Reklama

Jakub Raciborski – Oliwski Kwestionariusz Wyborczy

Jakub Raciborski, 37 lat, od lat zainteresowany miastem, historyk, gedanista, turysta, przewodnik po Gdańsku, Sopocie i Gdyni (racibo.pl). Z Oliwą związany od 1997 roku. Przez wiele lat nauczyciel turystyki i historii. 

Udostępnij facebook twitter Whatsapp Drukuj Wyślij emailem

Jakub Raciborski, 37 lat, od lat zainteresowany miastem, historyk, gedanista, turysta, przewodnik po Gdańsku, Sopocie i Gdyni (racibo.pl). Z Oliwą związany od 1997 roku. Przez wiele lat nauczyciel turystyki i historii. 

1. Tunel pod Pachołkiem czy inne rozwiązanie?

Inne rozwiązanie a konkretnie poszerzenie Spacerowej o buspasy i wprowadzenie w Oliwie systemu dróg jednokierunkowych z buspasami (Opacka lub Nowa Opacka – Grunwaldzka – Rybińskiego). Było by to rozwiązanie, które wyeliminowało by korki w których stoją autobusy do i z Osowej. Tunel byłby za to bardzo drogą w budowie i utrzymaniu inwestycją, która nie rozwiązała by podstawowego problemu komunikacyjnego Oliwy, czyli sprawnej i szybkiej komunikacji miejskiej między Osową a Oliwą. Nawet nie wiadomo, którędy poszły by nowe linie autobusowe (Nową czy Starą Spacerową?) i czy w tunelu były by buspasy czy nie.

2. Czy powiększać strefę płatnego parkowania?

Nie widzę takiej potrzeby. Przede wszystkim istniejącą strefę należy uszczelnić oraz twardo negocjować ze Strażą Miejską by zmieniły się zasady ich interwencji. Warto też rozmawiać o zmianie niektórych zasad np. o uproszczeniu oznakowania. Wielu kierowców nie rozumie co znaczy znak B39 działający w określonych godzinach, dodatkowo z tabliczką, że nie dotyczy on posiadaczy określonych identyfikatorów.

3. Park Oliwski ze wstępem płatnym czy bezpłatnym?

Bezwzględnie bezpłatny.

4. Budowa miejsc do parkowania, czy ograniczanie ich?

Stopniowe, powolne (5% rocznie) ograniczanie miejsc do parkowania, przy jednoczesnym zwiększaniu atrakcyjności komunikacji miejskiej. W zachodnich miastach zostało to już przetestowane i działa, a pisał o tym choćby Jan Gehl w swoich „Miastach dla ludzi”. Ja się z tym jak najbardziej zgadzam.

5. Buspasy na Grunwaldzkiej w Oliwie – za czy przeciw?

Za, ale to melodia przyszłości. Jak na razie bowiem nie ma co wprowadzać buspasów dla dwóch linii na krzyż. Chciałbym jednak by o tym rozmawiać i oczyma wyobraźni widzę za 10 lub więcej lat nowoczesne autobusy, które omijając korki sprawnie dowożą tysiące pracowników do OBC.

6. Najbardziej zaniedbana część Oliwy według kandydata?

Wydaje mi się, że są to „okolice w cieniu biurowców”, czyli stadion UG, ulice Wąsowicza, Kaszubska i Bażyńskiego. Pstrokate garaże, wieloletnia prowizorka, tereny niczyje i chaos. Smutno też wyglądają okolice dworca oraz pętli tramwajowej.

7. Z psem do parku Oliwskiego za czy przeciw?

Trudno mi powiedzieć. Jeśli za to na smyczy i oczywiście z zachowaniem czystości. Są też argumenty przeciw, które słyszałem choćby od ogrodników.

8. Czy budować nowe biurowce w Oliwie?

Wystarczy. Budowa tak wielkich biurowców to nie jest wg mnie prawidłowa ścieżka rozwoju miasta.Opowiadam się za zrównoważonym rozwojem i wszechstronnym spojrzeniem na miasto. Budynki, które nie zachowują ludzkiej skali (to jest mniej więcej granica 6 pięter) powodują więcej problemów niż korzyści.

9. Czy był pan/pani kiedyś w siedzibie Rady Dzielnicy?

Byłem wielokrotnie posłuchać o czym Radni Dzielnicowi mówią i bardzo dużo się z tych spotkań dowiedziałem. Jeśli nie mogłem być to słuchałem nagrań. W Radzie Dzielnicy dowiedziałem się przede wszystkim o tym, że niestety, ale na drodze prostych rozwiązań najczęściej stoją przepisy prawne oraz tego, że wszystko ma swoje konsekwencje.

10. Rozbudowa Uniwersytetu Gdańskiego – tak czy nie?

 Tak, ale (litości !) niech UG zadba w końcu o przestrzeń publiczną, którą trawią wszystkie choroby współczesnego planowania: „płotoza”, „pasteloza”, czy „samochodoza”. Uniwersytet to powinien być wzór dobrej przestrzeni sprzyjającej nauce. U nas mamy tego przeciwieństwo. Wystarczy obejrzeć pierwszy z brzegu zachodni film o studentach a zawsze tam widać równo przystrzyżone trawniki, drzewa i alejki po których wszyscy spacerują. 

11. Czy był pan/pani kiedyś w Domu Zarazy?

Byłem tak kilka razy na różnych wykładach. Lubiłem też tam chodzić po zdrową żywność.

12. Czy zachować ogrody działkowe w Dolinie Radości?

Trudne zagadnienie bo pozostaje pytanie co zamiast nich? Wolałbym by zamiast działek była tam ogólnodostępna przestrzeń publiczna (łąki, polany, wiaty piknikowe) a nie gąszcz płotów. Z drugiej strony gdyby nie te działki to pewnie mielibyśmy tam osiedle mieszkaniowe w stylu Brodwina w Sopocie. 

13. Czy zachować ogrody działkowe przy ul. Wita Stwosza?

Jeśli miały by zniknąć to na rzecz przestrzeni publicznej, czyli takiej w której mamy oprócz mieszkań także ogólnodostępne tereny rekreacyjne.

14. Czy ograniczyć wycinkę drzew w Lasach Oliwskich?

Sprawę wycinki zostawił bym leśnikom, bo oni się na tym znają dużo lepiej niż nam się wydaje. Można oczywiście rozmawiać z Nadleśnictwem i próbować wypracować jakiś kompromis (np. kwestie ciężkiego sprzętu, jakości dróg), ale osobiście o Lasy Oliwskie jestem spokojny. Wystarczy porównać jak te tereny wygadały sto lat temu – były to łyse wzgórza z punktami widokowymi (np. wzniesienia Wiecha czy Pawełek). 

Ostatnia edycja: 18 marca, 2019 o 19:29