Reklama

Mieszkańcy o przyszłości dworca w Oliwie [VIDEO]

Są pieniądze i terminy. Poszukuje się koncepcja zagospodarowania. Za trzy lata dworzec w Oliwie ma przejść wielką przemianę.

Dworzec w Oliwie | fot. Tomasz Strug
Udostępnij facebook twitter Whatsapp Drukuj Wyślij emailem

Są pieniądze i terminy. Poszukuje się koncepcja zagospodarowania. Za trzy lata dworzec w Oliwie ma przejść wielką przemianę.

W ubiegłym tygodniu (7 XI) w siedzibie Rady Oliwy odbyły się otwarte warsztaty, na których mieszkańcy opowiedali o swoich oczekiwaniach i uwagach dotyczących funkcji jakie mają się pojawić w budynku dworca w Oliwie oraz w jego otoczeniu.

Polskie Koleje Państwowe uruchomiły Program Inwestycji Dworcowych, w ramach którego do 2023 roku ma zostać unowocześnionych 189 dworców w całej Polsce. Na liście dworców do remontu znajdują się trzy gdańskie obiekty w tym i dworzec w Oliwie. Dworce kolejowe modernizowane są w sposób kompleksowy. Prace obejmują nie tylko wnętrza budynków, ale również otoczenie. Dworce PKP mają obok funkcji podstawowych spełniać funkcje społeczne, stając się miejscami otwartymi na lokalne społeczności i ich potrzeby. Stąd szerokie konsultacje z lokalnymi środowiskami.

Podstawowej założenia każdej modernizacji to dostosowanie funkcji dworca do potrzeb i oczekiwań użytkowników (nie tylko transportowych):

• Zaprojektowanie użytecznej i przyjaznej przestrzeni wokół dworca z zielenią, parkingami dla rowerów i samochodów
• Poprawa informacji w obszarze dworca
• Podniesienie komfortu oczekujących na podróż lub transport docelowy.

Tzw. „koszyk” usług minimum dla dworca to: – możliwość zakupu biletu, toalety, poczekalnia, podjazdy, parkingi, ogrzewanie, oświetlenie, monitoring – wszystko zgodne ze standardami TSIPRM, które reguluje Rozporządzenie Komisji Unii Europejskiej w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się (m.in. podróżujących z dziećmi, dużym bagażem, osób starszych).

Dworzec spotkanie20171107 175233

Warsztaty w Radzie Oliwy

Oliwski dworzec powstał w 1870 roku, a w późniejszych latach został rozbudowany. Budynek ma 950 m2 powierzchni użytkowej. Kolej potrzebuje miejsce na kasy i poczekalnię. Na wykorzystanie reszty powierzchni budynku szuka pomysłu. Ostatnio ppadł plan umieszczenia w Oliwie przychodni kolejowej. Bliskość torów i drgania tym spowodowane nie sprzyjają prawidłowej pracy urządzeń medycznych.

Jakie pomysły?

Paweł Wróblewski z Biura Inwestycji PKP S.A. przedstawił zebranym w siedzibie Rady Oliwy wstępny pomysł na przeniesienie kas i poczekalni w skrzydło budynku położone najbliżej  przejścia podziemnego. Wejścia do kas znajdowałoby się naprzeciwko obecnego kiosku oraz od strony torów. Wymagałoby to zgody konserwatora zabytków.

W ten sposób w miejscu dotychczasowych pomieszczeń kasowych pojawia się możliwość wykorzystania powierzchni na cele komercyjne lub inne, służce okolicznym mieszkańcom.

Pomysł przeniesienia kas wywołał dyskusję, czy główne wejście nie będzie wtedy mylić podróżnych. Należy szanować projekt sprzed lat i jego intuicyjność, która od zawsze głównym wejściem zaprasza do obsługi pasażerów. Umiejscowienie kas przy samym tunelu grozi tym, że nikt nie pójdzie dalej i nie skorzysta z różnorodnej oferty dworca.

Padały propozycje umieszczenia lokali gastronomicznych (restauracja, kawiarnia, bar mleczny itp.). Przydatny byłby salonik prasowy, bankomat i punkt informacji tusystycznej. Na piętrze mógłby funkcjonować hostel. Na warsztatach w Oliwie obecne były osoby chcące założyć w budynku dworca teatr wraz z gastronomią. 

Dworzec Oliwa 2017

Problemem oliwskiego dworca jest trudna dostępność do pomieszczeń parteru i ich ograniczona widoczność od strony Placu Dworcowego. Należy się spodziewać sprzeciwu konserwatora zabytków dla pomysłu przerabiania na parterze wielu otworów okiennych na drzwi wejściowe.

Zebrani zwracali również uwagę na jakość otoczenia dworca. Chcą estetycznie urządzonej zieleni w miejsce rozpadających się bud handlowych. Miejsce to mogłoby się stać wizualną „zajawką”, odzwierciedlającą zielony i zabytkowy charakter dzielnicy. Brakuje czytelnej mapu Oliwy i kierunkowskazów (pętla tramwajowam, park, katedra, ZOO).

Pojawiły się głosy o braku w okolicy placu zabaw i swego rodzaju „ośrodka kultury” dedykowanego rodzinom z dziećmi. Przydałby się również wybieg dla psów na części zapuszczonego parku za kolejowym szaletem, który również mógłby pełnić inną funkcję np. kawiarni z ogródkiem.

W pierwszej połowie przyszłego roku ma powstać projekt modernizacji dworca w Oliwie. Zostanie on przedstawiony mieszkańcom w Radzie Oliwy. Remont miałby się odbywać w 2019 i 2020 roku. Wstępny koszt prac szacowany jest na 6-7 milionów złotych.

Pw

Ostatnia edycja: 20 listopada, 2017 o 08:43