Nowe ulice jednokierunkowe i z płatnym parkowaniem w Oliwie
Przy kolejnych oliwskich ulicach pojawiły się parkometry. Od 3 kwietnia rozpoczyna się pobór opłat. Powód jest ten sam co przy innych ulicach strefy płatnego parkowania – w ciągu dnia większość miejsc zajmują samochody z obcymi rejestracjami. Dwa dni wcześniej zmiania się organizacja ruchu na pięciu ulicach.
Przy kolejnych oliwskich ulicach pojawiły się parkometry. Od 3 kwietnia rozpoczyna się pobór opłat. Powód jest ten sam co przy innych ulicach strefy płatnego parkowania – w ciągu dnia większość miejsc zajmują samochody z obcymi rejestracjami. Dwa dni wcześniej zmiania się organizacja ruchu na pięciu ulicach.
Od 3 kwietnia rozpocznie się pobór opłat za parkowanie na kolejnych oliwskich ulicach. Wyznaczone miejsca postojowe i parkometry pojawiły się na:
ul. Obrońców Westerplatte (od 1 kwietnia nastąpi zmiana strony parkowania)
ul. Grottgera ( od Witkiewicza do Wita Stwosza)
ul. Polanki
ul. Żeromskiego.
Wyżej wymienione ulice znajdują się w Strefie Płatnego Parkowania uchwalonej przez Radę Miasta w zeszłym roku, jednak dotychczas nie pobierano na nich opłat. Wprowadzenie w ubiegłym roku płatnego parkowania w Oliwie spowodowało, że kierowcy „obcych” samochodów wybierają bezpłatne ulice, mimo znacznego oddalenia od ich miejsca pracy. Do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni napływało wiele wniosków od mieszkańców o wprowadzenie opłat również przy ich ulicach.
Problem z parkowaniem w Oliwie pojawił się w ostatnich latach wraz z dynamicznym rozwojem dwóch centrów biurowych (Olivia Business Centre i Alchemia). Oba centra nadal się rozbudowują i chętnych do przyjazdu do pracy autem będzie statystycznie przybywać. Dokłada się do tego rozbudowany kampus Uniwersytetu Gdańskiego.
Na najbliższej sesji, Rada Oliwy ma się zająć wnioskami mieszkańców o powiększenie SPP m.in. o kolejny fragment Wita Stwosza oraz w okolicy dworca PKP.
Opłaty
Od ubiegłego roku nowością dla wszystkich płatnych stref w Gdańsku była znaczna obniżka opłat dla mieszkańców. Dotychczas roczny abonament kosztował 300 złotych. Teraz stawka została obniżona do 120 złotych (rocznie), co daje kwotę 10 złotych miesięcznie za auto. Dla mieszkańców potaniał również abonament opłacany co miesiąc – z 30 na 20 złotych. Samochody osób niezameldowanych w strefie będą musiały płacić nadal po 500 złotych miesięcznie. Nowe zasady Strefy Płatnego Parkowania w Gdańsku przede wszystkim mają „odstraszać” osoby spoza dzielnicy od chęci przyjazdu samochodem.
W przypadku płacenia w parkomacie stawki ustalono następująco:
1) za pierwszą godzinę – 3,00 zł.
2) za drugą godzinę – 3,60 zł.
3) za trzecią godziną – 4,30 zł.
4) za czwartą godzinę i następne – 3,00 zł.
Pełna procedura jak zdobyć identyfikatory dla mieszkańców opisana jest na stronie ZDiZ. Informacje udzielane są również pod telefonem: 58 244 68 73 oraz 58 524 46 27.
Po co te białe pasy na bruku?
Władze Gdańska podjęły decyzję o dostosowaniu się do wyroków sądów administracyjnych, które wielokrotnie orzekały konieczność poziomego oznakowania stref płatnego parkowania. W Gdańsku były one oznaczone jedynie znakami pionowymi.
– Do niedawna dominowało orzecznictwo idące w kierunku, że nie należy malować oznakowania poziomego – mówił w grudniu Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. – W ostatnich miesiącach orzecznictwo się jednak wykrystalizowało w kierunku wyznaczania konkretnych miejsc w SPP. Dlatego też zapadła decyzja, że będziemy takie oznakowanie wprowadzać.
Większość oliwskich uliczek jest zbyt wąskich, aby móc wyznaczyć takie miejsca na całej ich długości (w przypadku ulic dwukierunkowych). Musi być zachowane miejsce na mijanie się samochodów, zachowane zostają zasady parkowania w pobliżu skrzyżowań.
Z tego powodu formalnie ubędzie w Oliwie (w granicach SPP) około 140. z 600. miejsc do parkowania.Na grudniowych spotkaniach z mieszkańcami, które odbywały się w V LO, ZDiZ przedstawił do konsultacji mapę z rozmieszczeniem wyznaczonych miejsc parkingowych.
Aby mieszkańcy mogli jednak nadal parkować tam, gdzie dotychczas – na całym obszarze SPP (w godzinach jej obowiązywania) zostanie wprowadzona „strefa ograniczonego postoju”.
Znak B-39 „strefa ograniczonego postoju” stosuje się w celu oznakowania strefy, w której obowiązuje zakaz postoju pojazdów na wszystkich drogach poza miejscami wyznaczonymi do postoju pojazdów.
W skrócie, w Oliwie na miejscach wyznaczonych mogą stawać wszyscy. Poza nimi tylko posiadacze abonamentów (będą wykluczeni z obowiązywania strefa ograniczonego postoju).
Chodnik oddany we władanie pieszych
Przy ul. Derdowskiego (od ul. Wąsowicza do al. Grunwaldzkiej) wzdłuż chodnika ustawione zostaną słupki uniemożliwiające parkowanie w tym miejscu. Z niewiadomych przyczyn kierowcy nagminnie stawiali na tym odcinku auta czterema kołami na chodniku, nie zostawiąjąc wymaganego 1,5 metra szerokości dla pieszych. Nie można tam przejechac wózkiem dziecięcym czy inwalidzkim. Od lat nie pomagały interwencje Straży Miejskiej i Policji.
ul. Derdowskiego – słupki maja zapobiec takim sytuacjom
Grozi nam ponowny zalew obcych aut
Problemem jest ryzyko powrotu samochodów pracowników pracujących w pobliskich biurowcach lub studentów Uniwersytetu Gdańskiego oraz powtórki do sytuacji jaką pamiętamy sprzed października ubiegłego roku. Pracownicy ZDiZ będą mogli kontrolować opłaty tylko pojazdów stojących w miejscach wyznaczonych liniami poziomymi. Dotychczas kontrolowano wszystkie samochody stojące na terenie strefy płatnego parkowania.
Parkowanie samochodu osoby przejezdnej poza miejscami wyznaczonymi (nawet mimo opłaty w parkometrze) będzie traktowane w godzinach 10-15 jako złamanie zakazu postoju i upoważnia Straż Miejską lub policję do wystawienia kierowcy mandatu karnego. Jednak każda taka sytuacja będzie wymagała od mieszkańców reakcji i osobistego wezwania służb mundurowych.
Nowe ulice jednokierunkowe
Na grudniowych spotkaniach ZDiZ z mieszkańcami Oliwy padła z sali propozycja wprowadzenia większej liczby ulic jednokierunkowych (jak np. przy ul. Husa czy Kaprów), co pozwoli wyznaczyć miejsca do parkowania na całej długości danej ulicy.
Po konsultacjach z mieszkańcami, Radą Dzielnicy Oliwa, Gdański Zarząd Dróg i Zieleni wprowadza od 1 kwietnia następujące zmiany w organizacji ruchu w Oliwie.
Ruch jednokierunkowy zostaje wprowadzony na następujących ulicach:
– Drzymały (część w kierunku ul. Wąsowicza, część do ul. Husa
– Kręckiego (do Drzymały)
– Miraua (od Derdowskiego do Kaprów)
– Wąsowicza (od Kaprów do Derdowskiego – część ulicy do szkoły pozostaje dwukierunkowa)
– Zacisze (od Wita Stwosza do Grottgera).
Na ul. Obrońców Westerplatte nastąpi zmiana strony parkowania z lewej na prawą.
Powyższe zmiany oraz rozmieszczenie wyznaczonych miejsc do parkowania (znak poziomy P -19) mogą ulegać korektom. Prosimy o nadsyłanie sygnałów i sugestii do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni (info@gzdiz.gda.pl) lub do Rady Dzielnicy Oliwa oliwa@gdansk.gda.pl
Pw