Pokaz filmu „Generał” z muzyką na żywo
Dyskusyjny Klub Filmowy UG MIŁOŚĆ BLONDYNKI oraz Akademickie Centrum Kultury UG ALTERNATOR zapraszają na:
Pokaz filmu ?Generał? z muzyką na żywo wg autorskiego projektu Marcina Pukaluka
18 października 2012 (czwartek), godz. 19:00
Gdańsk, ul. Wita Stwosza 55 (aula 1.43 /039/ Wydział Filologiczny UG)
bilety: wstęp wolny
Inauguracja akademickiego sezonu filmowego 2012/2013. Pokaz filmu GENERAŁ (1926) 107 min. z muzyką na żywo Marcina Pukaluka.
GENERAŁ (1926), czas trwania: 107 min., reżyseria: Buster Keaton, Clyde Bruckman
„Generał” to jedno z największych osiągnięć artystycznych i produkcyjnych kina niemego. Tuż przed dźwiękiem i na długo przed rozwojem komputerowych efektów specjalnych Keaton stworzył wspaniałe widowisko pełne zwrotów akcji i efektownych rozwiązań inscenizacyjnych. Do tego oczywiście zadziwiające popisy kaskaderskie samego Bustera. Wojna secesyjna. Johnnie Gray jest mieszkańcem Południa i maszynistą kolejowym. Z racji wagi wykonywanego zawodu nie zostaje przyjęty do wojska. Jego ukochana myśli, że Johnnie stchórzył i go odtrąca… Tymczasem wróg porywa obie miłości Johnniego: kobietę i lokomotywę (tytułowego Generała). Bohater rozpoczyna szaleńczy pościg za lokomotywą, a potem dzieje się istne szaleństwo. Film obnażając i ośmieszając absurdy wojny, zyskał sobie miano jednego z najdonioślejszych pacyfistycznych głosów w historii kina.
MARCIN PUKALUK – muzykolog i performer. Od szerokich zainteresowań muzycznych płynnie przeszedł do kina i połączył obie pasje w jedną: granie muzyki na żywo do projekcji filmowych. Jako twórca projektów Ekran w Mroku i Ekran i Rewolucja jeździ po kraju, wykonując swoją muzykę do arcydzieł niemieckich ekspresjonistów (Gabinet Doktora Caligari, reż. R. Wiene, Metropolis, reż. F. Lang, Nosferatu – Symfonia Grozy, reż. F.W. Murnau) oraz klasyki radzieckiego kina niemego (Ziemia, reż. A. Dowżenko, Aelita, reż. J. Protazanow, Strajk, reż. S. Eisenstein). „Nie epatuję techniką gry, staram się nie burzyć toku narracji filmowej, ale się jej podporządkować. Muzyka ma być elementem składowym”, mówi. W kompozycjach wychodzi od prostoty środków, łącząc je z klarowną formą. Jego utwory cechuje bezbłędne wyczucie filmowego dramatyzmu.
Dyskusyjny Klub Filmowy UG MIŁOŚĆ BLONDYNKI oraz Akademickie Centrum Kultury UG ALTERNATOR zapraszają na:
Pokaz filmu ?Generał? z muzyką na żywo wg autorskiego projektu Marcina Pukaluka
18 października 2012 (czwartek), godz. 19:00
Gdańsk, ul. Wita Stwosza 55 (aula 1.43 /039/ Wydział Filologiczny UG)
bilety: wstęp wolny
Inauguracja akademickiego sezonu filmowego 2012/2013. Pokaz filmu GENERAŁ (1926) 107 min. z muzyką na żywo Marcina Pukaluka.
GENERAŁ (1926), czas trwania: 107 min., reżyseria: Buster Keaton, Clyde Bruckman
„Generał” to jedno z największych osiągnięć artystycznych i produkcyjnych kina niemego. Tuż przed dźwiękiem i na długo przed rozwojem komputerowych efektów specjalnych Keaton stworzył wspaniałe widowisko pełne zwrotów akcji i efektownych rozwiązań inscenizacyjnych. Do tego oczywiście zadziwiające popisy kaskaderskie samego Bustera. Wojna secesyjna. Johnnie Gray jest mieszkańcem Południa i maszynistą kolejowym. Z racji wagi wykonywanego zawodu nie zostaje przyjęty do wojska. Jego ukochana myśli, że Johnnie stchórzył i go odtrąca… Tymczasem wróg porywa obie miłości Johnniego: kobietę i lokomotywę (tytułowego Generała). Bohater rozpoczyna szaleńczy pościg za lokomotywą, a potem dzieje się istne szaleństwo. Film obnażając i ośmieszając absurdy wojny, zyskał sobie miano jednego z najdonioślejszych pacyfistycznych głosów w historii kina.
MARCIN PUKALUK – muzykolog i performer. Od szerokich zainteresowań muzycznych płynnie przeszedł do kina i połączył obie pasje w jedną: granie muzyki na żywo do projekcji filmowych. Jako twórca projektów Ekran w Mroku i Ekran i Rewolucja jeździ po kraju, wykonując swoją muzykę do arcydzieł niemieckich ekspresjonistów (Gabinet Doktora Caligari, reż. R. Wiene, Metropolis, reż. F. Lang, Nosferatu – Symfonia Grozy, reż. F.W. Murnau) oraz klasyki radzieckiego kina niemego (Ziemia, reż. A. Dowżenko, Aelita, reż. J. Protazanow, Strajk, reż. S. Eisenstein). „Nie epatuję techniką gry, staram się nie burzyć toku narracji filmowej, ale się jej podporządkować. Muzyka ma być elementem składowym”, mówi. W kompozycjach wychodzi od prostoty środków, łącząc je z klarowną formą. Jego utwory cechuje bezbłędne wyczucie filmowego dramatyzmu.