Reklama

Czy uratuje nas już tylko płatne parkowanie?

Czy czeka nas w Oliwie strefa płatnego parkowania? To rozwiązanie zyskuje poparcie mieszkańców i wydaje się być jedyną skuteczną metodą na odzyskanie dla nich ciągle zajętych miejsc postojowych.

Wsowicza20150525_04

Zatoka przy ul. Wita Stwosza wypełniona samochodami osób pracujących w pobliskich biurach     fot. Tomasz Strug

Punkt ciężkości miasta przechyla się w stronę Oliwy. Kampus Uniwersytecki oraz dwa centra biurowe, działające w naszej dzielnicy, powodują, że na wielu okolicznych ulicach nie ma gdzie zaparkować. Są takie miejsca, gdzie ?szarańcza? biurowa jeszcze nie dotarła, a mimo to mieszkańcy nie są w stanie pomieścić swoich własnych samochodów (np. na ul: Husa, Obr. Westerplatte).

Szlabany i opłaty za parkowanie wprowadzają: Hala Olivia, Uniwersytet Gdański, od stycznia opłaty pojawią się dla pojazdów długo zajmujących miejsca postojowe przy Centrum Handlowym ?Familia?.

Jak wielki jest to problem wiedzą m.in. mieszkańcy ul. Wąsowicza czy Kaszubskiej ? w bezpośredniej bliskości Olivia Business Centre.  Fala samochodów, często z rejestracjami z innych województw, pojawia się również w zatokach parkingowych ul. Wita Stwosza oraz na sąsiednich uliczkach.

24 listopada Rada Dzielnicy Oliwa zorganizowała kolejne spotkanie w ramach konsultacji w sprawie organizacji ruchu i parkowania przy ul. Wąsowicza i Kaszubskiej. Z większością problemów przy ul. Wąsowicza udało się poradzić dzięki współpracy Rady Dzielnicy Oliwa i Zarządu Dróg i Zieleni. Słupki oraz nasadzenia roślin ograniczające parkowanie sfinansowała Olivia Business Centre. Bardzo ważna była pomoc Straży Miejskiej, która egzekwowała przestrzeganie nowych znaków przy ul. Wąsowicza. Teraz problem rozlewa się na sąsiednie ulice a szczególnie na ul. Kaszubską.

Nie traktujcie nas jak wrogów

Podczas spotkania padło pytanie, czy Olivia Business Centre jest w stanie wybudować parkingi dla wszystkich samochodów osób pracujących w biurowcach. ? Według deklaracji firm, które znajdują się w OBC, mamy tu około 3400 osób. Do tego dochodzą goście. W tej chwili mamy 1700 miejsc parkingowych, wliczając w to miejsca podziemne i naziemne ? mówił  Wojciech Walania z OBC. Maksymalne wypełnienie tych miejsc sięga 80%. – Stosunek liczby ludzi do ilości miejsc wynosi w tej chwili 50%. Popatrzmy szerzej na całą okolicę, żebyście nie spotykali się państwo z nami jak z wrogami. Federal Mogul ma 1000 pracowników i 40 miejsc. To jest 4 %. Uniwersytet ? 30 000 studentów, dziś samochód nie jest dobrem luksusowym i można go kupić za 500 złotych. Nie jestem w stanie przyjąć na siebie odpowiedzialności, że to tylko Olivia Business Centre jest temu winna ? kontynuował Walania. – Tak naprawdę to miasto się w tę stronę przesunęło. To nie myśmy organizowali procedurę związaną z planem zagospodarowania przestrzennego. Ten plan powstał zanim powstał pomysł o inwestycji przez OBC w tym miejscu. Plan powstał w 2006 roku a działka została kupiona dużo później (2009).

Darmowy parking zachęca do jazdy samochodem

Czy można zrobić miejsca bezpłatne w OBC? Czy można wybudować 30 piętrowy parking, który wystarczyłby dla wszystkich? ? Teoretycznie jest to możliwe ? odpowiadał Wojciech Walania z OBC. – Jednak praktycznie się nie da ze względu na rachunek ekonomiczny oraz plan zagospodarowania przestrzennego. Ten plan nie przewiduje tutaj budowania parkingów ale jest narzucona maksymalna ilość miejsc parkingowych jakie możemy zrobić. To jest 30 miejsc parkingowych na każde 1000 metrów kwadratowych powierzchni biurowej – argumentował przedstawiciel OBC.

– Proszę pamiętać, że jak się widzi ile ludzi idzie z SKM czy tramwaju , to idą w dużej mierze dlatego, że nie chcą oni płacić za parkowanie lub kombinować z miejscami ? zwrócił uwagę Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku. ? Jeżeli będą darmowe parkingi, to ja zapewniam państwa, że wypełnią się wszystkie dostępne miejsca w OBC i w okolicy.

OBC dopłaca do parkingów

?Większość naszych naziemnych miejsc do parkowania jest wynajmowanych od klubu ?Stoczniowiec? (teren Hali Olivia) za które płacimy kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie. Te wydane pieniądze nie zwracają nam się w postaci opłat za parkowanie. Z tych powodów wprowadzono opłaty również na najbardziej odległym od biurowców parkingu ? 1 złotówka za godzinę parkowania, pierwsze dwie godziny są bezpłatne. To jest najniższa opłata w Trójmieście ? mówił Walania. – Musieliśmy wprowadzić opłaty nawet w tym miejscu, ponieważ duża część ludzi, którzy tam parkowali, przechodzili do Alchemii lub do Uniwersytetu.

Oklaski dla strefa płatnego parkowania

Podczas poprzedniego spotkania padały propozycje stworzenia strefy płatnego parkowania. Tym razem pomysł ten zyskał aplauz mieszkańców. Rozmawiamy dzisiaj o zakazie parkowania przy Wąsowicza, Kaszubskiej. Postawimy tam znaki. Pojutrze spotkamy się na temat Derdowskiego, Husa, Kręckiego itd. ? mówił Tomasz Wawrzonek z ZDiZ. Wiele wskazuje, że takie doraźne działania niczego nie rozwiążą.

Strefa patnego parkowania Oliwa

Obszar planowanej  w 2012 roku strefy płatnego parkowania w Oliwie          Grafika na bazie mapy GIS Gdańsk

Już cztery lata temu władze Gdańska chciały wprowadzić płatne parkowanie w Oliwie. Strefa dotyczyła jednak głownie centrum Oliwy, gdzie nawet dzis można bez przeszkód znaleźć wolne miejsce. Tym pomysłom sprzeciwliła się wówczas Rada Oliwy, a obecne centrum biznesowe było dopiero w powijakach. Dziś strefa musiałaby prawdopodobnie zawierać się na terenie obramowanym ulicami: Obrońców Westerplatte, Polanki, Abrahama, Grunwaldzka. 

Strefa płatnego parkowanie nie jest tożsama z punktem poboru opłat. Istnieje możliwość uchwalenia przez Radę Miasta strefy np. na całą Oliwę a potem określania miejsc gdzie konkretnie pobiera się opłaty, w zależności od potrzeb.

Zasady i ceny

Koszt abonamentu dla mieszkańców uprawniającego do parkowania przy ulicach to 30 złotych miesięcznie od samochodu. Opłata nie jest wymagana od osób parkujących na terenie własnej (niekomunalnej) posesji. Koszt abonamentu dla niezameldowanych w pobliżu punktu poboru opłat wynosi 500 złotych miesięcznie.

Obecnie płatne parkowanie funkcjonuje  w sektorach Stare Miasto, Główne Miasto i Wrzeszcz i obowiązuje od poniedziałku do piątku od godziny 9.00 do 17.00, natomiast parkowanie w dzielnicy Aniołki (okolice Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego) jest odpłatne od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 – 15.00. W pozostałe dni i godziny parkowanie w tych sektorach jest bezpłatne.

– Opłaty jednorazowe w Strefie Płatnego Parkowania:

Wysokość opłaty uzależniona jest od czasu parkowania i jest wyliczana według taryfy:

 

do upłynięcia pierwszej godziny

wg stawki
3,00 zł/h

w czasie upływania drugiej godziny

wg stawki
3,60 zł/h

w czasie upływania trzeciej godziny

wg stawki
4,30 zł/h

w czasie upływania czwartej godziny i następnych

wg stawki
3,00 zł/h

– Abonamenty

Poz.

Rodzaj opłaty

Wysokość opłaty

1

Opłata abonamentowa uprawniająca do parkowania pojazdu samochodowego o określonym numerze rejestracyjnym na drogach publicznych na terenie Miasta Gdańska w Strefie Płatnego Parkowania w okresie jednego miesiąca (łącznie ze Strefą Ograniczonego Dostępu).

500,00 zł

2

Opłata zryczałtowana mieszkańca posesji graniczącej z obszarem objętym poborem opłat uprawniającym do parkowania pojazdu samochodowego o określonym numerze rejestracyjnym w wyznaczonym sektorze Strefy Płatnego Parkowania na drogach publicznych na terenie Miasta Gdańska w okresie jednego miesiąca.

30,00 zł

3

Opłata zryczałtowana mieszkańca posesji graniczącej z obszarem objętym poborem opłat uprawniającym do parkowania pojazdu samochodowego o określonym numerze rejestracyjnym w wyznaczonym sektorze Strefy Płatnego Parkowania na drogach publicznych na terenie Miasta Gdańska w okresie dwunastomiesięcznym (roczna)

300,00 zł

Rada Dzielnicy zamierza w tym roku konsultować ten pomysł z wszystkimi mieszkańcami Oliwy. Szczególnie ważny jest zakres ulic, które taka strefa miałaby obejmować oraz wyznaczenie miejsc gdzie w pierwszej kolejności mają być pobierane opłaty.

Natomiast juz teraz mieszkańcy niewielkich kamienic przy ul. Kaszubskiej rozpoczęli procedury wykupu i przejęcia miejskich działek otaczających ich budynki. Dzięki temu będą mogli wprowadzić szlabany lub bramy przy wjazdach na posesje.

Tomasz Strug

Słupki przeciw źle parkującym kierowcom

Mieszkańcy i Rada Oliwy nie chcą ulicy rowerowej i strefy płatnego parkowania


Czy czeka nas w Oliwie strefa płatnego parkowania? To rozwiązanie zyskuje poparcie mieszkańców i wydaje się być jedyną skuteczną metodą na odzyskanie dla nich ciągle zajętych miejsc postojowych.

Wsowicza20150525_04

Zatoka przy ul. Wita Stwosza wypełniona samochodami osób pracujących w pobliskich biurach     fot. Tomasz Strug

Punkt ciężkości miasta przechyla się w stronę Oliwy. Kampus Uniwersytecki oraz dwa centra biurowe, działające w naszej dzielnicy, powodują, że na wielu okolicznych ulicach nie ma gdzie zaparkować. Są takie miejsca, gdzie ?szarańcza? biurowa jeszcze nie dotarła, a mimo to mieszkańcy nie są w stanie pomieścić swoich własnych samochodów (np. na ul: Husa, Obr. Westerplatte).

Szlabany i opłaty za parkowanie wprowadzają: Hala Olivia, Uniwersytet Gdański, od stycznia opłaty pojawią się dla pojazdów długo zajmujących miejsca postojowe przy Centrum Handlowym ?Familia?.

Jak wielki jest to problem wiedzą m.in. mieszkańcy ul. Wąsowicza czy Kaszubskiej ? w bezpośredniej bliskości Olivia Business Centre.  Fala samochodów, często z rejestracjami z innych województw, pojawia się również w zatokach parkingowych ul. Wita Stwosza oraz na sąsiednich uliczkach.

24 listopada Rada Dzielnicy Oliwa zorganizowała kolejne spotkanie w ramach konsultacji w sprawie organizacji ruchu i parkowania przy ul. Wąsowicza i Kaszubskiej. Z większością problemów przy ul. Wąsowicza udało się poradzić dzięki współpracy Rady Dzielnicy Oliwa i Zarządu Dróg i Zieleni. Słupki oraz nasadzenia roślin ograniczające parkowanie sfinansowała Olivia Business Centre. Bardzo ważna była pomoc Straży Miejskiej, która egzekwowała przestrzeganie nowych znaków przy ul. Wąsowicza. Teraz problem rozlewa się na sąsiednie ulice a szczególnie na ul. Kaszubską.

Nie traktujcie nas jak wrogów

Podczas spotkania padło pytanie, czy Olivia Business Centre jest w stanie wybudować parkingi dla wszystkich samochodów osób pracujących w biurowcach. ? Według deklaracji firm, które znajdują się w OBC, mamy tu około 3400 osób. Do tego dochodzą goście. W tej chwili mamy 1700 miejsc parkingowych, wliczając w to miejsca podziemne i naziemne ? mówił  Wojciech Walania z OBC. Maksymalne wypełnienie tych miejsc sięga 80%. - Stosunek liczby ludzi do ilości miejsc wynosi w tej chwili 50%. Popatrzmy szerzej na całą okolicę, żebyście nie spotykali się państwo z nami jak z wrogami. Federal Mogul ma 1000 pracowników i 40 miejsc. To jest 4 %. Uniwersytet ? 30 000 studentów, dziś samochód nie jest dobrem luksusowym i można go kupić za 500 złotych. Nie jestem w stanie przyjąć na siebie odpowiedzialności, że to tylko Olivia Business Centre jest temu winna ? kontynuował Walania. - Tak naprawdę to miasto się w tę stronę przesunęło. To nie myśmy organizowali procedurę związaną z planem zagospodarowania przestrzennego. Ten plan powstał zanim powstał pomysł o inwestycji przez OBC w tym miejscu. Plan powstał w 2006 roku a działka została kupiona dużo później (2009).

Darmowy parking zachęca do jazdy samochodem

Czy można zrobić miejsca bezpłatne w OBC? Czy można wybudować 30 piętrowy parking, który wystarczyłby dla wszystkich? ? Teoretycznie jest to możliwe ? odpowiadał Wojciech Walania z OBC. - Jednak praktycznie się nie da ze względu na rachunek ekonomiczny oraz plan zagospodarowania przestrzennego. Ten plan nie przewiduje tutaj budowania parkingów ale jest narzucona maksymalna ilość miejsc parkingowych jakie możemy zrobić. To jest 30 miejsc parkingowych na każde 1000 metrów kwadratowych powierzchni biurowej - argumentował przedstawiciel OBC.

- Proszę pamiętać, że jak się widzi ile ludzi idzie z SKM czy tramwaju , to idą w dużej mierze dlatego, że nie chcą oni płacić za parkowanie lub kombinować z miejscami ? zwrócił uwagę Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku. ? Jeżeli będą darmowe parkingi, to ja zapewniam państwa, że wypełnią się wszystkie dostępne miejsca w OBC i w okolicy.

OBC dopłaca do parkingów

?Większość naszych naziemnych miejsc do parkowania jest wynajmowanych od klubu ?Stoczniowiec? (teren Hali Olivia) za które płacimy kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie. Te wydane pieniądze nie zwracają nam się w postaci opłat za parkowanie. Z tych powodów wprowadzono opłaty również na najbardziej odległym od biurowców parkingu ? 1 złotówka za godzinę parkowania, pierwsze dwie godziny są bezpłatne. To jest najniższa opłata w Trójmieście ? mówił Walania. - Musieliśmy wprowadzić opłaty nawet w tym miejscu, ponieważ duża część ludzi, którzy tam parkowali, przechodzili do Alchemii lub do Uniwersytetu.

Oklaski dla strefa płatnego parkowania

Podczas poprzedniego spotkania padały propozycje stworzenia strefy płatnego parkowania. Tym razem pomysł ten zyskał aplauz mieszkańców. - Rozmawiamy dzisiaj o zakazie parkowania przy Wąsowicza, Kaszubskiej. Postawimy tam znaki. Pojutrze spotkamy się na temat Derdowskiego, Husa, Kręckiego itd. ? mówił Tomasz Wawrzonek z ZDiZ. Wiele wskazuje, że takie doraźne działania niczego nie rozwiążą.

Strefa patnego parkowania Oliwa

Obszar planowanej  w 2012 roku strefy płatnego parkowania w Oliwie          Grafika na bazie mapy GIS Gdańsk

Już cztery lata temu władze Gdańska chciały wprowadzić płatne parkowanie w Oliwie. Strefa dotyczyła jednak głownie centrum Oliwy, gdzie nawet dzis można bez przeszkód znaleźć wolne miejsce. Tym pomysłom sprzeciwliła się wówczas Rada Oliwy, a obecne centrum biznesowe było dopiero w powijakach. Dziś strefa musiałaby prawdopodobnie zawierać się na terenie obramowanym ulicami: Obrońców Westerplatte, Polanki, Abrahama, Grunwaldzka. 

Strefa płatnego parkowanie nie jest tożsama z punktem poboru opłat. Istnieje możliwość uchwalenia przez Radę Miasta strefy np. na całą Oliwę a potem określania miejsc gdzie konkretnie pobiera się opłaty, w zależności od potrzeb.

Zasady i ceny

Koszt abonamentu dla mieszkańców uprawniającego do parkowania przy ulicach to 30 złotych miesięcznie od samochodu. Opłata nie jest wymagana od osób parkujących na terenie własnej (niekomunalnej) posesji. Koszt abonamentu dla niezameldowanych w pobliżu punktu poboru opłat wynosi 500 złotych miesięcznie.

Obecnie płatne parkowanie funkcjonuje  w sektorach Stare Miasto, Główne Miasto i Wrzeszcz i obowiązuje od poniedziałku do piątku od godziny 9.00 do 17.00, natomiast parkowanie w dzielnicy Aniołki (okolice Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego) jest odpłatne od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 - 15.00. W pozostałe dni i godziny parkowanie w tych sektorach jest bezpłatne.

- Opłaty jednorazowe w Strefie Płatnego Parkowania:

Wysokość opłaty uzależniona jest od czasu parkowania i jest wyliczana według taryfy:

 

do upłynięcia pierwszej godziny

wg stawki
3,00 zł/h

w czasie upływania drugiej godziny

wg stawki
3,60 zł/h

w czasie upływania trzeciej godziny

wg stawki
4,30 zł/h

w czasie upływania czwartej godziny i następnych

wg stawki
3,00 zł/h

- Abonamenty

Poz.

Rodzaj opłaty

Wysokość opłaty

1

Opłata abonamentowa uprawniająca do parkowania pojazdu samochodowego o określonym numerze rejestracyjnym na drogach publicznych na terenie Miasta Gdańska w Strefie Płatnego Parkowania w okresie jednego miesiąca (łącznie ze Strefą Ograniczonego Dostępu).

500,00 zł

2

Opłata zryczałtowana mieszkańca posesji graniczącej z obszarem objętym poborem opłat uprawniającym do parkowania pojazdu samochodowego o określonym numerze rejestracyjnym w wyznaczonym sektorze Strefy Płatnego Parkowania na drogach publicznych na terenie Miasta Gdańska w okresie jednego miesiąca.

30,00 zł

3

Opłata zryczałtowana mieszkańca posesji graniczącej z obszarem objętym poborem opłat uprawniającym do parkowania pojazdu samochodowego o określonym numerze rejestracyjnym w wyznaczonym sektorze Strefy Płatnego Parkowania na drogach publicznych na terenie Miasta Gdańska w okresie dwunastomiesięcznym (roczna)

300,00 zł

Rada Dzielnicy zamierza w tym roku konsultować ten pomysł z wszystkimi mieszkańcami Oliwy. Szczególnie ważny jest zakres ulic, które taka strefa miałaby obejmować oraz wyznaczenie miejsc gdzie w pierwszej kolejności mają być pobierane opłaty.

Natomiast juz teraz mieszkańcy niewielkich kamienic przy ul. Kaszubskiej rozpoczęli procedury wykupu i przejęcia miejskich działek otaczających ich budynki. Dzięki temu będą mogli wprowadzić szlabany lub bramy przy wjazdach na posesje.

Tomasz Strug

Słupki przeciw źle parkującym kierowcom

Mieszkańcy i Rada Oliwy nie chcą ulicy rowerowej i strefy płatnego parkowania


|

Czy czeka nas w Oliwie strefa płatnego parkowania? To rozwiązanie zyskuje poparcie mieszkańców i wydaje się być jedyną skuteczną metodą na odzyskanie dla nich ciągle zajętych miejsc postojowych.

Wsowicza20150525_04

Zatoka przy ul. Wita Stwosza wypełniona samochodami osób pracujących w pobliskich biurach     fot. Tomasz Strug

Punkt ciężkości miasta przechyla się w stronę Oliwy. Kampus Uniwersytecki oraz dwa centra biurowe, działające w naszej dzielnicy, powodują, że na wielu okolicznych ulicach nie ma gdzie zaparkować. Są takie miejsca, gdzie ?szarańcza? biurowa jeszcze nie dotarła, a mimo to mieszkańcy nie są w stanie pomieścić swoich własnych samochodów (np. na ul: Husa, Obr. Westerplatte).

Szlabany i opłaty za parkowanie wprowadzają: Hala Olivia, Uniwersytet Gdański, od stycznia opłaty pojawią się dla pojazdów długo zajmujących miejsca postojowe przy Centrum Handlowym ?Familia?.

Jak wielki jest to problem wiedzą m.in. mieszkańcy ul. Wąsowicza czy Kaszubskiej ? w bezpośredniej bliskości Olivia Business Centre.  Fala samochodów, często z rejestracjami z innych województw, pojawia się również w zatokach parkingowych ul. Wita Stwosza oraz na sąsiednich uliczkach.

24 listopada Rada Dzielnicy Oliwa zorganizowała kolejne spotkanie w ramach konsultacji w sprawie organizacji ruchu i parkowania przy ul. Wąsowicza i Kaszubskiej. Z większością problemów przy ul. Wąsowicza udało się poradzić dzięki współpracy Rady Dzielnicy Oliwa i Zarządu Dróg i Zieleni. Słupki oraz nasadzenia roślin ograniczające parkowanie sfinansowała Olivia Business Centre. Bardzo ważna była pomoc Straży Miejskiej, która egzekwowała przestrzeganie nowych znaków przy ul. Wąsowicza. Teraz problem rozlewa się na sąsiednie ulice a szczególnie na ul. Kaszubską.

Nie traktujcie nas jak wrogów

Podczas spotkania padło pytanie, czy Olivia Business Centre jest w stanie wybudować parkingi dla wszystkich samochodów osób pracujących w biurowcach. ? Według deklaracji firm, które znajdują się w OBC, mamy tu około 3400 osób. Do tego dochodzą goście. W tej chwili mamy 1700 miejsc parkingowych, wliczając w to miejsca podziemne i naziemne ? mówił  Wojciech Walania z OBC. Maksymalne wypełnienie tych miejsc sięga 80%. - Stosunek liczby ludzi do ilości miejsc wynosi w tej chwili 50%. Popatrzmy szerzej na całą okolicę, żebyście nie spotykali się państwo z nami jak z wrogami. Federal Mogul ma 1000 pracowników i 40 miejsc. To jest 4 %. Uniwersytet ? 30 000 studentów, dziś samochód nie jest dobrem luksusowym i można go kupić za 500 złotych. Nie jestem w stanie przyjąć na siebie odpowiedzialności, że to tylko Olivia Business Centre jest temu winna ? kontynuował Walania. - Tak naprawdę to miasto się w tę stronę przesunęło. To nie myśmy organizowali procedurę związaną z planem zagospodarowania przestrzennego. Ten plan powstał zanim powstał pomysł o inwestycji przez OBC w tym miejscu. Plan powstał w 2006 roku a działka została kupiona dużo później (2009).

Darmowy parking zachęca do jazdy samochodem

Czy można zrobić miejsca bezpłatne w OBC? Czy można wybudować 30 piętrowy parking, który wystarczyłby dla wszystkich? ? Teoretycznie jest to możliwe ? odpowiadał Wojciech Walania z OBC. - Jednak praktycznie się nie da ze względu na rachunek ekonomiczny oraz plan zagospodarowania przestrzennego. Ten plan nie przewiduje tutaj budowania parkingów ale jest narzucona maksymalna ilość miejsc parkingowych jakie możemy zrobić. To jest 30 miejsc parkingowych na każde 1000 metrów kwadratowych powierzchni biurowej - argumentował przedstawiciel OBC.

- Proszę pamiętać, że jak się widzi ile ludzi idzie z SKM czy tramwaju , to idą w dużej mierze dlatego, że nie chcą oni płacić za parkowanie lub kombinować z miejscami ? zwrócił uwagę Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku. ? Jeżeli będą darmowe parkingi, to ja zapewniam państwa, że wypełnią się wszystkie dostępne miejsca w OBC i w okolicy.

OBC dopłaca do parkingów

?Większość naszych naziemnych miejsc do parkowania jest wynajmowanych od klubu ?Stoczniowiec? (teren Hali Olivia) za które płacimy kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie. Te wydane pieniądze nie zwracają nam się w postaci opłat za parkowanie. Z tych powodów wprowadzono opłaty również na najbardziej odległym od biurowców parkingu ? 1 złotówka za godzinę parkowania, pierwsze dwie godziny są bezpłatne. To jest najniższa opłata w Trójmieście ? mówił Walania. - Musieliśmy wprowadzić opłaty nawet w tym miejscu, ponieważ duża część ludzi, którzy tam parkowali, przechodzili do Alchemii lub do Uniwersytetu.

Oklaski dla strefa płatnego parkowania

Podczas poprzedniego spotkania padały propozycje stworzenia strefy płatnego parkowania. Tym razem pomysł ten zyskał aplauz mieszkańców. - Rozmawiamy dzisiaj o zakazie parkowania przy Wąsowicza, Kaszubskiej. Postawimy tam znaki. Pojutrze spotkamy się na temat Derdowskiego, Husa, Kręckiego itd. ? mówił Tomasz Wawrzonek z ZDiZ. Wiele wskazuje, że takie doraźne działania niczego nie rozwiążą.

Strefa patnego parkowania Oliwa

Obszar planowanej  w 2012 roku strefy płatnego parkowania w Oliwie          Grafika na bazie mapy GIS Gdańsk

Już cztery lata temu władze Gdańska chciały wprowadzić płatne parkowanie w Oliwie. Strefa dotyczyła jednak głownie centrum Oliwy, gdzie nawet dzis można bez przeszkód znaleźć wolne miejsce. Tym pomysłom sprzeciwliła się wówczas Rada Oliwy, a obecne centrum biznesowe było dopiero w powijakach. Dziś strefa musiałaby prawdopodobnie zawierać się na terenie obramowanym ulicami: Obrońców Westerplatte, Polanki, Abrahama, Grunwaldzka. 

Strefa płatnego parkowanie nie jest tożsama z punktem poboru opłat. Istnieje możliwość uchwalenia przez Radę Miasta strefy np. na całą Oliwę a potem określania miejsc gdzie konkretnie pobiera się opłaty, w zależności od potrzeb.

Zasady i ceny

Koszt abonamentu dla mieszkańców uprawniającego do parkowania przy ulicach to 30 złotych miesięcznie od samochodu. Opłata nie jest wymagana od osób parkujących na terenie własnej (niekomunalnej) posesji. Koszt abonamentu dla niezameldowanych w pobliżu punktu poboru opłat wynosi 500 złotych miesięcznie.

Obecnie płatne parkowanie funkcjonuje  w sektorach Stare Miasto, Główne Miasto i Wrzeszcz i obowiązuje od poniedziałku do piątku od godziny 9.00 do 17.00, natomiast parkowanie w dzielnicy Aniołki (okolice Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego) jest odpłatne od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 - 15.00. W pozostałe dni i godziny parkowanie w tych sektorach jest bezpłatne.

- Opłaty jednorazowe w Strefie Płatnego Parkowania:

Wysokość opłaty uzależniona jest od czasu parkowania i jest wyliczana według taryfy:

 

do upłynięcia pierwszej godziny

wg stawki
3,00 zł/h

w czasie upływania drugiej godziny

wg stawki
3,60 zł/h

w czasie upływania trzeciej godziny

wg stawki
4,30 zł/h

w czasie upływania czwartej godziny i następnych

wg stawki
3,00 zł/h

- Abonamenty

Poz.

Rodzaj opłaty

Wysokość opłaty

1

Opłata abonamentowa uprawniająca do parkowania pojazdu samochodowego o określonym numerze rejestracyjnym na drogach publicznych na terenie Miasta Gdańska w Strefie Płatnego Parkowania w okresie jednego miesiąca (łącznie ze Strefą Ograniczonego Dostępu).

500,00 zł

2

Opłata zryczałtowana mieszkańca posesji graniczącej z obszarem objętym poborem opłat uprawniającym do parkowania pojazdu samochodowego o określonym numerze rejestracyjnym w wyznaczonym sektorze Strefy Płatnego Parkowania na drogach publicznych na terenie Miasta Gdańska w okresie jednego miesiąca.

30,00 zł

3

Opłata zryczałtowana mieszkańca posesji graniczącej z obszarem objętym poborem opłat uprawniającym do parkowania pojazdu samochodowego o określonym numerze rejestracyjnym w wyznaczonym sektorze Strefy Płatnego Parkowania na drogach publicznych na terenie Miasta Gdańska w okresie dwunastomiesięcznym (roczna)

300,00 zł

Rada Dzielnicy zamierza w tym roku konsultować ten pomysł z wszystkimi mieszkańcami Oliwy. Szczególnie ważny jest zakres ulic, które taka strefa miałaby obejmować oraz wyznaczenie miejsc gdzie w pierwszej kolejności mają być pobierane opłaty.

Natomiast juz teraz mieszkańcy niewielkich kamienic przy ul. Kaszubskiej rozpoczęli procedury wykupu i przejęcia miejskich działek otaczających ich budynki. Dzięki temu będą mogli wprowadzić szlabany lub bramy przy wjazdach na posesje.

Tomasz Strug

Słupki przeciw źle parkującym kierowcom

Mieszkańcy i Rada Oliwy nie chcą ulicy rowerowej i strefy płatnego parkowania


Udostępnij facebook twitter Whatsapp Drukuj Wyślij emailem

Czy czeka nas w Oliwie strefa płatnego parkowania? To rozwiązanie zyskuje poparcie mieszkańców i wydaje się być jedyną skuteczną metodą na odzyskanie dla nich ciągle zajętych miejsc postojowych.

Wsowicza20150525_04

Zatoka przy ul. Wita Stwosza wypełniona samochodami osób pracujących w pobliskich biurach     fot. Tomasz Strug

Punkt ciężkości miasta przechyla się w stronę Oliwy. Kampus Uniwersytecki oraz dwa centra biurowe, działające w naszej dzielnicy, powodują, że na wielu okolicznych ulicach nie ma gdzie zaparkować. Są takie miejsca, gdzie ?szarańcza? biurowa jeszcze nie dotarła, a mimo to mieszkańcy nie są w stanie pomieścić swoich własnych samochodów (np. na ul: Husa, Obr. Westerplatte).

Szlabany i opłaty za parkowanie wprowadzają: Hala Olivia, Uniwersytet Gdański, od stycznia opłaty pojawią się dla pojazdów długo zajmujących miejsca postojowe przy Centrum Handlowym ?Familia?.

Jak wielki jest to problem wiedzą m.in. mieszkańcy ul. Wąsowicza czy Kaszubskiej ? w bezpośredniej bliskości Olivia Business Centre.  Fala samochodów, często z rejestracjami z innych województw, pojawia się również w zatokach parkingowych ul. Wita Stwosza oraz na sąsiednich uliczkach.

24 listopada Rada Dzielnicy Oliwa zorganizowała kolejne spotkanie w ramach konsultacji w sprawie organizacji ruchu i parkowania przy ul. Wąsowicza i Kaszubskiej. Z większością problemów przy ul. Wąsowicza udało się poradzić dzięki współpracy Rady Dzielnicy Oliwa i Zarządu Dróg i Zieleni. Słupki oraz nasadzenia roślin ograniczające parkowanie sfinansowała Olivia Business Centre. Bardzo ważna była pomoc Straży Miejskiej, która egzekwowała przestrzeganie nowych znaków przy ul. Wąsowicza. Teraz problem rozlewa się na sąsiednie ulice a szczególnie na ul. Kaszubską.

Nie traktujcie nas jak wrogów

Podczas spotkania padło pytanie, czy Olivia Business Centre jest w stanie wybudować parkingi dla wszystkich samochodów osób pracujących w biurowcach. ? Według deklaracji firm, które znajdują się w OBC, mamy tu około 3400 osób. Do tego dochodzą goście. W tej chwili mamy 1700 miejsc parkingowych, wliczając w to miejsca podziemne i naziemne ? mówił  Wojciech Walania z OBC. Maksymalne wypełnienie tych miejsc sięga 80%. – Stosunek liczby ludzi do ilości miejsc wynosi w tej chwili 50%. Popatrzmy szerzej na całą okolicę, żebyście nie spotykali się państwo z nami jak z wrogami. Federal Mogul ma 1000 pracowników i 40 miejsc. To jest 4 %. Uniwersytet ? 30 000 studentów, dziś samochód nie jest dobrem luksusowym i można go kupić za 500 złotych. Nie jestem w stanie przyjąć na siebie odpowiedzialności, że to tylko Olivia Business Centre jest temu winna ? kontynuował Walania. – Tak naprawdę to miasto się w tę stronę przesunęło. To nie myśmy organizowali procedurę związaną z planem zagospodarowania przestrzennego. Ten plan powstał zanim powstał pomysł o inwestycji przez OBC w tym miejscu. Plan powstał w 2006 roku a działka została kupiona dużo później (2009).

Darmowy parking zachęca do jazdy samochodem

Czy można zrobić miejsca bezpłatne w OBC? Czy można wybudować 30 piętrowy parking, który wystarczyłby dla wszystkich? ? Teoretycznie jest to możliwe ? odpowiadał Wojciech Walania z OBC. – Jednak praktycznie się nie da ze względu na rachunek ekonomiczny oraz plan zagospodarowania przestrzennego. Ten plan nie przewiduje tutaj budowania parkingów ale jest narzucona maksymalna ilość miejsc parkingowych jakie możemy zrobić. To jest 30 miejsc parkingowych na każde 1000 metrów kwadratowych powierzchni biurowej – argumentował przedstawiciel OBC.

– Proszę pamiętać, że jak się widzi ile ludzi idzie z SKM czy tramwaju , to idą w dużej mierze dlatego, że nie chcą oni płacić za parkowanie lub kombinować z miejscami ? zwrócił uwagę Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku. ? Jeżeli będą darmowe parkingi, to ja zapewniam państwa, że wypełnią się wszystkie dostępne miejsca w OBC i w okolicy.

OBC dopłaca do parkingów

?Większość naszych naziemnych miejsc do parkowania jest wynajmowanych od klubu ?Stoczniowiec? (teren Hali Olivia) za które płacimy kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie. Te wydane pieniądze nie zwracają nam się w postaci opłat za parkowanie. Z tych powodów wprowadzono opłaty również na najbardziej odległym od biurowców parkingu ? 1 złotówka za godzinę parkowania, pierwsze dwie godziny są bezpłatne. To jest najniższa opłata w Trójmieście ? mówił Walania. – Musieliśmy wprowadzić opłaty nawet w tym miejscu, ponieważ duża część ludzi, którzy tam parkowali, przechodzili do Alchemii lub do Uniwersytetu.

Oklaski dla strefa płatnego parkowania

Podczas poprzedniego spotkania padały propozycje stworzenia strefy płatnego parkowania. Tym razem pomysł ten zyskał aplauz mieszkańców. Rozmawiamy dzisiaj o zakazie parkowania przy Wąsowicza, Kaszubskiej. Postawimy tam znaki. Pojutrze spotkamy się na temat Derdowskiego, Husa, Kręckiego itd. ? mówił Tomasz Wawrzonek z ZDiZ. Wiele wskazuje, że takie doraźne działania niczego nie rozwiążą.

Strefa patnego parkowania Oliwa

Obszar planowanej  w 2012 roku strefy płatnego parkowania w Oliwie          Grafika na bazie mapy GIS Gdańsk

Już cztery lata temu władze Gdańska chciały wprowadzić płatne parkowanie w Oliwie. Strefa dotyczyła jednak głownie centrum Oliwy, gdzie nawet dzis można bez przeszkód znaleźć wolne miejsce. Tym pomysłom sprzeciwliła się wówczas Rada Oliwy, a obecne centrum biznesowe było dopiero w powijakach. Dziś strefa musiałaby prawdopodobnie zawierać się na terenie obramowanym ulicami: Obrońców Westerplatte, Polanki, Abrahama, Grunwaldzka. 

Strefa płatnego parkowanie nie jest tożsama z punktem poboru opłat. Istnieje możliwość uchwalenia przez Radę Miasta strefy np. na całą Oliwę a potem określania miejsc gdzie konkretnie pobiera się opłaty, w zależności od potrzeb.

Zasady i ceny

Koszt abonamentu dla mieszkańców uprawniającego do parkowania przy ulicach to 30 złotych miesięcznie od samochodu. Opłata nie jest wymagana od osób parkujących na terenie własnej (niekomunalnej) posesji. Koszt abonamentu dla niezameldowanych w pobliżu punktu poboru opłat wynosi 500 złotych miesięcznie.

Obecnie płatne parkowanie funkcjonuje  w sektorach Stare Miasto, Główne Miasto i Wrzeszcz i obowiązuje od poniedziałku do piątku od godziny 9.00 do 17.00, natomiast parkowanie w dzielnicy Aniołki (okolice Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego) jest odpłatne od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 – 15.00. W pozostałe dni i godziny parkowanie w tych sektorach jest bezpłatne.

– Opłaty jednorazowe w Strefie Płatnego Parkowania:

Wysokość opłaty uzależniona jest od czasu parkowania i jest wyliczana według taryfy:

 

do upłynięcia pierwszej godziny

wg stawki
3,00 zł/h

w czasie upływania drugiej godziny

wg stawki
3,60 zł/h

w czasie upływania trzeciej godziny

wg stawki
4,30 zł/h

w czasie upływania czwartej godziny i następnych

wg stawki
3,00 zł/h

– Abonamenty

Poz.

Rodzaj opłaty

Wysokość opłaty

1

Opłata abonamentowa uprawniająca do parkowania pojazdu samochodowego o określonym numerze rejestracyjnym na drogach publicznych na terenie Miasta Gdańska w Strefie Płatnego Parkowania w okresie jednego miesiąca (łącznie ze Strefą Ograniczonego Dostępu).

500,00 zł

2

Opłata zryczałtowana mieszkańca posesji graniczącej z obszarem objętym poborem opłat uprawniającym do parkowania pojazdu samochodowego o określonym numerze rejestracyjnym w wyznaczonym sektorze Strefy Płatnego Parkowania na drogach publicznych na terenie Miasta Gdańska w okresie jednego miesiąca.

30,00 zł

3

Opłata zryczałtowana mieszkańca posesji graniczącej z obszarem objętym poborem opłat uprawniającym do parkowania pojazdu samochodowego o określonym numerze rejestracyjnym w wyznaczonym sektorze Strefy Płatnego Parkowania na drogach publicznych na terenie Miasta Gdańska w okresie dwunastomiesięcznym (roczna)

300,00 zł

Rada Dzielnicy zamierza w tym roku konsultować ten pomysł z wszystkimi mieszkańcami Oliwy. Szczególnie ważny jest zakres ulic, które taka strefa miałaby obejmować oraz wyznaczenie miejsc gdzie w pierwszej kolejności mają być pobierane opłaty.

Natomiast juz teraz mieszkańcy niewielkich kamienic przy ul. Kaszubskiej rozpoczęli procedury wykupu i przejęcia miejskich działek otaczających ich budynki. Dzięki temu będą mogli wprowadzić szlabany lub bramy przy wjazdach na posesje.

Tomasz Strug

Słupki przeciw źle parkującym kierowcom

Mieszkańcy i Rada Oliwy nie chcą ulicy rowerowej i strefy płatnego parkowania


Ostatnia edycja: 3 marca, 2015 o 07:25