Reklama

Muzyczne kontrasty – od średniowiecza do współczesności

Muzyczne kontrasty to kolejne spotkanie z kulturą cysterską. Tytuł koncertu nie jest przypadkowy, bo stanowi obraz rozwoju i mody muzycznej na przestrzeni wieków,  od średniowiecza do współczesności. To swego rodzaju podróż w czasie po spuściźnie jaką pozostawili po sobie kompozytorzy należący do zakonu cysterskiego.

mat. Schola Gregoriana Oliviensis
Udostępnij facebook twitter Whatsapp Drukuj Wyślij emailem

Muzyczne kontrasty to kolejne spotkanie z kulturą cysterską. Tytuł koncertu nie jest przypadkowy, bo stanowi obraz rozwoju i mody muzycznej na przestrzeni wieków,  od średniowiecza do współczesności. To swego rodzaju podróż w czasie po spuściźnie jaką pozostawili po sobie kompozytorzy należący do zakonu cysterskiego.

Po raz pierwszy  naszą scholę   usłyszymy w dwugłosie. Są to pierwsze formy wielogłosowe w muzyce, pochodzące z klasztorów Austrii i Szwajcarii z XIIIw.

Na uwagę zasługuje też utwór „Jubilus” –  Balduina Sulzera w opracowaniu na obój i organy. To jeden z najznakomitszych współczesnych  kompozytorów Austrii, zmarły w marcu bieżącego roku. Na koniec usłyszymy pieśń z obecnej, anglojęzycznej liturgii opactwa Getsemani autorstwa znanego muzykologa i kompozytora P. Chrysogonusa Wadella 1931- 2008. Koncert poświęcony jest obchodom 900 – lecia  Carty Caritatis ( tłum.  Karta Miłosierdzia ). Jest to konstytucja  Zakonu Cystersów . Dokument, zatwierdzony w 1119 r. przez papieża Callixtusa II, jest o bezprecedensowym znaczeniu, ponieważ wprowadził systematyczne przepisy, które uczyniły grupę mnichów z Citeaux pierwszym zakonem w historii Kościoła. Przy tej wspaniałej rocznicy, chcielibyśmy złożyć hołd wszystkim wspólnotom cysterskim, pamiętając o tym czego dokonali w Oliwie i  świecie.

Większość z wykonywanych utworów to premiery – po raz pierwszy wykonywane w Polsce, a niektóre być może nawet w Europie.

Pozwólmy przenieść się prezentowanym śpiewom i muzyce w mistyczny świat dzięków…

Jacek Bratke

Muzyczne kontrasty1