Reklama

Powiększenie strefy płatnego parkowania i zniesienie opłat dla mieszkańców proponuje Rada Oliwy

Kolejne ulice Oliwy zapełniają się w godzinach roboczych samochodami przyjeżdżających do naszej dzielnicy pracowników biur. Rada Dzielnicy Oliwa ucieka do przodu i postuluje rozszerzenie strefy płatnego parkowania (SPP) na całą dzielnicę z jednoczesnym zniesieniem lub obniżeniem do 30 złotych rocznej opłaty za abonament na samochód mieszkańca.

NE, NEB, NBR, NMR, GST, GMB, CG - jeszcze przed sezonem turystycznym parking przy ul. Cystersów opanowali przyjezdni (stan 5 kwietnia 2017)
Udostępnij facebook twitter Whatsapp Drukuj Wyślij emailem

Kolejne ulice Oliwy zapełniają się w godzinach roboczych samochodami przyjeżdżających do naszej dzielnicy pracowników biur. Rada Dzielnicy Oliwa ucieka do przodu i postuluje rozszerzenie strefy płatnego parkowania (SPP) na całą dzielnicę z jednoczesnym zniesieniem lub obniżeniem do 30 złotych rocznej opłaty za abonament na samochód mieszkańca.

Od 3 kwietnia punkty poboru opłat działają na ul. Żeromskiego, Obr. Westerplatte, Schopenhauera, Witkiewicza, Grottgera oraz Polanki. Okazuje się, że przyjezdni właściciele samochodów gotowi są na coraz dłuższe spacery. Byle tylko dojechać do Oliwy autem.

Drugi dzień płatnego parkowania na Żeromskiego i Polanki, wskutek czego zawalona autami na całej długości jest ulica Leśna i Liczmańskiego oraz wszystkie zatoczki na Podhalańskiej. A parkingi na Grottgera, Żeromskiego, Polankach puste – skarży się nam mieszkanka ul. Podhalańskiej, która od poniedziałku nie może zaparkować pod swoim domem. – Uważam, że problem będzie narastał. Opcje są dwie. Albo trzeba wprowadzić płatne parkowanie w całej Oliwie, w przeciwnym razie przyjezdne samochody będą parkować na ulicach, które nie są płatne. Tak jak teraz. Płatna Polanki i Żeromskiego – auta przeniosły się na Podhalańską, Leśną i Liczmańskiego. Jak na tych ulicach wprowadzimy opłaty, to auta przeniosą się na kolejne, dalsze ulice. Druga opcja to uprawnienie mieszkańców ulic graniczących z obszarem płatnego parkowania do wykupu abonamentu na parkowanie, gdyż ja chętnie wykupie jako mieszkanka Podhalańskiej taki abonament i zostawię sobie auto na pustym parkingu na Polankach lub Żeromskiego i przejdę kilka metrów do domu.

Sprawą rozszerzenia SPP zajęła się dziś Rada Oliwy. Początkowo zakładano przyjęcie wniosku o rozszerzenie Strefy Płatnego parkowania do granic dzielnicy Oliwa z dzielnicą VII Dwór oraz dzielnicą Strzyża, oraz o ulice: Majkowskiego, Poczty Gdańskiej, Hołdu Pruskiego i Ceynowy.

Liczmanskiego bez SPP

ul. Liczmańskiego w dniu 4 kwietnia   fot. czytelniczka StaraOliwa.pl

Od momentu uruchomienia SPP w Oliwie w październiku 2016 roku, do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni oraz do Rady Dzielnicy Oliwa napływają wnioski mieszkańców spoza strefy, którzy borykają się z problemem parkowania w miejscu zamieszkania. W ostatnich dniach dużo sygnałów jest z ul. Liczmańskiego, Leśnej i Podhalańskiej.

Problem będzie się nasilać, ponieważ w Oliwie powstają kolejne biurowce. Wkrótce ograniczy parkowanie na swoim terenie Uniwersytet Gdański. Castorama wynajęła pracownika, który pilnuje, aby parking służył wyłącznie klientom sklepu. Płatne parkowanie funkcjonuje przy Centrum Handlowym Familia (Piotr i Paweł) a od niedawna wzdłuż drogowego pasa technicznego przy sklepie Mama i Ja przy al. Grunwaldzkiej.

W związku z tym radny Andrzej Stelmasiewicz zaproponował zawnioskowanie w uchwale Rady Oliwy o objęcie SPP, niejako na zapas, całej dzielnicy. Nie oznacza to konieczności płacenia za parkowanie przy ulicach przez wszystkich posiadaczy samochodów w Oliwie. Opłaty są pobierane wyłącznie w strefach poboru opłat, które mogą powstawać wyłącznie w ramach SPP. Objęcie całej dzielnicy SPP daje szansę szybszej reakcji np. przy ul. Podhalańskiej – bez czekania na specjalną uchwałę Rady Miasta Gdańska, która jest aktualizowana raz w roku. To może być ostatnia możliwość na najbliższe kilka lat. Prawdopodobnie na kwietniowej sesji Rady Miasta Gdańska uchwała o strefach płatnego parkowania w mieście będzie aktualizowana po raz ostatni w tej kadencji – poinformował Mariusz Andrzejczak, Radny Miasta Gdańska.

Mieszkańcy za darmo lub za 30 złotych rocznie

Rada Oliwy wnioskuje w przyjętej uchwale również o obligatoryjne konsultowanie z radnymi i mieszkańcami późniejszego rozszerzania strefy poboru opłat.

Ważnym wnioskiem Rady Dzielnicy jest postulat zniesienia opłat dla mieszkańców za roczny abonament lub obniżenie jego kosztu do 30 złotych. Bezpłatne parkowanie mają np. mieszkańcy Sopotu, 30 złotych płacą rocznie za abonamenty mieszkańcy Warszawy. Przypomnijmy, że w Gdańsku od ubiegłego roku roczny abonament dla mieszkańca kosztuje 120 złotych. Przez kilka ostatnich lat trzeba było płacić 300 złotych.

Pw

Ostatnia edycja: 5 kwietnia, 2017 o 21:49