zł
  3. Strabag Sp. z o.o – 9 424 660, 30 zł
  4. Poleko Budownictwo Sp. z o.o – 16 944 528, 53 zł
  5. Meliorex Sp. z o.o – 14 978 587, 05 zł.
Wybrano najkorzystniejszą ofertę firmy Strabag Sp. z o.o. Rozpoczęcie  robót planowane jest w połowie listopada, a ich zakończenie przewidywane jest w III kwartale 2023 roku. Pw/drmg

Ostatnia edycja: 30 listopada, 2022 o 19:42