Reklama

Nie chcemy negocjować naszego życia – mieszkańcy o budowie nowej drogi do OBC

„Partnerstwo Oliwy i OBC jest trudne i ta inwestycja z pewnością je pogarsza. Najważniejsze jest zdrowie, nasze i naszych bliskich. Znamy statystyki, wiemy, że smog i zanieczyszczenia komunikacyjne wywołują choroby i zabijają ludzi. Zatrzymajmy to. Nie chcemy negocjować naszego życia!” – to apel grupy mieszkańców Oliwy w proteście wobec planów budowy ul. Nowej Sudeckiej. Tymczasem Olivia Business Centre stara się ocieplić swój wizerunek w dzielnicy..

Panorama Oliwy z widoczną dominantą OBC | fot. Tomasz Strug
Udostępnij facebook twitter Whatsapp Drukuj Wyślij emailem

„Partnerstwo Oliwy i OBC jest trudne i ta inwestycja z pewnością je pogarsza. Najważniejsze jest zdrowie, nasze i naszych bliskich. Znamy statystyki, wiemy, że smog i zanieczyszczenia komunikacyjne wywołują choroby i zabijają ludzi. Zatrzymajmy to. Nie chcemy negocjować naszego życia!” – to apel grupy mieszkańców Oliwy w proteście wobec planów budowy ul. Nowej Sudeckiej. Tymczasem Olivia Business Centre stara się ocieplić swój wizerunek w dzielnicy..

Wydano już pozwolenie na budowę dla drugiego wieżowca w kompleksie Olivia Business Centre. Będzie on miał tylko kilka pięter mniej niż sąsiedni Olivia Star (156 m). W toku są nadal sprawy związane z budową ul. Nowej Sudeckiej, która przez Oliwę ma przepuścić ruch samochodowy do i z OBC.

Przypomnijmy, 7 lutego władze miasta i inwestor przedstawili mieszkańcom wizualizację – miejscami czteropasmowej drogi. Komputerowe obrazki oraz fakt, że plany przygotowywano za plecami mieszkańców wywołało oburzenie i protest zebranych oliwian. Największe zagrożenia to przebieg trasy przy Szkole Podstawowej nr 35 oraz kolejne strumienie aut, korki i smog na lokalnych uliczkach dzielnicy. Ulica Nowa Sudecka łącząca al. Grunwaldzką z ul. Wita Stwosza ma powstać etapami do końca 2023 roku. Większą część kosztów ma ponieść OBC, resztę Miasto Gdańsk.

Nowa Sudecka

Przebieg nowej ulicy

Po tym burzliwym spotkaniu z mieszkańcami inwestor miał zasiąść z Zarządem Dzielnicy do rozmów „ostatniej szansy” na temat możliwych zmian w projekcie lub, czego życzy sobie Rada Oliwy,  rezygnacji z jego realizacji. Wybuch pandemii koronawirusa przerwał ten dialog.

Interesujący sąsiad

Jednak w tym momencie ruszyła swego rodzaju walka o dusze oliwian. Nie sposób nie zauważyć w ostatnim czasie promocyjnej ofensywy Olivia Business Centre mającej zapewne ocieplić wizerunek dewelopera. Na wielu słupach ogłoszeniowych wykupiono całą powierzchnię, na której park biznesowy przedstawiany jest jako uczynny i interesujący sąsiad. W ostatnim czasie OBC lansuje reformowany rynek w Oliwie oraz odbywający się tam Pchli Targ. Wcześniej deweloper i działające w OBC firmy zaangażowały się w zdobycie komputerów potrzebnych do zdalnej nauki przez dzieci z oliwskich szkół nr 35 i 23. Kręcone są filmy mające pokazywać piękno i historię „z oliwskiej perspektywy”.

Nie tędy droga

Tymczasem w internecie pojawiła się strona „Nie tędy droga”, założona przez mieszkańców dzielnicy, którzy uparcie powracają do tematu Nowej Sudeckiej i innych problemów z rozjeżdżaniem dzielnicy oraz zagrożeniem zdrowia i życia mieszkańców.

Działanie profilu rozpoczęło się od swego rodzaju manifestu:

Mieszkańcy Oliwy, Trójmiasta,

Miasto Gdańsk i Olivia Business Centre wspólnie planują inwestycję drogową pod nazwą “Nowa Sudecka”.
Niejawne porozumienie, ignorujące negatywną opinię Rady Dzielnicy narusza żywotne interesy mieszkańców Oliwy.
Planowana droga ma wtłoczyć dodatkowe 400 samochodów na godzinę w serce już zakorkowanej Starej Oliwy.
Ten pomysł stoi w sprzeczności z wypracowanym przez Miasto Gdańsk, Planem Zrównoważonej Mobilności dla Gdańska z 2018 roku.
Pani Prezydent, Radni Miasta Gdańsk – apelujemy o realizowanie programu, który wypracowaliście!
To dobry dokument!

Czytamy w nim, że priorytetem jest odchodzenie od samochodowego transportu indywidualnego, zwłaszcza w centrum i dzielnicach historycznych. Planowana inwestycja kompletnie przeczy tej idei.
Nowe parkingi to bezpośrednia zachęta do korzystania z prywatnych samochodów. Ta inwestycja spełnia potrzeby OBC, które od lat systematycznie przekształca magazyny pod budynkami w podziemne parkingi, bez konieczności uzyskania opinii środowiskowych. Teraz nadszedł czas skierowania wylotu tej “rury wydechowej” w serce Starej Oliwy.

Partnerstwo Oliwy i OBC jest trudne i ta inwestycja z pewnością je pogarsza. Najważniejsze jest zdrowie, nasze i naszych bliskich.
Znamy statystyki, wiemy, że smog i zanieczyszczenia komunikacyjne wywołują choroby i zabijają ludzi. Zatrzymajmy to. Nie chcemy negocjować naszego życia!

Mamy w Gdańsku około 700 aut na 1000 mieszkańców a ich liczba ciagle rośnie. Chcemy zatrzymania a w perspektywie odwrócenia tego koszmarnego trendu. Dobrze funkcjonuje miasto gdzie na 1000 mieszkańców przypada 250-300 aut. W tym kierunku idzie wiele europejskich metropolii. Skorzystajmy z ich doświadczeń.

Niech nasz sprzeciw wobec tej szkodliwej inwestycji będzie początkiem starań o zmniejszenie ilości samochodów w Trójmieście.

Zróbmy to razem dla Gdańska!

 

Strona dostępna jest >>> TUTAJ

pw

Ostatnia edycja: 15 czerwca, 2020 o 18:39