OGRÓD SZTUK „TAMAN SENI INDONESIA” – konferencja i warsztaty
Serdecznie zapraszamy
do udziału w
MIĘDZYNARODOWEJ KONFERENCJI NAUKOWEJ OGRÓD SZTUK- TAMAN SENI INDONESIA,
21- 23 listopada 2014.
Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w MIĘDZYNARODOWEJ KONFERENCJI INDONEZYJSKIEJ ?OGRÓD SZTUK- TAMAN SENI INDONESIA” organizowanej przez Koło Naukowo Artystyczne Wielokulturowych Źródeł Teatru UG na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego. Partnerami projektu jest Ambasada Republiki Indonezji, Stowarzyszenie Crede Femina, Studio Jadwigi Możdżer, Misyjne Muzeum Etnograficzne, Teatr Miniatura, Stowarzyszenie Sahabat, ACK Alternator, Koło Naukowe Mozaika, Adlon, Wydawnictwo Harmonia, Portal ?Baby on line?, ?Maluchy Trójmiasta?.
OGRÓD SZTUK rozkwitnie w dniach 21-23 listopada 2014 na Wydziale Filologicznym UG.
Naukowa dysputa na temat zagadnień teatru Indonezji wzbogacona jest o unikalną ofertę szkoleniową adresowaną do studentów oraz osób spoza środowiska akademickiego, dorosłych, dzieci, seniorów. Dzięki dofinansowaniu Uniwersytetu Gdańskiego uczestnictwo we wszelkich działaniach jest otwarte i nieodpłatne. Dodatkowo dzięki staraniom Stowarzyszenia Crede Femina i dofinansowaniu projektu przez Miasto Gdańsk możemy zaproponować wolny wstęp na wszystkie warsztaty.
Zależy nam, aby ten oryginalny, wielowymiarowy projekt otworzył nowe pole międzynarodowej współpracy naukowej oraz promował wartości międzykulturowego dialogu.
W części konferencyjnej wystąpią znawcy kultury Indonezji z referatami:
MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA NAUKOWA
OGRÓD SZTUK – TAMAN SENI INDONESIA
UNIWERSYTET GDAŃSKI, WYDZIAŁ FILOLOGICZNY, AULA 1.43
21 listopada 2014 r.
PROGRAM
9.00-9.10 ? otwarcie konferencji
9.10-10.10 (obrady prowadzi prof. UG, dr hab. Małgorzata Jarmułowicz)
– mgr Dawid Martin ?Gamelan jawajski ? od obrzędu po pop-music? (Ambasada Republiki Indonezji)
– mgr Jadwiga Możdżer ?Aktor w tradycyjnym teatrze Indonezji i sztuce Zachodu (Uniwersytet Gdański)
10.10-10.20
Przerwa na kawę
10.20-11.50 (obrady prowadzi prof. dr hab. Jan Ciechowicz)
– prof. UG, dr hab. Małgorzata Jarmułowicz ?Lalka jako figura śmierci w widowiskach indonezyjskich? (Uniwersytet Gdański)
– mgr Maria Szymańska-Ilnata ?Synteza sztuk w teatrze randai z Sumatry Zachodniej? (Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie, Instytut Sztuki PAN Warszawa)
– dr Vinsensius Adi Gunawan Meka ?Caci – teatr czy rytuał? – obrzędy regionu Manggarai? (Anthropos Institut – Sankt Augustin, Niemcy)
11.50-12.15
Dyskusja, przerwa na kawę
12.15-13.45 (obrady prowadzi prof. UG, dr hab. Zbigniew Kaźmierczyk)
– mgr Lambertus Lako Soli ?Wprowadzenie do filozofii narodowej Indonezji ? Pancasila?
– dr Marzanna Popławska ?Taniec w Indonezji: tradycja, przemiany, kreowanie znaczeń? (Uniwersytet Wrocławski, Katedra Muzykologii)
– Dyah Martin – Prezentacje elementów tanecznych z komentarzem naukowym (Ambasada Republiki Indonezji)
13.45?14.00
Dyskusja, zamknięcie konferencji
Szczegółowy harmonogram Ogrodu Sztuk
MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA NAUKOWA
OGRÓD SZTUK – TAMAN SENI INDONESIA
UNIWERSYTET GDAŃSKI, WYDZIAŁ FILOLOGICZNY
21-23 XI 2014
21 XI 2014 – PIĄTEK
– 9.00-14.00: SESJA NAUKOWA (aula 1.43)
– 14.00-18.00: WARSZTATY dla studentów oraz osób spoza UG: tańce indonezyjskie, muzykowanie na anklungach, (sale: 4.12, 4.13, 4.27)
– 18.00 -21.00 POKAZ FILMÓW O INDONEZJI
?Wesele Minangkabau?, reż. Maria Szymańska-Ilnata
?Sen na Jawie? (dokument o ceremoniach jatilan), reż. Monika i Dorota Proby
22 XI 2014 – SOBOTA
– 10.00-14.00 WARSZTATY dla studentów, osób spoza UG, seniorów, aktorów: tańce indonezyjskie, muzykowanie na anklungach (aula 1.43)
– 10.00-13.00 DZIECI Z WYSPY KWIATÓW – warsztaty dla dzieci i mam z maluszkami ( sale: 4.13, 4.27)
– 13.00-14.00 – WARSZTATY GAMELANOWE
– 18.00 – POKAZ TAŃCÓW INDONEZYJSKICH – „TAMAN SENI INDONESIA?: Diah Anggraini Martin, Marzanna Popławska, Jadwiga Możdżer, Sendratari Damai, Lambertus Lako Soli (aula 1.43)
23 XI 2014 – NIEDZIELA
DZIECI Z WYSPY KWIATÓW – warsztaty dla dzieci szkolnych oraz mam z maluszkami, seniorów (s. 2.9, 2.7)
WSTĘP WOLNY
zapisy na warsztaty: 730 796 002, zrodlateatru@gmail.com
INFO:www.fil.ug.edu.pl.
ISTNIEJE MOŻLIWOŚĆ ZAPISANIA SIĘ NA 50 MINUTOWY WARSZTAT W PODANYCH WIDEŁKACH GODZINOWYCH. WARSZTATY DLA DZIECI TRWAJĄ OK. 30 MINUT.
OPIS WARSZTATÓW
Warsztaty tańca jawajskiego (czas trwania ok. 50 minut)
Warsztaty dotyczą tańca dworskiego z regionu środkowej Jawy. Prezentowany będzie przede wszystkim styl tańca kobiecego (putri halus), z zaznaczeniem różnic w stosunku do stylu tańca męskiego (putra halus i putra gagah). Warsztat otwarty zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn.
prowadząca: dr Marzanna Popławska
Warsztaty tańca z Sumatry (czas trwania ok. 50 minut)
Tańce tej wyspy są niezwykle dynamiczne, zawierają elementy sztuk walki, to atrakcyjne działanie zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. Podczas warsztatów uczestnicy będą uczyć się tańca saman nazywanego ?tańcem tysiąca rąk?. Saman wywodzi się z prowincji Aceh na północnym krańcu Sumatry. Wykonywany jest on przez kilkunastu do kilkudziesięciu tancerzy lub tancerek klęczących w jednym rzędzie. Choreografia tańca inspirowana jest m.in. ruchami, które muzułmanie wykonują podczas modlitw. Jedynym akompaniamentem dla tańca jest śpiew oraz efekty perkusyjne uzyskiwane przez wykonawców przez klaśnięcia i uderzenia dłonią w ich własne ciała (body percussion).
Prowadzenie:Diah Anggraini Martin
WARSZTATY ANKLUNGOWE
(czas trwania ok. 50 minut)
Anklungi to bambusowe instrumenty z rejonu Sunda. Dźwięk wydobywa się poprzez potrząsanie. Wspólne muzykowanie jest świetną zabawą dla osób w każdym wieku. Znakomicie radzą sobie z anklungami nawet dzieci.
Prowadzenie: mgr Jadwiga Możdżer, dr Vincent Adi Gunawan Meka
?DZIECI Z WYSPY KWIATÓW?
Warsztaty dla mam z maluszkami, dzieci w wieku 4-6 lat, 6- 10 lat,
Działania edukacyjne zrealizowane w formie barwnej opowieści o wyspie Flores nazwanej przed wiekami przez kolonialistów hiszpańskich ?wyspą kwiatów?. To zabawa pełna ruchu angażującego całą grupę, zawierająca elementy muzyki etnicznej, indonezyjskie piosenki, zabawy, tańce dla dziewcząt i chłopców z użyciem barwnych rekwizytów takich jak szale, dzwonki, wachlarze, maski. Zabawy taneczne, praca na plantacji czekolady i ryżowym polu stanowi nie lada atrakcję.
Prowadzenie: mgr Jadwiga Możdżer, mgr Lambertus Lako Soli
(czas trwania ok. 30 minut)
Warsztaty gamelanowe (czas trwania ok. 50 minut)
Dzięki uprzejmości Ambasady Republiki Indonezji możliwe będzie także uczestnictwo w warsztacie muzyki tradycyjnej karawitan.
Warsztaty gamelanowe przeprowadzone przez zespół Warsaw Gamelan Group pozwolą poznać niezwykłe instrumentarium złożone z różnorodnych gongów oraz innych instrumentów jawajskich. Muzyka gamelanowa należy do najstarszych systemów muzycznych świata. Wejście w odmienny od europejskiego świat muzyczny stanowi szczególne wyzwanie zarówno dla amatorów, jak i profesjonalistów.
Biogramy:
Prof. UG, dr hab. Małgorzata Jarmułowicz – teatrolog i literaturoznawca, wykładowca w Katedrze Kultury i Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego, autorka książek „Sezony błędów i wypaczeń. Socrealizm w dramacie i teatrze polskim” (Gdańsk 2003) i „Teatralność zła. Antropologiczne wędrówki po współczesnej dramaturgii i teatrze” (Gdańsk 2012). Wieloletnia opiekunka artystyczna „Teatru przy stole” w sopockim Dworku Sierakowskich. Zainteresowania naukowe skupia na teatrze i dramaturgii współczesnej oraz zagadnieniach z kręgu performatyki i antropologii widowisk, ze szczególnym uwzględnieniem tradycji widowiskowych Indonezji. Prywatnie podróżniczka rozmiłowana w krajach Azji południowo-wschodniej, a zwłaszcza w Indonezji, do której przez ostatnich 9 lat odbyła wraz z mężem szereg wielotygodniowych podróży. Wiedzę o tym kraju popularyzuje m.in. na łamach miesięcznika „Poznaj Świat” i na kolejnych edycjach Ogólnopolskiego Festiwalu Podróżników „Kolosy” w Gdyni (laureatka wyróżnienia na ?Kolosach 2012? za podróż na wyspy Alor i Sumba).
dr Marzanna Popławska – jest absolwentką Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Wesleyan w Stanach Zjednoczonych. Studiowała i wykładała na uniwersytetach w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Indonezji i USA. Obecnie jest adiunktem w Katedrze Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Zakres jej zainteresowań obejmuje muzyczne tradycje Indonezji i Azji Południowo-Wschodniej, Europy Środkowo-Wschodniej, problemy akulturacji/inkulturacji, muzyki i religii oraz muzyki sakralnej. Jest propagatorką i wykonawczynią muzyki i tańca jawajskiego.
Diah Anggraini-Martin (ur. 1987) ? indonezyjska tancerka i choreograf. Absolwentka Sekolah Menengah Karawitan Indonesia w Bandungu (2006) oraz Institut Seni Indonesia w Yogyakarcie (2011). Specjalizuje się w tradycjach tanecznych Jawy Zachodniej oraz kultury Betawi. Ponadto wykonuje repertuar środkowojawajski, balijski oraz tańce społeczności Minangkabau z zachodniej Sumatry. Jako tancerka brała udział w imprezach kulturalnych w wielu miastach Indonezji oraz w Malezji, na Tajwanie i w Polsce. Podczas Festival Kesenian Indonesia 2010 w Dżakarcie została wybrana do grona trzech najlepszych tancerek reprezentujących ISI Yogyakarta. Kilkakrotnie występowała dla prezydenta Republiki Indonezji. Od 2011 roku mieszka w Warszawie, gdzie prowadzi kursy tańców tradycyjnych w Ambasadzie Republiki Indonezji oraz współpracuje z Warszawską Grupą Gamelanową.
mgr Maria Szymańska-Ilnata – pracownik Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie, doktorantka w Instytucie sztuki PAN, absolwentka muzykologii i etnologii na Uniwersytecie Warszawskim. W 2008 roku prowadziła badania poświęcone tradycyjnym formom jawajskiego teatru aktorskiego. Od 2010 zajmuje się tradycyjnym instrumentarium muzycznym Sumatry Zachodniej, gdzie w 2011 prowadziła badania naukowe. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół szeroko pojętej kultury tradycyjnej Indonezji, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Minangkabau i Jawy Środkowej.
mgr Jadwiga Możdżer – aktorka, tancerka, reżyser, choreograf. Odtwórczyni szekspirowskiej Julii, Ani z Zielonego Wzgórza, ról musicalowych i tanecznych. Współpracowała m.in. z Janem Machulskim, Sylwestrem Chęcińskim, Krzysztofem Galosem. Założycielka zespołu Sendratari Damai. Dwukrotna stypendystka Rządu Republiki Indonezji. Studiowała taniec tradycyjny w Institut Seni Indonesia w Yogyakarcie. Autorka masek okrzykniętych przez indonezyjskie środowisko artystyczne ? Nową Erą Maski Jawajskiej??. Realizatorka projektów MISSA FLORES, Akademia Młodej Sztuki oraz innych. Koncertuje w repertuarze tradycyjnych tańców indonezyjskich. Założycielka Teatru Tańca SENDRATARI DAMAI. Doktorantka UG.
mgr Dawid Martin ? etnomuzykolog, muzyk, dziennikarz muzyczny. W roku akademickim 2003/2004 jako stypendysta programu Darmasiswa RI studiował grę na gamelanie jawajskim w Institut Seni Indonesia w Yogyakarcie. Podczas pobytu w Indonezji jako muzyk współpracował z wieloma tamtejszymi artystami, m.in. Michaelem Asmara, Herim Dono oraz grupami Orkestra Taliwongso,Mandala, Tepellere. Po powrocie do Polski został kierownikiem artystycznym jedynego w kraju zespołu gamelanowego ? Warsaw Gamelan Group a także rozpoczął pracę w Akademickim Radiu Kampus, gdzie prowadzi audycję W 60 minut dookoła świata poświęconą world music. W roku 2007 ukończył studia w Instytucie Muzykologii UW pracą Gamelan gedhe ? wielkie orkiestry Jawy Środkowej. Tradycja a współczesność napisaną pod kierunkiem prof. Piotra Dahliga. Obecnie jest doktorantem w Zakładzie Etnomuzykologii Instytutu Muzykologii UW, gdzie prowadzi warsztaty gry na gamelanie dla studentów muzykologii UW. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół zagadnień europejsko-indonezyjskich kontaktów muzycznych epoki kolonialnej. Członek Stowarzyszenia Polsko-Indonezyjskiego ?Sahabat? oraz Polskiego Seminarium Etnomuzykologicznego.
dr Vinsensius Adi Gunawan Meka S.V.D. – Anthropos Institut – Sankt Augustin, Niemcy. Etnomuzykolog, m misjonarz urodzony na wyspie Flores (Indonezja). Dzieciństwo i wczesne lata szkolne spędził w Ruteng (Flores). W roku 1999 ukończył Filozofię w Wyższej Szkole Filozoficzno-Teologicznej Santu Paulus na Flores. W roku 2004 ukończył Teologię na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim. Obronił doktorat w zakresie Etnomuzykologii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Współtwórca projektu ?Missa Flores? w Gdańsku i Pieniężnie, współrealizator dwóch edycji koncertów w ramach Międzynarodowego Festiwalu ?Okno na Świat?, działań artystycznych i edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. Ceniony przez środowisko naukowe. Muzyk, poeta, tancerz i wspaniały gawędziarz. Jest chętnie zapraszany do współpracy przez ośrodki oświatowe i wychowawcze. Wspaniale pracuje z dziećmi.
mgr Lambertus Lako Soli – rodowity Floresyjczyk. W Polsce ukończył studia teologii na Papieskim Wydziale Teologicznym, Sekcja Św. Jan Chrzciciela w Warszawie. Obecnie uczy religii w polskiej Szkole Podstawowej nr 3 im. Kornela Makuszyńskiego we Władysławowie. Przez kilka lat pracował w programach edukacyjnych realizowanych przez organizacje pozarządowe w Polsce m.in. stowarzyszenia ?Droga? w Białymstoku. Współrealizator projektu MISSA FLORES, koncertów w ramach Festiwalu ?Okno na Świat?. Współpracuje z Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku. Jako członek indonezyjskiej Diaspory w Polsce prowadzi działania na rzecz pokojowego dialogu międzyreligijnego. Znakomity pedagog obdarzony wielkim poczuciem humoru. Lambertus Lako Soli przez dzieci lubiany i nazywany jako Lambertus Lako ?Słodzi?.
Serdecznie zapraszamy
do udziału w
MIĘDZYNARODOWEJ KONFERENCJI NAUKOWEJ OGRÓD SZTUK- TAMAN SENI INDONESIA,
21- 23 listopada 2014.
Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w MIĘDZYNARODOWEJ KONFERENCJI INDONEZYJSKIEJ ?OGRÓD SZTUK- TAMAN SENI INDONESIA” organizowanej przez Koło Naukowo Artystyczne Wielokulturowych Źródeł Teatru UG na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego. Partnerami projektu jest Ambasada Republiki Indonezji, Stowarzyszenie Crede Femina, Studio Jadwigi Możdżer, Misyjne Muzeum Etnograficzne, Teatr Miniatura, Stowarzyszenie Sahabat, ACK Alternator, Koło Naukowe Mozaika, Adlon, Wydawnictwo Harmonia, Portal ?Baby on line?, ?Maluchy Trójmiasta?.
OGRÓD SZTUK rozkwitnie w dniach 21-23 listopada 2014 na Wydziale Filologicznym UG.
Naukowa dysputa na temat zagadnień teatru Indonezji wzbogacona jest o unikalną ofertę szkoleniową adresowaną do studentów oraz osób spoza środowiska akademickiego, dorosłych, dzieci, seniorów. Dzięki dofinansowaniu Uniwersytetu Gdańskiego uczestnictwo we wszelkich działaniach jest otwarte i nieodpłatne. Dodatkowo dzięki staraniom Stowarzyszenia Crede Femina i dofinansowaniu projektu przez Miasto Gdańsk możemy zaproponować wolny wstęp na wszystkie warsztaty.
Zależy nam, aby ten oryginalny, wielowymiarowy projekt otworzył nowe pole międzynarodowej współpracy naukowej oraz promował wartości międzykulturowego dialogu.
W części konferencyjnej wystąpią znawcy kultury Indonezji z referatami:
MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA NAUKOWA
OGRÓD SZTUK – TAMAN SENI INDONESIA
UNIWERSYTET GDAŃSKI, WYDZIAŁ FILOLOGICZNY, AULA 1.43
21 listopada 2014 r.
PROGRAM
9.00-9.10 ? otwarcie konferencji
9.10-10.10 (obrady prowadzi prof. UG, dr hab. Małgorzata Jarmułowicz)
– mgr Dawid Martin ?Gamelan jawajski ? od obrzędu po pop-music? (Ambasada Republiki Indonezji)
– mgr Jadwiga Możdżer ?Aktor w tradycyjnym teatrze Indonezji i sztuce Zachodu (Uniwersytet Gdański)
10.10-10.20
Przerwa na kawę
10.20-11.50 (obrady prowadzi prof. dr hab. Jan Ciechowicz)
– prof. UG, dr hab. Małgorzata Jarmułowicz ?Lalka jako figura śmierci w widowiskach indonezyjskich? (Uniwersytet Gdański)
– mgr Maria Szymańska-Ilnata ?Synteza sztuk w teatrze randai z Sumatry Zachodniej? (Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie, Instytut Sztuki PAN Warszawa)
– dr Vinsensius Adi Gunawan Meka ?Caci – teatr czy rytuał? – obrzędy regionu Manggarai? (Anthropos Institut – Sankt Augustin, Niemcy)
11.50-12.15
Dyskusja, przerwa na kawę
12.15-13.45 (obrady prowadzi prof. UG, dr hab. Zbigniew Kaźmierczyk)
– mgr Lambertus Lako Soli ?Wprowadzenie do filozofii narodowej Indonezji ? Pancasila?
– dr Marzanna Popławska ?Taniec w Indonezji: tradycja, przemiany, kreowanie znaczeń? (Uniwersytet Wrocławski, Katedra Muzykologii)
– Dyah Martin – Prezentacje elementów tanecznych z komentarzem naukowym (Ambasada Republiki Indonezji)
13.45?14.00
Dyskusja, zamknięcie konferencji
Szczegółowy harmonogram Ogrodu Sztuk
MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA NAUKOWA
OGRÓD SZTUK – TAMAN SENI INDONESIA
UNIWERSYTET GDAŃSKI, WYDZIAŁ FILOLOGICZNY
21-23 XI 2014
21 XI 2014 – PIĄTEK
– 9.00-14.00: SESJA NAUKOWA (aula 1.43)
– 14.00-18.00: WARSZTATY dla studentów oraz osób spoza UG: tańce indonezyjskie, muzykowanie na anklungach, (sale: 4.12, 4.13, 4.27)
– 18.00 -21.00 POKAZ FILMÓW O INDONEZJI
?Wesele Minangkabau?, reż. Maria Szymańska-Ilnata
?Sen na Jawie? (dokument o ceremoniach jatilan), reż. Monika i Dorota Proby
22 XI 2014 – SOBOTA
– 10.00-14.00 WARSZTATY dla studentów, osób spoza UG, seniorów, aktorów: tańce indonezyjskie, muzykowanie na anklungach (aula 1.43)
– 10.00-13.00 DZIECI Z WYSPY KWIATÓW – warsztaty dla dzieci i mam z maluszkami ( sale: 4.13, 4.27)
– 13.00-14.00 – WARSZTATY GAMELANOWE
– 18.00 – POKAZ TAŃCÓW INDONEZYJSKICH – „TAMAN SENI INDONESIA?: Diah Anggraini Martin, Marzanna Popławska, Jadwiga Możdżer, Sendratari Damai, Lambertus Lako Soli (aula 1.43)
23 XI 2014 – NIEDZIELA
DZIECI Z WYSPY KWIATÓW – warsztaty dla dzieci szkolnych oraz mam z maluszkami, seniorów (s. 2.9, 2.7)
WSTĘP WOLNY
zapisy na warsztaty: 730 796 002, zrodlateatru@gmail.com
INFO:www.fil.ug.edu.pl.
ISTNIEJE MOŻLIWOŚĆ ZAPISANIA SIĘ NA 50 MINUTOWY WARSZTAT W PODANYCH WIDEŁKACH GODZINOWYCH. WARSZTATY DLA DZIECI TRWAJĄ OK. 30 MINUT.
OPIS WARSZTATÓW
Warsztaty tańca jawajskiego (czas trwania ok. 50 minut)
Warsztaty dotyczą tańca dworskiego z regionu środkowej Jawy. Prezentowany będzie przede wszystkim styl tańca kobiecego (putri halus), z zaznaczeniem różnic w stosunku do stylu tańca męskiego (putra halus i putra gagah). Warsztat otwarty zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn.
prowadząca: dr Marzanna Popławska
Warsztaty tańca z Sumatry (czas trwania ok. 50 minut)
Tańce tej wyspy są niezwykle dynamiczne, zawierają elementy sztuk walki, to atrakcyjne działanie zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. Podczas warsztatów uczestnicy będą uczyć się tańca saman nazywanego ?tańcem tysiąca rąk?. Saman wywodzi się z prowincji Aceh na północnym krańcu Sumatry. Wykonywany jest on przez kilkunastu do kilkudziesięciu tancerzy lub tancerek klęczących w jednym rzędzie. Choreografia tańca inspirowana jest m.in. ruchami, które muzułmanie wykonują podczas modlitw. Jedynym akompaniamentem dla tańca jest śpiew oraz efekty perkusyjne uzyskiwane przez wykonawców przez klaśnięcia i uderzenia dłonią w ich własne ciała (body percussion).
Prowadzenie:Diah Anggraini Martin
WARSZTATY ANKLUNGOWE
(czas trwania ok. 50 minut)
Anklungi to bambusowe instrumenty z rejonu Sunda. Dźwięk wydobywa się poprzez potrząsanie. Wspólne muzykowanie jest świetną zabawą dla osób w każdym wieku. Znakomicie radzą sobie z anklungami nawet dzieci.
Prowadzenie: mgr Jadwiga Możdżer, dr Vincent Adi Gunawan Meka
?DZIECI Z WYSPY KWIATÓW?
Warsztaty dla mam z maluszkami, dzieci w wieku 4-6 lat, 6- 10 lat,
Działania edukacyjne zrealizowane w formie barwnej opowieści o wyspie Flores nazwanej przed wiekami przez kolonialistów hiszpańskich ?wyspą kwiatów?. To zabawa pełna ruchu angażującego całą grupę, zawierająca elementy muzyki etnicznej, indonezyjskie piosenki, zabawy, tańce dla dziewcząt i chłopców z użyciem barwnych rekwizytów takich jak szale, dzwonki, wachlarze, maski. Zabawy taneczne, praca na plantacji czekolady i ryżowym polu stanowi nie lada atrakcję.
Prowadzenie: mgr Jadwiga Możdżer, mgr Lambertus Lako Soli
(czas trwania ok. 30 minut)
Warsztaty gamelanowe (czas trwania ok. 50 minut)
Dzięki uprzejmości Ambasady Republiki Indonezji możliwe będzie także uczestnictwo w warsztacie muzyki tradycyjnej karawitan.
Warsztaty gamelanowe przeprowadzone przez zespół Warsaw Gamelan Group pozwolą poznać niezwykłe instrumentarium złożone z różnorodnych gongów oraz innych instrumentów jawajskich. Muzyka gamelanowa należy do najstarszych systemów muzycznych świata. Wejście w odmienny od europejskiego świat muzyczny stanowi szczególne wyzwanie zarówno dla amatorów, jak i profesjonalistów.
Biogramy:
Prof. UG, dr hab. Małgorzata Jarmułowicz – teatrolog i literaturoznawca, wykładowca w Katedrze Kultury i Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego, autorka książek „Sezony błędów i wypaczeń. Socrealizm w dramacie i teatrze polskim” (Gdańsk 2003) i „Teatralność zła. Antropologiczne wędrówki po współczesnej dramaturgii i teatrze” (Gdańsk 2012). Wieloletnia opiekunka artystyczna „Teatru przy stole” w sopockim Dworku Sierakowskich. Zainteresowania naukowe skupia na teatrze i dramaturgii współczesnej oraz zagadnieniach z kręgu performatyki i antropologii widowisk, ze szczególnym uwzględnieniem tradycji widowiskowych Indonezji. Prywatnie podróżniczka rozmiłowana w krajach Azji południowo-wschodniej, a zwłaszcza w Indonezji, do której przez ostatnich 9 lat odbyła wraz z mężem szereg wielotygodniowych podróży. Wiedzę o tym kraju popularyzuje m.in. na łamach miesięcznika „Poznaj Świat” i na kolejnych edycjach Ogólnopolskiego Festiwalu Podróżników „Kolosy” w Gdyni (laureatka wyróżnienia na ?Kolosach 2012? za podróż na wyspy Alor i Sumba).
dr Marzanna Popławska – jest absolwentką Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Wesleyan w Stanach Zjednoczonych. Studiowała i wykładała na uniwersytetach w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Indonezji i USA. Obecnie jest adiunktem w Katedrze Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Zakres jej zainteresowań obejmuje muzyczne tradycje Indonezji i Azji Południowo-Wschodniej, Europy Środkowo-Wschodniej, problemy akulturacji/inkulturacji, muzyki i religii oraz muzyki sakralnej. Jest propagatorką i wykonawczynią muzyki i tańca jawajskiego.
Diah Anggraini-Martin (ur. 1987) ? indonezyjska tancerka i choreograf. Absolwentka Sekolah Menengah Karawitan Indonesia w Bandungu (2006) oraz Institut Seni Indonesia w Yogyakarcie (2011). Specjalizuje się w tradycjach tanecznych Jawy Zachodniej oraz kultury Betawi. Ponadto wykonuje repertuar środkowojawajski, balijski oraz tańce społeczności Minangkabau z zachodniej Sumatry. Jako tancerka brała udział w imprezach kulturalnych w wielu miastach Indonezji oraz w Malezji, na Tajwanie i w Polsce. Podczas Festival Kesenian Indonesia 2010 w Dżakarcie została wybrana do grona trzech najlepszych tancerek reprezentujących ISI Yogyakarta. Kilkakrotnie występowała dla prezydenta Republiki Indonezji. Od 2011 roku mieszka w Warszawie, gdzie prowadzi kursy tańców tradycyjnych w Ambasadzie Republiki Indonezji oraz współpracuje z Warszawską Grupą Gamelanową.
mgr Maria Szymańska-Ilnata – pracownik Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie, doktorantka w Instytucie sztuki PAN, absolwentka muzykologii i etnologii na Uniwersytecie Warszawskim. W 2008 roku prowadziła badania poświęcone tradycyjnym formom jawajskiego teatru aktorskiego. Od 2010 zajmuje się tradycyjnym instrumentarium muzycznym Sumatry Zachodniej, gdzie w 2011 prowadziła badania naukowe. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół szeroko pojętej kultury tradycyjnej Indonezji, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Minangkabau i Jawy Środkowej.
mgr Jadwiga Możdżer – aktorka, tancerka, reżyser, choreograf. Odtwórczyni szekspirowskiej Julii, Ani z Zielonego Wzgórza, ról musicalowych i tanecznych. Współpracowała m.in. z Janem Machulskim, Sylwestrem Chęcińskim, Krzysztofem Galosem. Założycielka zespołu Sendratari Damai. Dwukrotna stypendystka Rządu Republiki Indonezji. Studiowała taniec tradycyjny w Institut Seni Indonesia w Yogyakarcie. Autorka masek okrzykniętych przez indonezyjskie środowisko artystyczne ? Nową Erą Maski Jawajskiej??. Realizatorka projektów MISSA FLORES, Akademia Młodej Sztuki oraz innych. Koncertuje w repertuarze tradycyjnych tańców indonezyjskich. Założycielka Teatru Tańca SENDRATARI DAMAI. Doktorantka UG.
mgr Dawid Martin ? etnomuzykolog, muzyk, dziennikarz muzyczny. W roku akademickim 2003/2004 jako stypendysta programu Darmasiswa RI studiował grę na gamelanie jawajskim w Institut Seni Indonesia w Yogyakarcie. Podczas pobytu w Indonezji jako muzyk współpracował z wieloma tamtejszymi artystami, m.in. Michaelem Asmara, Herim Dono oraz grupami Orkestra Taliwongso,Mandala, Tepellere. Po powrocie do Polski został kierownikiem artystycznym jedynego w kraju zespołu gamelanowego ? Warsaw Gamelan Group a także rozpoczął pracę w Akademickim Radiu Kampus, gdzie prowadzi audycję W 60 minut dookoła świata poświęconą world music. W roku 2007 ukończył studia w Instytucie Muzykologii UW pracą Gamelan gedhe ? wielkie orkiestry Jawy Środkowej. Tradycja a współczesność napisaną pod kierunkiem prof. Piotra Dahliga. Obecnie jest doktorantem w Zakładzie Etnomuzykologii Instytutu Muzykologii UW, gdzie prowadzi warsztaty gry na gamelanie dla studentów muzykologii UW. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół zagadnień europejsko-indonezyjskich kontaktów muzycznych epoki kolonialnej. Członek Stowarzyszenia Polsko-Indonezyjskiego ?Sahabat? oraz Polskiego Seminarium Etnomuzykologicznego.
dr Vinsensius Adi Gunawan Meka S.V.D. – Anthropos Institut – Sankt Augustin, Niemcy. Etnomuzykolog, m misjonarz urodzony na wyspie Flores (Indonezja). Dzieciństwo i wczesne lata szkolne spędził w Ruteng (Flores). W roku 1999 ukończył Filozofię w Wyższej Szkole Filozoficzno-Teologicznej Santu Paulus na Flores. W roku 2004 ukończył Teologię na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim. Obronił doktorat w zakresie Etnomuzykologii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Współtwórca projektu ?Missa Flores? w Gdańsku i Pieniężnie, współrealizator dwóch edycji koncertów w ramach Międzynarodowego Festiwalu ?Okno na Świat?, działań artystycznych i edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. Ceniony przez środowisko naukowe. Muzyk, poeta, tancerz i wspaniały gawędziarz. Jest chętnie zapraszany do współpracy przez ośrodki oświatowe i wychowawcze. Wspaniale pracuje z dziećmi.
mgr Lambertus Lako Soli – rodowity Floresyjczyk. W Polsce ukończył studia teologii na Papieskim Wydziale Teologicznym, Sekcja Św. Jan Chrzciciela w Warszawie. Obecnie uczy religii w polskiej Szkole Podstawowej nr 3 im. Kornela Makuszyńskiego we Władysławowie. Przez kilka lat pracował w programach edukacyjnych realizowanych przez organizacje pozarządowe w Polsce m.in. stowarzyszenia ?Droga? w Białymstoku. Współrealizator projektu MISSA FLORES, koncertów w ramach Festiwalu ?Okno na Świat?. Współpracuje z Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku. Jako członek indonezyjskiej Diaspory w Polsce prowadzi działania na rzecz pokojowego dialogu międzyreligijnego. Znakomity pedagog obdarzony wielkim poczuciem humoru. Lambertus Lako Soli przez dzieci lubiany i nazywany jako Lambertus Lako ?Słodzi?.